Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana felg aluminiowych, czy ET pozostaje takie samo?.

31 Sty 2009 13:12 25680 15
  • Poziom 24  
    Orginalne felgi aluminiowe 16" mają ET59 w moim aucie. Chcę założyć felgi aluminiowe 15"...czy te 15stki też powinne mieć ET59 czy może już mają mieć innej wartości ET?.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Przekopiowane "żywcem" z innego forum:
    Code:
    Felgę charakteryzuje kilka oznaczeń, np. felga o oznaczeniu 6Jx15 oznacza felgę o szerokości 6" i średnicy 15".
    

    Parametr ET (offset) oznacza odsadzenie felgi, które może być zarówno dodatnie jak i ujemne - i jest to odległość mierzona w milimetrach pomiędzy osią symetrii felgi a płaszczyzną przylegania felgi do piasty. Im mniejsza wartość ET tym rozstaw kół się zwiększa. ET należy dobierać tak aby koła nie wystawały poza obrys auta. Chcąc zmieniać offset felgi możemy zamontować dodatkowe tuleje dystansowe.
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    na podobne pytanie tj jaki można zastosować ET max i min ja odpowiedziałem na innym forum tak

    ET (niem. EinpressTiefe) lub Offset (ang.) to jeden z najważniejszych parametrów felgi samochodowej. Dla wielu osób jest on dosyć tajemniczy, ale nie należy się go jakoś specjalnie obawiać.
    Jeśli przy zakupie felg klient korzysta z firmy, która zajmuje się ich profesjonalną sprzedażą, to, przeważnie, firma ta posiada odpowiednią wiedzę na ten temat, a przede wszystkim korzysta z katalogu zastosowań lub specjalnych aplikacji producenta felgi. Mamy wtedy pewność, że proponowana felga posiada wszystkie niezbędne parametry i aplikacje do danego samochodu.

    Sam parametr ET to odległość od płaszczyzny montażu felgi (miejsce styku felgi z piastą) do jej środka, który znajduje się w połowie jej szerokości (jest wyrażany w milimetrach).
    Im mniejsze ET, tym całe koło będzie „położone” bardziej na zewnątrz auta, jednocześnie poszerzając rozstaw kół.

    Inne ET niż fabryczne praktycznie nie ma wpływu na zużycie elementów zawieszenia, ale pod warunkiem, że różni się w granicach normy. Norma ta pozwala na mniejsze ET od fabrycznego maksymalnie o około 1% rozstawu kół (dotyczy to zarówno auta, jak i felg), tzn. jeżeli samochód ma rozstaw kół 150cm, to ET może być mniejsze nawet o 15 mm, czyli przy fabrycznym - wynoszącym 45 - można zastosować felgę nawet z ET30. Trzeba jednocześnie pamiętać, że opona (bieżnik?) nie może wystawać poza obrys samochodu, zatem z mniejszym ET nie można przesadzić! Dużo zależy też od budowy błotników w samochodzie, często jest tak, że przy zastosowaniu felg z ET maksymalnie mniejszym jest jeszcze dużo miejsca na koło. Są jednak samochody, w których przy zastosowaniu felg z ET identycznym jak fabryczne, przy szerokości felgi np. większej o 1 cal – nie dość, że opona będzie wystawać poza obrys auta, ta przy obciążeniu i wjechaniu w dziurę będzie obcierać o błotnik! W tym miejscu jeszcze raz przypominam o stosowaniu się do katalogów, aplikacji oraz zawartych w nich uwag producentów felg.

    Jeżeli do samochodu zastaną założone felgi z ET znacznie mniejszym niż przewiduje norma, to, z tego co wiem, może dojść do szybszego zużycia elementów zawieszenia oraz łożysk kół. O ile? Tego nie wiem, nie spotkałem się jeszcze z takimi badaniami, ale sądzę, że nie zużywają się w jakimś ekspresowym tempie. Bardziej trzeba uważać przy ewentualnym stosowaniu felg z ET większym niż fabryczne, jeżeli już - to co najwyżej o maksymalnie 3-5 mm. W takim wypadku zmniejsza się rozstaw kół, czego raczej nie powinno się robić, chociaż zdarzają się takie modele aut, w których np. w rozmiarze 14” jest ET38, a w wersjach z alufelgami w rozmiarze 16” już 42 i w takim wypadku jak najbardziej można zastosować felgi z ET42. Oczywiście przy większym ET niż fabrycznym, czyli felgami bliżej wnętrza samochodu, trzeba uważać na to, żeby ramiona felgi nie obcierały o zacisk hamulcowy lub o elementy zawieszenia czy nadkola – tu jeszcze raz przypominam o wytycznych producenta felg.

