Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen C3 - sterowanie dmuchawa - klimatronik

djezowski 21 Sty 2009 09:47 39431 27
  • #1 21 Sty 2009 09:47
    djezowski
    Poziom 9  

    witam,

    mam maly problem z dmuchawa nawiewu.
    Autko to Citroen C3 z panelem klimatronik.

    Dmuchawa pracuje caly czas na duzych obrotach, brak jest reakcji na regulacje z panelu.

    Prawdopodobnie poszedl tranzystor sterujacy dmuchawy tylko mam pytanie gdzie jest sterownik dmuchawy?

    Moze ma ktos jakies zdjecie albo schemat jak to wyciagnac?

    pozdrawiam

    Darek

    1 27
  • #2 21 Sty 2009 10:10
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 21 Sty 2009 10:17
    djezowski
    Poziom 9  

    Witam,

    Ok, zatem tu mamy przypadek klimatyzacji automatycznej.
    Jest taki wyswietlacz LCD na nastawia sie na nim temp, A/C, dmuchawe itd.

    Wiec sadze ze gdzies na dmuchawie siedzi jakis tranzystor wykonawczy do sterowania obrotami.

    Tylko gdzie jest ten sterownik?

    pozdr

    darek

    2
  • #4 21 Sty 2009 10:20
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 21 Sty 2009 10:24
    djezowski
    Poziom 9  

    georgesgr napisał:
    Na dmuchawie, po lewej stronie, kolo kolumny sterowniczej.


    czyli siedzac jako kierowca mam to przy prawej nodze?

    bo zagladalem pod spod i po stronie pasazera na srodku konsoli w dole mam taka wtyczne z czterema grubymi kablami i dwoma cienkimi.

    darek

    2
  • #6 21 Sty 2009 11:16
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 05 Lut 2009 22:16
    popen
    Poziom 1  

    do georgesgr.
    kolego czy jesteś w stanie podzielić się ze mna schematem el do c3? Mam właśnie pluriela do którego właściciel zażyczył sobie zamontowanie klimatronika, założyłem już wszystko, teraz jeszcze potrzeba czujnik temp zewnątrznej, czujnik ciśnienia i sterowanie wentylatora. Myslę że schemat i Twoje rady szalenie by mi pomogły. Pozdrawiam

    Mariusz
    popen(malpa)poczta.onet.pl

    2
  • #8 06 Lut 2009 11:02
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 06 Lut 2009 19:26
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 07 Lut 2009 00:04
    kybernetes
    Poziom 39  

    Kolego elektrit, jestem przekonany, ze w automatycznej klimatyzacji C3 modul dmuchawy jest w nogach pasazera (zielone zlacze 2+4) i wcale nie jest taki drogi (330zl nowka w serwisie).

    Pozdrawiam

    1
  • #11 07 Lut 2009 00:07
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 07 Lut 2009 00:43
    kybernetes
    Poziom 39  

    elektrit napisał:

    Do partnera ( berlingo) kosztuje 640 zł.
    Do 206 około 800, bo występuje w sprzedaży tylko z silnikiem.


    Oczywiscie ale w C3 jest ten sam modul co w C5, taki z duzym aluminiowym radiatorem.

    1
  • #13 24 Kwi 2009 15:13
    tomaszekR3
    Poziom 11  

    A naprawa jego to najczęściej wymiana tranzystora za 15 zł

    0
  • #14 24 Kwi 2009 16:00
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 24 Kwi 2009 22:46
    tomaszekR3
    Poziom 11  

    Tak bo najczęściej pada tr.MOSFET ,a tak wogóle to cały regulator na allegro stoi około 150 zl NOWY szukałem ,ale w końcu udało się naprawić ;poprostu zamiennik był "walnięty"na "dziń dybry",a jak to często się zdaża nie przemierzyłem przed wlutowaniem.POZDRAWIAM Z OKAZJI ŚWIĘTA PRACY;"NIE WRÓCĄ TE LATA "

    0
  • #16 24 Kwi 2009 22:58
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 24 Kwi 2009 23:03
    mansky
    Poziom 18  

    Moduł po stronie pasażera na obudowie nagrzewnicy przy przegrodzie silnikowej.Koszt w serwisie ok 330 pln.

