Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie silnika z falownika.

26 Sty 2009 22:28 3543 10
  • Poziom 15  
    Mianowicie mam silnik szlifierki i po podniesieniu f do 110Hz silnik jest słabszy dużo i oczywiście ma wyższe obroty,
    Skoro silnik można obciązyć znamionowym momentem i falownik zasila go wyższym napięciem, bo na szynie DC na 560V to dlaczego tak się dzieje.
    Po drugie czy zasilanie silnika z falownika 50Hz i sieci daje rózne parametry napędowe?

    Czy falownik obciąża szyne DC opornikiem przy hamowaniu dynamicznym?
    A jesli go nie ma to wywala błąd?
    Czy przewody sterownicze 24v należy prowadzić w odrębnych rurkach , szynach, podestach aby ich nie pomylić z sieciowymi, bo czasami jest ich sporo......
  • Spec od Falowników
    Powyżej 50Hz falownik i silnik pracują przy stałym napięciu i mocy, moment zmniejsza się. Aby zachować moment - powinno być U/f=const (tak jest do 50Hz).
    Z tym oporem i hamowaniem dobrze myślisz.
    Przewodów 24 i 230/400 po prostu nie należy mylić. Wystarczy stosować różne kolory albo opisywać. Przy falownikach producenci ostrzegają przed zakłóceniami, ale w praktyce nie ma z tym problemu, chyba, żeby ktoś je nawinął razem na jakimś rdzeniu. :D
  • Poziom 19  
    Witam !
    Przekroczyłeś ponad dwukrotnie częstotliwość znamionową silnika , gdzie można 10-20 % maksymalnie, w zależności od warunków w jakich silnik pracuje.
    W twoim przypadku moc spadła , ponieważ reaktancja indukcyjna wzrosła podwójnie . Ze wzoru na reaktancję,
    XL=ω L gdzie ω — pulsacja prądu; ω = 2πf , f - częstotliwość prądu w hercach ,
    L — indukcyjność cewki w henrach
    Zakładając przy 50Hz częstotliwości i 100mH indukcyjności , 6,28*50=314*0.1=31.4 Ω,
    teraz przy 110Hz 6,28*110=690,8*0.1=69,08Ω
  • Poziom 15  
    A czy przepięcie silnika w trójkąt dla wiadomych celów i zasilenie go 110Hz da rezultaty, oby miał wyprowadzone 6 zacisków.??????????

    Moderowany przez Akrzy74:

    Proszę zapoznać się z regulaminem p. 11.2
    Dział KOSZ czeka na takie posty.

  • Poziom 20  
    bonanza napisał:
    Powyżej 50Hz falownik i silnik pracują przy stałym napięciu i mocy, moment zmniejsza się. Aby zachować moment - powinno być U/f=const (tak jest do 50Hz).

    Silnik będzie miał swój moment znamionowy do częstotliwości ok. 1,25 prędkości znamionowej. Po przekroczeniu tej prędkości moment zacznie maleć - silnik przechodzi na tzw. charakterystykę stałej mocy. Przy dużych częstotliwościach starty mocy w żelazie rosną (mniej więcej do 3-ej potęgi) więc będzie dużo większy spadek momentu.

    bonanza napisał:
    Z tym oporem i hamowaniem dobrze myślisz.

    Większe mocowo falowniki wyposażone są fabrycznie w tranzystor kluczujący (chopper), w obwód którego włącza się opornik. Inne rozwiazanie to specjalne urządzenia do zwrotu energii do sieci (ale są to drogie urządzenia)

    bonanza napisał:
    Przy falownikach producenci ostrzegają przed zakłóceniami, ale w praktyce nie ma z tym problemu, chyba, żeby ktoś je nawinął razem na jakimś rdzeniu. :D

    Są i to prowadzące do różnych dziwnych zachowań napędu - szczególnie jeśli sterowanie odbywa się przy pomocy sygnałów analogowych. Dlatego należy stosować się do zaleceń producenta. Każda DTR-ka powinna zawierać wskazówki jak łączyć przewody do falownika i jak je uziemiać. No i trzeba pamiętać, żeby przewody sterownicze odsunąć od siłowych (co najmniej na 5 cm) ijeszcze między nie dobrze włożyć stalową przegrodę.
  • Poziom 37  
    A czy silnik od szlifierki nie jest 1f i komutatorowy? Chyba że chodzi o szlifierkę wielka stołową.
  • Poziom 15  
    Chodzi o szlifierke 3kw stołową.
  • Poziom 13  
    Przy spełnieniu kilku warunków można uzyskać z silnika 1,73 mocy znamionowej.

    np.:
    1. zasilanie falownika 3x400V
    2. silnik uzwojony 230/400V połączony w trójkąt
    3. falownik o 1-2 typoszereg większy "mocowo"
    4. poprawnie ustawiony punkt pracy

    Efekt:
    do 87Hz zachowany warunek U/f (stały moment)

    pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Miałem podobny problem z silnikiem tzn. chciałem uzyskać wiekszą prędkość. Ktoś mi doradził, że oprócz parametrów silnika itp należy zmienić częstotliwość kluczowania - pomogło.
    Kiedyś rozmawiałem z producentem silników i mówił o pracy przy wiekszych prędkościach niż znamionowe. Robił testy i silniki pracują dobrze tak do 85Hz. Ważna kwestią było też zużywanie sie łożysk, które zostały przeliczone na prace przy 50Hz.

    Automatyka - www.ma-ko.pl
  • Poziom 24  
    psia_koncówa napisał:
    Mianowicie mam silnik szlifierki i po podniesieniu f do 110Hz silnik jest słabszy dużo i oczywiście ma wyższe obroty,
    Skoro silnik można obciązyć znamionowym momentem i falownik zasila go wyższym napięciem, bo na szynie DC na 560V to dlaczego tak się dzieje.
    Po drugie czy zasilanie silnika z falownika 50Hz i sieci daje rózne parametry napędowe?

    Krótki wykład z budowy silnika:
    1. silnik ma na wale wentylator, który obciąża wał momentem proporcjonalnym do kwadratu prędkości (pobiera na przewietrzanie moc proporcjonalną do sześcianu prędkości). Typowy silnik klatkowy w warunkach znamionowych zużywa na przewietrzanie 5-10% mocy znamionowej. Polcz sobie, ile to da przy 110Hz...
    2. silnik posiada magnetowody zbudowane z blach stalowych. Tak się dziwnie składa, że wraz ze wzrostem częstotliwości rosną straty na przemagnesowywanie tychże blach.
    3. 560V daje napięcie międzyszczytowe mniejsze, niż potrzebne do zbudowania poprawnych sinusoid dla 400V napięcia międzyfazowego. Po przekroczeniu 50Hz napięcie zasilające silnik nie rośnie zgodnie z charakterystyką U/f, ale pozostaje stałe. Masz więc stałą moc silnika, a ponieważ zwiększasz obroty, moment na wale Ci spada.
  • Poziom 13  
    [zakładając że w tej szlifierce jest wogóle silnik klatkowy]

    A jeśli kolega przewinie silnik na 2x niższe napięcie i zaprogramuje w falowniku krzywą v/f na maks. napięcie przy 100Hz? wentylator da obcy.
    Czy będzie moment znam. i maks. przy 100Hz?