Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

CINQUECENTO 1100 -przerwy w pracy silnika.

tomo19811 21 Jan 2009 22:19 9763 20
  • #1
    tomo19811
    Level 18  
    Witam panów , samochód to CC SPORTING silnik 1100cm , monowtrysk , sterownik silnika o symbolu IAW 16F ER .

    Problem polega na tym że, w momencie natychmiastowego dodania gazu i tym samym całkowitego otwarcia przepustnicy silnik zaczyna dławić się nie uzyskując tym samym prędkości maksymalnej , jeżeli natomiast zwiększam powoli prędkość silnika zdarza się że uda mi się go rozpędzić do maksymalnych obrotów przy tym że obrotomierz wędruje do 8000obr/min inaczej mówiąc nie widzę żeby sterownik odcinał dawkę paliwa {silnik omało nie "odfrunie"} .

    Zauważyłem że silnik poprawnie się rozpędza od biegu jałowego do ok 3-4tys potem następuje przerywana praca , i tu też różnie jest zdarza się że rozpędzę go do max obrotów ale sterownik nie odcina paliwa .
    Po otwarciu gwałtownie przepustnicy na max silnik potrafi zgasnąć , niekiedy pracuje na max otwartej przepustnicy jakby"kulał " na 2 cylindry , a i też są sytacje że rozpędzę go do max obrotów i wyje , ogólnie rzecz ujmując nie ma jakiejś reguły

    Samochód poprawnie pracuje na obrotach biegu jałowego .

    A teraz opiszę dziwne zachowanie się kontrolki wtrysku , zaraz po włączeniu zapłonu kontrolka zapala się i gaśnie po wyłączeniu pompy paliwa przez sterownik i jest to normalne zachowanie { o tym wiem } , lecz w momencie jak tylko uruchomię silnik zapala ponownie i gaśnie bądź to po krótkiej pracy na biegu jałowym , lub też w sytuacji jak przegazuje silnik , zdarza się też tak że w momencie jak uruchomię silnik i pracuje on na biegu jałowym to nie świeci się , jak tylko zaczynam dodawać gazu to zapala się ponownie i czasami potrafi zgasnąć jak dodaje bądź też ujmuje gazu , inaczej mówiąc nie ma konkretnej reguły czy będzie świecić czy nie .

    A teraz co sprawdziłem:
    -czujnik położenia przepustnicy OK
    -wtrysk{rezystancja}OK
    -kolektor ssący złożony poprawnie OK
    -czujnik temperatury i jego przewody OK
    -ciągłość przewodów idących do sterownika OK
    -napięcie na MAP sensor 3,3-3,4V na jałowym , powyżej jałowego skacze 2,5-3,5 V mierzone na skrajnych stykach wtyczki MAP sensora
    -nowe kable zapłonowe NGK
    -sonda lambda na jałowym 0,005 V przy dodawaniu gazu uzyskałem maksymalne napięcie ok 0,5V{wg mnie prawdopodobnie uszkodzona }.

    wszystko mierzone multimetrem cyfrowym , samochód próbowałem z zdjętą obudową filtra powietrza {ale to ma akutar małe znaczenie }.

    Przed tą usterką robiłem uszczelkę pod głowicą {poszła między 2 i 1 cylindrem } rozrząd jest ustawiony prawidłowo sprawdzone 2 razy .

    SAmochód po wymianie tej uszczelki jeździł jakiś czas tzn ok tygodnia .

    Proszę zadawać pytania jeżeli ktoś ma jakieś sugestie.
    Za wszelkie porady DZIĘKUJĘ .
  • #2
    pisior1987
    Level 21  
    sprawdź kody usterek nakieruje cie na dobrą drogę.pozd
  • #3
    carrot
    Moderator of Cars
    Nie mam teraz schematu do cc, ale wydaje mi się, że na skrajnych stykach map sensora powinno być 5V, a na środkowym sygnał. Sprawdź masy wiązki instalacji wtryskowej przykręcone do kolektora ssącego
  • #4
    tomo19811
    Level 18  
    carrot wrote:
    Nie mam teraz schematu do cc, ale wydaje mi się, że na skrajnych stykach map sensora powinno być 5V, a na środkowym sygnał. Sprawdź masy wiązki instalacji wtryskowej przykręcone do kolektora ssącego


    Wiązki przykręcone , był moment że jak go dobrze wykręciłem do prędkości powyżej 6000obr/min to w tym miejscu {na kolektorze } ta masa z tymi kablami aż iskrzyła , wtedy się kapłem że nie ma styku a okazało się że masa jest lużna więc ją dokręciłem .

