Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jeden przycisk - dwa wyjścia

mateuszpar 22 Sty 2009 18:57 2593 28
  • #1 22 Sty 2009 18:57
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Mam mały problem z którym nie mogę sobie poradzić. Podejrzewam, że dla Was to będzie bardzo prosta rzecz i mam nadzieję, że mi z tym pomożecie...

    A problem jest taki, że potrzebuję na jednym przycisku zaprogramować dwa wyjścia binarne. Chodzi mi o to, że chciałbym by naciskając przycisk krótko (powiedzmy do 2 sekund) podało mi napięcie na jedno wyjście, a jeśli dłużej niż 2 sekundy to ma mi podać napięcie na drugie wyjście.

    Ma to być użyte do sterowania bramy i otwierania bramki, a posiadam jeden przycisk na domofonie. Dodatkowo nie może być tak, że jeśli trzymam przycisk powyżej dwóch sekund to ta pierwsza opcja mi się i tak włączy.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    0 28
  • #2 22 Sty 2009 19:14
    lucas_mcs
    Poziom 22  

    Mierz czas wciśniecia przynisku i aktywuj funkcję po jego puszczeniu. W zależności od zadanego czasu przepuszczaj na jedno bądź drugie.

    0
  • #3 22 Sty 2009 19:26
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Może nie napisałem dość jasno, za co przepraszam, ale w tym momencie mam tylko przycisk, bramę i bramkę. Nie wiem czym mogę to sterować. Co mam kupić, jakiś mikrokontroler, jeśli tak to jaki?

    A może jest jakiś prostu układ do zmontowania. Myślałem o czymś takim: http://allegro.pl/item532297837_uc_arduino_usb_i_o_minisumo_hit_jedyny_w_pl.html ale jest to dość drogie do tak prostego zadania. Może jest coś prostszego?

    0
  • #4 22 Sty 2009 19:32
    elkard
    Poziom 35  

    Witam.
    Czyli po 2 sek ma zniknąć napięcie z pierwszego wyjścia i pojawić się na drugim, i ma występować na nim aż do puszczenia przycisku ?

    0
  • #5 22 Sty 2009 20:16
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Nie, mam jednym przyciskiem ALBO otwierać bramę ALBO otwierać bramkę. Jeśli przytrzymam krócej niż 2 sek. ma się otworzyć bramka, jeśli dłużej to ma się otworzyć brama.
    Ważne jest to, że gdy otwieram bramę (trzymam dłużej niż 2 sek) to nie otwiera mi się wogóle bramka).

    0
  • #6 22 Sty 2009 21:46
    elkard
    Poziom 35  

    Oto propozycja na układach cyfrowych. Kilka bramek i jeden timer. Na schemacie jest układ NE555, ale zamienił bym go na CD4145, tylko że w moim symulatorze on nie występuje dlatego na razie dałem 555. Albo jeszcze można zrobić timer na bramce Schmitta.

    Należało by jeszcze odpowiedzieć na pytanie, ile czasu mają trwać te impulsy i ewentualnie jeszcze to uwzględnić na schemacie.
    Te dwie bramki tworzące przerzutnik RS można by pominąć, jeżeli wystarczył by Ci na WYJ_2 tylko krótki impuls.

    Na WYJ_1 pojawia się sygnał po krótkim a na WYJ_2 po długim naciśnięciu przycisku.

    jeden przycisk - dwa wyjścia

    0
  • #7 22 Sty 2009 22:47
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Czy na wyjściu ma być impuls a jeżeli tak to jakiej długości ?

    0
  • #8 22 Sty 2009 23:21
    mateuszpar
    Poziom 9  

    elkard napisał:

    Na WYJ_1 pojawia się sygnał po krótkim a na WYJ_2 po długim naciśnięciu przycisku.


    Czyli sygnał zawsze pojawia się tylko na jednym wyjściu w zależności od tego jak długo mamy wciśnięty przycisk?


    Niestety nie wiem jak długi ma być ten impuls, ale raczej jest to w miarę standartowa długość, ponieważ jest to sterownik bramy. Podejrzewam, że jakaś dziesiąta część sekundy wystarczy.

    A ile mniej-więcej będą kosztować części do tego? Ten układ który znalazłem na allegro (który bardzo chwalą na wielu stronach) kosztuje 150zł.

    0
  • Pomocny post
    #9 22 Sty 2009 23:33
    elkard
    Poziom 35  

    Tak sygnał pojawi się zawsze tylko na jednym z wyjść.

    Przedstawię jeszcze jeden schemat, prostszy, z wykorzystaniem bramki Schmitta do odmierzania czasu.

