Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Honda VFR800 na 3cim cylindrze nie ma iskry

Mark Masterson 24 Jan 2009 09:59 3909 17
NDN
  • #1
    Mark Masterson
    Level 12  
    Witam panowie.
    Takim mnie znajomy problemem uraczył: w jego Hondzie VFR800 na 3cim cylindrze nie ma iskry...
    Cała instalacja została bardzo dokładnie przebadana pod każdym względem, stosowaliśmy wszystkie możliwe kombinacje podłączeń poszczególnych cewek napięcia, opomiarowaliśmy wszystkie możliwe elementy ów maszyny i po drugim tygodniu dumania i sprawdzania wszystkiego dziesiątki razy skończyły się nam pomysły :(

    Sygnał z Hallo - poprawny
    Sygnał z wałka rozrządu - poprawny
    Wszystkie 4ry cewki - sprawne
    Komputer sterujący pracą silnika - teoretycznie sprawny (objaśnienie poniżej)

    Silnik jak napisałem ma 4ry cewki, każda sterowana niezależnie i bezpośrednio z wyjść komputera.
    Na każdym z poszczególnych wyjść komputera jest identyczny przebieg impulsów (odpowiednio przesuniętych w czasie) i o odpowiedniej wartości - na odłączonych cewkach wszędzie idealny prostokąt "-" 12V
    Dla sprawdzenia tego "organoleptycznie" podłączaliśmy sobie LED'y z rezystorami, by sobie pobłyskały podczas kręcenia rozrusznikiem - wszystko mruga wzorowo...
    Problemy zaczynają się gdy zamiast LED'ów podłączamy przewody normalnie do cewek (zwykłe dwu-przewodowe cewki bez elektroniki)... 3gary pracują normalnie, tzn. po podłączeniu cewek, w momencie "kończenia" się impulsów z komputera występuje szpilka ("+ >100V"), a na tym jednym felernym jest nadal taki przebieg jak na "suchym" tranzystorze - piękny prostokącik...

    Przyrządy to dobrej klasy dwukanałowy oscyloskop analogowo cyfrowy i dwa dobrej klasy mierniki cyfrowe plus zwykły analog wskazówkowy...

    Dodam, że mieliśmy możliwość potestować to na innym komputerze silnika z identycznego modelu - ten sam efekt, co prawda, komp ten został wyjęty z rozbitego motoru, ale jak zapewnia nas jego właściciel wszystko było z nim ok, i chyba raczej średnia prawdopodoność, że oba komputery mają tą samą usterkę, na tym samym cylindrze.

    Gdy do "felernego" kanału podłączymy natomiast cewkę z elektroniką (z Golfa 3 mieliśmy pod ręką) to iskra jest taka, że na 8 motorów by wystarczyło :) aczkolwiek jest ona wtedy na narastającym zboczu impulsów z komputera, co oznacz, że jest ona za wcześnie i na tym motor nie "polata"

    Nie jestem elektrykiem pojazdowym i nie mam z tym zbyt dużego doświadczenia, a to co podpowiada mi mój niedorozwinięty umysł, to już zostało sprawdzone - i tu moja prośba i zapytanie do kolegów, którzy są trochę bardziej "otrzaskani" w pojazdach - o co chodzi ??

    Z miłą chęcią odpowiem na wszelkie pytania i poddam się każdej sugestii.

    Sam komputer jest niestety nie rozbieralny - Japończycy mieli za dużo żywicy w fabryce.
    Analizowałem dość dużo fabrycznych schematów od układów zapłonowych i większość ma "kondensator zapłonowy" więc i tą drogę przebadaliśmy, podłączając różnej pojemności kondensatory we wszystkie możliwe (zgodne ze sztuką) sposoby...

