Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sterowanie VNT w TDI 1Z proszę o pomoc

ArcioTDI 27 Sty 2009 22:36 17836 37
  • #1
    ArcioTDI
    Poziom 9  
    Witam!!!
    Mam Golfa III z silnikiem 1Z, auto pochodzi z 96roku i z czasem zaczęło mi brakowac mocy.
    Obecnie mam wtryski od ASV + chip + seryjną turbinę z WG.
    Chciałbym zmienic turbinę na GT1749VA z AWX-a, ze strony mechanicznej mam już prawie wszystko skompletowane tzn:
    -turbina
    -downpipe z AFN
    -przejściówka na zimną stronę
    -kolektor wydechowy od AFN
    -pozostało zorganizowanie spływu oleju
    Największy problem bedę miał z wysterowaniem kierownic, ponieważ obecnie mam sterowanie nadciśnieniowe i wiem, że będzie już mi niepotrzebne.
    Wiem także, że kierownice można wysterowa zaworkiem z EGR-u (EGR już od dawna mam całkowicie zdemontowany i wężyk podciśnieniowy z N18 zaślepiony) i tu właśnie występuje mój problem.
    Nie widziałem nigdy map z AFN-a, natomiast widziałem mapy z 1Z i jest tam mapa EGR-u która jest mi w ogóle niepotrzebna i tak sobie myślę że chyba trzeba ją zastąpic inną mapą tylko nie wiem jaką. Nie wiem jak jest w AFN, ale przypuszczam, że zaworek N75 sterujący kierownicami ma swoją osobną mapę i właśnie tą mapą powinienem zastąpic mapę EGR-u w 1Z i po tym zabiegu wężyk który szedł w 1Z z N18 do gruszki EGR-u skierowac do gruszki w turbinie.
    Proszę o jakieś sensowne podpowiedzi.
  • Pomocny post
    #2
    pivvo
    Poziom 22  
    Ciekawa sprawa mam podobny silnik AHU czyli następca 1Z i też mam WG i też bym zamienił WG na kierownice, ale zmiana map EGR to zmiana typu ciśnienia sterowania z in "+" na in "-" nie wydaje mi się taka oczywista, bo MAF podaje wagę zasysanego powietrza w stosunku do ilości zasysanych spalin (EGR), i z związku z tym soft sterownika ma co do EGR inne zamysły, z tego co czytałem taka zamiana jest możliwa ale łącznie ze sterownikiem.
  • #3
    ArcioTDI
    Poziom 9  
    Według mnie to nie zmieniam typu ciśnienia bo EGR jest sterowany podciśnieniowo, a kierownice też wymagają podciśnienia i tak sobie myślę, że wystarczyłoby odpowiednio zmienic mapę EGR-u na wzór mapy odpowiadającej za sterowanie kierownic w AFN-ie.

    To jest chyba druga opcja ze zmianą sterownika na ten od AFN, wtyczka z mojego sterownika pasuje do sterownika od AFN (pomijam narazie problem immobilizera) więc zdrowo rozumując należy:
    -włożyc sterownik od AFN
    -wywalic u mnie instalacje nadciśnieniową z N75
    -obecną wtyczkę z mojego N75 podłączyc do N18 z EGR-u i wysterowac kierownice
    -wcześniej o tym nie wspominałem, ale potrzebny będzie także akumulator podciśnienia (bańka)
    -w sterowniku od AFN-a zmiana epromów na flesze i robienie tzw czipa od podstaw.
    PS dzięki za pomoc, prawdę mówiąc liczyłem między innymi na Twoje dorady - trochę się naczytałem Twoich wypowiedzi.
    Mam nadzieję, że temat, który założyłem pomoże nie tylko mnie bo to drażliwy problem właścicieli 1Z, AHU, ALE, AGR
  • Pomocny post
    #4
    GąsiorU
    Poziom 2  
    Przerabialem ten problem u siebie w AHU.
    Co do wyzej opisanych zmian ze wszystkimi sie zdodze poza jedna.
    U mnie nie został wymieniony sterownik, zostal wgrany tylko soft od AFNa
    i wszystko działa jak dzialac powinno. No i oczywiscie dopasowanie immo.
  • Pomocny post
    #5
    pivvo
    Poziom 22  
    GąsiorU napisał:
    No i oczywiscie dopasowanie immo.