    Jak chcesz to możesz sobie taki układ zbudować w takim prostym symulatorze Crococlips i samemu go przetestować. Trzeba jednak uwzględnić że program ten nie jest doskonały i potrafi nieco oszukiwać.

    jeden przycisk - dwa wyjścia

    Te części kosztowały będą łącznie kilka złotych. Jeden układ scalony kilkadziesiąt groszy. Chociaż układ jest dopiero projektowany, nie wiadomo jak będzie wyglądał ostatecznie.

    A jak by co to tu jest ten program. http://www.elektroda.net/download/file835.html

    Choć teraz układ ten wypróbowałem w tym właśnie programie i niestety nie pracuję prawidłowo. Ale jeszcze się temu przyjrzę.

    0
  • #10 23 Sty 2009 00:24
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Dziękuję bardzo za zainteresowanie.

    Zacząłem projektować ten drugi układ w symulatorze Crocodile, ale brakuje w tym programie przerzutnika schmitta. Jakie programu Ty używałeś, jeśli mogę spytać i jakie parametry dokładnie podałeś w symulacji (chodzi o oporniki i kondensator)?

    Na ile takie coś będzie niezawodne? Jest możliwe że się to szybko spali albo coś w tym stylu?

    A co myślicie o tej płytce arduino?

    0
  • #11 23 Sty 2009 00:35
    elkard
    Poziom 35  

    Z tym arduino to raczej przerost formy nad treścią i jeszcze ta cena i trzeba napisać do niego program.

    Co do crococlps to przygotuję Ci schemat zrobiony właśnie na nim z uwzględnieniem wartości elementów. Bo jeszcze się dopatrzyłem pewnej rzeczy do przemyślenia. Ale to już na jutro, a raczej na dzisiaj ale wiadomo...

    A jeszcze mam pytanie, jakim napięciem ma to być zasilane ?

    0
  • #12 23 Sty 2009 00:40
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Pytam o to arduino, bo przy okazji bym się też tym pobawił, ale szkoda mi trochę kasy. Z napisaniem programu problemu nie będzie. Lepiej znam się na programowaniu niż elektronice. Dlatego też myślałem o mikrokontrolerze 8051 bo ostatnio go programowałem na laboratoriach na uczelni, ale nie wiem czy umiałbym sam zlutować taki układ (poza samym mikrokontrolerem chyba trzeba zewnętrzną pamięć).

    Zasilania jeszcze dokładnie nie przemyślałem, ale najprawdopodobniej z akumulatora od alarmu czyli na 12V.

    0
  • Pomocny post
    #13 23 Sty 2009 10:19
    elkard
    Poziom 35  

    Proszę, o to poprawiona wersja. Wypróbuj sobie w Crococlip.

    jeden przycisk - dwa wyjścia

    0
  • #14 24 Sty 2009 00:25
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Nie wiem jak Ci dziękować. :) Właśnie wszystko zasymulowałem i działa wyśmienicie. Tak jak mówiłem, będę miał napięcie z akumulatora na 12V, ale po prostu dorzucę tam na wejściu rezystor, zmienię także wartość dwóch kondensatorów z 10uF na 20uF, żeby wydłużyć czas oczekiwania na otwarcie bramy (chyba 2 sek to trochę za mało, tak mi się z symulacji wydaje).

    Mam jeszcze małe pytanie, czy można jakoś prosto zrobić ten układ żeby na wyściu nie było 5V (tak jak prosiłem) tylko stykanie? Zobaczyłem właśnie w instrukcji że impulsem nie jest 5V tylko styk. Jak nie to kupię takie urządzenia do tego.

    Jeszcze raz bardzo dziękuję za to, że jeszcze po północy miałeś siłę nad tym myśleć. Skąd się wie jak takie rzeczy projektować? To się po prostu widzi co tam dać? :>

    0
  • #15 24 Sty 2009 01:13
    elkard
    Poziom 35  

    Na ostatnie pytanie odpowiem że już nie pamiętam. :wink:

    A powracając do układu to po pierwsze układ ten może z powodzeniem być zasilany napięciem 12V. Tylko że w tym symulatorze nie da się dać 12V przy tych układach. Taka jego niedoskonałość.
    Jeżeli chodzi o to jak to nazwałeś stykanie to po prostu należy do tych dwóch wyjść dodać po tranzystorze i małym przekaźniku elektromagnetycznym.
    Co do wartości elementów (rezystorów i kondensatorów) to w rzeczywistości mogą one się różnić od tych które zastosowane są w Crococlipie. Jak będziesz już przymierzał się do konkretnego wykonywania tego to zrobię Ci schemat z takimi wartościami jak należy.
    Jeżeli układ ma być z tymi przekaźnikami to ten rezystor dioda i kondensator w dolnej części schematu może okażą się zbyteczne. Zresztą ten schemat jeszcze będzie przechodził pewne zmiany. później przedstawię schemat z dodanymi przekaźnikami i pewną dodatkową zmiana.

