Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napięcie na obudowie ARDO TL600

28 Sty 2009 18:41 5576 20
  • Poziom 9  
    Cześć

    Jak w temacie, nagle w czasie prania wywaliła różnicówka. Kilkukrotne próby i sprawdzanie doprowadziło mnie do pralki, gdzie stwierdziłem przebicie napięcie ( ok. 120V ) na obudowę.
    Zdjąłem bok pralki i chciałbym posprawdzać co nawaliło, ale z boku jak widzę dojdę tylko do grzałki chyba, zdjąłem wszystkie styki z grzałki, załączyłem wtyczkę, jednak wciąż jest przebicie.
    Wnioskuję, że to kondensator, albo filtr przeciwzakłóceniowy, tylko widzę problem jeden, mianowicie nie wiem gdzie one są zlokalizowane i jak wyglądają :)
    Zdjąłem także osłonę z panelu przycisków, regulator temperatury, ale gałki programatora nie wiem jak zdjąć. W środku jest na śrubę przykręcony do osi jakby, czy to mogę odkręcić ?
    Generalnie pralka działa, odpiąłem ochronny przewód od pralki i z wielką ostrożnością pierzemy dalej, no ale nie po to mam różnicówkę przecież :)

    W związku z tym mała prośba o pomoc.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 39  
    Rozumiem że pralka wywala WR nawet nieuruchomiona ?
    Wskazywałoby to na kondensator w filtrze p/zakłóceniowym.
    Czy możesz odwócić wtyk w gnieździe zasilającym ? ( tak jak np są gniazda podwójne z bolcami w środku, wtyk właożony w pierwsze na fazę odwrotnie ja w drugim)
    Pozdr.J.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 11  
    Jeśli wywala Ci przed włączeniem to pewnie będzie to kondesator przeciw zakłóceniowy znajduje się on zaraz przy wejściu kabla zasilającego do pralki, możesz go ominąć. Jesli dzieje się to wczasie pracy to dobrze zebyś napisał w jakim momencie np. gdy pralka załącza silnik( pierwszy obrót).Do wiekszości elementów jest podłączony przewód ochronny który może powodować upłynność.
  • Poziom 9  
    Kurcze, wywala dopiero jak włączę pralkę, tak po 1-2 sek., teraz nie sprawdzę dokładnie w którym momencie.
    Po prostu odkręciłem ochronny z przewodu zasilającego pralkę od obudowy, przyłożyłem "neonówkę" która zaświeciła, dlatego wziąłem miernik i zmierzyłem napięcie. Generalnie cały czas przy włączonej wtyczce do gniazdka na obudowie jest napięcie ( tzn blacha jest pomalowana, klapa plastikowa więc tam nic nie gigla :) ), ale na wszystkich śrubkach i bębnie jest.
    Wtyczkę odwróciłem i miernik też wskazuje w granicach 115V

    Upłynność upłynnością, ale to nie zdarzyło się po jakiejś naprawie, czy grzebaniu w instalacji, tylko nagle ni z gruchy ni z pietruchy walnęła różnicówka. Czyli sprawdzić wszystkie połączenia z ochronnym w pralce ?

    Ale jeszcze pytanko, jak zdjąć tą gałkę programatora, żeby dostać się do tego kondensatora i spróbować z nim ?
  • Poziom 10  
    filtr jest nna tylnej sciance w srodku na wysokosci wejscia przewodu zasilajacego wchodzi tam 4 przewody miedzy innymi przewód zasilająy a z niego wychodzi dalej filtr jest w ksztalcie walca lub zaokrąglanej kostki
  • Poziom 32  
    Odłącz przewody z grzałki później z silnika i będziesz wiedział na którym elemencie jest przebicie.Zachowaj ostrożność. Może być uszkodzona blokada. Pozdrawiam.
  • Poziom 13  
    Zdecydowanie zrób tak jak radzi Ci przedmówca-zdejmij przewody z grzałki, co raz częściej to się dzieje -gorsze robią czy co?
  • Poziom 17  
    Zasadnicze pytanie czy gniazdo posiada bolec uziemiający
  • Poziom 18  
    Jak by nie posiadało to by nie wywalała różnicówka.
  • Poziom 9  
    Dzięki za zainteresowanie, ale muszę dokładnie dopytać.


    Zdjęcie nr 1 - czy to jest właśnie kondensator ?

    Napięcie na obudowie ARDO TL600

    Zdjęcie nr 2 - Czy dobrze rozumiem, że na czerwono zaznaczyłem grzałkę, na niebiesko sondę do temperatury, a na biało co to jest ?

    Napięcie na obudowie ARDO TL600

    Zdjęcie nr 3 - zasilanie silnika ??

    Napięcie na obudowie ARDO TL600
  • Poziom 19  
    To na 1 zdjęciu to hydrostat.
    Na 2 zdjęciu dobrze grzałka z ogranicznikiem temperatury i końcówka termostatu.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Zrób jak wyżej masz podpowiedź.Odłącz silnik wyciągnij kostkę i pompkę druga kostka i dwa przewody od grzałki i włącz pralkę jak nie wyłącza się bezpiecznik podłączaj po kolei silnik.pompka i grzałka i zobaczysz co jest uszkodzone.
  • Poziom 9  
    Zrobiłem troszkę inaczej.
    Odpiąłem grzałkę 2 przewody + z tego ogranicznika temperatury 4 przewody, kostkę od silnika, tę z trzeciego zdjęcia + tą obok co jest no i bez tych wszystkich kostek po włożeniu przewodu zasilającego pralkę do gniazdka na metalowych elementach wciąż jest ok. 115V
    Nie załączałem pralki
    Więc mam nadzieję, że dobrze rozumuje iż to nie silnik ani grzałka tak ?

