Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Co to jest za silnik krokowy i jak nim sterować ?

kaktus_c++ 23 Jan 2009 12:33 3445 7
phoenixcontact
  • #1
    kaktus_c++
    Level 18  
    Witam.
    Mam taki serwo mechanizm który jest ponoć zepsuty, ale nie miałem jak go sprawdzić.Rozebrałem go , znalazłem w środku 2 cewki i 6 wyprowadzeń i chciałem to podłączyć do LPT i sterować jak silnikiem unipolarnym.
    Wyprowadzenia cewek sprawdziłem omomierzem i wartości zaznaczyłem na zdjęciu.
    Co to jest za silnik krokowy i jak nim sterować ?

    Co to jest za silnik krokowy i jak nim sterować ?
    Połączyłem kabelek zielony z czerwonym. I podłączyłem do lpt z użyciem ULN2803.

    Program sterujący testowałem na innych silnikach unipolarnych (lub bipolarnych 6-przewodowych) i jest dobry.

    oto problemy z silnikiem :

    1) Kroki silnika są nierównomierne - jeden krok dużo większy od następnego (Na drugim zdjęciu zaznaczyłem 4 "bieguny" i widać że są nierównomiernie rozłożone wokół osi-zapewne dlatego)
    2) aby silnik się kręcił muszę dawać bardzo duże czasy impulsów - około 0.2 sekundy, inaczej się nie kręci tylko szarpie lewo-prawo
    3) Kręcić się chce tylko jeśli zastosuję metodę/algorytm HighTorque , metoda single step i half step nie działają
    4) Kręcić się chce tylko w jednym kierunku

    Co to jest za silnik?
    Może on normalnie pracować jako unipolarny?
    Czy da się nim sterowac z lpt a jeśli tak to jakim algorytmem?
    Ostatecznie, czy da się nim sterować jako silnikiem bipolarnym?
    Nie interesuje mnie model i szczegółowe parametry tylko jak zrealizować sterowanie tego silnika ?
  • phoenixcontact
  • Helpful post
    #2
    bogdan_p
    Level 39  
    silnik jest typu BLDC 2-fazowy wymaga zupełnie innego sterowania niż typowy silnik krokowy , na płytce masz dedykowany sterownik spróbuj jego wykorzystać do sterowania , poczytaj sobie o silnikach BLDC pomocne będzie to http://student.agh.edu.pl/~zwonki/rus/BLDC.pps
  • phoenixcontact
  • #3
    kaktus_c++
    Level 18  
    Dzięki, za odpowiedź.

    Był tam na tej płytce mały element na 3 nóżkach , ale go usunąłem, teraz widzę że to mógł być halotron :(
    Wysterowanie tego silnika to może być wyzwanie.

    Czy to znaczy że wszystkie silniki o niesymetrycznie usytuowanych biegunach to silniki BLDC ?

    Mam jeden silnik od drukarki z 6 wyprowadzeniami i steruję nim unipolarnie, tylko właśnie przy niektórych sekwencjach impulsów (chyba przy półkrokach) kroki były wyraźnie nierówne - czyli to też bldc?

    Pozdrawiam
  • #4
    bogdan_p
    Level 39  
    Quote:
    Był tam na tej płytce mały element na 3 nóżkach

    to halotron i jest podstawowym elementem do sterownia takimi silnikami sygnał z halotronu informuje sterownik w którym położeniu jest wirnik ( określony biegun ) istnieją metody nieco innego określania położenia ale metoda z halotronem jest najprostsza , jako podpowiedź większość wentylatorów komputerowych pracuje z tego typu silnikami , niestety nic z tego nie wykorzystasz ponieważ za mały prąd i większość to już scalone sterowniki ( halotron + układ elektroniczny ) , można spróbować dorobić do nich stopień mocy ale uważam że prościej jest wykorzystać istniejący już układ sterownika
    Quote:
    Czy to znaczy że wszystkie silniki o niesymetrycznie usytuowanych biegunach to silniki BLDC ?

    co rozumiesz przez niesymetryczne , przecież masz symetrycznie ( 180° ) rozmieszczone cewki stojana , wirnik z pewnością posiada również tylko dwa bieguny a więc gdzie tu niesymetryczność
    Quote:
    Mam jeden silnik od drukarki z 6 wyprowadzeniami i steruję nim unipolarnie, tylko właśnie przy niektórych sekwencjach impulsów (chyba przy półkrokach) kroki były wyraźnie nierówne - czyli to też bldc?