    0
  • #18 24 Kwi 2009 23:13
    tomaszekR3
    Poziom 11  

    kOLEGO "ELEKTRIT" masz może schemat tego ustrojstwa ?Bo szukałem ijakoś do tej pory nie znalazłem,a wartało by mieć.

    0
  • #19 24 Kwi 2009 23:15
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 24 Kwi 2009 23:18
    tomaszekR3
    Poziom 11  

    Ajeżeli chodzi o serwisy to koleś ze sklepu elektr.we Włocławku twierdzi że w miesiącu sprzedaje 10 sztuk tego MOSFETA wlaśnie tutejszemu sewisowi.

    0
  • #21 14 Cze 2009 14:29
    r_gawel
    Poziom 1  

    Witam wszystkich jako początkujący na tym forum.
    Właśnie coś podobnego się zdarzyło i mnie dokładniej moje C3 1.4 . Nie działa nawiew ale tylko czasami, jak mu się zachce to czasami się włączy. Podejrzewam że jakiż przewód ma złe połączenie, chyba że to jest też ten sterownik o którym mowa wyżej. Czy mieliście może takie zdarzenia z klimą?
    Pozdrawiam
    Paweł

    0
  • #22 17 Sie 2010 12:00
    mikrocb
    Poziom 15  

    U mnie citroen C3 1,4HDI 2004 - regulator VALEO F657165W/M.
    Tranzystor oryginalny HUF75344G Link w obudowie TO-247 (oznaczony N344AF, 75344G).

    Dostępny np tutaj Link

    Mocniejszy Zamiennik Link


    Przed podłączeniem naprawionego regulatora proszę sobie podłączyć i sprawdzić sam silnik dmuchawy ewentualnie wymienić w nim szczotki i przeczyścić komutator oraz koniecznie wymienić filtr przeciwpyłkowy (pod maską na podszybiu).

    Pozdrawiam

    3
  • #23 14 Paź 2010 10:17
    Sonal
    Poziom 11  

    Witam
    Padł mi też tranzystor w tym module (moduł identyczny, choć samochód to renautr Scenic II 2004r).
    Wymieniłem go na IRFP064NPBF (zakupiłem na www.tme.pl) i dmuchawa znów działa, ale... nie tak jak powinna. Maksymalna moc nadmuchu to teraz tylko połowa tego co było przy poprzednim oryginalnym tranzystorze. Pierwsze 4 poziomy mocy nadmuchu to praktycznie zero wiania - więc spisane "na straty".
    Nie znam się mocno na elektronice, na pewno nie na tyle, aby porównać ze sobą elementy.
    Czy możecie mi wskazać inny zamiennik, który przywróci poprzednie parametry nadmuchu (zwiększy obroty silnika). Bo z tym co ja zamontowałem IRFP064NPBF - to nie będzie działał klimatronik tak jak należy - bo sterownik klimatyzacji jest dostosowany do większej wydajności dmuchawy.

    0
  • #24 14 Paź 2010 15:05
    mikrocb
    Poziom 15  

    A wymienił kolega wspomniany filtr kabinowy? Jeśli nie to na wyjętym proszę spróbować czy obroty nie wrócą do normy. Ja wymieniłem filtr bo robił duży opór i na zamienniku tranzystora dziala normalnie.

    To tak jakby chcieć wziąść głęboki wdech nosem jak sie ma katar.

    W Renaulta Laguna dla przykładu zaczęła się palić inastalacja zasilająca dmuchawe z regulatorem bo tak był zapchany filtr kabinowy. Regulator wytrzymał ale kable i kostke trzeba było już wymieniać.

    0
  • #25 14 Paź 2010 18:01
    Sonal
    Poziom 11  

    To nie filtr. Przecież bez dmuchawy byłem tylko 3 dni. W poniedziałek padł oryginalny tranzystor, w środę wieczorem już wymieniłem na ten zamiennik i dmucha o połowę słabiej. Filtr ma dopiero nieco ponad 10tys km. To nie filtr - w ciągu trzech jazdy bez dmuchawy nic się z nim nie dzieje. Zresztą i na słuch słychać, że dmuchawa działa słabiej.

