Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Montaż anteny CB na plastiku - Smart

smartmover 06 Feb 2009 15:06 7810 9
Tespol
  • #1
    smartmover
    Level 2  
    Witam,
    przeszukałem już forum pod kątem montażu anteny bez masy ale pojawia się w tychże wątkach wzmianka jeszcze o przeciwwadze itd.

    Chciałbym zamontować antenę na Smarcie, najlepiej na uchwycie nie wymagającym dziurawienia poszycia - preferowany "naklapowy" - założony na tylną szybę, pytanie tylko czy takie umiejscowienie umożliwi zestrojenie anteny oraz jej w miarę poprawne działanie? Tylna klapa w Smarcie jest w całości wykonana z plastiku, tak jak i dach oraz drzwi...

    Gdzieniegdzie pojawiają się informacje o antenach zero- lub bezmasowych, ale raczej jako ciekawostki, bez bliższych informacji.

    Czy ktoś ma pomysł na rozwiązanie takowego dylematu:)

    Będę wdzięczny za jakiekolwiek sugestie w tej materii.

    Serdecznie pozdrawiam,
    Szymon.
  • Tespol
  • #2
    kondensator
    Level 36  
    smartmover wrote:
    przeszukałem już forum pod kontem montażu anteny bez masy ale pojawia się w tychże wątkach wzmianka jeszcze o przeciwwadze itd.
    Chciałbym zamontować antenę na Smarcie, najlepiej na uchwycie nie wymagającym dziurawienia poszycia - preferowany "naklapowy" - założony na tylnią szybę, pytanie tylko czy takie umiejscowienie umożliwi zestrojenie anteny oraz jej w miarę poprawne działanie? Tylna klapa w Smarcie jest w całości wykonana z plastiku, tak jak i dach oraz drzwi...
    Gdzieniegdzie pojawiają się informacje o antenach zero- lub bezmasowych,ale raczej jako ciekawostki, bez bliższych informacji.
    Czy ktoś ma pomysł na rozwiązanie takowego dylematu:)
    Bez dogłębnych ingerencji i modyfikacji - zapomnij : to że popsujesz CB, czy nawigację to drobiazg, zakłócenie lub uszkodzenie od pola w.cz. elektroniki pojazdowej może się skończyć wypadkiem (w przypadku włączenia nadawania - zwłaszcza w czasie jazdy !) - zwłaszcza w takim pojeździe, który bez elektroniki nie moze poprawnie jeździć i w dodatku sie wywraca...
    Nawet antena DDRR (poszukaj, jest o niej w Sieci) w dorobionej osłonie z tworzywa - bez ekranowania od wpływu tego co pod nią (pasażerowie) i zabezpieczeń przed polem w.cz. elektroniki w pojeździe - w czasie nadawania stworzy zagrożenie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1194165.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic867433.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1197169.html
    W takim pojeździe mozna zainstalowć antenę i używać radiotelefonu o mocy w.cz. >1W, ale tylko po zabiegach które są związane z wierceniem, wyklejaniem i łączeniem (folia metalowa, blacha, przewody masy, dodatkowe ekrany przewodów, modułów, pierścienie ferrytowe na kable itd) ) - z tapicerem (sufit), elektrykiem samochodowym i wreszcie ze specjalistą od EMC. Muszą oni ze sobę współpracować (lub będzie to jedna osoba...). Nawet jakbyś przerobił radiotelefon CB dla ograniczenia mocy nadajnika np. do 1W lub odłączył mikrofon i używał tylko odbiornika, to zasięg bedzie znikomy, a odbierać będziesz... głównie zakłócenia.
    Bez żadnych przeróbek powinny dać się używać w twoim pojeździe radiotelefony PMR446 (446MHz, 8 kanałów, 0.5W, CTCSS).
    Gdybyś chciał zainstalować CB w Trabancie, Polonezie Trucku - problemów (i mozliwych zagrożeń !) było by wbrew pozorom mniej...
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1179767.html
    - - -
    Autokorekta: poprawiłem błędy "drukarskie"
  • Tespol
  • #3
    smartmover
    Level 2  
    Witam,
    dzięki za wyczerpującą odpowiedź.