    A skoro na zdjęciu nr 1 to nie jest kondensator, to gdzie on jest ?
  • Specjalista AGD
    TaSZaR napisał:
    ... Po prostu odkręciłem ochronny z przewodu zasilającego pralkę od obudowy, przyłożyłem "neonówkę" która zaświeciła, dlatego wziąłem miernik i zmierzyłem napięcie. Generalnie cały czas przy włączonej wtyczce do gniazdka na obudowie jest napięcie ( tzn blacha jest pomalowana, klapa plastikowa więc tam nic nie gigla :) ), ale na wszystkich śrubkach i bębnie jest.
    Wtyczkę odwróciłem i miernik też wskazuje w granicach 115V

    ...

    Przy odłączonym przewodzie ochronnym zawsze będziesz miał na obudowie połowę napięcia zasilającego nawet jakby to była nowa pralka. Wynika to z konstrukcji filtra przeciwzakłóceniowego.
    Chcąc znaleźć uszkodzony element (upływność do obudowy) musisz wziąć miernik ustawić na zakres co najmniej 20 MΩ i mierzyć oporność pomiędzy wyprowadzeniami grzałki i silnika, a obudową. Na tym zakresie pomiarowym nie powinno być żadnej oporności.
  • Poziom 9  
    Do Andrzeja G:

    Zdjąłem wtyczkę z silnika i między wyprowadzeniem z silnika a jakąkolwiek częścią obudowy miernik nic nie pokazuje.
    Po zdjęciu 2 przewodów z grzałki i sprawdzeniu któregokolwiek z nich do obudowy na mierniku wyszło ok 700 Ω ( 0,660 MΩ )
    Nie wiem czy ma znaczenie, ale ta wartość jest przy włączonej wtyczce jak i bez podłączenia.

    Nie mam niestety miernika RLC tylko zwykły miernik uniwersalny.

    No a gdzie ten filtr przeciwzakłóceniowy skoro to nie to co na zdjęciu nr 1 ?? :cry:

    Troszkę ciężko teraz z próbą "podłączania po kolei" dlatego wypytuję, ale chyba pozostanie mi ta metoda, tylko czy musi być woda podłączona, czy mogę zamknąć kran jakbym chciał próbować ?
  • Specjalista AGD
    TaSZaR napisał:
    ...
    Po zdjęciu 2 przewodów z grzałki i sprawdzeniu któregokolwiek z nich do obudowy na mierniku wyszło ok 700 Ω ( 0,660 MΩ )...

    Pomiędzy wyprawadzeniami grzałki a obudową czy przewodami, a obudową mierzyłeś? Jeżeli to pierwsze to grzałka do wymiany.
  • Specjalista AGD
    Jeżeli ten pomiar zrobiłeś prawidłowo to grzałka do wymiany koszt niewielki 20-30zeta podmień i będziesz miał odpowiedż.
  • Poziom 9  
    Nie sprecyzowałem, między wyprowadzeniami (jednym i drugim) grzałki a jakąkolwiek metalową częścią obudowy.
  • Specjalista AGD
    Ale sprecyzowałeś to bardzo dokładnie i to właśnie wygląda na przebicie grzałki do masy tylko te 700 om mi coś nie pasi.Dla pewności podmień tę grzałkę.
    Możesz dla pewności zrobić jeszcze jeden pomiar po nabraniu wody.
  • Poziom 9  
    No to w takim razie jutro zabieram się za wymianę grzałki, jednak jeszcze przed wymianą spróbuję załączyć pralkę bez grzałki, zobaczymy czy róznicówka wywali, a potem podepnę grzałkę.
    Dam odpowiedź co w trawie piszczy.

    Aha !
    Żeby wyciągnąć grzałkę, wystarczy że odkręcę tą nakrętkę na środku ( zdjęcie nr 2 ) pod przewodem ochronnym i wyciągnąć tak ?
    Ciężko, czy łatwo pójdzie.
  • Specjalista AGD
    Oj nie tak łatwo trochę to boli.Nakrętkę odkręcasz max do tyłu potem wkrętakami podważasz metalową obudowę do okoła to jest sposób delikatny ale grzałkę przeznaczoną do wymiamy możesz potraktować bardziej brutalnie :D tylko uważaj na zbiornik.
  • Poziom 9  
    No i muszę troszkę wytłumaczyć się, bo nie sprecyzowałem jednak co zmierzyłem.
    Miałem kilka dni przerwy w naprawie i wczoraj chciałem sprawdzić "po kolei" co wywala różnicówkę, przez wyciągnięciem grzałki. Silnik załączony, nic, grzałka załączona nic ! pralka działa.
    Puściłem cały program prania i róznicówka trzyma.
    Odpiąłem ponownie grzałkę i zmierzyłem ją - 25,4 Ω
    Zmierzyłem każde wyprowadzenie grzałki do obudowy - 0,00 MΩ
    Poprzednio odpiąłem lewe wyprowadzenie z grzałki, a z prawego nie, tylko rozpiąłem drugie podejście do grzałki. Na zdjęciu nr 2 widzać, że brązowy przewód wchodzi "do grzałki" i z tego samego miejsca wychodzi niebieski i dopiero idzie na wyprowadzenie grzałki. Ja rozpiąłem ten brązowy.

    Przepraszam za wprowadzenie błąd zainteresowanych, ale jestem pewny na 100%, że wtedy różnicówka zadziałała dzięki pralce. Teraz trzyma, nie wiem co było przyczyną, ale temat zaraz wznowię, jak tylko zaczną się znowu dziać dziwne rzeczy.

    Pozostaje jeszcze ten kondensator, albo filtr przeciwzakłóceniowy.