Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka AL 1450 DV

predatorlbx 29 Sty 2009 17:06 14965 12
  • #1 29 Sty 2009 17:06
    predatorlbx
    Poziom 1  

    Witam wszystkich mój temat dotyczy udanej naprawy ładowarki BOSCH AL 1450 DV do zakrętarki GSR 12 VE oraz VE-2.
    Otóż rozebranie jednej sztuki tego modelu niczego nie dało ze względu na specjalnie
    pozacierane symbole najważniejszych podzespołów czyli tranzystory i układy.
    Dopiero po otwarciu kolejnych trzech sztuk można było odczytać symbole części
    i zebrać to wszystko do kupy ktoś zapyta dlaczego właśnie tak a dla tego że schematu
    do tego cuda nigdzie niema nawet autoryzowany serwis tej firmy w tej kwestii nie może niczego uczynić nie mówiąc już o naprawie.
    Miałem do czynienia z dwiema przyczynami usterek przy czym skończyło się to na uszkodzeniach tych samych podzespołów w obydwóch przypadkach był to układ przetwornicy wraz z tranzystorem kluczującym MOSFET i innymi.
    W pierwszym wypadku usterkę spowodowało uszkodzenie mechaniczne liczne przetarcia
    płytki drukowanej powstałe od zbyt twardych małych wsporników obudowy występujących
    w kilku punktach na spodzie płytki po bokach .W wyniku eksploatacji urządzenia występowały często różne drgania np. w transporcie co z czasem doprowadziło do całkowitego przetarcia powłoki ochronnej płytki oraz całej ścieżki w punkcie wspornika.
    Wsporniki obudowy mogą przetrzeć ścieżki tylko w dwóch miejscach pierwsze przetarcie
    powstaje na stronie wysokiego napięcia przy samym układzie przetwornicy a drugie na
    stronie bezpiecznej w niskim napięciu powoduje przerwę na zdjęciu drugim zaznaczone
    oby dwa przetarcia w kółeczkach..
    W drugim wypadku to częsta usterka wynikająca z zalania urządzenia przez deszczówkę
    i nie tyko jak wiadomo przy zalaniu może paść wszystko ale często jest to tylko znowu
    układ przetwornicy tranzystor czy mostek prostowniczy.
    Wszystkie podzespoły które zostały uszkodzone i następnie wymienione znajdują się
    w dołączonym zdjęciu pierwszym jednak wymianie nie uległy LM358N i GHUI-07501833
    co do tego drugiego GHUI to nie wiem co to jest za układ jeśli ktoś wie niech odpowie
    na pewno jest to sterownik całej ładowarki i jeszcze jedno wszystkie układy i tranzystory
    w tej ładowarce pochodzą z firmy ST.
    To wszytko na ten temat z czym mogłem się podzielić pozdrawiam wszystkich.
    Ładowarka AL 1450 DVŁadowarka AL 1450 DV

    2 12
  • Mitronik
  • #2 30 Sty 2009 09:27
    TONI_2003
    Moderator

    Witam.
    Jako, że od czasu do czasu jestem niejako zmuszony do naprawy rożnych ładowarek to jestem zainteresowany podjętym przez kolegę tematem...
    Tylko zamieszczone fotografie nie rozjaśniają zbyt tematu ponieważ mimo opisu zamieszczonego to np. co do zastosowanych oporników już nic się nie idzie dowiedzieć.
    Byłbym za możliwością zamieszczenia odpowiednio poprawionych zdjęć środka ładowarki jako, że nawet ilość nóżek wspomnianego układu jest mało czytelna.
    Pozdrawiam Brać Lutującą... :D
    Ładowarka AL 1450 DV

    4
  • #3 27 Lut 2009 21:40
    darma
    Poziom 10  

    Witam
    Uszkodziła mi się ładowarka jak w temacie, a mianowicie spalił się rezystor R3 i nie mogę odczytać jego wartości. Rezystor znajduje się obok niebieskiego kondenstora 0,22uF/270V przy bezpieczniku.
    Jeśli ktoś z kolegów mógłby podać jego wartość będę wdzięczny.
    pozdrawiam.

    0
  • #4 28 Lut 2009 08:24
    TONI_2003
    Moderator

    darma napisał:
    Uszkodziła mi się ładowarka jak w temacie, a mianowicie spalił się rezystor R3 i nie mogę odczytać jego wartości.

    Witam i spytam więc dlaczego Ty nie zamieściłeś bardzo dobrej jakości fotki ?

