Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

własny prostownik problem z regulacja prądu

Rmx1987 22 Sty 2009 14:35 7012 17
  • #1 22 Sty 2009 14:35
    Rmx1987
    Poziom 15  

    Witam Panowie:)
    Zbudowałem prostownik na diodach 30A trafo 12V lecz dowinąłem kilka zwojów aby uzyskać 14,3V wszystko niby działa dobrze lecz zastosowałem regulacje prądowa na układzie darlingtona (ściemniacz) problem w tym ze nie możne mi przejść prąd miedzy katoda a anoda tyrystora który to układ steruje. . .Wiem można by powiedzieć ze zatkany czy coś ale próbowałem juz z kilkoma tyrystorami i nic:(
    Napięcie na klemach wyjściowych jest a prąd nie płynie pomocy bo do jutra muszę to zrobić:(
    z góry dzięki.

    ps. Już raz zrobiłem kilka razy ten układ i działał lecz teraz spalił się prostownik ponieważ został nie właściwie użyty. Zamieniłem jedynie jeden z pary tranzystorów z BC107 na C547B - ma ktoś jakiś pomysł?


    Przeniosłem z Konstrukcje DIY. Proszę przed napisaniem postu zapoznać się z opisem działu w którym ma on się znaleźć. [c_p]

    własny prostownik problem z regulacja prądu
    tutaj jest schemat:

    wygląd prostownika wiadomo, że jeszcze nie uporzadkowany - ponieważ z nim walcze
    własny prostownik problem z regulacja prądu

    własny prostownik problem z regulacja prądu jak widać napięcie jest a prądu nie ma:(

    Scaliłem.
    /Faces/

    0 17
  • #2 22 Sty 2009 19:53
    jatzek j
    Poziom 21  

    Siemanko .Chłopie są tylko dwa wyjścia ,albo napięcie jest za małe albo szwankuje wyzwalanie tyrystora . Bardzo łatwo sprawdzić co jest przyczyną .Oczywiście nie próbować tego na aku , aalle typowo stosując żarówkę .Moim skromnym zdaniem te 14,3 V na trafo , to ,, trochę'' za mało. ale parę pomiarów i wszystko jasne .

    0
  • #3 22 Sty 2009 20:20
    Rmx1987
    Poziom 15  

    Wszystko juz patrzyłem między bramka a katoda mam przejście miernik piszczy, napięcie miedzy bramka a masa 0V wynosi tyle samo cos na katodzie - tak powinno byc?!
    Dlaczego mówisz ze napięcie za małe>14,3 po wyprostowaniu jest prawie 15V.
    To mnie dziwi ze na klemach wyjsciowych mam napięcie a prąd zatrzymuje sie na katodzie. Wcześniej jak go robilem od podstaw wszystko odrazu chodzilo a teraz nie wiem. . . Martwi mnie tez sprawa zwiazana zchwilowym poborem duzego pradu z siecie i czasami wybijającej eski 6B - to przez mocne trafo?!:(
    kolego jatzek j jak masz jakis pomysł czekam:

    0
  • #4 23 Sty 2009 10:41
    juarez89
    Poziom 14  

    Chwila, Ty mówisz o układzie darlingtona. A gdzie on jest w układzie? I z resztą tyrystor nie jest do sterowania prądem stałym!

    0
  • #5 23 Sty 2009 11:27
    Rmx1987
    Poziom 15  

    Układ darlongtona jest na schemacie na jednym ze zdjęć.
    Dlaczego pan kolega mowi ze nie jestdo sterowania nap.stałym!? to w jaki inny sposob to rozwiazac?!
    Triak?!mowimy o plynnym sterowaniu prądem

    0
  • #6 23 Sty 2009 16:40
    Tomasz.W
    Poziom 35  

    Rmx1987 napisał:
    ...Układ darlongtona jest na schemacie na jednym ze zdjęć.....
    Nie ma tam układu Darlingtona. To jest układ zastępczy tranzystora jednozłączowego. Powszechnie wykorzystywany do sterowania tyrystorów.
    juarez89 napisał:
    ....tyrystor nie jest do sterowania prądem stałym....
    A to od kiedy :?: A według Ciebie to do czego on jest.

