Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[zlece]przerobienie czujnieka PIR

moron85 23 Sty 2009 19:13 3789 46
  • #1 23 Sty 2009 19:13
    moron85
    Poziom 9  

    zlece przerobienie czujnika PIR z 230V na zasilanie z baterii lub ewentualnie akumulatora samochodowego

    parametry czujnika
    zasilanie 240V 50-60Hz
    Pobor mocy statycznie 0,1W i 0,45W aktywnie

    zaplace za przerobienie tego (teren warszawy) lub instrukcje jak to zrobic (jesli to nie za bardzo skomplikowane)

    [zlece]przerobienie czujnieka PIR
    [zlece]przerobienie czujnieka PIR
    [zlece]przerobienie czujnieka PIR

  • Sklep HeluKabel
  • #2 23 Sty 2009 19:20
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    Łatwiej cyba kupić zwykła czujka do systemów alarmowych i o lepszych parametrach detekcji i dodać przekaźnik większej mocy.

  • Sklep HeluKabel
  • #3 23 Sty 2009 19:28
    moron85
    Poziom 9  

    problem w tym ze 1sz powinna kosztowac okolo 30pln
    no moze max 50pln ale to musi byc wydajne wtedy...

  • #4 23 Sty 2009 19:30
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    Co to znaczy wydajne?

  • #5 23 Sty 2009 19:36
    moron85
    Poziom 9  

    tzn musi wytrzymac z tydzien na jednych bateriach
    docelowo bede potrzebowal z 10-20szt a ze wystarczy mi detekcja na jakies 5m (ten ma niby do 12m ;) ) to bardziej zalezy mi na cenie niz super jakosci

  • #6 23 Sty 2009 19:41
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    Czujka do alarmu pobiera 5-10mA przy 12V, a nie podałeś jakiej pojemności te baterie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A ta twoja czujka po ewentualnym przerobieniu też tyle musi pobierać prądu.

  • #7 23 Sty 2009 21:59
    moron85
    Poziom 9  

    jak bedzie bral 10mA przy czuwaniu to bede zadowolony :)
    a daloby sie podpiac to pod baterie 9V?
    jak dlugo wytrzyma cos takiego?

    no i czy jestes wstanie mi powiedziec jak to przerobic? :)

  • #8 24 Sty 2009 00:22
    FastProject
    Poziom 28  

    Wylutuj mostek prostowniczy Greatza(4 czarne diody) i równolegle(z zachowaniem polaryzacji +/-) do największego kondensatora elektrolitycznego podłącz akumulator 9V(dla pewności najpierw podłącz pod zewnętrzny zasilacz 9voltowy).

  • #9 24 Sty 2009 20:17
    moron85
    Poziom 9  

    rozumiem ze chodzi z wylutowaniem o te 4 diody zenera
    [zlece]przerobienie czujnieka PIR
    a zasilanie podpiac do kondensatora (+ do plusa a - do minusa) ktory jest zaraz obok
    tak? :D

  • #10 24 Sty 2009 20:27
    FastProject
    Poziom 28  

    moron85 napisał:

    a zasilanie podpiac do kondensatora (+ do plusa a - do minusa) ktory jest zaraz obok
    tak? :D


    Tak dokładnie.

    Te 4 czarne to raczej nie diody Zenera(na zenera wyglada mi dioda, na lewo od tego dużego elektrolitu).Te 4 czarne to raczej diody typu 1N4001 lub podobne.
    Ta zenerke z jej rezystorem ograniczającym też mozesz wylutować.Ewentualnie zostawić i plus zasilania podać na ten rezystor.
    Możesz odczytać jaką wartość ma ta dioda Zenera.Będzie mi łatwiej ci doradzić jakie napięcie powinien miec akumulator.

