Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?

14 Sty 2009 16:00 10217 29
  • Poziom 20  
    Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?
    Witam
    Przypadek typowy jak w naszym kraju, kupują komputer za 2000zl (płyta, karty, HDD itd) a zasilacz jakiś FEEL, kojarzy mi sie to tylko z marnym wykonawca muzyki, ale może firma nie taka zła?

    Do rzeczy - komputer się nie włącza, czasami tylko zakręci na ułamek sekundy wiatrakami i nic, pomyślałem, ze padła płyta i kupiłem identyczna.

    Zasilacz tymczasem pomierzyłem - 55W/12V żarówka samochodowa świeciła, czyli linia 12V tylko obciążona.
    Pomierzyłem wszystkie napięcia pod obciążeniem ta żarówka jednej linii. Wszystkie napięcia dobre albo w normie (5-10%).
    Zasilacz włącza się dobrze po zwarciu PS-ON do masy.

    Podłączyłem nowa płytę nic nie działa.

    Zaniosłem płytę do kolegi, procesor okazał się sprawny tak samo RAM i karta grafiki. Płyta na jego procesorze i zasilaczu jego lub moim nie działa.
    Mój zasilacz nie upalił płyty kolegi (miała jakaś taka stara wiec nie było zal).

    Jest tez możliwość ze gość mi wcisnął uszkodzona płytę... no i druga opcja ze ten FEEL spalił 2 płyty, ale jak powtarzam napięcia ma dobre pod obciążeniem!

    Jak dogłębnie przetestować tego FEEL - tylko na żarówkach bo więcej płyt nie podłączam . Obciążałem tez linie 5V ta żarówka 12V, świeciła słabo bo wiadomo ze niskie napięcie ale zasilacz nadal dobrze działał.

    Proszę o pomoc w diagnozie.

    Trochę na elektronice się znam i jakby zasilacz był zepsuty to by się nie włączał i dobrych napiec nie podawał - albo działa albo nie działa.
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Moderator
    Proszę podać te „prawidłowe” napięcia zmierzone miernikiem (normy są inne)...
    Przy czym każda z linii napięciowych ma być obciążona przynajmniej w 50%, a miernik ma mieć sprawną baterię (oczywiście szpilek i tak nim nie zmierzysz), ale to Ty twierdzisz iż masz napięcia poprawne, a z tekstu postu nic nie wynika...
  • Poziom 20  
    TONI_2003 napisał:
    Proszę podać te „prawidłowe” napięcia zmierzone miernikiem (normy są inne)...
    Przy czym każda z linii napięciowych ma być obciążona przynajmniej w 50%, a miernik ma mieć sprawną baterię (oczywiście szpilek i tak nim nie zmierzysz), ale to Ty twierdzisz iż masz napięcia poprawne, a z tekstu postu nic nie wynika...


    Konieczne jest obciazenie kazdej linii?
    Linia +3.3V daje (zakładam) 10A to musze dac dosc duze obciazenie, nie mam takich.

    Takie testy: podlaczony pod plyte glowna z CPU i RAM (oczywiscie nie wstaje) zasilanie obecne jest (mierzone w stosunku do GND) jest tylko na

    PRW ON ( co jest logincze), ale jest to 2.12V i lekko fluktuje (od 2 do 2.30V) - dobrze?
    Na 5V SB - 0V (czy nie powinno byc 5V... to w koncu SB)

    Podlaczona sama zarowka 12V/55W, bez plyty, zwarcie na wtyczce ATX by sie uruchamial (zielony-masa), a wiec napiecia wtedy sa takie:

    Napiecia: tam gdzie ma byc 3.3 jest 3.38V,
    PWR ON - 5,20V
    linie 12V - 12,15
    linei 5V - 5.20V
    5VSB - 6.18V !!! (bez zarowki 6.7V!)