    w drukarkach są najczęściej silniki krokowe , osobiście nie spotkałem się z BLDC bywają natomiast w ksero , niewłaściwa praca to z reguły
    - złe podłączenie
    - niewłaściwe napięcie i prąd
    - zła sekwencja
    - złe stałe czasowe
    to że się obraca np przy sterowaniu falowym wcale nie oznacza że są spełnione powyższe warunki
  • #5
    kaktus_c++
    Level 18  
    asymetrię zaznzczyłem kółkami na 2 rysunku, ale tu dodaję schemat
    Co to jest za silnik krokowy i jak nim sterować ?
  • #6
    bogdan_p
    Level 39  
    chyba się nie rozumiemy , elementami każdego silnika jest stojan i wirnik w Twoim przypadku stojan to dwa elektromagnesy dające w sumie 4 bieguny magnetyczne , wirnik o n- liczbie par biegunów ( napisałem wcześniej o dwóch jako przykład ) to główne elementy magnetyczne tego silnika
    blacha która jest o niesymetrycznym rozłożeniu powoduje zmianę rozkładu pola magnetycznego wirnika cele mogą być dwa takie rozmieszczenie powoduje poprawę dynamiki silnika lub tak ukształtuje pole magnetyczne aby pomiar halotronem był najbardziej wiarygodny w tym momencie zapytam czy przypadkiem halotron nie był umieszczony pomiędzy widełkami blachy , przy takich rozważaniach musisz znać wszystkie szczegóły konstrukcyjne i założenia projektowe które uważam że nie są Ci potrzebne bo idąc tą drogą dojdziesz do struktur atomowych , a Twoim założeniem jest uruchomienie tego silnika a nie wchodzenie w szczegóły konstrukcyjne
    zapytam dlaczego nie chcesz skorzystać z oryginalnego układu sterownika , chyba że faktycznie wyzwaniem jest dla Ciebie budowa samodzielna , drugie pytanie po co Ci ten silnik do czego chcesz go wykorzystać czy ma to być tylko na zasadzie kręci się
  • #7
    kaktus_c++
    Level 18  
    Na schemacie we wcześniejszym poście, zaznaczyłem na żółto miejsce w którym był umieszczony mały element na 3 nóżkach - który podejrzewam że był halotronem. Też w pierwszym poście na 2 zdjęciu zaznaczyłem miejsca w których był przylutowany ten element oraz miejsce w obudowie - taka kieszonka w którą się chował.

    Nie miałem jak sprawdzić czy ten serwomechanizm działa. Na zewnątrz obudowy wychodzi gniazdko z 3 pinami. Nie mam obecnie żadnego sterownika do serwomechanizmów ani sprawnego mikrokontrolera który mógłbym zaprogramować.
    Mam jeszcze kilka takich silników. Te silniki dostały się w moje ręce bo ktoś uznał że są zepsute , ale to nie jest do końca pewne.

    Wcześniej myślałem o wykorzystaniu ich do jakiegoś robota-zabawki. Ostatnio po rozebraniu silnika doszedłem do wniosku że to jest silnik krokowy i wpadłem na pomysł użycia ich do napędu w ploterze laserowym. chciałem sprawdzić jak on działa i jak szybko się kręci.

    No i myślę że działało by to gdyby nie ta "asymetria". Bo silnik się kręci, tyle że wolno, z różnymi krokami, i tylko w jedną stronę (to też dziwne).

    Więc na razie chyba ten temat muszę odłożyć. Może jak kupię czujnik halla i podłączę go pod atmege to pobawię się i spróbuję to uruchomić. Bo ten oryginalny czujnik przez głupotę wyrzuciłem.
    Pozostałych silników na razie nie będę rozbierał.

    pozdrawiam
  • #8
    bogdan_p
    Level 39  
    widzę że nadal się nie rozumiemy , albo nie potrafisz pewnych elementów zrozumieć
    Quote:
    mały element na 3 nóżkach - który podejrzewam że był halotronem.

    przecież już o tym pisałem , na 100% był to halotron
    Quote:
    Nie miałem jak sprawdzić czy ten serwomechanizm działa. Na zewnątrz obudowy wychodzi gniazdko z 3 pinami. Nie mam obecnie żadnego sterownika do serwomechanizmów

    a kto Ci powiedział że jak urządzenie ma 3 końcówki to jest serwomechanizmem i co do tego ma mikrokontroler
    Quote:
    No i myślę że działało by to gdyby nie ta "asymetria". Bo silnik się kręci, tyle że wolno, z różnymi krokami, i tylko w jedną stronę (to też dziwne).

    to świadczy o jednym Ty nie rozumiesz zasady sterowania tego typu silnikami , dostałeś ładnie napisany opis , czy nie rozumiesz podstawowej sprawy że nie Ty decydujesz o tym kiedy ma nastąpić zmiana zasilania cewek tylko położenie wirnika właśnie po to jest halotron aby to dokładnie określić , wszelkie kombinacje nic nie dają kiedy nie zrozumiesz tej zasady i żadne sterowniki dla silnika unipolarnego nie nadają się do tego typu silników
    w oryginalnym układzie silnik mógł faktycznie kręcić się w jedną stronę , ale budując własny sterownik nie ma to znaczenia kierunek wirowania wyznacza kolejność i polaryzacja od jakiej zaczynają być włączane cewki
    Quote:
    Więc na razie chyba ten temat muszę odłożyć.

    bardzo dobrze zrobisz , zacznij od pogłębienia swojej w tym temacie i zrozumienia zasad pracy silnika , druga sprawa to ten silnik poza oryginalnym zastosowaniem do niczego innego się nie nadaje , tak na marginesie to też o czymś świadczy mając oryginalny sterownik wyrzucasz go do kosza nawet nie sprawdzając jego symbolu i dokumentacji