    Szkoda, liczyłem na to, że uda mi się jakoś wrazić posiadanego już Presidenta Johnny bodajże do tego gokarta. Niestety na w/w modyfikacje nie ma zbytnio ani czasu ani zbytnio chęci - obawiam się, że porządne i poprawne wykonanie takiej instalacji nie będzie ani proste ani tanie :(

    Pozdrawiam,
    Szymon

    p.s. wcale się nie wywraca ... za często :) :D
  • #4
    kondensator
    Level 36  
    Napisz do producenta, ze udostępnisz egzemplarz dla badań i pomiarów w celu fabrycznego montażu instalacji CB i nie weźmiesz za to wynagrodzenia... ciekawe co odpiszą... zwłaszcza jak zapytasz się o spełnianie odpowiednich norm EMC przez ich wyrób...

    Na Twoim miejscu natychmiast bym "to" sprzedał i kupił Fiata 126 w dobrym stanie: ma miejsce na antenę CB w metalowej karoserii z przodu na podszybiu (zwykle zmieści się do garażu bez odkręcania anteny dł. 1.5m), też łatwo zaparkować, niskie koszty utrzymania, łatwość parkowania i więcej miejsca niż masz teraz wewnątrz, trwałość i bezpieczeństwo też większe, tanie części i prosta naprawa, może dać dodatkowa radość na śniegu (jak ktoś lubi zabawy z RWD) i trudno go przy tym przewrócić, dodatkowo elektronika w nim nie zgłupieje od byle kilku (a nawet kilkudziesięciu) Wat mocy w.cz. z poprawnie zainstalowanej anteny.... W dodatku będzie coraz droższy (jeśli starszy rocznik i w dobrym stanie). Jak widzisz Twój obecny pojazd nie ma tych cech... Nie obraź się, takie są fakty...
    - - - -
    Autokorekta: poprawiłem błędy literowe
  • #5
    smartmover
    Level 2  
    Hmm, no to teraz już wiem, że Twoje porady raczej nie przydadzą mi się zbytnio - liczyłem raczej na kogoś komu udało się taki problem rozwiązać a nie kogoś teoretyzującego i to jeszcze bez właściwej wiedzy o problemie ... bez obrazy oczywiście.

    Może jest ktoś, posiadający informację na ten temat ?
  • #6
    mkpl
    Level 37  
    Hmm, gdybyś pod dach zamontował blache i podłączył masę, powinno to zadziałać i może nawet magnesowa by się utrzymała. Choć jak to będzie działać, to pojęcia nie mam :) wyczytałem taki sposób gdzieś na necie i to ponoć działało.

    Kolega kondensator trochę wystraszył mnie tą informacją o oddziaływaniu CB na elektronikę samochodu, ale taka płyta blachy powinna spokojnie to zaekranować.
    Bo gdyby CB miało takie negatywe oddziaływanie, to przejazd obok samochodu w którym nadaje CB, też byłby niebezpieczny ;)
    Jeśli to nie pomoże, to kup sobie ręczniaka, problemu z anteną nie będzie, oraz z odbiorem bo nic nie będzie ekranowało sygnału ;)
  • #7
    kondensator
    Level 36  
    Tak się składa, że nie jestem teoretykiem, a wręcz przeciwnie... Ale nie straszyłem, wystarczy przeczytać jakie problemy ludzie sobie sami robią (zwykle głupotą lub niewiedzą) - w linkach o bezpośrednich skutkach i w "najdłuższym wątku" o "zakłóceniach CB w samochodach". Nie chciałbym jednak aby we mnie kiedyś wjechał jakiś amator "anten na magnes" bo zaczął nadawać w czasie jazdy i mu ABS zgłupiał... Co do nadawania z ręcznego CB - mimo ze sprawność "ręcznej" anteny CB jest znikoma, a jej zysk znacznie mniejszy od 0dBd, to niepożądane skutki przy włączeniu nadawania mogą wystąpić również (za to przy odbiorze - zakłócenia od elektroniki pewne prawie jak w banku...). Najgorsze, że to nie musi być zawsze tak samo, i zależeć będzie np. od tego co jednocześnie jest w takim pojeździe włączone i jaki stan mają jakieś jego czujniki. Co do "kawałka blachy"... może i by trochę (!) pomogło >400MHz, a na CB długość fali jest znacznie większa niż cały pojazd, nie mówiąc już o jego dachu...
    Tak więc nawet nie mając analizatora widma, a tylko sondy w.cz, oscyloskop, cęgowe przekładniki oraz materiały użyteczne w EMC, wiedzę i doświadczenie - można spróbować problem ogarnąć. Ale nie "w 5 minut" i "nie "bezinwazyjnie".