    Co do bezpieczeństwa i właściwości trakcyjnych, jak najbardziej polecam felgi z mniejszym ET (oczywiście w granicach normy i rozsądku). Zmniejszając ET, jednocześnie poszerza się rozstaw kół, w takim wypadku poprawiamy stabilność samochodu, szczególnie na szybko pokonywanych zakrętach. Czyli jeżeli ktoś jeździ szybko, to wręcz wskazane są felgi z mniejszym ET – takie są stosowane m.in. w sporcie motorowym. Na pewno nie można stosować felg z różnym ET na lewym i prawym kole, nie powinno się też stosować różnego ET na przedniej i tylnej osi.
  • Poziom 24  
    zgodzę się z widmoxxx dodam też, że zmiana Et na większe powoduje: wywieranie większych sił na sworznie w wahaczach (widziałem takie urwanie ET zwiększone o jakieś 10mm od oryginału no i w samochodzie podczas lądowania urwało się kółko gdzie na oryginale można sobie skakać ;), wpływa to też na szybsze zużycie opon podczas pokonywania zakrętów, zmieniwszy odsadzenie kół czyli ET felg podczas skrętu masz różne promienie skrętu dla każdego koła, oryginalnie były niemal jednakowe, możliwe jest to do wyregulowania ale niestety tylko w nielicznych markach ,tj takich które posiadają regulacje kąta wyprzedzenia sworznia (chyba tak to się fachowo nazywa) ja np nie mam i oponki znikają :!:
    Dodam, że metodą na nieznaczne poszerzenie rozstawu jest tez zmiana kąta pochylenia koła, na pochylenie je ku wnętrzu, oczywiście płaci się za to pogorszeniem promienia skrętu oraz zwiększonym zużyciem oponek.
  • Poziom 11  
    globus napisał:
    możliwe jest to do wyregulowania ale niestety tylko w nielicznych markach ,tj takich które posiadają regulacje kąta wyprzedzenia sworznia (chyba tak to się fachowo nazywa)


    Bardzo wiele marek samochodów posiadają regulację kąta pochylenia koła lub tak jak napisałeś fachowo kat wyprzedzenia sworznia

    np passat b3, audi 80 b2, b3, b4, golf 2 i jeszcze kilka innych marek ale ja ogólnie pracuje przy grupie VAG i dlatego pisze tylko o tych
    Moderowany przez robokop:

    A który samochód z grupy VAG posiada regulację wyprzedzenia sworznia zwrotnicy? Bo to całkiem co innego niż regulacja kąta pochylenia zwrotnicy. ( koła)

  • Poziom 24  
    regulacja kąta pochylenia koła to co innego niż kąt wyprzedenia sworznia ;), i ze znanych mi marek ma to mercedes
  • Poziom 11  
    Przepraszam chodziło mi cały czas o kąt pochylenia koła. :D
  • Poziom 11  
    Oczywiście ET przy zmianie felg może byc inne niż to, które było na felgach dotychczas używanych. Należy jednak przestrzegac kilku zasad.
    1. wielokść ET jest uzalezniona od szerokości zastosowanej felgi i szerokości opony, a nie jej średnicy (zwiekszając średnicę felgi, należy zastosować oponę o odpowiednim profilu, żeby nie zmienić zewnetrznej średnicy opony).
    2. Stosując koła o większej szerokości należy zastosować felgi o mniejszym ET , żeby uniknąć "konfliktu ogumienia z elementami zawieszenia ( wgranicacach rozsądku jak napisal widmoxxx). Nie może to przesunięcie koła na zewnatrz byc zbyt duże, bo moze to spowdować problemy zwiazane z ocieraniem koła o błotnik, oraz zmienic charakterystykę układu kierowniczego( pogorszenie stabilności), a także (co napisał globus) zwiekszyc obciązenie elementów zawieszenia
    3. Dopuszczalne wartości ET i max. szerokśc kół powinna byc w instrukcji obsługi, briefie (jeśli auto z Niemiec), lub szukac w sieci
    4. Zastosowanie zbyt malego ET (zbytnie wysunięcie kół na zewnątrz), wiąze sie z modyfikacja zwieszenia np. sztywniejsze sprężyny zawieszenia
  • Poziom 18  
    Hms proszę powiedzcie mi czy na felgę 15" o et 5,5 można wrzucić oponę 195/50 r15, w oryginale mam w yarisie opony 185/55...