  • #11 25 Sty 2009 13:33
    moron85
    Poziom 9  

    hmm..
    dorzucam jeszcze jedna fotke bo tam jest jeszcze jedna dioda zenera...
    [zlece]przerobienie czujnieka PIR
    ta na dole ma napis 1N, co na drugiej nie widac bo tak jest wlutowana...
    wieczorem odlutuje obie i zobacze jakie maja wartosci

  • #12 25 Sty 2009 16:59
    FastProject
    Poziom 28  

    Ta 2 dioda bliżej to na 100% nie dioda Zenera a zwykła dioda 1N4148 :)

  • #13 25 Sty 2009 17:48
    ACULA
    Poziom 34  

    Przecież ten wielki rezystor z tym kondensatorem jest zwykłym zasilaczem beztransformatorowym z 230V na 24V.
    Jeśli na diodzie masz napisane ok C24 (na 90%)
    to ją wylutuj żeby nie poszła w kosmos i nie zrobiła zwarcia.
    Reszta elementów może zostać bez zmian.
    Podłącz 24V stałego jak zaznaczyłem i będzie dobrze.
    Na pierwszy rzut oka widać że poniżej 20V nie pójdzie ;)
    Testy z podłączaniem 9V możesz sobie darować.


    Do zawodowców-> Trzeba patrzeć na zdjęcia. Napięcie zasilania jest napisane więc w czym problem? ;)

    [zlece]przerobienie czujnieka PIR

    Proszę poprawić załączniki, zapewne wiadomo jak :P ?

  • #14 25 Sty 2009 17:57
    FastProject
    Poziom 28  

    ACULA napisał:
    Przecież ten wielki rezystor z tym kondensatorem jest zwykłym zasilaczem beztransformatorowym z 230V na 24V.
    Do zawodowców-> Trzeba patrzeć na zdjęcia. Napięcie zasilania jest napisane więc w czym problem? ;)


    A w którym miejscu jest napisane to napięcie zasilania-jakos nie zaowarzyłem-może sugerujesz sie napisem na przekaźniku?

    Owszem może dać 24V ale tam chyab jest stabilizator i jak jest to 78L12 to po podaniu 24V może się zacząc grzać.

  • #15 25 Sty 2009 18:16
    ACULA
    Poziom 34  

    Tu nie ma co sie sugerować.
    Jeśli JEST przekaźnik na 24V (1 to styk pojedyńczy, 24V napiecie cewki)to wątpliwe żeby w urządzeniu alarmowym chodziło na 9V.

    Czemu stabilizator miałby się przegrzać?? Duży prąd idzie przez cewkę przekaźnika. Niewielki zaś przez elektronikę.
    Otoczenie czujnika pobiera kilkanaście mA.
    Ile może wydzielić się mocy na takim LM78L12 który nie da więcej niż 100mA. W tej obudowie LM rozprasza 0,75W

    Po drugie jeśli ktoś stosuje zasilacz beztransformatorowy to raczej nie przejmuje się grzaniem ;) Bo niby co tam robi ten olbrzymi rezystor ;)

    Jeżeli jest tam jak twierdzisz stabilizator 12V to oznacza że na wyjściu potrzebuje 3V więcej. Zatem minimalne napięcie na wejściu jest dla bezpieczeństwa 16V. Co w połączeniu z przekaźnikiem na 24V potwierdza tylko ze nie pójdzie na 9V tylko na 24.

    Właśnie ze względu na moc musi płynąć mały prąd i zastosowano przekaźnik 24V a nie 12V co skutkowało by 2 krotnym wzrostem mocy.
    Jak na moje to stabilizator jest 15V.
    Można było zastosować 48V przekaźnik i jeszcze ograniczyć moc ale wtedy byłby problem ze znalezieniem taniego stabilizatora.
    Tak jest tanio i sensownie.

    Po trzecie, jeśli napięcie zasilające było by mniejsze to przy CMOSach zrezygnowano by ze stabilizatora na drugiej płytce (przecież to masowa produkcja i te 10gr też się liczy) ;)

  • #16 25 Sty 2009 18:50
    moron85
    Poziom 9  

    wybacz moze glupie pytanie ( nie znam sie na tym) ale czy jest sens podpinac ten uklad nie pod 24V z zasilacza tylko do jakiejs kombinacji baterii? np 9V+9V+9V/4,5V ? pociagnie to kilka dni?

    zaraz sprawdze to oznaczenie na tej diodzie

  • #17 25 Sty 2009 18:53
    FastProject
    Poziom 28  

    Owszem możesz, ale jeśli jest tam stabilizator(nawet jak to 78L15) to wystarczą moze(tzraba by sprawdzic czy przy 18V załączy się przekaźnik) 2 baterie 9V.