    Po spisaniu oznaczeń z mojego tranzystora (nie jest napisane na nim: HUF75344G) - żadna wyszukiwarka, sklep z częściami nie wyświetlił wyniku - więc nie jestem w stanie znaleźć odpowiednika.
    Na forum megane.com.pl znalazłem info, że zamiennikiem ponoć jest RFP064N - więc kupiłem w TME RFP064NPBF (końcówka oznaczenia tylko taka).
    Czy myślisz, że podany przez Ciebie tranzystor zwiększyłby moc dmuchawy?Mógłbym taki kupić - ale może być tak, że w zależności od modelu pojazdu montowali inne tranzystory - gdyż w mniejszym C3 nie potrzeba, aż takiej dmuchawy, żeby głowy urywało?
    Więc zanim eksperymentalnie zakupię ten HUF75344G - mam pytanie:
    czy zamieniając teraz wlutowany IRFP064NPBF na właśnie HUF75344G uzyskam wyższe obroty dmuchawy?

    Edit 2.
    Zawziąłem się i zacząłem szukać tego mojego. I znalazłem inny odpowiednik: IRFP2907PBF
    Różnice stwierdzone przeze mnie amatora:
    ten zamontowany przez mnie: 55V ten teraz znaleziony 75V
    ten zamontowany przez mnie: 98A ten teraz znaleziony 209A
    ten zamontowany przez mnie: 150W ten teraz znaleziony 470W
    Zastanawia mnie ta różnica w mocy - czy to tutaj nie będzie właśnie tej różnicy? Że on "daje" na wyjściu tylko te 150 W i dlatego tak wolno się kręci zamiast 450W?

    0
  • #26 16 Paź 2010 04:09
    mikrocb
    Poziom 15  

    Na moim oryginalnym spalonym tranzystorze jest "N344AF, 75344G" oraz literka f - znak firmy Fairchild. W ten sposób na stronie producenta znalazłem pełne oznaczenie HUF75344G3.

    Jeżeli nie wyrwało Ci dziury w oryginalnym tranzystorze to proszę podeślij zdjęcie albo wszystko to co na nim jest nadrukowane to pomogę szukać.

    Moim zdaniem nie ma takiej możliwości, żeby moduł VALEO tak samo oznaczony (numer części F657165W/M) miał inny tranzystor ze względu na montaż w innym modelu samochodu nawet przy innej dmuchawie. Jakby tak było jak sugerujesz to w jaki sposób ASO wiedziałoby, który F657165W/M siedzi w C3, a który F657165W/M w Scenic? Bo napewno nie po numerze seryjnym modułu.

    Przerobiłem 3 takie regulatory i w każdym był ten sam tranzystor 75344G (HUF75344G3), górny ciąg znaków był tylko różny na każdym bo to numer partii czy zakodowana data produkcji.

    Jeżeli sie okaże, że masz 75344G i chcesz rozwiać wątpliwości to oryginał jest do kupienia za 11,50zł + przesyłka, link podawałem wcześniej.
    Jeżli obroty będą nadal na "pół gwizdka" to albo coś jeszcze jest upalone w module (np. bc846), albo dmuchawa.
    Link


    Nie ma potrzeby wstawiania tak mocnego tranzystora jak wspomniałeś a IRFP2907PBF się nie nadaje bo ma zbyt dużą rezystancję dren - żródło.

    IRFP064N (NFPB) jest bardzo dobrym zamiennikiem.

    Nie próbuj odpalać dmuchawy na wyjętym regulatorze.

    Nie wiem jak z montażem jest w scenic-u ale w c3 wystarczyło wsadzić łeb pod schowek.