    Widziałem, na waszym forum tabele...niby pisze, że da się naciągnąć większe opony. Ale jak to będzie wyglądać?

    Rozważam zakup 195 a nie oryginalnej 185 ponieważ ceny opon są o około 100zł tańsze.

    Pozdrawiam
  • Poziom 24  
    wejdzie przeciez to tylko 10mm róznicy opona będzie bardziej obła , choć niewiem czy to zauważysz wyjdzie tylko po 5mm na stronę. Miewałem opony 255 zakładane na felgi w których w oryginale jest 195, to dopiero wyglądało jak balon.
  • Poziom 18  
    Rozumiem.
    Hms ja mam yarisa 1,5 ts. Poniżej załączona fotka. Aktualnie na niej są oponki zimowe w rozmiarze 185/55 r15.

    Ktoś tam z forum Toyoty stwierdził, że jak założę opony 195/50 to będzie mi autko wyglądało jak mała terenówka...z racji dużych prześwitów nad kołem...
    Sam nie wiem co myśleć. Moje autko jest obniżone seryjnie o 1,5 cm z przodu i 2 cm z tyłu niż seryjny yaris.

    Spojrzyj na fotkę może mi coś doradzisz...

    Jeszcze muszę felgi dać do renowacji... tylko myślałem o czarnym kolorze lub czerwonym. Chciałbym je przemalować.

    Zmiana felg aluminiowych, czy ET pozostaje takie samo?.
  • Poziom 24  
    znaczy, że ten KTOŚ zielonego pojęcia o kołach nie ma. Policz sobie Sam, koło 195/50 jest przecież niższe niż 185/55 o 4,25mm
  • Poziom 18  
    Oczywiście patrzyłem w konfiguratorze. Wychodziło jak mówisz. Po prostu pytam kogoś doświadczonego w temacie.
    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Mam podobny problem co wszyscy poprzednicy...

    Mam obecnie felgi 8.5 Jx 19H2 ET 58
    Zamierzam kupic 19 5/112 8.5 ET 36 N66,6
    do tych samych opon czyli 255/50 R19 109W

    Sprzedawca mowil, ze powinno pasowac, zastanawial sie tylko czy bedzie wystarczajaco miejsce na szczeki hamulca. Felge na probe zalozylem i wydaje sie ze wszystko jest ok, nic nigdzie nie dotyka i wszedzie jest duzo zapasu.
    Widze ze sie znacie na tych cyferkach i w ogole na problemie, wiec moze ktos wydzieli opinie czy te fele sa wymienne (bezpiecznie).
  • Poziom 14  
    Jeżeli chodzi o średnicę felgi czy to będzie 16 czy 14 cali jeżeli będą miały takie samo ET to będą pasować do danego auta. Jeżeli wiemy jakie ET mają felgi w naszym aucie to nowe felgi powinniśmy dobierać z tym samym ET, ewentualnie plus minus 5. Jeżeli nie jesteś pewien czy będą pasować podjedź i załóż felgę na przednie koło, felga ani opona nie powinna dotykać kolumny amortyzatora, zacisku, i przy skrętach maxymalnych nie powinna ocierać o obudowę nadkola.

    Napisałem chyba najprościej jak się dało, bo techniczne informacje na temat ET wielu ludziom nic nie mówią

    Pozdrawiam