Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

budowa układu 6-u niezależnych źródeł napięcia 4,20 V

Mars_2000 19 Jan 2009 23:37 3044 7
    Mars_2000
    Level 2  
    Zwracam się z prośbą o pomoc.

Na wstępie napiszę, że jestem "zielony" w kwestii elektroniki. Oprócz wiedzy wyniesionej ze szkoły/studiów (trochę już zapomnianej) + odrobiny doświadczenia nabytego w życiu prywatnym i zawodowym to wiele nie wiem.
    Dlatego też, mając poniżej opisany problem, próbuję szukać jego rozwiązania.

Do meritum:
    Muszę skalibrować źle działającą ładowarkę/balanser dla szeregowo łączonych/pakietowanych ogniw typu li-po. Jest to ładowarka modelarska i ze względu na charakterystykę pracy tych ogniw tzw. lipoli , powinna ona je ładować w ściśle określonym zakresie napięć bez zbyt dużych wahań pomiędzy poszczególnymi ogniwami. Niestety, moja ładowarka ma błąd fabryczny, przez co ma rozrzut powyżej dopuszczalnej granicy tolerancji napięć i przeładowuje jedno z ogniw o blisko 0,04 V, a dwa inne niedoładowuje do 4,20 V, tylko kończy proces ładowania/balansowania po osiągnięciu napięcia 4,16-4-17V. To znacznie skraca żywotność i pojemność dość drogich pakietów (średnia cena jednego to 30-40 USD).
    Przeszukując zagraniczne fora doczytałem się, że istnieje sposób jej skalibrowania poprzez podłączenie wzorcowych - stabilnych napięć 6x4,2 V pod złącze balansera i wprowadzenie do pamięci tych nowych, pewnych referencyjnych napięć granicznych.
    Aby to zrobić potrzebny jest układ , który z zapodanego napięcia rzędu 30-40V z zasilacza/transformatora (do którego mam dostęp) będzie w stanie wyprowadzić 6 źródeł napięć po 4,20V każde z max. tolerancją +/- 0,005 V.
    Wiem tylko tyle, że można taki układ zbudować przy użyciu diód zenera. Ale jak je połączyć, co jeszcze trzeba w tym układzie zamontować, to już nie wiem :cry: