Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik Mabuchi EG-530YD-9BH zmiana prędkości...

18 Jan 2009 17:05 4811 3
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam,

    Silnik o symbolu EG-530YD-9BH ma podawaną w katalogach informację, że ma dwie prędkości obrotowe: 2000 i 4000 obr./min.
    Nie udało mi się znaleźć informacji, w jaki sposób dokonuje się zmiany prędkości obrotowej.
    Silnik ma cztery zaciski: +, -, A i B. Rola + i - jest oczywista, a jak wykorzystuje się zaciski A i B? Czy to one są odpowiedzialne za zmianę prędkości obrotowej?

    Pozdrawiam.
    GM
  • Helpful post
    Level 31  
    Witam!

    Tak, wejścia A, B odpowiedzialne są za regulację płynną/skokową obrotów. Wystarczy przeanalizować pierwszy z brzegu schemat, np. wież audio JVC, gdzie silniki MABUCHI są stosowane - "zassałem" z "elki" w ciemno schemat/serwisówkę wieży: UX-V10GN i załączam poniżej istotny fragment (co prawda typ silnika trochę inny, ale zasada pewnie jednaka):

    Silnik Mabuchi EG-530YD-9BH zmiana prędkości...

    ... jak widać między wejścia A i B włączony jest potencjometr 10k do regulacji obrotów (Motor Speed Adj.). Szeregowo z tym potencjometrem (z jego obu stron) włączone są dodatkowe rezystory. Zwieranie jednego z tych rezystorów przy pomocy digital-tranzystora typu pnp (Hight Speed Control) zwiększa skokowo obroty, ot i cała tajemnica.

    Pozdrawiam
  • R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Przeniosłem z: Elementy Elektroniczne
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Pięknie dziękuję za wyjaśnienie i schemat. To mi w zupełności wystarczy.

    Pozdrawiam.
    GM