Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Shift Light schemat

el magico 19 Sty 2009 15:23 3784 0
  • #1
    el magico
    Poziom 10  
    Witam. Znalazłem coś takiego na focusklubpolska.pl, schemat shift lighta. Jest to schemat do focusa. Natomiast mam pytanie jak to przerobić na inny model samochodu, gdzie szukać podłączenia do obrotomierza a także jjaki potencjometr zastosować do regulacji działania lampki. interesuje mnie wariant 2 tylko do za wysokich obrotów....

    Pozdrawiam


    "Co potrzeba?
    Lutownica,
    Dwa tranzystory BC547 (mogą być BC548 lub jakieś inne NPN i UCE=35V), Inne elementy zgodnie ze schematem, Przydałby się multimetr do sprawdzenia poprawności podłączenia (ale nie jest konieczny). Szmatka do wycierania potu z czoła – nie potrzebna. Cały układ jest bardzo prosty zarówno pod względem funkcjonalnym jak i montażowym. Jeśli chcesz sobie zamontować coś takiego to wystarczy jeśli sprawnie posługujesz się lutownicą.

    Układ można zamontować na kilka sposobów dla sygnalizacji obrotów:

    1. tylko zbyt niskich,
    2. tylko zbyt wysokich,
    3. obu stanów.

    Jeśli już wybierzesz, który rodzaj Cię interesuje to musisz teraz wybrać, który układ zamontujesz. Najlepszą wersją wydaje się być układ z potencjometrem, którym można ustawiać próg zadziałania układu. Zamiast potencjometru można oczywiście użyć dwóch rezystorów, ale może być problem z dobraniem ich wartości.

    Shift Light schemat

    Shift Light schemat

    Układ z diodą zenera (w praktyce do diody zenera trzeba dodać szeregowo kilka diód np. 1N4148 w kierunku przewodzenia aby wyregulować próg – jedna dioda 0,6V). U siebie mam właśnie układ z diodą zenera (bo akurat miałem) 6,8V dla dużych obrotów (próg 4,5tys.) i 7,5V dla małych (próg 1,5tys). Układ podłączamy pod silniczek od obrotów do miejsca WE. Silniczek ma cztery pkt. do których jest dołączony na płytce. Jeśli płytkę elektroniki od licznika będziesz trzymał na wprost siebie tak jak zazwyczaj jeździ ona w liczniku to otwory nazwać można górny, dolny, lewy i prawy. Dla obrotów za małych dołącz WE do górnego otworu, a dla za dużych do dolnego otworu. Do sygnalizacji możesz użyć zarówno żarówki lub diody LED. Pamiętaj, że przy diodzie LED musisz dać szeregowo rezystor. Proponuje wykorzystać wskaźniki nieużywane (tylko dla wersji Focusa bez blokady prędkości) w miejscu obrotomierza. "


    Shift Light schemat