    Bardzo ważna rzecz samochód ma instalację gazową ale z tego co widzę to kable z centralki gazowej podłączone są tylko do cewki 1i 4{uzw pierwotne } cylindra . Samochód na gazie chodzi bez zastrzeżeń , jest moc i równomierna praca w całym zakresie prędkości obrotowej , czyli myślę że mogę sądzić iż problemów z iskrą na benzynie raczej nie ma ....

    Co dziś zrobiłem, a mianowicie :
    -przełożyłem górną część wtrysku kompletną {wtryskiwacz , czujnik powietrza zasysanego , regulator ciśnienia paliwa } nic to nie dało , objaw ten sam uruchamiam silnik świeci się kontrolka wtrysku {bieg jałowy} nie dodaję gazu to po czasie sama zgaśnie , zaczynam przegazowywać znów się zapala ,silnik nie może uzyskać prędkości , dławi się , jak powoduje zamykanie się przepustnicy to obroty wracają i silnik zaczyna równomierniej pracować .
    MAP sensor z tego co wiem to nawet odpinałem i odpalałem bez niego i sytuacja była ta sama , czy mogę tak samo zrobić z sondą lambda {chociaż raczej tak, ale wolę się upewnić }.
    Czy takie zachowanie się silnika może być wywołane prze "wewnętrzny haos" w urządzeniu sterującym ? chodzi mi dokładnie o błędy ew adaptację ? odpinam zapinam urządzenia {przy wyłączonym zapłonie} czy to może spowodować jakieś komplikacje w programie sterownika ?ale patrzac z drugiej strony silnik ma moment kiedy "łapie" właściwe wartości z poszczególnych czujników skoro kontrolka wtrysku gaśnie po chwilowej pracy na biegu jałowym .
    Może mi ktoś powie jak się ma sonda 4 przewodowa w tym układzie , przecież jej praca jest rozpoznawana przez sterownik w momencie jak uzyska odpowiednią temperaturę pracy , i nawet jak jest jeszcze niedogrzana nie powinno być "przymulenia "jak wcisnę pedał gazu do oporu albo zwiększam raptownie prędkość sinika .
    Może ktoś z was panowie miał podobny problem w np :punto 55 1,1 seicento1,1 900 , z tego co wiem to są podobne żeby nie powiedzieć identyczne układy zapłonowe ?
    Sprawdziłem dziś jeszcze utrzymywanie ciśnienia przez pompę paliwa , tzn podłączyłem bezpośrednio wąż doprowadzający paliwo do manometru , włączając i wyłączając stacyjkę pompa dobiła ciśnienia do ok 0,25Mpa , następnie ciśnienie to spadło do ok 0,20Mpa i tak się utrzymywało przez dłuższy czas także sądzę że pompa się wyrabia jeżeli chodzi o zapewnienie ciśnienia {bo przecież silnik pracuje na wysokich obrotach }.
    Nie mam jak sprawdzić ciśnienia z zapiętym manometrem w układ wtryskowy nie posiadam trójnika .
    Panowie chcąc nie chcąc chwytam się brzytwy bo już mi się pomysły kończą a usterka dalej jest :(. Pomóżcie .
  • #5
    Romek M
    Level 13  
    Mam takiego cc i też z gazem i zdarzały mi się takie objawy jak regulowałem dawkę gazu i ustawiłem emulacje sądy lamda przy pracy na gaze, więc stwierdziłem że trzeba ustawić na odłączoną mam sterownik bingo-m. Moja rada: odłącz sterownik gazu najlepiej wyciągając bezpiecznik i zdejmij kleme na jakieś 5-10 minut potem ją podłącz i zapal auto na benzynie ale nie dodawaj gazu niech chodzi na wolnych do 2 zakończen wentylatora potem zgaś i powinno być ok. Teraz jak zapalisz przegazuj czy chodzi normalnie jak tak to znaczy że wina w ustawieniach centralki z gazu do pewności możesz ją podłączyć i spr czy się dzieje to samo jeśli będzie ok to tylko musiały być jakieś przypadkowe błędy w pamięci które skasowajes odłączając kleme. Powodzenia.
  • #6
    ROBERT61
    Level 11  
    Ciśnienie paliwa nie ma znaczenia dla ECU silnika,tzn może być bardzo niskie lub nie być wcale ciśnienia a i tak nie zapali się kontrolka wtrysku,bo w tym autku ona nie kontroluje ani ciśnienia,ani pracy pompy,więc w tym przypadku możesz odrzucić wariant z paliwem.Moim zdaniem problem jest z Map czujnikiem,ponieważ ECU silnika oblicza na podstawie jego wskazań czas wtrysku,i jak będzie przekazywał błędne informacje silnik będzie się tak zachowywał ,tego nie robi na gazie,więc silnik na gazie pracuje normalnie.To jest moje zdanie,dożo więcej można by powiedzieć podłączając go do komputera i sprawdzić te parametry tzn.czas wtrysku itd.,ale jeśli nie masz takiej możliwości,to pozostaje dłubanie.W załączniku masz opis i funkcjonowanie czujników,i ich wartości pomiarowe,myślę,że to Ci pomoże.Nie jest najlepszej jakości,ale czytelne.
    Attachments:
  • #7
    tomo19811
    Level 18  
    Witam ponownie , dziękuję wszystkim za dotychczasowe rady dziś kolejny dzień zmagań :( , co dziś zrobiłem a mianowicie :
    -sprawdziłem napięcie jakie dochodzi do takich czujników jak :
    potencjometr przepustnicy
    czujnik powietrza zasysanego
    czujnik temperatury cieczy chłodzącej
    Map sensor