    0
  • #16 24 Sty 2009 12:57
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Nie chcę Ci już aż tak głowy zawracać więc może tylko mi powiedz w jakim programie mogę to zasymulować żeby dostać dokładniejsze wartości dla rezystorów?

    Z tego co wiem to na takim przekaźniku będzie mi potrzebny styk na jakąś sekundę żeby sygnał styku został odebrany i przekazany do bramy lub bramku czyli dokładnie tak jak jest na pierwszym wyjściu, na drugim sygnał znika po puszczeniu przycisku dopiero, ale to mi chyba przeszkadzać nie będzie.

    A jak to najsprytniej zrobić na jakiejś płytce? Bardzo fajny i prosty wydaje się ten układ więc chyba można to zrobić na małej płytce uniwersalnej. Myślisz, że będą z tym problemy, będzie się to psuło?

    0
  • #17 24 Sty 2009 14:25
    elkard
    Poziom 35  

    Symulatorów jest kilka do wyboru ale ponieważ ja nie używam ich to trudno mi coś doradzić. Często na forum wymienia się PSpice, ale nie tylko.
    Co doboru wartości elementów to nie powinno być większych problemów, nie są one tu zbyt krytyczne.

    Układ jest prosty i przy prawidłowym jego zmontowaniu nie powinno się nic psuć. Można zmontować go na płytce uniwersalnej aczkolwiek gdyby zaprojektować płytkę to było by już bardziej elegancko i wygodniej przy wszelkich pracach z nią. jedynie że trzeba ja najpierw wykonać.

    Przedstawiam schemat z dodanymi przekaźnikami.
    Dodałem tam te trzy kontrolki aby lepiej było obserwować prace układu.
    W nawiasach podałem wartości jakie powinny być w rzeczywistości.
    Wartości R2 i C2 decyduję o czasie wyboru wyjścia pierwszego lub drugiego. Zwiększenie wartości R2 wydłuży ten czas.
    Przy stosowaniu przekaźników zbyteczne wydają się elementy które przekreśliłem. Proponuje na początek nie dawać ich. Przy okazji wyjaśnię w czym rzecz.
    Dotychczasową bramkę AND zastąpiłem trzema bramkami NOR. To dla optymalizacji układu, aby można było w tym miejscu zastosować tylko jeden układ scalony a nie dwa.
    W razie wątpliwości pytaj śmiało. Nie wykluczam ze mogą się jeszcze pojawiać. :wink:

    jeden przycisk - dwa wyjścia

    0
  • #18 24 Sty 2009 23:10
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Teraz zostało mi już tylko skompletować części i to zmontować. Niestety będę mógł się zabrać za to pod koniec tygodnia więc dam Ci na kilka dni spokój. :)

    Dam znać jak mi poszło i czy wszystko działa. Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #19 24 Sty 2009 23:32
    elkard
    Poziom 35  

    Dobra. Dam tylko jeszcze schemat w takiej trochę porządniejszej formie.

    jeden przycisk - dwa wyjścia

    No i może jakbyś zamierzał robić płytkę, to się to przyda.

    jeden przycisk - dwa wyjścia

    0
  • #20 06 Lut 2009 12:59
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Już kupiłem części i zabieram się za składanie... :D Aż się boję myśleć co zepsuję...

    0
  • #21 09 Lut 2009 19:26
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Oczywiście mam pytanie... Układzik mi nie działa i dość intensywnie szukałem teraz dlaczego i (choć nie jestem pewny) wydaje mi się, że jest to przez to, że w Twoim finalnym układzie nie ma diody D1 (a wcześniej w rysunku do Crocodile jest). Układ gdy nie ma tej diody nie ma, pali się na symulacji i mój układ tak się zachowuje jakby był układ spalony.

    Możesz na to zerknąć?

    0
  • #22 09 Lut 2009 22:25
    elkard
    Poziom 35  

    Na razie diodę D1 pomińmy.

    Na początek sprawdź, czy pojawia się napięcie (stan logiczny 1) na nóżce 3 układu 555 gdy naciskasz przycisk ?
    Jeżeli nie to zewrzyj kondensator C1 i ponów próbę.

    0
  • #23 09 Lut 2009 23:47
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Problem jest z układem 555. Nie wiem dalczego, ale cały czas daje mi jedynkę na wyjście. Sprawdzałem w programie crocodile i napięcia się zgadzają, a na wyjściu mam cały czas 5V.

    Jest tak od razu od włączenia. Tylko jeśli dam na nóżkę reset od układu 555 to znika napięcie, ale jak tylko wcisnę przycisk to znów się pojawia.