    0
  • #7 23 Sty 2009 18:29
    Rmx1987
    Poziom 15  

    No przecież można go użyć do sterowanie prądem stałym ja użyłem go jako takiego "kranu" przez który płynie prąd. . .
    widze Tomasz.W odniosłeś sie do wczesniejszej wypowiedzi tez nie rozumiem o co juzrez89 chodzi. W skrócie macie jakiś plan jak to rozwiązac?!
    pozdrawiam

    0
  • #8 23 Sty 2009 20:22
    jatzek j
    Poziom 21  

    Siemanko . Jako ,, czarna owca Elektrody '' polecam jeszcze raz [ może to pomysł prozaiczny ] aallee zewrzyj sam tyrystor oraz zrób pomiary prądu i napięcia [ dlatego polecam jako obciążenie zwykłą żarówkę ] .A z tym napięciem to nie do końca jest tak jak myślisz . Zdaj sobie sprawę ile tracisz napięcia na samym tyrystorze, nie mówiąc już o obciążeniu samego układu podczas pracy . Jeżeli możesz to spróbuj podać większe napięcie i od razu wiesz na czym stoisz .

    0
  • #9 23 Sty 2009 21:04
    Rmx1987
    Poziom 15  

    o jakim zwarciu mówisz? Anody z katoda? wtedy prad płynie i wszystko jest ok lecz nie mogę sterować potencjometrem aby płynnie zmieniać prąd ładowania:(

    0
  • #10 23 Sty 2009 21:15
    jatzek j
    Poziom 21  

    Siemanko ,Zwarcie to ,, mały pikuś ' ,ja mówię co zmierzyłeś miernikiem . Jakie napięcie jaki prąd? Jakie obciążenie aku czy żarówka ?

    0
  • #11 23 Sty 2009 21:58
    Rmx1987
    Poziom 15  

    nie rozumiem ale gdzie zmierzyłem ?!

    0
  • #12 24 Sty 2009 09:55
    juarez89
    Poziom 14  

    Skoro po podaniu dodatniego napięcia względem anody nstępuje zapłon tyrystora i tyrystor przewodzi póki płynie przez niego prąd, to jak chcesz sterować płynnie prądem stałym? To będzie praktycznie sterowanie on - off. A czy nie lepiej dać tam tranzystor? I masz płynną zmianę prądu.

    A tyrystor można np użyć do tyrystorowego prostownika regulowanego.

    0
  • #13 24 Sty 2009 10:22
    Tuning Marek
    Poziom 20  

    no dobrze ale wszystcy pisza ale czy ma ktoś sprawdzony schemat regulatora na tyrystorze lub tyrystorach ale najbardziej prosty poprostu to co musi być dla płynnej regulacji a może bez żadnych indukcji bo to chyba njtrudniej wykonać piszę tu o transformatorach zapłonu a konkretnie chodzi mi o wykorzystanie tyrystorów takich co maja po 100 lub wiecej amper dzięki

    0
  • #14 24 Sty 2009 11:37
    Rmx1987
    Poziom 15  

    Panowie zobaczcie shemat który podałem kiedyś już go zrobiłem i elegancko wszystko chodziło teraz gdy mi się spalił prostownik przez podłąeczeni uszkodzonego akumulatora- prawdopodobnie cele oberwane nie chce mi to działać - Gość który miał mój prostownik zamiast bezpiecznika włożył kawałek drucika i był taki pobór prądu ze trafo się stopiło:( założymem nowe 350V/A tylko nie wiem czy od tego zwarci dioda ktoraś nie ma przebicia - sprawdzalem niby nie tyklo przy włączeniu układu przez chwile jest duży pobór prądu nie wiem może przez mocne trafo?! - wyjaśni ktoś to zjawisko?
    Napięcie katody i bramki względem masy jest takie samo około 14,3V. Wymieniłem wszystkie elementy z tej płytki i dalej nic, myślałem że to wina tyrystora kupiłem nowy i dalej zero reakcji:(
    Jakie powinno być napięcie bramki aby otworzyła tyrystor i czy powinno byc na "sucho" przejście miedzy katodą a bramka?!