    Wydaje mi się że jesli jest tam stabilizator 12V to będzie się grzac, bo gdzieś te 12V musi się odłożyć a stabilizator będzie wtedy na 1 miejscu.
    Ale to wszytko założenia bo kolega moron85 nie podał jeszcze dokładnie z jakimi elementami mamy do czynienia.

  • #18 25 Sty 2009 18:54
    kemot55
    Poziom 30  

    Kolega ACULA ma zdecydowanie rację. Przekaźnik 24V jest montowany w celu umożliwienia jego zadziałania przy mniejszym prądzie (zasilacz z kondensatorem ogranicza (zasadniczo) możliwość poboru prądu). Przy zasilaniu bateryjnym (lub z zasilacza np. 20V) dioda Zenera nie jest potrzebna. Moim zdaniem mostek też nie jest potrzebny a tylko wnosi spadki napięcia (ja bym zostawił jedną diodę dla bezpieczeństwa). Ale chwilowo układ może być zasilany jak pokazują dwie czerwone kropki (zdjęcie kolegi ACULA). Bateria 9V nie ma dużej wydolności prądowej (jest tylko relatywnie droga) i trzeba dokładnie zmierzyć pobierany prąd przez układ zasilany np z zasilacza.
    W moim odczuciu zasilanie takiego układu czujnika z baterii jest mocno dyskusyjne (nawet jeżeli wywali się ten przekaźnik).

  • #19 25 Sty 2009 19:14
    ACULA
    Poziom 34  

    Ponieważ autor chce przerabiać zatem zmiany muszą być minimalne.
    Kemot-> też się zastanawiałem nad zostawieniem diody ale widzę że autor toczy batalię o każdy wat a trzeba pamiętać że dioda to zawsze spadek mocy i to dość znaczny w tym układzie.
    Ewentualnie zamienić jedną diodę na schottkyego.


    Tak jak napisał kemot musisz zmierzyć prąd pobierany z zasilacza i podać go nam.

    Cóż poradzić autorowi? Chyba kupno na allegro aku żelowych. 12V są już po 15zł czyli porównywalnie z 3 bateriami 9V

    PS
    W domu mam czujki na 9V z bezprzewodówką. Chodzi ok 2 miesiące na ładowalnej 9V.

    PS2 Ciekawe kiedy ludzie się nauczą że dwie baterie 9V to 14-16V i przy przekaźniku 24V w instalacji alarmowej to żart :(

  • #20 26 Sty 2009 18:12
    moron85
    Poziom 9  

    Cytat:
    Cóż poradzić autorowi? Chyba kupno na allegro aku żelowych. 12V są już po 15zł czyli porównywalnie z 3 bateriami 9V
    a mozesz dac namiary? bo szukalem ale nigdzie nie widzialem w tej cenie
    poza tym nie mam pojecia jak taki ladowac?? :/
    Cytat:
    PS
    W domu mam czujki na 9V z bezprzewodówką. Chodzi ok 2 miesiące na ładowalnej 9V.
    a jaki to jest?
    drogi? bo zawsze moge kupic jakis nowy :)
    Cytat:
    PS2 Ciekawe kiedy ludzie się nauczą że dwie baterie 9V to 14-16V i przy przekaźniku 24V w instalacji alarmowej to żart
    wystarczy mi jak bedzie to dzialac na tych bateriach 2 dni...

    wylutowalem diode przy tym czrnym
    jest na niej "1N4" i nizej "148" czyli to chyba to co daro mowil...
    co jeszcze sprawdzic?
    wylutowac te 4 czarne diody? bo uz sie pogubilem co wywalac a co zostawic...

  • #21 26 Sty 2009 19:38
    FastProject
    Poziom 28  

    Tą diode 1N4148 zostaw.To czarne to przekaźnik i dioda jest mu potrzebna to wyeliminowania przepięć z cewki tego przekaźnika.
    Sprawdź "to czarne z 3 nóżkami"(stabilizator) o oznaczeniu U2.Co tam jest napisane?