    I to wszystko co moglem pomierzyc na ta chwile, po wylaczeniu tego FEEL jest po ok 1 sekundzie taki pisk z wnetrza obudowy piiiisss cos takiego :)

    Pytanie - czy mozesz stwierdzic ze ten gnojek (zasilacz) ubil 2 plyty czy jest dobry jednak?

    dziekuje
  • Poziom 31  
    Feel jest tak dobry jak Feel tzn. "Jest już ciemno, wszystko jedno..."
    Ech kolego najlepiej spraw sobie zasilacz nowy np. Chieftec.
  • Poziom 20  
    irondick napisał:
    Feel jest tak dobry jak Feel tzn. "Jest już ciemno, wszystko jedno..."
    Ech kolego najlepiej spraw sobie zasilacz nowy np. Chieftec.


    Nie mój komputer kolego, od lat mam tylko FSP albo markowe zasilacze (obecnie Be Quiet).

    Pytanie pozostaje - czy ten zasilacz FEEL mógł pociągnąć płytę?
    Jedynie 5VSB odstaje dość mocno od nominalnego napięcia...
  • Poziom 43  
    Oczywiście, że może i na pewno prędzej czy później to zrobi, a swoimi szpilkami i skokami napięcia "potrafi" załatwić nie tylko płytę główną.
    Ogólnie uznany za jeden z najniebezpieczniejszych dla podzespołów komputera.
    Celowo omijałem słowo "zasilacz", bo ta atrapa zasilaczem nie jest.
  • Moderator
    Bez rozdrabiania się w szczegóły zasilacz mógł i to zapewne to zrobił „naprawił obie płyty”...
    Zważ, że nie podałeś nawet dokładnego modelu (najlepiej naklejka) zakładam iż na linii 5VSB masz przypuszczalnie 2A/10W, a Ty podajesz wynik 5VSB – 6.18V itd....
    Zasilacz reasumując jest do naprawy, wyrzucenia, a dalsze dyskusje nad jakością i faktem zrobił nie zrobił to tylko gdybanie i według mnie nie mają już sensu.
  • Poziom 20  
    TONI_2003 napisał:
    Bez rozdrabiania się w szczegóły zasilacz mógł i to zapewne to zrobił „naprawił obie płyty”...
    Zważ, że nie podałeś nawet dokładnego modelu (najlepiej naklejka) zakładam iż na linii 5VSB masz przypuszczalnie 2A/10W, a Ty podajesz wynik 5VSB – 6.18V itd....
    Zasilacz reasumując jest do naprawy, wyrzucenia, a dalsze dyskusje nad jakością i faktem zrobił nie zrobił to tylko gdybanie i według mnie nie mają już sensu.


    FEEL 350ATX (robione dla ModeCom przez kogos)...

    Tak, 10W na lini 5V SB wiec mozna juz cos ugotowac...

    A pytanie - czy jak wylutuje/wypne z wtyczki ATX 5V SB to plyty powinny dzialac? Czy to napiecie jest niezbedne by plyta dzialala i dala sie wlaczyc?

    Podaje napiecie na zacisku bez obciazenia - co sie czepiacie? Zasilacz stabilizowany wiec powinno byc nawet na jałowym biegu 5V.
  • Poziom 20  
    mmm777 napisał:
    Dla porządku:
    FEEL I i FEEL II - miały paskudną opinię, a FEEL III - to przyzwoity zasilacz


    No to jaki mam, a fotki niżej (w środku ATX ver. 1.2 2005B)?
    Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?
    Na fotografii elektroniki z góry - przy wiatraczku, zaznaczyłem strzałką 2 kondensatory elektrolityczne, które maja cieczkę zdaje się, ale nie jestem pewien, są lekko wybrzuszone - fakt, na jednym jest taki jakby zestalony, żółty cukier puder - drapiąc go się wykrusza.
    To kondensatory elektrolityczne w obwodzie od strony zasilania PC (1000µF/10V).
    Miedzy nimi jest lekko czarny rezystor, ale nie wygląda na "odparowany".
    Gdzie jest obwód 5VSB i co pomierzyć by naprawić tego Feela?
  • Moderator
    Bardzo słabe te fotki zrób na początek jak najlepsze to miejsce co zamieszczam fotkę i najlepiej z pionu bo oba elektrolity przeszkadzają to samo od spodu strona lutowania.
    Na fotce drugiej masz złącze opisane więc nie widzę problemu... :D
    Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Tak właściwie to z Twojego opisu wynika wszystko co jest potrzebne do zdiagnozowania uszkodzenia.