    0
  • #15 03 Mar 2009 10:48
    kris669
    Poziom 19  

    Wiele rzeczy nie zostało tu wyjaśnionych, a temat ten pewnie jeszcze ktoś odwiedza, więc odpowiadam: złącze bramka-katoda tyrystora jest złączem PN (dioda) i nie powinno być przewodzenia w kierunku katoda-bramka (polaryzacja zaporowa), a w kierunku bramka-katoda - jak na diodzie spadek napięcia ok. 0,7 V i złącze to nie stanowi w zasadzie zwarcia dla pomiaru zwykłym mutlimetrem cyfrowym.
    Co do wcześniejszego pytania o sprawdzone schematy sterowania tyrystorami, to mam taki schemat i jest to regulator fazowy. Składa się z przesuwnika fazy w układzie mostkowym (RC) zasilanym napięciem z trafo lub bezpośrednio (sygnał synchronizacji z siecią), układu formowania impulsów prostokątnych (wykożystuję złącze baza-emiter tranzystora sterującego, co "obcina" półfale sinusoidy do poziomu ok. 0,7 V). Tranzystor ten załącza się po przekroczeniu tej wartości i przepływa prąd przez transformator bramkowy włączony w obwód kolektora tego tranzystora. Cały układ wyzwalania jest odseparowany od sieci zasilającej i nadaje się do sterowania dużych tyrystorów.

    0
  • #16 03 Mar 2009 10:57
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    Każdy typowy tyrystor łatwo sprawdzić czy jest dobry. Miedzy katodą a bramką musi mieć niedużą oporność (w obie strony). To tak jakby tam był wstawiony opornik. Oporność ta jest bardzo zróżnicowana i mieści się od powiedzmy 20 omów do 200 omów. Często sprawdzałem takie same tyrystory i miały spore różnice.
    Między anodą i katodą nie może być nic w obie strony.
    Co do napięcia 14,3V to wcale nie jest za małe. Wyzwalanie tyrystora przecież nie idzie z pełnego napięcia. Można zrobić układ do akumulatorów 6 woltowych i też będzie działał, ale mniejsza o to.
    Wrócę jeszcze do sprawdzenia tyrystora. Gdy pomiar opornościowy wypadł pomyślnie, należy wykonać prosty test w obwodzie napięcia stałego. Wystarczy dać w szereg z zasilanie jakąś żarówkę i podać na chwilę napięcie na bramkę tyrystora, ale myślę że każdy z was wie jak to się robi.

    0
  • #17 03 Mar 2009 10:58
    Rmx1987
    Poziom 15  

    Dzięki wielkie kolego kriz669 mógłbyś podesłac takowy schemacik byłbym wdzięczny

    0
  • #18 03 Mar 2009 11:11
    kris669
    Poziom 19  

    Schemat sterowania:
    własny prostownik problem z regulacja prądu
    Wartości elementów nie muszą być dokładnie takie, jak na schemacie, ale układ w tej konfiguracji działał bardzo dobrze. Wartości R potencjometru i C w przesówniku fazy są krytyczne, gdyż decydują o zakresie kąta wyzwalania tyrystora. Przy takich, jak podane na schemacie i oczywiście ograniczonej mocy strat w potencjometrze, napięcie na przeswniku jest ograniczone grzaniem się potencjometru, więc dla napięcia zasilającego 230 V lub więcej powinno się użyć transformatora separującego i obniżającego napięcie (wystarczy do ok. 15 V).

    0
  Szukaj w 5mln produktów