  • #22 26 Sty 2009 20:46
    ACULA
    Poziom 34  

    Wg mnie U2 nie jest stabilizatorem ponieważ:
    a)jest tranzystorem przy przekaźniku
    b)nie posiada żadnych pojemności
    c)stabilizator jest widoczny na drugiej płytce w otoczeniu dwóch kondensatorów
    d)po co dwa stabilizatory w układzie?
    e) na logikę
    Jeśli U2 to stabilizator to na drugą płytkę idzie masa, zasilanie i wraca sterowanie przekaźnika. Jeśli na drugą płytkę idzie załóżmy 12V zasilania to jak druga płytka steruje przekaźnikiem na 24V?
    Przewody to masa, zasilanie 24V oraz sterowanie przekaźnikiem przez tranzystor U2


    Nie kombinuj tylko przywróć układ do oryginalnego stanu.
    Wylutuj diodę poniżej kondensatora (czerwonoczarna, większa).Podepnij zasilanie i do dzieła.

    Ten temat jest na minutę roboty fachowca a tu zaraz będzie trzeba pisać rozprawy doktorskie :(

    PS Ładowanie żelowego proponuję zostawić na później. Jest to prosta sprawa.
    Link do aku prześlę na maila ;)

  • #23 26 Sty 2009 20:57
    moron85
    Poziom 9  

    Cytat:
    Sprawdź "to czarne z 3 nóżkami"(stabilizator) o oznaczeniu U2.Co tam jest napisane?
    Code:
    W S
    
    78L08
    078 SB

    teraz postaram sie wlutowac diode :D

  • #24 26 Sty 2009 21:06
    ACULA
    Poziom 34  

    Prawdziwa chinska robota.
    Prześlij widok od strony ścieżek.

  • #25 26 Sty 2009 21:22
    moron85
    Poziom 9  

    [zlece]przerobienie czujnieka PIR
    podpialem 3 batki 9V tak jak kazaliscie i slychac zalaczenie (chyba) przekaznika czy jak to sie na nazywa... wiec chyba jest ok :)

  • #26 26 Sty 2009 21:29
    ACULA
    Poziom 34  

    I trzeba było tak od razu podpiąć ;)
    Pamiętaj tylko że jak baterie rozładują się trochę to napięcie spadnie.
    Przy 3 jest mało groźne ale przy dwóch tak
    Przy takim przekaźniku nie powinno się schodzić poniżej 19-20V.

  • #27 26 Sty 2009 21:55
    moron85
    Poziom 9  

    tak na wszelki wypadek...
    jak spadnie ponizej 20V to si eniec zlego nie stanie? tylko przestanie dzialac?

  • #28 26 Sty 2009 22:34
    ACULA
    Poziom 34  

    Tak. W zależności od układu albo przestanie działać albo będzie chciał przełączyć, napięcie spadnie i będzie lekkie drganie styków.

    Ten układ idzie przerobić na jedną baterię 9V ale to wymaga większej ingerencji w układ. W zależności od przełączanego napięcia albo mosfeta albo triaka. Tylko w Twoim przypadku nie wiem czy dasz radę samemu.
    Poskłądać prototyp musiałby Ci ktoś pomóc .
    Cena części to kilka złotych.

  • #29 26 Sty 2009 23:24
    moron85
    Poziom 9  

    ACULA napisał:
    Tak. W zależności od układu albo przestanie działać albo będzie chciał przełączyć, napięcie spadnie i będzie lekkie drganie styków.

    Ten układ idzie przerobić na jedną baterię 9V ale to wymaga większej ingerencji w układ. W zależności od przełączanego napięcia albo mosfeta albo triaka. Tylko w Twoim przypadku nie wiem czy dasz radę samemu.
    Poskłądać prototyp musiałby Ci ktoś pomóc .
    Cena części to kilka złotych.
    lutowac jako tako potrafie ale nie mam miernika sprawnego...
    przelaczane napiecie to tradycyjnie 9V a jak cos to moze byc nawet mniejsze...

    ile bys chcial za plan czegos takiego lub ewentualnie wykonanie prototypu?

  • #30 27 Sty 2009 12:12
    MarekzRz
    Poziom 17  

    Witam
    Przerabiałem taki układ i można go zrobić na 9V z niskim poborem prądu, zależy co chce się mieć na wyjściu układu - przekaźnik bierze 30 mA ,no i musi mieć w okolicy 24V można go wymienić na 6V. Stabilizator 8V wymaga układ samego czujnika a nie wykonawczy z przekaźnikiem zamiast Pk można dać klucz na CMOS