    Dodam tylko, że nóżka 3. jest już odciąta od bramek i sprawdzam bezpośrednio do niej więc nie ma opcji, że napięcie jest z innego miejsca, poza tym napięcie znika jak wyjmę układ 555.

    Kolejny problem jest też taki, że gdy naciskam przycisk powinno spaść napięcie na nóżce 2. w układzie 555, a tak się nie dzieje.

    0
  • #24 10 Lut 2009 00:08
    elkard
    Poziom 35  

    Obniżenia napięcia na nóżce 2 nie zauważysz. Trwa ono bardzo krótko ze względu na zastosowany kondensator C1, (jest to tylko impuls).

    A jakie jest napięcie na nóżce 2 przy rozwartym przycisku ? I jakie jest napięcie zasilające układ ?

    Może jeszcze zewrzyj na próbę ten kondensator i wówczas naciskaj przycisk. I mierz wtedy napięcie na nóżce 2.

    0
  • #25 10 Lut 2009 12:16
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Sam ręcznie obniżałem napięcie na nóżce 2. i się nic nie zmieniało (dopiero wtedy powinno się pojawić napięcie na wyjściu na nóżce 3.)

    Przy rozwartym, a także zwartym przycisku na nóżce 2. jest 5.2V i takie właśnie mam zasilanie.

    Ogólnie nigdy praktycznie nie spada napięcie na nóżce 2., ale bardziej mnie Martwi to, że gdy jest tam napięcie to na wyjściu nie powinno być napięcia. Powinno się pojawić dopiero gdy nacisnę rzycisk i pojawi się obniżenie napięcia z kondensatora.

    Wytłumacz mi jedno: mam napięcie 5V na stopkach 2.(TRI) 4. (RES) i 8. (VCC+) i 5. (CON - napięcie mam około 3.8V,ale nie jest podłączona do niczego) i w tej konfiguracji nie powinno być na wyjściu na stopce 3. napięcia, a napięcie mam.
    Znika gdy połączę z masą na chwilę reset, ale gdy znów wcisnę przycisk to tak już zostaje i napięcie na 3. stopce nie znika.

    0
  • #26 10 Lut 2009 12:31
    elkard
    Poziom 35  

    No to dziwne. Jeżeli nie popełniłeś jakiegoś błędu w montażu, to powinno to działać.
    Czy nóżka 6 jest połączona z 7. No układ jest prosty to błędu raczej nie powinieneś popełnić.
    Tak jak piszesz w tym stanie nie powinno być napięcia na nóżce 3. To może jednak ten układ 555 jest uszkodzony.

    Powracając jeszcze do kwestii diody D1, to ona przy zastosowaniu kondensatora C1 o wartości 100nF jest zbyteczna. Należało by ją zastosować gdyby wartość kondensatora była większa.

    0
  • #27 10 Lut 2009 15:42
    mateuszpar
    Poziom 9  

    A jest to możliwe, że układ nie działa? Myślałem, że się spalił, bo bez tej diody w crocodile mi się układ pali.

    Lutowałem bez układu 555 więc go nie przegrzałem. Włożyłem go na końcu samym. Stopka 3. jes odlutowana teraz i mierzę bezpośrednio na niej więc nie ma szans, że napięcie pochodzi z innego miejsca.

    Czyli mówisz, że marsz do sklepu i kupić nowy 555?

    0
  • Pomocny post
    #28 10 Lut 2009 17:11
    elkard
    Poziom 35  

    Tak jak pisałem, przy tej pojemności C1 układ nie powinien się uszkodzić. A crocodile też nie jest doskonały i trochę oszukuje. W programie crocodile technology 607 ten problem już nie występuje.
    Jeżeli wszystko sprawdziłeś to niestety pozostaje ta wyprawa do sklepu. Może jeszcze tylko należało by sprawdzić stan napięcia zasilającego, czy jest należycie stabilne i odfiltrowane.

    0
  • #29 10 Lut 2009 20:20
    mateuszpar
    Poziom 9  

    Hmmm.... Tu już akurat nie wiem co powiedzieć, bo stabilne niby jest, jeśli chodzi o to czy ciągle jest 5V, ale odfiltrowane to już nie wiem. Pójdę do sklepu i kupię nowy układ 555, może to jego wina, a to i tak są grosze.

    [edit] Już wszystko działa. Sprawdziłem mój 555 na innym układzie i dział. Potem znów szukałem błędu i okazało się, że źle zlutowałem. :P

    W każdym razie już wszystko ładnie działa. elkard masz u mnie duże piwo, nie wiem jak Ci dziękować.

    Pozdrawiam serdecznie. Na prawdę jestem bardzo wdzięczny. Nawet mi się dzięki temu elektronika spodobała. :D

    0