    Piszesz:
    "5VSB - 6.18V !!! (bez żarówki 6.7V!)"
    "po wyłączeniu tego FEEL jest po ok 1 sekundzie taki pisk z wnętrza obudowy pisk coś takiego ", i jeszcze to zdjęcie ze strzałką...


    Kondensatory w zasilaczu +5V st-by straciły swoje parametry.
    Wobec znacznie zaniżonej pojemności występuje na nich duża składowa zmienna. Przetwornica stand-by wchodzi w zakres pracy niestabilnej tzn. zamiast płynnie zmieniać szerokość impulsu wyzwalającego tranzystor kluczujący zmienia go w sposób skokowy.

    Pogarszają się wówczas wspcz stabilizacji. Rdzeń zaczyna wydawać pisk o częstotliwościach słyszalnych pomimo iż zasadnicza częstotliwość pracy przetwornicy jest ponadakustyczna (ok. 100 KHz). Dochodzi do przeregulowań napięcia wyjściowego - obwody sprzężenia zwrotnego kluczują przetwornicę, stąd pisk.

    Wymień po prostu kondensatory elektrolityczne po stronie wtórnej obwodów +5V stand-by. Zwykle przy naprawach zasilaczy te obwody pozostają gdzieś w cieniu, jako, że cała uwaga skupiona jest na filtrach +3,3V; +5V i +12V.

    Co do pomiaru napięcia +5V stand-by bez obciążenia... Zasilacz jest stabilizowany, może mieć niewielkie odchyłki napięcia w przedziale obciążeń 0 - 100%, ale nie aż takie jak podajesz!


    Zasilacz może z nie najwyższej półki, ale możesz go naprawiać. Oczywiście przydałby się schemat, w tedy łatwiej byłoby coś powiedzieć o układzie.

    Nie zrażaj się opiniami zniechęcającymi do tego modelu i tak na pierwszy rzut oka na zdjęcia:
    Ładnie rozbudowany filtr wejściowy, specjalizowany kontroler przetwornicy (2005) zawierający w swojej strukturze komparator przedziałowy napięć wyjściowych, trochę małe pojemności w filtrach napięć wyjściowych. Tyle na temat zdjęcia.

    Nie ulegaj też sugestiom w rodzaju "wyrzuć to..."; "spali"; "zniszczy"; "kup markowy" itp... To niestety coraz powszechniejszy bełkot na Elektrodzie :cry:
  • Poziom 20  
    W.P. napisał:
    Tak właściwie to z Twojego opisu wynika wszystko co jest potrzebne do zdiagnozowania uszkodzenia.


    Wreszcie ktoś konkretnie pisze, dzięki :)

    Proszę pamiętać, że pisk - słyszalny i trwający ok 800ms wydawany jest wyłącznie przy wyłączeniu zasilacza (obojętnie czy obciążony czy na jałowym biegu). Wymienię te kondensatory, pewnie na 105C do płyt głównych?

    Swoją drogą to nie mogą tam dawać jakiś lepszych od razu? Na mojej płycie głównej Gigabyte są wyłącznie kondensatory stałe (jeśli dobrze czytałem marketingowe ulotki, a sami wiemy co tam piszą, nawet nie oglądałem tej płyty dokładnie - może tylko część jest typu ceramicznego? Kiedyś wysokie pojemności to tylko elektrolity).


    „>przedziale obciążeń 0 - 100%. Ale nie aż takie jak podajesz :)

    Ciekawe co padło na płytach głównych, na oko nic nie widzę wypalonego, a analizować nie mam sił, 5-6 warstwowa PCB i kompletnie się nie znam...

    Co do naprawy - masz racje, jeszcze podziała, to nie jakiś IBOX co w wątku obok ktoś chce wskrzesić - on na płytce ma chyba więcej zworek zamiast elementów. FEEL dość dobrze od środka wygląda, dużo elementów jest chyba po coś, dużo pewnie jest od PCF - pasywny na dławiku jakimś no, ale widziałem rożne zasilacze od środka np. DEER - tam to nawet kabelki były cienkie...

