Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrotów potencjometr

24 Sty 2009 12:55 2323 6
  • Poziom 9  
    czy ktoś wie jak podlączyc taki potencjometr Regulator obrotów potencjometr (ten akurat 200k ale mam tez wiekszy).

    służyc będzie do regulacji obrotów silnika
    Mój silnik:
    typ: BZFWr~120/78
    obr/min:1380
    Moc:180W
    rok:1963

    czy dało by sie takie cos zrobic??
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Pio jak widzę nie masz doświadczenia :P
    Ten opornik nie wytrzyma 180W, a więc musisz zrobić regulator.
    Jaki to silnik? DC? Jeżeli tak to wystarczy potencjometr, tranzystor, zasilenie i to jest regulator. Jednak lepszym regulatorem jest "Regulator PWM" który działa impulsowo powodując mniejsze straty. Jest trochę bardziej zaawansowany: generator impulsów (ne 555), tranzystor, zasilanie i oczywiście do zmiany częstotliwości impulsów - potencjometr :D
    A więc trzymaj tego "potka" i nie reguluj tylko nim silnika :P
    Pozdrawiam!
  • Poziom 9  
    silnik jest na prad zmienny (ac) w takim układzie wiesz co by sie dało zrobic.

    przyznam sie bez bicia z elektronika doświadczenia brak :/
  • Poziom 19  
    Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę "Elektrody" regulacja obrotów silnika AC. Gotowych rozwiązań jest trochę. Warto również dodać czy jest to silnik komutatorowy, czym może klatkowy - symbol nie każdemu da jakąś informację.
  • Poziom 9  
    dzieki janek za odp juz sprawdzam.

    Wiesz moze jak sprawdzic jaki jest to silnik bez otwierania go??
  • Poziom 26  
    TAK!
    1. Podłącz go pod prostownik i powoli zwiększaj napięcie - jeżeli zacznie się kręcić to znaczy że jest DC.
    2. Silniki DC mają dwa kable zasilające + i -
    3. Silniki AC mają trzy kable zasilające
    Pozdrawiam!
  • Poziom 36  
    avatat napisał:
    TAK!
    1. Podłącz go pod prostownik i powoli zwiększaj napięcie - jeżeli zacznie się kręcić to znaczy że jest DC.
    2. Silniki DC mają dwa kable zasilające + i -
    3. Silniki AC mają trzy kable zasilające
    Pozdrawiam!

    Nie chodzi o to, czy AC czy DC, tylko czy komutatorowy czy klatkowy.
    I nie wszystkie silniki AC mają 3 kable zasilające.
    Proponuję po prostu przyglądnąć się temu silnikowi, czy jest wyposażony w komutator i szczotki. Jeżeli ma komutator, to jest komutatorowy, i można regulować jego prędkość obrotową regulatorem fazowym lub metodą PWM.