Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer kardioidalny

Oparek_D 23 Sty 2009 13:11 6718 52
  • #1 23 Sty 2009 13:11
    Oparek_D
    Poziom 12  

    Jak w temacie słyszał ktoś takie potwory?
    W najnowszym "live-sound" conieco pisza o takich rozwiazaniach - bas posiada 3 przetworniki 18'' i wytwarza fale o charakterystyce kardioidalnej. Różnica cisnienia za skrzynia i przed jest równa 20dB !!
    opisujcie wrażenia i aspekt techniczny konstrukcji.

    0 29
  • #2 23 Sty 2009 18:09
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    To samo uzyskujesz stawiając 3 paczki jedna na drugiej i środkową stawiasz tyłem do przodu.

    0
  • #3 23 Sty 2009 18:13
    gófer
    Poziom 34  

    Chodzi po prostu o to że jeden głośnik ma grać w przeciwfazie, po to aby bas nie pozabijał tych co stoją na scenie.

    0
  • #4 23 Sty 2009 18:19
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    gófer, gófer, nie przeciw fazie, a z odwróconą polaryzacją :))

    0
  • #6 23 Sty 2009 19:05
    gófer
    Poziom 34  

    Czyli w odwróconej fazie...inaczej przesuniętej o 180 stopni :|

    0
  • #7 23 Sty 2009 19:09
    marian133
    Poziom 38  

    Nie nie,chodzi mi o to:

    ciasteczkowypotwor napisał:
    To samo uzyskujesz stawiając 3 paczki jedna na drugiej i środkową stawiasz tyłem do przodu.


    Wiem co to znaczy podlaczyc kolumne w przeciwfazie,nie przesadzaj,ale chodzi mi o to co ciasteczkowypotwor napisal. Wiec dokladnie jak to jest jesli chodzi o orginalna konstrukcje? ten glosnik z tylu jest podlaczony normalnie czy w przeciwfazie? Bo jesli biorac pod uwage to zdanie ktore zacytowalem to wychodzi na to ze normalnie.

    0
  • #8 23 Sty 2009 19:13
    gófer
    Poziom 34  

    Mi też chodziło o to co ciasteczkowy napisał. Bo przecież tu chodzi o nic innego jak przesunięcie fazowe.

    0
  • #9 23 Sty 2009 23:30
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Nie przesunięcie fazowe, przesuniecie fazowe masz wtedy gdy opóźnisz sygnał o np 180 stopni, a nie zamienisz polaryzację. Nie mylcie odwrócenia polaryzacji z przesunięciem fazy i odwróceniem fazy.

    A co do ustawienia o którym pisałem to chodzi o to, że stoją np 3 kolumny z jednym głośnikiem każda 18", jedna na drugiej, połączone są ze zgodną polaryzacją, z tym że od dołu, pierwsza gra nam do przodu, druga stoi tyłem do nas, i trzecia do przodu. Przez to gdy głośnik 1 i 3 wychyli membranę do "przodu" w naszym kierunku, przepompowuje on powietrze z tyłu paczki do przodu, wytwarzając dźwięk również z tyłu, natomiast głośnik nr2 wychylając membranę również "do przodu" z tym że w przeciwnym do nas kierunku, niweluje falę wytwarzaną przez głośniki grające w naszą stronę. Przez to uzyskujemy kierunkowy bas, grający w stronę słuchacza, jaki i karioidę, bo niwelujemy bas grający do tyłu.

    0
  • #10 23 Sty 2009 23:42
    miszkoo
    Poziom 28  

    Ale dodajmy to, że kierunkowość nie daje nam zysków. Stawiając 2 paczki normalnie mamy to samo natężenie co przy 3 a nawet większe jest przy 2. tą trzecia stawia się tylko po to aby nie mieć tyle dołu na scenie.

    0
  • #11 23 Sty 2009 23:44
    Farad1985
    Poziom 21  

    Jeżeli mam dwa głośniki i jeden podłączę odwrotnie to będą pracowały w przeciw fazie. Będą odwrócone od siebie o 180 stopni w fazie. Ciasteczkowy co ty za brednie opowiadasz? A opóźnienie podaje się w ms czyli w mili sekundach.

    0
  • #12 24 Sty 2009 00:03
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Farad przeczytaj jeszcze raz to co napisałem, możesz opóźnić sygnał o jakiś czas jak i o kąt. A odwrócenie polaryzacji, aby coś działało w przeciw fazie to zupełnie inna rzecz.
    Jak zauważyłeś słusznie podłączasz odwrotnie zamieniając polaryzację i wtedy grają w przeciw fazie.