    Problem z zasilaczem może minie, ale co z pytami głównymi?

    PS.A jak włożę zwykle nie sformowane C 1000µF/16V - nie przeznaczone do pracy impulsowej to ... , padną szybciej niż te? Te trzymały z 4 lata, komputer chodził ok 7h dziennie (ok, 5V SB jest zawsze wiec chodził 4x360 dni).
    Edit: 17 Sty 2009 00:49
    TONI_2003 napisał:
    Bardzo słabe te fotki zrób na początek jak najlepsze to miejsce co zamieszczam fotkę i najlepiej z pionu bo oba elektrolity przeszkadzają to samo od spodu strona lutowania.


    TONI_2003 - tam na oko nic nie jest wywalone ani upalone, wymieniłem 2 kondensatory elektrolityczne widoczne na fotce na nowe 105°C, ale nadal mam +6,4V na wyjściu 5V STB, i co jeszcze mam sprawdzić?

    TONI_2003 - ok, sprawdzam i doszedłem do tego, że fioletowy idzie do obwodów 5V SB już wcześniej, problem taki, iż nie wiem co to za dioda - ta grubaśna na ten przykład, zwykła prostownicza?
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Moderator
    Ja coś w tym poście zacytowanym nie wiem po co przez Ciebie i na dodatek z mymi fotkami napisałem...
    Czy to tak trudne przeanalizowanie sprawdzenie tych elementów jakie są na drodze połączenia wyjście kabelka fioletowego z PCB, a diodą tą grubą (włącznie z jej podmianą) ech...
  • Poziom 20  
    TONI_2003 napisał:
    Ja coś w tym poście zacytowanym nie wiem po co przez Ciebie i na dodatek z mymi fotkami napisałem...
    Czy to tak trudne przeanalizowanie sprawdzenie tych elementów jakie są na drodze połączenia wyjście kabelka fioletowego z PCB, a diodą tą grubą (włącznie z jej podmianą) ech...


    Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?Mode Com model Feel 350ATX - pali plyty i ma dobre napiecia?

    Prosze - lepsze zdjecia.

    Wylutowalem diode - SB340, pomierzylem to to miernikiem (->|-) -i podlaczona zaporowo miernik - OL (over load), podlaczona odwrotnie - 136 (choroba, zabijcie mnie ale nie pamietam co to pokazuje - spadek napiecia w kier. przewodzenia?). Mam tez zamiennik (ale za krotkie nozki :/) 1N5822 i ta daje takie wynik: OL/111 (na mierniku).

    Wnioskuje ze dioda SB340 jest dobra?

    Przy okazji - dziwnie cos omomierz pokazuje w jednym zakresie pomiaru opornosci 4.1 ohm, podlaczona odwrotnie daje 30k ohm, wyniki rozne na roznych zakresach. Ale moja 1N5822 (coprawda juz lutowana ale raczej na pewno dobra bo nigdy duzych pradow nie przenosila) zachowuje sie podobnie, moze pojemnosc diody powoduje glupienie omomierza w mienriku cyfrowym.

    W okolicy jest jeszcze dioda ala 1N4148 ale nie wiem czy to ten model poniewaz napisy sa mikroskopijne, mam lupe i widze ze jest tam T7 oraz 41 (ale w takim miejscu ze druga czesc napisu musi byc przed tym 41 wiec 4148 moze to nie byc). Dioda laczy sie poprzez rezystor z plusami tych kondesatorow co wymienilem a dalej idzie w kierunku scalaka 2005. Sladow uszkodzenia brak.