    Mimo wszystko jestem ciekawy odpowiedzi od producenta pojazdu (chyba oprócz plastiku w tej karoserii jest jakaś metalowa rama dla bezpieczeństwa ?) co do fabrycznych warunków instalacji radiotelefonów, także na częstotliwości VHF-L, HF (a więc i CB 27MHz), oraz spełniania norm odpowiednich norm EMC na odporność na pola w.cz. jak i na promieniowanie zakłóceń. Jeśli producent wykonał robotę rzetelnie, to jest szansa... nawet na fabryczny bezpłatny montaż w celu pokazania potencjalnym nabywcom dodatkowych zalet pojazdu (bo chyba jeszcze nikt o tym nie wie, że tak można ?)

    Problem istnieje, nawet w krajach gdzie mieszkańcy nie mają zwykle "dziwnych" pomysłów zagrażających bezpieczeństwu innych i swoim; UE zauważyła go już w 1995r, jak jeszcze samochody były mniej "elektroniczne"
    http://www.rsgb.org/emc/pdfs/leaflets/emc6automotivemembers.pdf
    http://www.rsgb.org/emc/news.php
    http://www.autoemc.net/Papers/Government/EMC%20Guidance%20V4.PDF
    http://www.tuv.com/jp/en/emc_of_vehicle_sub_assemblies_e_mark.html
    http://www.tuv.com/jp/en/mandatory_and_non_mandatory_tests_the_esa_list.html
    http://www.tuv.com/jp/en/emc_mark.html (EMC a nie-samochody)
    http://www.autoemc.net/Papers/Other/Beadman_AutoIntier04.pdf
    (uwaga ! to akurat NIE o CB 27MHz: http://www.tuv.com/jp/en/cb_scheme.html )

    Może przesadzam i pojazd Kolegi został sprawdzony, przystosowany i ma stosowne oznaczenia ? (Co nie zmienia faktu że za dużo rzeczy ma stosowne zaświadczenia, a nie nadaje się do niczego...). Nawet jak ma, to prawidłowy i nie anulujący automatycznie spełniania certyfikatów EMC w pojeździe montaż anteny i urządzenia nadawczego na fale o długości 11m w sposób proponowany przez Właściciela pojazdu budzi co najmniej wątpliwości. Dlatego mam nadzieję, że Kolega napisze do producenta (a może i do TUV) i później przedstawi nam tu ich odpowiedzi.

    - - -
    Mkpl-> natężenie pola w.cz. w pojeździe z włączonym na nadawanie radiotelefonem o mocy 4W i anteną nawet prawidłowo zainstalowaną może być rzędu 5...10V/m (!). W przypadku nieprawidłowej instalacji nie będzie mniejsze. Ze wzrostem odległości od pojazdu dość szybko maleje.
  • #9
    kondensator
    Level 36  
    bazylileszek wrote:
    Nie wiem czy to Ci jakos pomoże ale tu masz jak chlopak przymocowuje antene do CB w smarcie http://smartlandia.pl/viewtopic.php?t=605&postdays=0&postorder=asc&start=20 To jest cabrio ale w normalnym mozesz kabel dac miedzy dach a spoiler na tylnej klapie klucz 13 i robi sie miejsce
    Tak to sobie można kartki przylepiać do lodówki, a nie przyczepiać (bo nie montować...) antenę do pojazdu mającego poruszać się na drodze publicznej. Pisałem czym taka nieodpowiedzialna zabawa grozi (z powodów mechanicznych cały czas i oddziaływania pola w.cz. podczas nadawania), widocznie niektórzy koniecznie się chcą przekonać (i zabranie dowodu rejestracyjnego + mandat to nie najgorsze co może się stać w takim przypadku).
  • #10
    c2h5oh
    Moderator
    Chyba przez rok autor tematu poradził sobie z tą anteną...
    Z resztą od roku nie logował się na forum, więc pewnie nie jest zainteresowany Waszymi poradami.

    Bardzo proszę zwracać uwagę na daty postów.
    Nabijanie liczników starymi tematami będą karane OSTRZEŻENIAMI.
    Proszę o tym pamiętać.