    Hmm... coś mi nie gra ale nigdy nie pomieniałem (wgrywałem) softu z innego sterownika, (przećwiczę to bądź co bądź flesze są w podstawkach najwyżej nie silnik nie odpali), wracając do wątku to immo adaptowało się (dopasowywało) tylko przy zmianie sterownika a nie softu.
    Co do wątku zmiany mapy EGR na sterowanie turbo to nie wydaje mi się nie możliwe, jedynie to można wykorzystać instalacje podciśnieniową.
  • #6
    ArcioTDI
    Poziom 9  
    GąsiorU napisał:
    Przerabialem ten problem u siebie w AHU.
    U mnie nie został wymieniony sterownik, zostal wgrany tylko soft od AFNa
    i wszystko działa jak dzialac powinno.

    Ja właśnie chciałbym coś podobnego wykonać tylko z wykorzystaniem mojego sterownika, nie chciałbym kupować sterownika od AFN-a bo takie lecą np na allegro po 600PLN.
    Jeżeli mówisz, że został zmieniony ori soft na ten od AFN-a to ja mam rozumiec, że wszystkie ori mapy z AFN-a wcisnąłeś do 1Z?
    W takim razie do czego podpiąłeś zaworek N18, czy do wtyczki, która wcześniej była podpięta do starego nadciśnieniowego N75
    Generalnie szukam kogoś, kto mógłby opisać tą przeróbkę od A do Z.
  • Pomocny post
    #7
    GąsiorU
    Poziom 2  
    ArcioTDI napisał:
    GąsiorU napisał:
    Przerabialem ten problem u siebie w AHU.
    U mnie nie został wymieniony sterownik, zostal wgrany tylko soft od AFNa
    i wszystko działa jak dzialac powinno.

    Ja właśnie chciałbym coś podobnego wykonać tylko z wykorzystaniem mojego sterownika, nie chciałbym kupować sterownika od AFN-a bo takie lecą np na allegro po 600PLN.
    Jeżeli mówisz, że został zmieniony ori soft na ten od AFN-a to ja mam rozumiec, że wszystkie ori mapy z AFN-a wcisnąłeś do 1Z?
    W takim razie do czego podpiąłeś zaworek N18, czy do wtyczki, która wcześniej była podpięta do starego nadciśnieniowego N75
    Generalnie szukam kogoś, kto mógłby opisać tą przeróbkę od A do Z.

    Ja nie wykozystalem do tego zawarka N18. Kupilem nowy zaworek N75 (taki jak jest w intalacjach podcisnieniowych) i do niego podpialem wtyczke od starego N75 (wtyczka nie pasuje, bedziesz ja musial zepsuc albo kupic nowa-taka ktora pasuje). Kupilem tez akumulator podcisnienia i zaworek zwrotny. Co do tego softu, to tak jak pisalem caly soft skladajacy sie z 2 czesci zostal wrzucony od AFNa. Koncowe literki jakie mialem w oznaczeniu softa od AHU to byly DK a obecnie jest soft z koncowka DF. Mozesz go sobie pobrac z tego forum:
    http://www.chiptuners.org/forums/viewtopic.php?t=159&highlight=afn.
    A co do tego immo, to tak jak pisal Pivvo byc moze nie bedzie trzeba dopasowywac przy samej zmianie softa ale na pewno przy zmianie sterownika.
  • #8
    ArcioTDI
    Poziom 9  
    Jeżeli już zdecydowałbym się na zmianę sterownika na ten od AFN-a to jak wygląda sprawa z np: ABS-em, poduszkami, tempomatem... czy trzeba ponownie wykonac adaptacje???
    lub jeżeli zdecyduję się wgrac soft z AFN-a do mojego sterownika to jak wtedy zachowa się w/w wyposażenie????
  • Pomocny post
    #9
    pivvo
    Poziom 22  
    ArcioTDI napisał:
    Jeżeli już zdecydowałbym się na zmianę sterownika na ten od AFN-a to jak wygląda sprawa z np: ABS-em, poduszkami, tempomatem... czy trzeba ponownie wykonac adaptacje???
    lub jeżeli zdecyduję się wgrac soft z AFN-a do mojego sterownika to jak wtedy zachowa się w/w wyposażenie????