    Przy transformatorkach (w sumie tuz obok) jest jeszcze jakas dioda rozmiarow 1N4001, jakis tranzystor w obudowie TO-92 o symbolu:

    AZ431
    AZ-A
    441BD
  • Poziom 33  
    Wartości 136 - 111 są OK, a te różnice jakoś mi nie pasują...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    krzys-iek napisał:
    Przy okazji - dziwnie cos omomierz pokazuje w jednym zakresie pomiaru opornosci 4.1 ohm, podlaczona odwrotnie daje 30k ohm, wyniki rozne na roznych zakresach. Ale moja 1N5822 (coprawda juz lutowana ale raczej na pewno dobra bo nigdy duzych pradow nie przenosila) zachowuje sie podobnie, moze pojemnosc diody powoduje glupienie omomierza w mienriku cyfrowym.


    Jak się mierzy elementy nieliniowe omomierzem z zakresami to różne cuda wychodzą :wink:

    BTW:
    :arrow: AZ431

    Czytając już te teksty o atrapach (trafnie nazwane przez W.P. bełkotem) i inne takie bzdety słabo mi się robi - przypominam, że lepszej klasy zasilacz też może uszkodzić zasilany sprzęt.
    Co z tego że ma on zastosowane zabezpieczenia OVP / UVP / OVCP a taka - kiepsko zabezpieczona - linia +5V_Stb przykładowo w jakimś Chieftecu osiąga 6...10V i pali po kolei, klawiatury, myszy, urządzenia USB, płyte - najgorzej jak jest mało urządzeń wtedy obciążenie mniejsze i większa szansa na uwalenie.
    W trakcie awarii nie ma, że boli :D - może to być w stanie StandBy (większe prawdopodobieństwo - nie działa główna przetwornica więc obciążenie mniejsze), nie ma tu swojego udziału sygnał PowerGood - nie ma szans na wyłączenie zasilacza...
  • Poziom 20  
    Dokładnie, to nie jest zasilacz klasy Deer (oh my dear...)

    To co proponujecie wymieniać? Jak mialbym wszystkie diody z okolicy posprawdzać to bym sie narobił :) Duża shotky dziala ok, może paść ten AZ431 - jakiś regulator, w jakim układize pracy tam pracuje, zmierze mu napięcia na nóżkach - może on nawalić?

    Po wymianie kondensatorów nadal jest zbyt wysokie napięcie 5VSB :(
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    WojtasJD napisał:
    ...a taka - kiepsko zabezpieczona - linia +5V_Stb przykładowo w jakimś Chieftecu osiąga 6...10V i pali po kolei...


    Tu warto zajrzeć do noty katalogowej układu 2005 by wyczytać:

    "ABSOLUTE MAXIMUM RATINGS, VCC=5,5V"

    Skoro tak piszą, to nie wiadomo jak zachowa się kontroler zasilany np 7V (czy lepiej).

    WojtasJD napisał:
    ...może to być w stanie StandBy (większe prawdopodobieństwo - nie działa główna przetwornica więc obciążenie mniejsze), nie ma tu swojego udziału sygnał PowerGood - nie ma szans na wyłączenie zasilacza...


    Można do tego dodać, że w tym stanie pracy nie działa chłodzenie wymuszone. Poza tym wyłączony komputer nie wzbudza naszych podejrzeń.
    Tak właściwie to niby wyłączony - noc, idziemy spać, w sieci często 245V (przynajmniej u mnie) a wewnątrz gorący radiator, zawyżone Ust-by i ociekający potem (walczący o życie) 2005.

    Jak widać obwody +5V st-by potrafią zaznaczyć swoją obecność.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Dokładnie, dobrze by było odłączyć zasilanie układu scalonego 2005 do czasu doprowadzenia do porządku +5VSB.

    AZ431 trzeba wylutować by sprawdzić!

    Zakładam, że wymieniłeś też mały elektrolit po pierwotnej a miernik jest sprawny.
  • Poziom 20  
    WojtasJD napisał:
    Zakładam że wymieniłeś też mały elektrolit po pierwotnej a miernik jest sprawny.


    Nie, C8 czy C14 a moze ten po prawej od transoptora (zakladam ze to transoptor - 4 nozki)?

    Jesli piszesz o str. pierwotnej to C8 co? (przy lewym radiatorze na srodkowym zdjeciu - kilka postow wyzej).
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    C8 - obok radiatora - kondensatory obok radiatorów czy elementów grzejących się jak te większe rezystory mają najgorzej (zresztą to groszowe elementy - nie ma co przebierać).