    Nadal nic, a ja zaczynam wątpić w to jak mam na nazwisko :)

    pozdrawiam
    marek
  • NDN
  • Helpful post
    #2
    fil2006
    Level 27  
    NIE KOMBINUJ Z KOMPUTERKIEM CZY ecu sprawdz wysterowania na wtryskiwacze ,jesli ok zaamien wtryskiwacze miejscami , wymontuj swiece sprawdz cisnienie sprężania . a tak wogule robiliscie diagnoze sterownika silnika .

    Dodano po 2 [minuty]:

    w japoncu moze byc myk i jesli w pamieci jest problem misfire detected cyl 3 może odłączyć iskre na tym cylindrze i wyłączć wtryskiwacz aby nie zniszczyć katalizatora

    Dodano po 1 [minuty]:

    jesli tego nie wykasujesz z pamieci może sie samo po naprzykład naprawie nie uaktywnić

    Dodano po 2 [minuty]:

    aha i jeszcze jedno 20 lat naprawiam samochody i jeszcze nie spotkałem się z uszkodzonym sterownikiem silnika w japonczyku , nie liczac tych co popsuły ; złote rączki "
  • NDN
  • #3
    Mark Masterson
    Level 12  
    ... ah i już światełko w tunelu :) i chyba będzie co robić dziś w nocy, aczkolwiek do diagnoskopu dostępu nie mamy (nasz największy problem) bo jesteśmy za granicą w największej chyba dziurze.

    A jak to się ma do tego, że wstawiliśmy sterownik od innego egzemplarza, tego samego modelu i efekt ten sam ??

    EDIT:
    Fakt który pominąłem... motor miał problemy z ładowaniem, napięcie nie przekraczało 11V i pojechał do głównego dilera Hondy, który to wymienił mu regulator na nowy, orginalny, a ten jak się później okazało dawał tylko nieco ponad 22V :idea::!: co zaowocowało popaleniem wszystkich żarówek po dosłownie kilku kilometrach !!
    Odziwo motor jeszcze jakoś jechał... więc wrócił do nich z odpowiednim zapasem słownictwa.
    Z tego co mówi kolega, to od tego momentu zaczął "słabnąć"...
  • Helpful post
    #4
    fil2006
    Level 27  
    a napiecie ładowania teraz ok?Może jest po drodze jeszcze modoł zapłonowy czasami sie zdarza ale nie wiem jak w tej hondzie bo pisałeś że sterowanie cewek jest bezposrednio ze sterownika silnika ,tak bywa ,jesli sie opierasz o schemat i masz pewnosc to ok ale bywaja tez modoły zapłonowe na zewnątrz sterownika przy systemie cewek każda na cylinder

    Dodano po 2 [minuty]:

    teraz bym sie zgodził ze wysokie napiecie wywaliło pierwszy sterownik ,i pytanie czy na drugim sterowniku jak auto bylo palone ładowanie bylo joz ok?czy nie zalatwiony zostal drugi sterownik

    Dodano po 1 [minuty]:

    i nie rozumie że tylko ponad 22 volt ?co to 24 volt instalacja ?

    Dodano po 2 [minuty]:

    i sprawdzcie czy jest ten modul na zewnątrz sterownika do cewek moze jest i on wysiadl
  • #5
    Mark Masterson
    Level 12  
    Motor rozebrany do naga, i na nasze nieszczęście nie ma zewnętrznego modułu zapłonowego. Każdy jeden wtrysk i każda jedna cewka zapłonowa sterowana jak pisałem prosto z jednostki centralnej, wszystko zgadza się ze schematem.

    Kolejność byłą taka - motor ze wszystkim orginalnym, padł regulator napięcia (nie ładował), został wymieniony na nowy (w serwisie hondy), który zamiast 14V dawał 22V, po czym popaliło wszystkie żarówki i pojechał jeszcze raz na wymianę regulatora i żarówek (akumulator sam musiał wymienić, bo się zagotował, a w serwisie powiedzieli, że to nie ich wina) i od tej pory napięcie jest poprawne, i wszystko pracuje, poza jednym cylindrem. Na innym sterowniku silnika wymienionym już na sprawnej 14V instalacji jest to samo - brak iskry w jednym cylindrze.