    2
  • Mitronik
  • #5 02 Mar 2009 13:06
    darma
    Poziom 10  

    Fotka jest wyżej napisałem, że rezystor jest obok niebieskiego kondensatora, który jest obok bezpiecznika sieciowego. A z rezystora i tak nic się nie da odczytać.
    pozdrawiam

    0
  • #6 02 Mar 2009 21:09
    dzimi
    Moderator

    Nie raz trzeba było trzeba odgadnąć wartość całkowicie spalonego rezystora. Wystarczy troszkę zedrzeć lakier i zmierzyć oporność pomiędzy nóżką a np. połową rezystora i oczywiście przyjąć jego przybliżoną wartość.

    0
  • #7 08 Sie 2009 13:46
    WALDEMAR09
    Poziom 11  

    Witam
    Mam taką samą ładowarkę i ten rezystor mam również przepalony, padł także mosfet STP5NK80Z i bezpiecznik. Wracając do rezystora ma pięć pasków. Brązowy Pomarańczowy Czarny Biały Brązowy i teraz w zależności od której strony zaczynam czytać może mieć wartość 190 kΩ tolerancja 1%, albo też, 130 GΩ też 1% (co chyba jest niemożliwe).
    Z tym że są kłopoty z dostaniem tego rezystora, i trzeba będzie spróbować z 5%. Jak będą jakieś rezultaty to je opiszę.

    0
  • #8 08 Sie 2009 20:42
    TONI_2003
    Moderator

    WALDEMAR09 napisał:
    Wracając do rezystora ma pięć pasków. Brązowy Pomarańczowy Czarny Biały Brązowy i teraz w zależności od której strony zaczynam czytać może mieć wartość 190 kΩ tolerancja 1%, albo też, 130 GΩ też 1% (co chyba jest niemożliwe).

    Może mieć tylko wartość 190K lub 180K tolerancja 1%... :D

    0
  • #9 11 Sie 2009 14:34
    WALDEMAR09
    Poziom 11  

    Tak myślałem że to będzie 190 kΩ. Ale najpierw odrapałem go i pomierzyłem od każdego końca, szalony ale skuteczny sposób. Dał się nawet prowizorycznie zlutować i na takim zlutowanym przetwornica ruszyła. Teraz trzeba gdzieś taki rezystor kupić a są z tym kłopoty. Postaram się dołączyć jeszcze lepsze foto niż te z początku postu.
    Dodam jeszcze że za STP5NK80Z podstawiłem IRFBC40.

    0
  • Pomocny post
    #11 19 Sty 2013 20:56
    Zontag
    Poziom 12  

    Cieszę się również z tego wątku; ja trafiłem na dwie wersje wykonania tej ładowarki (fotka poniżej).

    Ładowarka AL 1450 DV

    Ładowarka z lewej strony to ta opisywana wcześniej w poście; sprawna po włączeniu do sieci bez akumulatorka dioda miga cały czas z częśtotliwością ok. 3 może 4Hz; zaś w ładowarce po prawej dioda świeci światłem ciągłym, z tym że ta po prawej to już typ AL2425 DV.

    Dodatkowo zamieszczam zdjęcie nieco lepszej jakości i dodam pewne szczegóły.
    Ładowarka AL 1450 DV

    Na tej fotce zaznaczyłem (Ri) grupę oporników odpowiedzialnych za wartość prądu ładowania, jeżeli akumulator ma krótką żywotność z powodu dużego prądu łądowania to można tę rezystancję nieco zwiększyć; ja jednak nie robiłem w tym temacie eksperymentu.
    Dodatkowo zmierzyłem napięcie na pracującej ładowarce i na układzie przetwornicy UC3842 jest ono "dostępne" na pojemności C input i wynosi po spadku na rezystorze ok. 17,6V w obu wersjach przetwornicy. Łatwo więc sprawdzić sam scalaczek podając takowe napięcie na C input. Na wyjściu powinna pojawić się częstotliwość kluczująca MOSFET 100kHz.
    Po stronie wtórnej zaznaczyłem pojemność C out , na niej podczas pracy panuje napięcie ok. 12V.
    Również można podać tutaj dla sprawdzenia układu napięcie 12V z dodatkowego zasilacza warsztatowego i obserwować jak zachowuje się dioda LED.

    Mam nadzieję że nieco pomogłem w tym jakże nielubianym temacie zasilaczy impulsowych. :bye:

    0
  • #12 12 Paź 2013 11:03
    fliper_katrill
    Poziom 20  

    Witam a ja mam 290V w miejscu Cin (bez tego kondensatora, mosfeta i UC3842) na ścieżkach, czy jak je wlutuję będzie ok? Wymieniałem R3 jest nowy 180k, tamte elementy wylutowałem bo nie miałem pewności czy wszystko będzie ok i czy nie będzie bum.

    0
  • #13 13 Paź 2013 14:16
    fliper_katrill
    Poziom 20  

    Nie będzie ok :) bo wlutowaniu mosfeta było bum bezpiecznika...

    0