    0
  • #13 24 Sty 2009 01:15
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Mi się tam ich brzmienie, przynajmniej firmowych, bardzo podoba. Jednak problemem są ich wielkie wymiary i waga :( O cenie nawet nie wspominam.
    Ma może ktoś jakieś schematy tego typu obudów ? Występują wersję na głośniki 12" i 15"? Ja się spotkałem tylko z wersją na przetwornikach 18 cali.

    0
  • #14 24 Sty 2009 01:26
    kapitan planeta
    Poziom 28  

    No dobra system ma tą zalete że niweluje bas na scenie ale czy ten system nie działa czasem w obie strony? że z 3 głośników mamy w kierunku ludzi tyle basu co z 1,5-2sztuk normalnie?

    0
  • #15 24 Sty 2009 01:46
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Patrząc na charakterystyki kardioidalne, wydaje się, iż w miejscu wychodzenia dźwięku (kolumna) bas jest cichy, a oddalając się od kolumny następuje jego wzmocnienie, oczywiście do pewnego miejsca kulminacyjnego gdzie nakładają się fale dźwiękowe, powodując dość duże wzmocnienie.
    Nie jestem tego pewny, dlatego proszę, jeśli się mylę o poprawienie.

    0
  • #18 24 Sty 2009 14:27
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka

    DjDaniel11 napisał:
    ...Występują wersję na głośniki 12" i 15"? Ja się spotkałem tylko z wersją na przetwornikach 18 cali.


    Zerknij na tego smoka: http://www.meyersound.com/products/concertseries/psw-6/ .

    Powiem tylko tyle: zaleta płynąca z grania w ten sposób jest nieoceniona dla monitorowca. Ukierunkowany bas na pewno inaczej zachowuje się przed sceną ale cisza na scenie to mistrzostwo! Po raz pierwszy spotkałem się z tym przy okazji Nexo i pamiętam że wrażenie zrobiło to na mnie kolosalne...

    0
  • #19 24 Sty 2009 14:42
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Paweł.ko napisał:

    Powiem tylko tyle: zaleta płynąca z grania w ten sposób jest nieoceniona dla monitorowca. Ukierunkowany bas na pewno inaczej zachowuje się przed sceną ale cisza na scenie to mistrzostwo! Po raz pierwszy spotkałem się z tym przy okazji Nexo i pamiętam że wrażenie zrobiło to na mnie kolosalne...


    Oj tak, jeszcze jakby muzycy grali z uchem :))

    0
  • #21 24 Sty 2009 15:29
    Oparek_D
    Poziom 12  

    Widzicie Panowie nie o to mi chodzilo poniewaz Wy piszecie ze trzeba tak jakby stracic moc bo jeden z subow gra do tylu (czy w odwroconej polaryzacji), ale sa np ustawienia takie jak shotgun ktore za pomoca odpowiedniego ustawienia procesora i ustawienia basow robi ch-ka kardioidalna i wtedy nie dosc ze mamy kierunkowosc to podobno wiekszy SPL systemu i domyslam sie ze o to chodzi w tym nowym typie subwooferow o ktorych piasza w live-sound.

    0
  • #22 24 Sty 2009 15:47
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Nie, tu chodzi o suba który działa tak jak ten do którego PDF-a dałem link.

    Dodano po 14 [minuty]:

    gófer napisał:
    ciasteczkowypotwór, poczytaj w książkach co to jest faza i na czym polega przesunięcie fazowe. Dla ułatwienia:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Faza_fali


    Hehehe

    gófer napisał:
    Mi też chodziło o to co ciasteczkowy napisał. Bo przecież tu chodzi o nic innego jak przesunięcie fazowe.


    Gófer jeśli przesuniesz np sygnał 1kHz w fazie o +180' to oznacza to że opóźniłeś go o 1/2T czyli o pół okresu, w tym przypadku 0,5ms.

    gófer napisał:
    Czyli w odwróconej fazie...inaczej przesuniętej o 180 stopni :|


    Natomiast odwracając polaryzację nie przesuwasz sygnału w fazie, tylko ją obracasz. Dany sygnał np 1kHz sinus, zaczyna nam rysować się na oscyloskopie o 0' do 360' dla dodatniej polaryzacji od 0 do +1 dalej do 0 i do -1 i do 0, natomiast dla odwróconej polaryzacji od 0 do -1 do 0 i do +1 i do 0. Czyli wykres mamy taj jakby odwrócony o 180'.