    Wyposażenie przeżyje, bo jest zapisywane w kostce jak mnie pamięć nie myli 24c64.
  • Pomocny post
    #10
    brandy-p
    Poziom 31  
    Ja tylko wtrącę na temat immo. Mam 2.5 tdi i w sofcie który zgrywam za pomocą kwp2000 są wszystkie dane o sterowniku (w winolsie jest opcja pokazania softu jako tekst).
    Po wgraniu softu z innego sterownika VAG wyświetlał numer sterownika z którego był soft, a immo zablokowane

    Dodano po 53 [sekundy]:

    Aha, z niczym więcej nie było problemów
  • Pomocny post
    #11
    pivvo
    Poziom 22  
    No cóż świat idzie z postępem, co do Twojego problemu nie piszesz jakie masz immo, a vw stosował co raz to nowsze aby nadążać za złodziejami, i np. zapisuje się nie tylko do sterownika ale też do zegarów.
  • #12
    ArcioTDI
    Poziom 9  
    W Golfie III immo był chyba tylko w sterowniku z tego co mi wiadomo, nie wiem dokładnie od którego roku był w liczniku.
    Golf IV, Passat B5 FL itd mają w liczniku, ale to nowsze sprzęty.
    Pivvo twierdzisz, że po wgraniu softu z AFN-a:
    "Wyposażenie przeżyje, bo jest zapisywane w kostce jak mnie pamięć nie myli 24c64", a co jak zmienie sterownik na ten od AFN-a to jak zachowa się ABS, poduszki i tempomat...???
    Pojawiło się także nowe pytanie:
    Czy przy zmianie sterownika na ten z AFN-a jest konieczna zmiana jakichkolwiek pinów we wtyczce do sterownika???
    Zadaję może dużo pytań i chętnie się odwdzięczę za wiedzę - jestem na allegro pod nickiem Ari07 (zawsze mogę coś wykonac)
    Pivvo, GąsiorU - doceniam pomoc w tym poście, dzięki.
  • Pomocny post
    #13
    pivvo
    Poziom 22  
    Tak oczywiście każda zmian sterownika wymaga adaptacji, immo zapisuje swoje parametry (oczywiście mówię o sterownikach vw do Golfa III i tym podobnych) w pamięci 24cXX (piszę XX bo nie pamiętam pojemności) która nie jest powiązana z głównym programem sterującym pracą silnika.
    Zwróć uwagę że główny program jest zapisany w pamięciach OTP czyli jednorazowego zapisu a pamięci typy 24cXX są programowalnymi i tam sterownik zapisuje parametry np. immo, obroty biegu jałowego, myślę że też tempomat (ale nie mam tego na wyposażeniu to tylko przypuszczam).
    Co do pytania zmiany sterownika np. od AFN hmm. popatrzę w dokumentacji okablowania (pinologia), niestety może to trochę potrwać, i na razie będzie to teorią, mnie też korci zamienić WG na łopatki.
  • Pomocny post
    #15
    leo...

    Poziom 16  
    wstaw ori program - N18 i N75 to 13x16 - myślę że nie będzie problemu z podmianą N18 na N75 ...
  • #16
    ArcioTDI
    Poziom 9  
    leo... napisał:
    wstaw ori program - N18 i N75 to 13x16 - myślę że nie będzie problemu z podmianą N18 na N75 ...