    Nie badaliśmy wtrysków, to akt, więc trzeba się nad tym skupić...

    W tego typu motorach, jest prądnica samowzbudna i zewnętrzny regulator tyrystorowy - do dziś nie wiem, po co takie "smutne" rozwiązanie, przecież podczas pracy na wysokich obrotach >8000 na baterii są takie "śmieci" i różne szpilki, że aż się dziwię kto to wymyślił i po co.

    Idę wsadzić nos w książkę.
  • Helpful post
    #6
    Adam1988
    Level 26  
    Hmm ale skoro piszesz ze sygnal na cewke jest poprawny a po podlaczeniu cewki jego ksztalt sie nie zmienia to wedlug mnie ten obwod sie nie zamyka ! Sprawdz mase cewki czy aby napewno dochodzi.
  • Helpful post
    #7
    emeryt2
    Level 42  
    Zamień miejscami cewki , wyeliminujesz jej niesprawność .
  • #8
    Mark Masterson
    Level 12  
    ... cewki są sterowane masą, są to zwykłe cewki z dwoma konektorami na wejście (plus po stacyjce i impuls sterujący masy).
    Wszystkie wyjścia sterownika mają identyczny kształt (na odłączonych cewkach) i są w odpowiednich odstępach czasowych względem siebie, ale na tym jednym nie ma "szpilki" wysokiego napięcia Ok. 100V która to powinna się indukować przy podłączonej cewce.

    emeryt2 wrote:
    Zamień miejscami cewki , wyeliminujesz jej niesprawność .


    Takie czynności były w pierwszej kolejności.
    Nie mam pojęcia fatum jakieś tu działa czy co ??
    Z tymi przebiegamy, dlaczego tak a nie inaczej to chyba zapytam w dziale elektroniki...
  • Helpful post
    #9
    kortyleski
    Level 43  
    Uszkodzenie leży po stronie cewki i podłączeń, skoro cewka podłożona gdzie indziej działa to zaryzykowałbym uszkodzenie instalacji. Obejdz nowym przewodem od pinu sterownika do samej cewki, plus ją zasilający sprawdź mocną(min 21W) żarówką. To tyle na razie.
    Kontrolka sterownika na desce świeci?
    Nie pamietam już tej "fałefry" ale zainteresuj sie czy diagnostyka tylko przyrządem czy może można kody błyskowe wydębić
  • Helpful post
    #10
    fil2006
    Level 27  
    a świece podmieniane?

    Dodano po 3 [minuty]:

    to wyglada jak brak rozładowania cewki

    Dodano po 3 [minuty]:

    z tego co pisze dali inna cewke ale nie wiemy czy zamienili miejscami cewki z auta oryginalne
  • Helpful post
    #11
    emeryt2
    Level 42  
    Skąd zdjęte te oscylogramy , z pinu na cewce , czy na sterowniku silnika.?
  • #12
    Mark Masterson
    Level 12  
    Oscylogramy zdjęte z konektorów na cewkach, ale były brane z każdego dostępnego miejsca, na kostce komputera etc.

    Z "przepinaniem" cewek kombinowaliśmy przeróżnie, nawet wstawialiśmy cewki od ZZR600, od Fiata, od Piaggio i jeszcze kilka innych. Działają (tzn. jest iskra tylko gdy podłączymy cewkę z własną elektroniką)
    Podłączaliśmy również cewkę na krótko tzn. plus prosto z aku a sterujący prosto z kompa i żadnych zmian. na wszelki wypadek rozkroiliśmy instalację by sprawdzić, czy przewody na pewno nie są gdzieś "nadgryzione"

    Co do "wydajności" prądowej na uszkodzonym kanale, jest wystarczająca, bo pod sztucznym obciążeniem (rezystory) i pod żarówką przebieg nie ulega zmianie.