    Natomiast jeśli przesuniemy go o 180' do przodu, to sygnał oryginalny narysuje nam wykres os X 0' w osi Y wartość 0, dla 90' osi X w osi Y +1 , dla 180' osi X w Y 0, dla 270' osi X w Y -1 dla 360' osi X, oś Y=0. Natomiast ten przesunięty o +180 (dodane 0,5ms dla 1kHz) narysuje nam w punkcie dla osi X 0' Y 0 bo jeszcze go nie ma, w punkcie dla X 90' również 0 bo jeszcze go nie ma i dopiero w punkcie 180' dla oxi X narysuje nam 0, w punkcie 270' dla osi X narysuje nam Y=+1 w punkcie 360' dla X narysuje nam Y=0 w punkcie osi X= 450' dla Y=-1' itd...

    0
  • #23 24 Sty 2009 18:05
    gófer
    Poziom 34  

    A efekt końcowy jest ten sam...przesunięcie fazowe o jakim mówie od początku. To co maluje oscyloskop średnio mnie interesuje, ważne że fala dźwiękowa jest przesunięta w fazie, a w jaki sposób to już jest inna kwestia.

    0
  • #25 24 Sty 2009 18:25
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    gófer napisał:
    A efekt końcowy jest ten sam...przesunięcie fazowe o jakim mówie od początku. To co maluje oscyloskop średnio mnie interesuje, ważne że fala dźwiękowa jest przesunięta w fazie, a w jaki sposób to już jest inna kwestia.


    Gófer ale przesunięcie w fazie to zupełnie co innego niż odwrócenie w fazie, czyli odwrócenie polaryzacji!!!!

    Dodano po 1 [minuty]:

    marian133 napisał:
    Ludzie,zdecydujcie sie. To w koncu jak ten glosnik z tylu podlaczamy? zgodnie czy w przeciwfazie?


    W ostawieniu o którym mówiłem jest połączony bez odwracania polaryzacji, bez przesuwania fazy i bez obracania fazy. W tej paczce Meyera również tak jest jak i w nexo.

    0
  • #26 24 Sty 2009 18:44
    Dziub-Dziub
    Poziom 28  

    Ciastek a na estradowcu wrzucałeś fotki ustawienia basów dla bardziej kierunkowego grania. Czyli w sumie uzyskujemy również kardioidę??

    0
  • #27 24 Sty 2009 19:04
    gófer
    Poziom 34  

    Ciasteczkowypotwór, Ty mówisz o aspekcie technicznym (sposób w jaki można osiągnąć dany efekt), ja o fizycznym jaki zachodzi między falą głośników promieniujących "normalnie" a tymi grającymi "odwrotnie", może dlatego się nie rozumiemy.

    0
  • #28 24 Sty 2009 22:57
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    gófer, ale nie ma tu żadnego przesunięcia w fazie!!! O czym Ty opowiadasz. Wszystko dzieje się tak jak opisałem, widziałem te paczki i słyszałem jak grają.

    Dziub, tak przez to się uzysku pseudo kariodę, bo bas i tak gra nam do tyłu, a w karioidalnym basie, bas gra nam tylko do przodu.

    0
  • #30 25 Sty 2009 12:22
    dr_aus
    Poziom 24  

    ciasteczkowypotwor napisał:
    Nie przesunięcie fazowe, przesuniecie fazowe masz wtedy gdy opóźnisz sygnał o np 180 stopni, a nie zamienisz polaryzację. Nie mylcie odwrócenia polaryzacji z przesunięciem fazy i odwróceniem fazy.

    A co do ustawienia o którym pisałem to chodzi o to, że stoją np 3 kolumny z jednym głośnikiem każda 18", jedna na drugiej, połączone są ze zgodną polaryzacją, z tym że od dołu, pierwsza gra nam do przodu, druga stoi tyłem do nas, i trzecia do przodu. Przez to gdy głośnik 1 i 3 wychyli membranę do "przodu" w naszym kierunku, przepompowuje on powietrze z tyłu paczki do przodu, wytwarzając dźwięk również z tyłu, natomiast głośnik nr2 wychylając membranę również "do przodu" z tym że w przeciwnym do nas kierunku, niweluje falę wytwarzaną przez głośniki grające w naszą stronę. Przez to uzyskujemy kierunkowy bas, grający w stronę słuchacza, jaki i karioidę, bo niwelujemy bas grający do tyłu.


    Bzdura.
    W ten sposób głosnik nr2 wzmacnia fale zarówno z przodu jak i z tyłu,
    Co prawda można w ten sposób zmienić kierunkowość w dipola, ale trzebeby odwrócić bas nr 2 i częstotliwość dla której to zadziałą to będzie grubo powyżej 100Hz, bo przesunięcie 180' będzie dla fali która ma ok 1,5-2m (2x głębokość paczki). Ale dipol to nie jest karioida.
    Bez opóżnienia czasowego nie zmienisz basu w kardioide.

    :miszkoo
    są techniki które powoduję spadek spl o zaledwie 1-2dB, w porównaniu z klasycznym ustawieniem.

    0