Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Opel Zafira 1,8 16V+LPG - uszkodzony sterownik?

fasola71 25 Jan 2009 21:41 25988 24
  • #1
    fasola71
    Level 10  
    Witam Wszystkich!
    Tak jak w temacie, mam problem z autem Opel Zafira 1,8 16V+LPG z 2000 roku, zapalała się kontrolka check engine, po podłączeniu kompa: P0130, dodam że wcześniej kolektor nie był szczelny, naprawiłem i dalej to samo. Sonda wymieniona i kilka dni był spokój, teraz problem powrócił, auto po odpaleniu pracuje jakby na 3 cylindry, słabo reaguje na gaz, podczas jazdy szarpie i jazda jest nim niemożliwa. Wcześniej na gazie było tak, że silnik pracował lepiej niż na benzynie, teraz jednakowo.
    Sprawdzaliśmy sonde lambda i okazało się, że na sondzie nie ma masy.
    Dowiadywalem się i "PAN 1" który zajmuje się naprawą sterowników powiedział mi, że "brak masy na sondzie" nie jest sprawką uszkodzonego sterownika tylko jego rozstrojeniem przez instalacje LPG, powiedział że wgranie nowego oprogramowania rozwiąże problem. Natomiast jak zadzwoniłem do "PANA 2" który wgrywa oprogramowanie usłyszałem:
    "...wgranie nowego programu nic nie da, sterownik jest uszkodzony i trzeba go naprawić/wymienić..."
    Teraz to już sam nie wiem co mam robić, zarówno jedna jak i druga usługa nie jest tania, każda za 500 złotych.
    Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    yaaro
    Level 33  
    Na ktory pin sondy podałeś masę? Zobacz schemat wszystkei masy ida z ecu wiec jak jej brak to wina ecu.
  • #3
    tomek230983
    Level 10  
    Austerke skasowałeś ?
  • Multimetr Fluke
  • #4
    fasola71
    Level 10  
    podałem mase na pin D i bez rezultatu, błąd skasowany ale po kilku sekundach powraca. Pytałem bo podano mi dwie sprzeczne informacje, a nie chce płacić za coś co mi wogóle nie jest potrzebne.
  • #5
    szarak
    Level 17  
    masz źle założoną instalacje gazową z pewnością cały czas otwarty obwód sondy lambda zobacz na wpięcie do sondy czy jeden z przewodów nie jest przecięty podpięcie w t.z.w. szereg jeżeli tak jest to to własnie jest ten problem porządny gazownik powinien odpowiednio zaprogramować komputer od gazu jeżeli tego nie zrobił to zawsze będziesz miał błąd na benzynie z tego powodu zobacz jeżeli masz tak podpiętą sondę to się odezwij powiem ci jak z tego wybrnąć
  • Helpful post
    #6
    emeryt2
    Level 42  
    Tam są dwie masy , jak pisał poprzednik. N a sondę z pinu ECU nr,B57 na pin D sondy , na grzałkę , z pinu B15 na pin A wtyczki sondy.
  • #7
    fasola71
    Level 10  
    Jutro poszukam tego połaczenia z sondą i napiszę, a czy jest możliwość sprawdzenia ECU??
  • Helpful post
    #8
    maciek06
    Level 13  
    Witam.
    Rozjechała ci sie adaptacja sondy.Podjedz do kogoś kto ma Techa 2 serwisówke albo OPCOMA,niech ci zrobi kodowanie podstawowe.
  • #9
    fasola71
    Level 10  
    maciek06 wrote:
    Witam.
    Rozjechała ci sie adaptacja sondy.Podjedz do kogoś kto ma Techa 2 serwisówke albo OPCOMA,niech ci zrobi kodowanie podstawowe.


    Zrobilem to wczoraj tylko że CDIV-em 2 i nic się nie poprawiło po tym zabiegu.
    Jeszcze jeden problem z sondą:
    -na przewodzie + grzałki przy włączonym zapłonie jest 12V,
    -po uruchomieniu silnika spada do 0,5V (silnik nierówno pracuje),
    -po około 10-15 sekundach wzrasta do 3V (silnik pracuje dużo lepiej)
    -ale to trwa krótką chwile i znów spada na 0,5V (silnik nierówno pracuje) i zapala się check engine
    Proszę o poradę:cry:
  • Helpful post
    #10
    maciej123
    Level 24  
    Co w parametrach bierzących? Jaka instalacja gazowa?
  • #11
    fasola71
    Level 10  
    szarak wrote:
    masz źle założoną instalacje gazową z pewnością cały czas otwarty obwód sondy lambda zobacz na wpięcie do sondy czy jeden z przewodów nie jest przecięty podpięcie w t.z.w. szereg jeżeli tak jest to to własnie jest ten problem porządny gazownik powinien odpowiednio zaprogramować komputer od gazu jeżeli tego nie zrobił to zawsze będziesz miał błąd na benzynie z tego powodu zobacz jeżeli masz tak podpiętą sondę to się odezwij powiem ci jak z tego wybrnąć


