Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatorów - 12V

fbu90 22 Sty 2009 17:18 10531 16
  • #1 22 Sty 2009 17:18
    fbu90
    Poziom 10  

    Chciałbym zbudowac najprostszy prostownik do ładowania akumulatorów do auta.
    Posiadam transformator bezpieczeństwa 220V/24V, diody z alternatora samochodowego 12V + szczere chęci.
    Od czego zacząć? Przeszukałem wiele stron na tym forum, i nie mogłem doszukać się najprostszego prostownika bez regulacji.
    Proszę o pomoc. Chciałbym jeszce używac go do wspomagania rozruchu.

    0 16
  • #2 22 Sty 2009 17:24
    12pawel
    Poziom 33  

    będziesz miał problem gdyż 24V to znacznie za dużo i ciężko będzie zmiejszyć napięcie

    Dodano po 3 [minuty]:

    dodatkowo musisz mieć jakiś regulator lub automat do ładowania bo na akumulator nie możesz podać prądu ot tak, musi być on określony

    1
  • #3 22 Sty 2009 17:36
    hobbyelektronik
    Poziom 27  

    Jeśli nie chcesz przerabiać trafa to tanim kosztem można zrobić fajny prostownik z regulacją praktycznie od zera do 24V, wystarczy zastosować kit AVT-422 lub AVT-1007 w uzwojeniu pierwotnym, na wyjściu cztery mocne diody i amperomierz .

    Powodzenia............

    0
  • #4 22 Sty 2009 17:44
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 22 Sty 2009 18:18
    fbu90
    Poziom 10  

    Mógłby ktoś narysowac taki schemat jak to zrobić?? Byłbym wdzieczny. Bo nie bardzo łapie :)

    0
  • #6 23 Sty 2009 16:23
    gremlin2001
    Poziom 11  

    "
    Jeśli nie chcesz przerabiać trafa to tanim kosztem można zrobić fajny prostownik z regulacją praktycznie od zera do 24V, wystarczy zastosować kit AVT-422 lub AVT-1007 w uzwojeniu pierwotnym, na wyjściu cztery mocne diody i amperomierz .

    Powodzenia............ "


    Tez mnie to interesuje, szczegolnie przy zastosowaniu AVT1007- jaki wtedy trzeba mies transformator 12V , 15V ?
    Rozumiem ze prad ladowania zalezy od mocy transformatora a na wyjsciu z trafa wystarczy dac mostek np 10 czy 30A ?

    I co wtedy regulujemy AVt1007 prad ladowania czy napiecie wyjsciowe a moze to i to ?

    0
  • #7 23 Sty 2009 16:52
    hobbyelektronik
    Poziom 27  

    Jest dokładnie tak jak wcześniej napisałem , dajesz trafo co najmniej 17-18V układ AVT-1007 i diody zależnie od mocy trafa i wszystko........
    prąd i napięcie na wyjściu regulujesz potencjometrem.
    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=u2008&lr=&aq=f&oq=
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic597755.html
    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=prostownik+na+u2008&btnG=Szukaj&lr=

    Powodzenia..............

    0
  • #8 23 Sty 2009 20:51
    gremlin2001
    Poziom 11  

    Ok, a chcac dac amperomierz rozumiem ze za diodami/mostkiem dajemy go szeregowo np w przewod plusowy.

    Czy musi to bym amperomierz DC z wbudowanym bocznikiem czy moze byc najtanszy amperomierz DC np 10A np taki z allegro (532590685 ) ?

    0
  • #9 24 Sty 2009 09:01
    hobbyelektronik
    Poziom 27  

    Dokładnie, taki amperomierz to standard w tego typu sprzęcie.
    Ale wracając do tematu chcę zaznaczyć że jeśli planujesz zrobić dobry prostownik to nie należy iść na skróty tylko troche poczytać i zrobić układ np z tej strony:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic438290-30.html
    Regulacja po stronie wtórnej jest lepsza bo nie powoduje zakłóceń w sieci.

    Powodzenia.........

    0
  • #10 24 Sty 2009 09:19
    gremlin2001
    Poziom 11  

    No wlasnie balem sie te taki amperomierz bez bocznika nie wytrzyma gdy przez niego przeplynie 10A ale ok, skoro sam amperomierz wystarczy to super bo chodzi o prostote ukladu.

    0
  • #11 25 Sty 2009 12:45
    WITEK1952
    Poziom 28  

    Witam serdeczne.Odwiń sobie z uzwojenia wtórnego trochę drutu i będzie dobrze. Na poczatek ze 2 metry i sprawdź wtedy napięcie. W ciężkich czasch zajmowałem się taka produkcją. Sprzęt był nie do zdarcia.Z tym wspomaganiem rozruchu uważaj. Większość nowych samochodów tego nie toleruje a i moc prostownika jest za mała.Pozdrawiam.

    0
  • #12 25 Sty 2009 19:22
    szirok
    Poziom 11  

    ALE! Kiedyś w Radioelektroniku był projekt bardzo fajnej ładowarki działającej właśnie z 24V, nie było tam mostka i opornika, jak klasycznie. Tylko tyrystor. Ładowarka umożliwiała ładowanie odsiarczające i płynną regulację prądu, jak i automatyczne wyłączenie się, gdy aku jest naładowany.

    Było to w numerze 2/1987

    0
  • #13 10 Lut 2009 10:31
    BC313
    Poziom 17  

    Mam ten artykuł ( radioelektronik 2/1987 ), co prawda w bardzo kiepskiej, pomazanej kserokopii. Zastanawiałem się nad zrobieniem tej ładowarki. Szczególnie chodzi mi o odsiarczanie. Dosyć ciekawy układ - tylko ciekawe jak w praktyce. Jeżeli "dorwę" skaner postaram się go zamieścić, ewentualnie przesłać. Moc trafa w tym układzie 120W napięcie 24V.

    1
  • #14 11 Lut 2009 00:30
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Ja go mam w dobrej jakości. Jeżeli to "się nie kłóci" to mogę go wstawić. Trafo zastosowałem 250VA.

    0
  • #15 11 Lut 2009 17:37
    BC313
    Poziom 17  

    Wojtek rozumiem że zrobiłeś ten prostownik. Możesz napisać jak to działa, czy były próby z ładowaniem i odsiarczaniem, a może jakieś problemy z uruchomieniem ( czy wszystko poszło według opisu ). Jestem ciekawy jak ogólnie ten sprzęt się sprawuje.

    0
  • #16 13 Lut 2009 20:08
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Jestem aktualnie w trakcie jego budowy, niestety diody zenera które kupiłem okazały się wadliwe, i usmażył się opornik od rozładowywania, (2W) dodatkowo nie mam odpowiedniego bocznika, ten co mam zaczyna sie dymić w okolicach 2,5A prądu ładującego. Akumulator testowy też mam bardzo dobity, nie jest w stanie wyciągnąć 500mA prądu rozładowania... .

    0
  • #17 13 Lut 2009 21:52
    coolleer
    Poziom 9  

    Zasada jest jedna-napięcie w trakcie ładowania akumulatora nie powinno przekraczać 14,5V,wyższe napięcie skraca żywotność akumulatora.

    0
  Szukaj w 5mln produktów