    Między dwoma dużymi kondensatorami jest pionowo grubszy rezystor - dobrze się czuje bo wygląda na jakby mu coś brakowało?
  • Poziom 20  
    WojtasJD napisał:
    C8 - obok radiatora - kondensatory obok radiatorów czy elementów grzejących się jak te większe rezystory mają najgorzej (zresztą to groszowe elementy - nie ma co przebierać).

    Między dwoma dużymi kondensatorami jest pionowo grubszy rezystor - dobrze się czuje bo wygląda na jakby mu coś brakowało?


    Jasne, wylutowalem C8, dolutowalem mu nozki bo mi do miernika nie siegaly :) (1cm) i co - poniżej 1uF ! Ale jest problem - to jest 22uF/50V nominalnie, nie mam takiego na teraz - mam 4,7 i 100uF tylko na takie napiecie, mozna na jakims przetestowac? Nie chce upalic nic wiecej w zasilaczu - szczegonie UC 2005.

    Wlutowac na test jakis z tych ktore mam? Pozniej wymienie na 22uF/50v/105C
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tak, możesz wlutować teraz 100uF, poza tym dokup też dwie diody Zenera 5,6V/1,3W i po naprawie zasilacza daj równolegle do wyjścia +5V_Stby
  • Poziom 20  
    WojtasJD napisał:
    Tak, możesz wlutować teraz 100uF, poza tym dokup też dwie diody Zenera 5,6V/1,3W i po naprawie zasilacza daj równolegle do wyjścia +5V_Stby


    Pomierzylem napiecie (jak sie okazuje miernik tylko na zakresie DC pokazuje tam 13V - ale przebieg powinien byc pewnie zmienny, po wylaczeniu zasilania 230V - tez 13V pokazuje) ale kondensator jest na 50V, pewnie szpilki ktorych miernik metex nie widzi.

    C8 dalem 10uF bo jeszcze taki znalazlem - wyjscie ma 5.11V hurraaaaa!

    Co sie dzieje ciekawego, tego wyjasnic nie umiem - zarowno 5V SB jak i napiecie 13V (jesli miernik bez true rms dobrze pisze) trzyma sie rowno, po wylaczeniu zasilania 230V az do momentu pewnego gdzie nagle natychmiast znika, wtedy dławik (na ucho mysle ze e to on piszczy ale pisk moze dochodzic z plyty glownej przeciez tez), dławik od PFC wydaje pisk, rownoczesnie z naglym zanikiem napiecia - dziala jak cewka przeciwdzialajaca zanikow napiecia pewnie ale dlaczego piszczy?

    Pisk i znika 5VSB oraz napiecie na C8.

    No dobrze to zasilacz chyba naprawiony, dzieki Panowie!

    Dodatkowo pewnie jeszcze jakies kondensatory by wymaglay wymiany ale nie bede wymianial wszystkich chyba :)?

    Diody zenera daje w kierunku zaporowym 2 rownolegle (by sumarycznie daly rade 2.6W strawic - przy max 2W dawanych zwykle) tak?

    Pasek diody do plusa zasilania ma byc skierowany? Czyli do fioletowego przewodu, tak by byly zaporowo? Po przekroczeniu 5.6V diody te zaczna przewodzic i zewra zasilanie SB zamiast miala by to plyta zrobic - tak?

    A dlaczego chinole nie daja tych tanich elementow juz tak fabrycznie?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_Zenera

    Jesli dobrze czytam maja 5% czyli teoretycznie moze dioda "pojsc" juz przy 5.32 V, nie za maly margines jesli 5V SB mam obecnie 5.11?

    Podsumowujac:

    dziekuje za pomoc :-)

    5.11 jest ciut za duzo nadal ale w marginesie 5.25 (5%).

