Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mechaniczny budzik - jak naprawić?

k4be 04 Lut 2009 18:53 4160 7
  • #1 04 Lut 2009 18:53
    k4be
    Poziom 31  

    Może akurat tutaj znajdę kogoś znającego się na rzeczy...
    Budzik polskiej produkcji, Mera Poltik. Problem polega na tym, że kółko balansowe wychyla się za słabo - ten pręcik, który zahacza o kotwicę, nawet z niej nie wychodzi, jakby mechanizm nie miał siły poruszyć go bardziej. Mechanizm rozebrałem i nasmarowałem, ale to niczego nie zmieniło. Co jeszcze może być przyczyną złego działania?

    0 7
  • #2 05 Lut 2009 08:28
    Chris_W
    Poziom 37  

    Podaj szczegóły. Co dokładnie nie działa ?
    Czasem sprężynka kółka balansowego traci 'moc' - przestaje ono odpowiednio sie wychylać a kotwiczka wtedy nie 'przepuszcza' trybików wskazówek - po kilku wychyleniach wszystko staje. Odpowiednio naginaj zaczepienie tej spiralnej sprężynki - czasem pomaga. Oczywiście zegar straci dokładność ale będzie działał.

    1
  • #3 05 Lut 2009 12:07
    k4be
    Poziom 31  

    Moim zdaniem opis jest wystarczający. Zegarek chodzi, ale kółko wychyla się zdecydowanie za słabo, co ma znaczenie dla dokładności - szybkość chodu spada ze spadkiem naciągu głownej sprężyny. Jeśli spróbuję pchać kółko napędowe, wtedy wszystko się rozpędza tak jak powinno, co sugeruje sprawny wychwyt ale zbyt małą siłę napędu.

    0
  • #4 05 Lut 2009 12:23
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 05 Lut 2009 12:46
    mczapski
    Poziom 38  

    Zbyt duże opory mechaniczne oczywiście. Ale skoro piszesz, że smarowałeś to pytanie, czy także czyściłeś? Może gdzieś oś koła zębatego nie trafiła w łożyskowanie. Może zbyt mocno skręcone łożyskowanie samego balansu? Może się zdarzyć nadmierne zużycie kół zębatych, czyli wadliwe zazębianie. Ale to trzeba wypatrzeć.

    0
  • #6 05 Lut 2009 13:19
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 05 Lut 2009 15:14
    serwis
    Poziom 37  

    Posprawdzaj łożyskowanie wszystkich kół zębatych na trasie bęben sprężyny- wychwyt.

    Bardzo często zdarza się tak, że otwory, w których są łożyskowane koła zębate są wypracowane- czyli jest "jajo". W takim układzie ośki z kołami zębatymi są pochylone, i siła ze sprężyny nie ma możliwości przemieścić się dalej, gdyż napotyka na zbyt duży opór na zębach.

    0
  • #8 01 Mar 2009 11:17
    k4be
    Poziom 31  

    serwis napisał:
    Posprawdzaj łożyskowanie wszystkich kół zębatych na trasie bęben sprężyny- wychwyt.

    Bardzo często zdarza się tak, że otwory, w których są łożyskowane koła zębate są wypracowane- czyli jest "jajo". W takim układzie ośki z kołami zębatymi są pochylone, i siła ze sprężyny nie ma możliwości przemieścić się dalej, gdyż napotyka na zbyt duży opór na zębach.
    I właśnie o to chodziło :) Dodatkowo, ktoś próbował uderzać czymś w płytę żeby otwory zmniejszyć, ale wyszło mu krzywo. Z użyciem młotka i punktaka zegarek naprawiłem.

    0