    wszystkie były odłączone i wg książki na każdym miałem ok 4,9VDC czyli wszystko oki , dodatkowo sprawdziłem wg obrazka napięcie na MAP sensorze na właściwych stykach ja jałowym 1,5VDC , później dochodziło coś do 3VDc ogólnie uważam że MAP powinien być dobry . Wczoraj jeszce z głupoty puściłem silnik bez rury dochodzącej do kolektora {chciałem sprawdzić czy aby wydech nie jest zapchany } nic to nie pomogło , jeszcze z głupoty podmieniłem cewki zapłonowe{słyszałem i czytałem o róźnych anomaliach i cudach jakie wyprawiają w tych samochodach i podobnych } z innego samochodu żadnej różnicy , odpinałem jeszcze wężyk od MAp sensora bez różnicy tylko na wolnych obrotach widać poprawę pracy silnika , jeszcze dziwna rzecz którą dziś zauważyłem ,a mianowicie jak świeci kontrolka wtrysku obojętnie na jakich obrotach i trzymam te obroty to po krótkim okresie czasu gaśnie , jak dodam gazu to znów zaświeci {bez sensu totalnie}. Coś mi się zdaje że przyjdzie mi jeszcze podmienić sterownik ale to zostawiam na koniec zabawy jeszcze profilaktycznie spróbuje podmienić MAP{chociaż wątpię czy to coś da }.


    CINQUECENTO 1100 -przerwy w pracy silnika.
  • #8
    ziomal155
    Level 15  
    zacznij od podmiany sondy!!
  • #9
    bankowy111
    Level 15  
    A ja palnę z innej beczki - sprawdź uszczelkę wtryskiem (między wtryskiem a kolektorem dolotowym). Parcieje ze starości i lubi przepuszczać "lewe" powietrze, generując bardzo ciekawe usterki, m.in. podobną do Twojej.
  • #10
    bslaw
    Level 18  
    Przy identycznych objawach w Renault Megane - wymieniłem świece zapłonowe. Pomogło.
  • #11
    bankowy111
    Level 15  
    Aha, oczywiście jeszcze trzeba mieć pewność co do 100% sprawności kabli wysokiego napięcia.
  • #12
    Karol634
    Level 11  
    Ja radziłbym sprawdzić czujnik położenia przepustnicy (przeczyść złącze). Miałem podobny problem w moim Polo III.
  • #13
    tomo19811
    Level 18  
    Elektrycznie wszystko wygląda na OK sprawdzałem czujniki i napięci dochodzące do nich , także łącze sterownika i przekaźnik podwójny , zapytam z głupoty :P , czy możliwe aby na benzynie kiedy to silnik dostaje opary paliwa z powietrzem dochodziło do przebicia na świecach ? natomiast podczas pracy na gazie było wszystko OKI dziwnie nie :) ,Nie mam teraz samochodu przu domku ale coś mi się zdaje że problem może tkwić w złej jakości paliwa .
  • #14
    bslaw
    Level 18  
    Paliwo złej jakości powodowałoby złą pracę w każdym zakresie obrotów. Nie odpowiedziałeś na temat świec zapłonowych - kiedy były wymieniane?
    We wspomnianym Renault:
    - wymieniłem kopułkę i przewody
    - sprawdziłem czujnik położenia wału korbowego
    - sprawdziłem czujnik podciśnienia
    Powyższe (na szczęście mało kosztowne) kroki nic nie wniosły. Do świec (z powodu chwilowego braku odpowiedniego klucza) zajrzałem na końcu. Wymieniłem. Auto ożyło.
  • #15
    tomo19811
    Level 18  
    bslaw wrote:
    Paliwo złej jakości powodowałoby złą pracę w każdym zakresie obrotów. Nie odpowiedziałeś na temat świec zapłonowych - kiedy były wymieniane?
    We wspomnianym Renault:
    - wymieniłem kopułkę i przewody
    - sprawdziłem czujnik położenia wału korbowego
    - sprawdziłem czujnik podciśnienia
    Powyższe (na szczęście mało kosztowne) kroki nic nie wniosły. Do świec (z powodu chwilowego braku odpowiedniego klucza) zajrzałem na końcu. Wymieniłem. Auto ożyło.