    Diody Zenera daje paskiem do plusa - fioletowego, 2 rownolegle.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Takie Zenery też nie zabezpieczą porządnie, ale i tak lepiej jakby ich miało nie być. W stanie jałowym +5VSB daje nieco wyższe napięcie, jak obciążysz przysiądzie.
  • Poziom 20  
    WojtasJD napisał:
    Takie Zenery też nie zabezpieczą porządnie ale i tak lepiej jakby ich miało nie być. W stanie jałowym +5VSB daje nieco wyższe napięcie, jak obciążysz przysiądzie.


    :arrow: Link

    Tutaj widze (na dole ciut w lewo od srodka dokumentu) ze uzyto diody Zenera o ktorej mowisz - na schemacie 6.3 V, dlaczego nie dali 5V6?

    Nie znam sie na przetwornicach prawie w ogole, tutaj wyglada ze C34 jest odpowiednikiem "mojego C8" ktory mial ponad 30 razy mniejsza pojemnosc niz pierwotrnie. Jaki ma on wplywa na prace transformatora ze na wyjsciu bylo wieksze napiecie?

    Dlaczego padły kondensatory 2x 1000uF (wyciek) na wtornej stronie? Napiecie bylo zbyt duze troche, ale nadal znacznie mniejsze niz 10V (fabrycznie 2x 1000uF @ 10V)?

    Nowy C8 chce wlutowac na dluzszych nozkach (izolowanych) ok 1cm by go oddalic od radiatora - czy to dobry pomysl? Nie jest to tor radiowy czy jakis dla ultra szybkich sygnalow CLK wiec chyba nic sie nie stanie :) )

    dzieki.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    krzys-iek napisał:

    Co sie dzieje ciekawego, tego wyjasnic nie umiem - zarowno 5V SB jak i napiecie 13V (jesli miernik bez true rms dobrze pisze) trzyma sie rowno, po wylaczeniu zasilania 230V az do momentu pewnego gdzie nagle natychmiast znika, wtedy dławik (na ucho mysle ze e to on piszczy ale pisk moze dochodzic z plyty glownej przeciez tez), dławik od PFC wydaje pisk, rownoczesnie z naglym zanikiem napiecia - dziala jak cewka przeciwdzialajaca zanikow napiecia pewnie, ale dlaczego piszczy?


    Po wyłączeniu zaczyna spadać napięcie na dwóch połączonych szeregowo kondensatorach za mostkiem po stronie pierwotnej.
    Do pewnej wartości działa jeszcze przetwornica stand-by.
    Jako zasilacz stabilizowany usiłuje regulować napięcie wyjściowe (+5V).
    To układ generatora samodławnego, który zmienia szerokość impulsu poprzez zmianę częstotliwości (by zachować stałość napięcia wyjściowego).
    Tak więc w miarę opadania napięcia na w/w kondensatorach maleje cząstotliwość przetwornicy aż do częstotliwości akustycznych i stąd chwilowy pisk.

    Piszesz, że dławik PFC wydaje pisk, a to nie jest możliwe.
    Włączony jest pomiędzy mostek Graetza, a filtr (dwa kondensatory 330µF/200V).
    Po odłączeniu zasilania tam nie płynie prąd, a już tym bardziej o częstotliwościach słyszalnych.

    Miernik bez true rms...
    Ta funkcja miernika nie ma wpływu na pomiar napięć (i prądów) stałych.
  • Poziom 33  
    Zacznij od C8 - 22µF/50V zamień na 100/105°C przy stand-by tu zaczyna się bałagan. Wycieknięte kondensatory elektrolity wymień i zasilacz jest nie do ubicia. W nowym wymieniamy w ciemno ten kondensator elektrolit, a temat wielokrotnie oklepany zaczynamy od tego kondensatora elektrolitu.
    W ubiegłym tygodniu ok. 30 zasilaczy reanimowałem w tym 10 szt nowych do przeglądu dla VIP.
    Sprawdzamy na sztucznym obciążeniu 300W, które obciąża wszystkie napięcia wykonałem w obudowie od zasilacza wiatrak chłodzi rezystory w obciążeniu.
    Jak przy takim obciążeniu nic się nie dzieje to mamy problem z głowy.
    Po takim przeglądzie i sprawdzeniu spokojnie śpimy, że nic nie wybuchnie hi. Udanych ćwiczeń...
    73!