    Rozumię, że proponujesz wgranie ori programu z AFN-a, nie chcę wkładac N18 w miejsce nadciśnieniowego N75 tylko chcę kupic ori podciśnieniowy N75 (ten z białą główką i literką A na końcu) i zrobic to jakoś tak aby miało to ręce i nogi.
    Nadciśnieniowy N75 z całą jego instalacją nadciśnieniową chcę poprostu wywalic i zrobic z tym raz na zawsze porządek.
    Leo jak mam rozumiec tą częśc wypowiedzi "N18 i N75 to 13x16" bo nie jestem jakims super specjalistą.
    Co rozumiecie poprzez wgranie ori programu z AFN-a, czy chodzi tylko o zawartośc pamięci, które wymieniamy na flesze podczas tzw chip tuningu czy może jeszcze coś potrzeba wgrac.
  • Pomocny post
    #17
    leo...

    Poziom 16  
    proponuję przetestowac pierwszy zamysł - ori sterownik z 1Z - do tego podmieniona mapa - zamiast N18 - mapa N75 (regulująca podciśnienie) - natomiast oryginalny N75 uśpiony/usunięty

    jeśli możesz podeślij na @ lub wstaw gdzieś na FTP'a soft ze sterownika (twojego auta) ewentualnie podaj symbol VW/Audi i Bosch;a sterownika - zobaczę czy mam taki soft w archiwum ;)
  • Pomocny post
    #18
    pivvo
    Poziom 22  
    leo... napisał:
    wstaw ori program - N18 i N75 to 13x16 - myślę że nie będzie problemu z podmianą N18 na N75 ...

    W wsadzie od AFN 028906021DF i 1Z 028906021BF są cztery mapy 13x16, dwie od EGR dwie od kątu wtrysku, rozumiem że kątu wtrysku nie podmieniamy, to pozostaje mapa EGR do podmiany tylko na co??
    Soft ze sterownika to nie W$ a mapy to nie katalogi gdzie można "Ctrl+C" "Ctrl+V", sterowanie zaworami polega na na wysyłaniu impulsów elektrycznych o różnej wielkości wypełnienia, (przytknij ucho to usłyszysz cykanie), i to jest klucz. Nie sprawdzałem tego ale wydaje mi się że wypełnienia impulsów są w inwersji.
  • #19
    ArcioTDI
    Poziom 9  
    Tak sobie czytam Wasze fachowe wypowiedzi i dochodzę do wniosku, że chyba łatwiej będzie zapodac nowy sterownik np:
    http://www.allegro.pl/item535842509_komputer_sterownik_vw_1_9_tdi_afn_028906021df.html
    tylko muszę jeszcze wiedziec czy wszystkie piny się zgodzą tzn czy nie trzeba będzie coś zamienic.
    Może i zapłacę 650PLN, ale z drugiej strony mogę sprzedac stary sterownik na fleszach z 1Z i odzyska częśc kasy, a sprawa adaptacji immo, tempomatu i innych wynalazków jest chyba mniejszym problemem.
    Tak z ciekawości zadzwoniłem sobie do tzw "polskich chip potentatów" w mojej sprawie i powiedzieli mi, że skorygowanie ori ECU z 1Z tak aby wysterował kierownice trzeba dac te powiedzmy 1200PLN i to akurat najniższa cena jaką usłyszałem - paranoja.
  • Pomocny post
    #21
    leo...

    Poziom 16  
    pivvo napisał:
    sterowanie zaworami polega na na wysyłaniu impulsów elektrycznych o różnej wielkości wypełnienia


    nie dramatyzuj :smoke:
    wypełnienie impulsu będzie takie jakie zapiszesz w mapie ...
  • Pomocny post
    #22
    pivvo
    Poziom 22  
    leo... napisał:

    nie dramatyzuj :smoke:
    wypełnienie impulsu będzie takie jakie zapiszesz w mapie ...

    Hmm ale tam chyba jest inwersja sygnału, ponadto mapa jest graficzną wizualizacją jakiegoś parametru np. doładowania i nie wiem co ona ma wspólnego z wypełnieniem (niby jak przeliczyć parametry osi X Y na wypełnienie), podstawą jest wyliczenie przez komputer, to komputer na podstawie wielu innych map np.: MAF, mapa doładowania, ograniczenie dymienia, ciśnienia, temperatury, wylicza wypełnienie.
  • Pomocny post
    #23
    leo...