    1
  • #27 19 Paź 2010 13:26
    Sonal
    Poziom 11  

    Ooo widzisz... tu wyszło, że ja amator jestem :D
    Ja szukałem po tym górnym numerze znaków. Dolny mam taki sam jak ty, czyli 75344G. Wcześniej nie mogłem tego porównać, bo tranzystor został u rodziców, a ja miałem spisny tylko górny wiersz.
    W takim razie kupuję podany przez Ciebie zamiennik i go wymieniam.
    Co do wymiany: w scenicu II też wystarczy wyjąc schowek, ale... haha i tu sie zaczyna trochę grzebaniny, bo jeden wkręt mocujący jest pod środkową konsolą. Trzeba zdjąć obudowę lewarka biegów, żeby dostać się do wkrętów mocujących środkowa konsolę, po ich odkręceniu i częściowym zdjęciu tej konsoli z nawiewami itp hip hip hurra mamy ten ostatni wkręt. Wymontowanie schowka, żeby coś nie pourywać to jakieś 30min do 40 i potem pokładanie do kupy tyle samo. Może teraz jak mam już wprawę zejdę z czasem "o połowę"?

    Piszesz, że IRFP064N (NFPB) - jest dobrym zamiennikiem, ale wymienię go na "oryginał" który podałeś. Tak jak pisałem dwa posty wyżej, komputer sterujący temperaturą w kabinie nie spełni swojego zadania, gdy dmuchawa za słabo wieje. A lubię jak mi wszystko działa. Napiszę potem co i jak - bo być może coś jeszcze poszło?

    2
  • #28 16 Mar 2011 07:30
    Sonal
    Poziom 11  

    Wracam po dłuższym czasie, by "wyprostować" co nieco co tu napisałem.
    Kupiłem ten drugi tranzystor - trochę to trwało, bo jak jako tako dmuchało, to nie chciało mi się znów wymontowywać schowka itd - tymbardziej, że zima była w pełni. Drugi model tranzystora zakupiony czekał na lepsze czasy.
    Niedawno wziąłem się za robotę. Tranzystor wymieniłem i... przyznaję: odczuwalnie wiało tak samo. Bardzo się zawiodłem. Wkurzyłem. I jeździłem dalej. ;-(
    Kilka dni temu miałem okazję porównać w innym scenicu: głośność działania taka sama, ale moc nadmuchu odczuwalnie większa, choć nie powalała.
    Postanowiłem więc wymienić filtr kabinowy - już dodam, że to było to!. Aż mi głupio, że wtedy Cię nie posłuchałem mikrocb - miałeś rację!Ale jeszcze opiszę coś co mnie bardzo zdziwiło. A mianowicie, wymontowałem stary filtr, aby mieć na wzór jak pójdę kupić nowy. Wymontowałem filtr, włączyłem pełen nadziei dmuchawę i... prawie żadnej poprawy. To już totalna załamka. Tzn. dmuchało odczuwalnie lekko mocniej, powiedzmy jak ustawienie "na twarz" i maksimum mocy - to nawiew odczuwalny był gdzieś na ok. 40cm i to dosyć delikatnie.
    Żadnej znaczącej różnicy w mocy nawiewu z lub bez filtra.
    To już się załamałem, no bo jak filtra nie ma - to powietrze nie ma żadnego oporu. Więc lepiej (mocniej) już być nie może. Odczuwalnie w skali 1-10 wcześniej z brudnym filtrem odczuwałem to na 2-3 to po wymontowaniu i jeździe bez filtra na ok. 4-5. Troszkę lepiej, ale nadal fatalnie.
    Filtra w sklepie nie było więc od piątku jeździłem sobie smutny bez filtra.
    Wczoraj odebrałem ze sklepu i dziś rano przed pracą zamontowałem.
    No i znów wróciła moc nadmuchu! Hurra! Wali z kratek jakby była włożona tam suszarka do włosów. Pęd powietrza wyraźnie czuć siedząc na tylnich siedzeniach (co wcześniej było nie do pomyślenia, jak w pierwszym rzędzie lekko co było wyczuwalna), wisząca choinka zapachowa ustawia się prawie poziomo ;-)
    Nie wierzę w to wszystko! Czyżby wcześniej filtr zapchany, a potem -bez filtra - takie zawirowania powietrza w kanałach, dawały taki opór? Głośnośc dmuchawy ciągle taka sama.
    W każdym razie: lato idzie i ze spokojem na nie czekam, więdząc, że w upały nie ugotuję się w aucie.

    2