    Sprawdzałem dzisiaj wiązkę od sondy do ECU i w przewody nic nie jest wpięte, instalacja Elpigaz Stella. Jest to sonda 5V czy na przewodzie D powinna być masa, bo słyszałem że ma "własną" masę??
  • #12
    maciek06
    Level 13  
    1.czy na wysokich obrotach sonada chodzi?
    2.jakie ciśnienie paliwa
    3.wtrysnij samostarta do filtra powietrza i zobacz czy sonda pojdzie na bogato
    4.jakie ma parametry bieżące przepływka.
    Tyle na początek,odpisz to się pomyśli.
  • #13
    emeryt2
    Level 42  
    Nie czytałeś dobrze mojego wcześniejszego postu. Tak D też do masy ale ze sterownika - pin nr.B57. Pin nr. B57 , to jest styk na wtyczce do komputera sterującego silnikiem. Wtyczka B styk nr. 57.
    Mam nadzieję , że teraz będzie jaśniej.
  • #15
    fasola71
    Level 10  
    Dzisiaj coś mnie tknęło i wypięłem wtyczkę od przepływki, silnik zgasł, powtórzyłem i odrazu po wypięciu dodałem gazu i silnik zaczął normalnie pracować, przejechałem kawałek i duża poprawa jedynie podczas podjazdów do skrzyżowań to silnik gaśnie.

    sprawdzilem napięcia przepływki, przewód 2 i 3:
    -przy włączonym zapłonie powinno być 0V i jest 0V,
    -przy włączonym silniku powinno być 0,6V a jest 1,1V,
    -przy włączonym silniku (wciśnięty gaz) powinno być 4V a jest 3,5V

    czyli wychodzi na to że przepływka oszukuje, na analizie spalin mieszanka wyszła "za bogata"
    Martwi mnie tylko fakt iż na sondzie nie ma masy, wymienie przepływke i zobacze co będzie.
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    fasola71
    Level 10  
    elektrit wrote:
    Ten pomiary napięć są psu na buty, przykro mi.
    Zaczął bym od resetu pamaterów, co tym sterowniku występuje pod nazwą kodowania źródłowego.


    Czyli mam nie szukać przepływki tylko reset ECU i nowy program:?::?::?:
  • Helpful post
    #18
    stefanM
    Level 17  
    Nie miałem przypadku aby program w ECU się zresetował nawet przy zwarciu sondy lub przepływomierza. Skoro sprawdał kolega CDIFem to powinniście byli sprawdzić parametry bieżące nie mówiąc o odczytaniu usterek. Wadliwie zaprogramowany sterownik gazu może sporo namieszać w parametrach ECU benzyny a ma on funkcje adaptacyjne i jeśli parametry podane w czasie pracy na gazie są poza zakresem to wychodzą usterki które można odczytać jakimś diagnoskopem. lub programem do czytania danych sterownika gazowego.
  • Helpful post
    #19
    maciej123
    Level 24  
    Przecież napisał wyraźnie że czytał i wychodzi P0130.
    A pozatym to chyba częsta bolączka tych sterowników.
  • #20
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    fasola71
    Level 10  
    elektrit wrote:
    Można tak do upadłego. Trzeba zrobić resety bloków uczących m.innymi sensora O2.
    W simtecu 70 nie ma tak, że sobie resetujesz to co chcesz ( blok charakterystyki spalania stukowego, blok mapy uczącej sensora O2, blok uczący reg. biegu jałowego), a robisz cały reset, czyli kodowanie źródłowe.


    Rozumiem że mam zrobić reset ECU i wgrać nowe oprogramowanie?
  • #22
    bartek_j
    Level 35  
    ... a ten swoje ;)

    Nie, nie rozumiesz.
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    Feder1976
    Level 1  
    Witam mam podobny problem i chciałbym podpiąć się do tematu. Jak wybrnąłeś z problemu? Nowy sterownik czy naprawa starego? Dziękuję i pozdrawiam.
  • #25
    stefanM
    Level 17  
    Witam
    Przy wątpliwościach w pracy sterownika benzynowego najlepiej jest czasowo odłączyć zasilanie sterownika LPG a korzystać ze sterownika benzynowego. Niestety nie obejdzie się bez interfejsu. Trzeba odczytać wyświetlone kody usterek jak i parametry podejrzanych czujników. Wymienić je.Ponowne sprawdzenie da obraz co dzieje się w elektronice silnika i co jest odpowiedzialne za wadliwą pracę.