    Kody błyskowe i owszem są, jest ich aż dwa dla tego egzemplarza... jeden to "uszkodzony komputer" a drugi to "uszkodzony prostownik/regulator", reszta kodów dotyczy immo (którego brak) i rejestrowania nowych kluczy (również immo, więc na nic mi one).
    Sprawą oczywistą jest, że kody odczytaliśmy, a właściwie ich brak, a kontrolka działa poprawnie.
    Reszte może zrobić tylko Honda service ;/

    ...a wtryski otwierają się jak talala, jakby niby wszystko było ok.
    Dokładnie jest to model VFR800FI-W i X US model, a różni się tym od wyższego modelu, że nie ma ani jednej Lambdy, podczas gdy jego następca ma ich dwie.

    Ja jestem deko zrezygnowany i podirytowany rzecz jasna.


    Macie panowie ochotę to mogę załączyć schemat, ale jest on prosty "noszenie wiadra"


    marek
  • Helpful post
    #13
    jokerdrek
    Level 15  
    (w wieku przedszkolnym na emeryture chce iść :) ta współczesna młodzież :) )

    Pociągnij nowe przewody ze sterownika do ceweki, mogą być uszkodzone i niedziałać właściwie i obejżyj jeszcze raz cewki bo z tego wynika że gdzieś jest przebicie do masy (bo ogulnie teoretycznie wswzystko działa-> oprócz kabli-wiem że teoretycznie są sprawne ale nie w 100% :) )


    Być może problem tkwić w konektorach,będzie kabel ułamany i raz działa a raz nie- obetnij końcuwki i zaciś nowe
  • Helpful post
    #14
    emeryt2
    Level 42  
    Jookerdrek - napisane , że sterowali cewkę prosto ze sterownika innym kablem -= czytaj.

    Wydajność prądowa draivera ECU za niska , gdyż na zespole z elektronika z inną cewka iskra jest. W miejsce cewki włącz żarówkę nie mniejszą niż 21 W i sprawdzaj .
    Cuda też się zdarzają , przynajmniej w biblii.
  • Helpful post
    #15
    r2d2
    Level 14  
    W tym ecu jest doprowadzona dodatkowa masa na któryś pin , jest to masa tranzystorów sterujących cewki , nie jest ona połączona wewnątrz ECU z masą zasilania.
    Jak masz schematy to sprawdź wszystkie przewody masowe które wchodzą do ECU.
    jeżeli masy są ok , to problem leży po stronie tranzystora sterującego cewkę.
  • Helpful post
    #16
    emeryt2
    Level 42  
    r2d2 - czytaj uważnie co napisane wyżej , sprawdzili masy ,połączenia i inne podmianki , odkrywczo napisałeś "problem leży po stronie tranzystora.....". Spójrz na oscylogram , impuls podaje , tz. masa ma i jest napięcie. Oporność uzwojenia pierwotnego cewki jest mała , kilka dziesiątych Ohm-a , i może tam płynąc prąd o natężeniu ok.4 - 6 A.

    O tym właśnie napisałem post wyżej.
  • Helpful post
    #17
    kortyleski
    Level 43  
    nie mając motoru nic więcej nie podpowiem...Przepraszam
  • #18
    Mark Masterson
    Level 12  
    Odświeżę by zamknąć.

    Panowie, bardzo gorąco dziękuję za udział w dyskusji.
    Jakiś czas po ostatnim poście okazało się, że po wkręceniu się w granicę 10000rpm Hondzina zapaliła na wszystkie gary, więc na moment,
    "dosłownie na ulicy" zamieniliśmy się z innym właścicielem identycznego modelu na komputery... i tu go mieliśmy... obydwa wcześniej testowane kompy były do jak to się w warsztacie zwykło mawiać "DUxY".
    Aczkolwiek motor nie miał niestety okazji doczekać się swojego własnego nowego, sprawnego komputera, jako, że spoczywa sobie właśnie na jednym z krajowych złomowisk. (na szczęście nikomu nic się nie stało, motor został zmiażdżony na parkingu, przez kobietę w Land Roverze).

    Nie mniej jednak jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.