    Poziom 16  
    pivvo napisał:
    komputer na podstawie wielu innych map ...


    za bardzo filozofujesz :wink: nie taki diabeł straszny jak ...

    przejdź do czynów - przerób mapę N18 na N75 i zobacz czy będzie banglać :smoke:
  • Pomocny post
    #24
    pivvo
    Poziom 22  
    leo... napisał:


    przejdź do czynów - przerób mapę N18 na N75 i zobacz czy będzie banglać :smoke:

    Czyli co mam rozwalić silnik ??
    Ja zacznę a Ty dokończysz
    Moja teoria oparta na mapach:
    Pierwsza mapa to EGR 13x16 którą proponujesz zamienić na ?? co ?? jakie wartości ??
    sterowanie VNT w TDI 1Z proszę o pomoc
    Opisałem osi X (paliwo)i Y (obroty) pozostaje oś Z na której wprowadzone są dane dla komputera o ilości Mas Air Flow czyli ilości zasysanego powietrza, (jak się loguje Vagcom'em 3 grupę max wartość 850)
    Załączam fragment logów
    sterowanie VNT w TDI 1Z proszę o pomoc
    I teraz moja analiza dla działania zaworka N18, jeśli mapa jest skalowana w wartościach mg/obroty to jak to przełożyć na ciśnienie doładowania
    Mapa turbiny
    sterowanie VNT w TDI 1Z proszę o pomoc
    I tu też opisałem osi X i Y (paliwo obroty) ale na osi Z są wprowadzone dane o ciśnieniu w dolocie do silnika (przykład mojej mapy wartość 2040)
    Możesz mi wytłumaczyć czy złą mapę wybrałem (mapa turbo), a może przeskalować, przeliczyć ciśnienie na masę, gdzie jest błąd w mojej teorii ?
  • Pomocny post
    #26
    pivvo
    Poziom 22  
    Hmmm .... z jakiego sterownika wyciągnąłeś tą mapę
    sterowanie VNT w TDI 1Z proszę o pomoc
    U mnie 13x16 są tylko takie, (sterownik 028 906 021 BF) jedna do EGR druga to kąt wtrysku nie rozumiem tylko dlaczego są dublowane mapy.
    sterowanie VNT w TDI 1Z proszę o pomoc
  • Pomocny post
    #27
    leo...

    Poziom 16  
    pivvo napisał:
    Hmmm .... z jakiego sterownika wyciągnąłeś tą mapę


    o ile dobrze pamiętam 021CK - teroetycznie jest możliwe przerobienie sterownika z 1Z'ta - praktycznie - szybcie łatwiej i taniej zaadaptowac sterownik z podciśnieniowym sterowaniem turbiny ...
  • Pomocny post
    #28
    pivvo
    Poziom 22  
    leo... napisał:
    [o ile dobrze pamiętam 021CK

    To niestety zły przykład bo 021CK ma sterowanie łopatkami (silnik 110 PS), po za tym nie ma takiej w grupie map 13x16.
  • #29
    ArcioTDI
    Poziom 9  
    Ale pojechaliście z wiedzą do przodu - totalnie się pogubiłem :)
    Dowiedziałem się, że sterownik DF pasuje bez zmiany pinów we wtyczce w miejsce ori sterownika z 1Z. Zamiana była wykonana w Golfie z 96roku, ja też mam Golfa z marca 96 więc musi to byc wykonalne, natomiast nie mam wiedzy jak będzie w przypadku starych 8bitowych sterownikach i oczywiście nie interesuje mnie to.
  • Pomocny post
    #30
    pivvo
    Poziom 22  
    No bo widzisz 1Z miła sterowniki 8-io i 16-to bitowe 021C i 021AF to są 8-io bitowe a 021BF 021GG są 16-to bitowe