Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Altivar 58 uszkodzony

alex2c 30 Jan 2009 07:39 2054 5
  • #1
    alex2c
    Level 13  
    Witam
    Ostatnio wpadł mi w ręce falownik Altivar 58 (ATV58HU72N4), który wymaga naprawy ;/
    Pracował na jednej z kopalń gdzie było znaczne zapylenie węglowe. Układ (szafa) pracował do momentu aż operator usłyszał strzał, "myslał" że to bezpieczniki, wymienił je i znowu włączył układ po czym usłyszał drugi strzał. Okazało się, że bezpieczniki są dobre ;|
    Po rozkręceniu zauważyłem, że dwa kondensatory 390u/450V mają po kilka dziur bocznych ;| Wymieniłem je na 330u/400V gdyż w rejonie żaden elektryk/elektronik nie miał większych ;/! Ale układ testuję na sucho więc nic temu nie będzie ;)
    Niestety nie posiadam schematu układu, a nic więcej spalonego na płytce nie potrafię znaleźć. Czy możecie mi pomóc w tej sprawie ? Jakieś sugestie od doświadczonych fachowców ;)? Wraz z falownikiem posiadam panel, który się nie odzywa po włączeniu zasilania (1-fazowym zasilaniem testuję urządzenie), a powinien jak zapewnił mnie Schneider ;/
    Niestety Schneider serwisuje falowniki >=15kW, a niechciałbym złomować tego urządzenia - może się nauczę czegoś nowego ;) Wspomnę jeszcze, że wewnątrz falownika było mnóstwo pyłu i mógł on spowodować przeskok iskry ;/ Na co zwrócić uwagę podczas oględzin falownika ?
    dzięki za wszelkie rady i pozdrawiam!
  • #2
    leszek_w
    Level 18  
    Na wejściu masz prostownik 1 lub 3- fazowy. Potem filtr
    DC złożony z tych właśnie wymienionych elektrolitów.
    Powinno być na nim napięcie. Jeżeli nie ma, to trzeba sprawdzić dlaczego - uszkodzony mostek? lub połączenia
    na PCB? Za mostkiem jest układ softstartu zrobiony na
    przekaźniku i rezystorze najczęściej - może być spalony
    rezystor. Jeżeli napięcie na szynie DC jest, to prawdopodobnie jest uszkodzona przetwornica.

    Leszek
  • #3
    kleki
    Level 28  
    Softstarter możesz mieć również w formie trzech termistorów NTC. Danfoss robił tak w starszych modelach o niedużej mocy i takie rozwiązanie było dosyć awaryjne. Odnośnie zasilania - 3~ falownik zasilony z jednej fazy wstawał mi, ale restartował się cyklicznie. Może spróbuj zasilić chociaż podwyższonym napięciem np. z autotransformatora. Przetwornica zasilająca obwody sterowania może nie "łykać" niższego napięcia. Sprawdzisz to spokojnie jak pomierzysz napięcia na wyjściu. Jak "nima" no to pewnie musisz zapewnić jednak wyższe napięcie DC szyny. To, że elektrolity mniejsze nie ma znaczenia dla pracy bez obciążenia. Dopiero jak podłączysz napęd to się okaże, czy aby nie jest nieco za mało.
    Przede wszystkim zacznij od zapewnienia właściwego napięcia DC szyny.

    pzdr
  • #4
    alex2c
    Level 13  
    Hej!
    Dzięki za info, w poniedziałek lub wtorek powinienem mieć trochę więcej wolnego czasu to zajżę do falownika i napiszę co udało mi się zrobić ;)
    pozdrawiam
  • #5
    leszek_w
    Level 18  
    Pojemność elektrolitów generalnie nie ma większego wpływu na pracę falownika. Ich pojemność dobiera się w zależności od tego, do czego ma
    służyć falownik. Chodzi o to że silnik podczas hamowania może podbijać
    napięcie na szynie DC do tego stopnia, że mogą wybuchnąć elektrolity.
    Jeżeli silnik hamuje często i "ostro" z krótką rampą, wskazane jest zwiększenie pojemności. Jeżeli jest to pompa/wentylator gdzie hamowanie
    jest bardzo łagodne, pojemność może być nawet 5 x mniejsza od standardowej i nic się nie stanie. (ale to tylko mała dygresja nie mająca nic
    wspólnego z naprawą)

    Leszek
  • #6
    janhen
    Level 22  
    Witam
    Przy szukaniu zwarcia lub przebicia w falowniku może być bardzo pomocny prosty sposób.Trzeba podłączyć zasilanie falownika szeregowo 3 fazy przez 3 żarówki ok.150 W.Można dodatkowo podłączyć w podobny sposób do wyjścia z falownika 3 żarówki.Pozwoli to na pomiar napięć w falowniku bez obawy o dalsze uszkodzenia i szybszą lokalizację miejsca uszkodzenia.Ewentualne zwarcia,przebicia lub przerwy itd.mogą być zauważane przez zmianę świecenia żarówek.Także próba uruchomienia po naprawie z podłączonym silnikiem małej mocy na wyjściu z falownika z podłączonymi żarówkami na zasilaniu upewni nas że niema uszkodzeń. Taki sposób stosowałem prz naprawach falowników 3-faz. o mocy
    7,5 kW. Pozdrawiam.