    Ten wóz na gazie chodzi jak rakieta i zdziwiło by mnie gdyby świece były winne za dławienie zarówno na zimnym jak i na gorącym silniku , mam na podmiankę stare ze swojego opelka 2-elektrodowe NGK, obecnie są w samochodzie 1-elektrodowe też NGK , co do przewodów czytaj od początku co robiłem . Ogólnie to dziwne jest zachowanie się samochodu bo nie ma reguły czy zimny czy gorący a takie jaja odstawia . na razie wszystkim dziękuję za porady , aha jeszcze podmieniłem z ciekawości MAP {żadnej różnicy } .
  • #16
    bankowy111
    Level 15  
    Świece i kable mają o wiele większy wpływ na pracę silnika na gazie, aniżeli na benzynie = na benzynie będzie wydawało się, że jest OK, a na gazie będą się działy cuda. Świece z Opla - fajnie, że masz. Zostaw je w Oplu. A do CC załóż takie jak należy, najlepiej NGK z serii Platinum.
  • #17
    tomo19811
    Level 18  
    Witam po dłuższej przerwie , samochodu jeszcze nie zrobiłem :( , jeździ na gazie jako tako , ale wracając do tematu może mi ktoś z was powiedzieć czy poprzez luźne połączenie masy układu wtryskowego mógł ulec uszkodzeniu ECU , dodam że ten sterownik to IAW16ER , chciałbym jeszcze zapytać o następującą rzecz , jest szansa na ponowne wgranie oprogramowania do tegoż ECU ? Jeżeli tak to czy wyjęcie odpowiedniego elementu i zaprogramowanie wystarczy , czy muszę skorzystać gdzieś z urządzenia diagnostycznego FIATA i poprzez to urządzenie dokonać ponownego wgrania programu .

    Dziękuję za wszelkie sugestie .
  • #18
    vvaldek
    Level 28  
    zakladasz sterownik do innego auta i bedzesz wiedzial czy jest sprawny , np seicento . lub punto 1, 55km . tylko wczesniej odlacz centralke code oile taka jest . a co do wgrania nowego programu to serwis Fiat odpada . oficjalnie nie ma takiej mozliwosci
  • #19
    tomo19811
    Level 18  
    Auto mam bez immo czy zamiast tego sterownika IAW16F ER , mogę bez większego ryzyka założyć następujące :

    -od punto 1,1 tzn IAW 16F EB , IAW 6F SB
    - OD SEICENTO IAW 16FM E6 , IAW16F 3R

    czy po takim podłączeniu nie narobię jakiś szkód w tym podkładanym sterowniku ? Co do instalacji jestem pewien w 99% że jest oki .
  • #20
    bankowy111
    Level 15  
    Nie narobisz żadnych szkód. A słaba masa będzie powodowała Ci błąd - czerwona kontrolka wtrysków będzie zapalała się i czasem gasła.
  • #21
    tomo19811
    Level 18  
    Witam ponownie po okresie 1 roku , samochód jakiś czas jeździł na LPG więc temat pracy na benzynie nie był pilny , w końcu doszło do podmiany sterownika i to okazało się sukcesem . Przyczyna usterki to najprawdopodobnie "niekontaktowanie masy " układu wtrysku na głowicy silnika {iskrzyła przy wyższych obrotach }.