Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tester wirnika z dławika

06 Lut 2009 19:52 3457 2
  • Poziom 20  
    Witam. Potrzebuję wykonać tester wirników. Na elektrodzie znalazłem taki opis:
    Do potwierdzenia mozna uzyc specialistyczny tester lub wykonany własnorecznie z dużego dławika, w ten sposób, że w rdzeniu dłwiski wycinasz miejsce pod kształt wirnika, kładziesz tam wirnik a na nim kładziesz np. żyletkę. Włączasz dławik do sieći 223V i jesli wirnik ma przebicie miedzyzwojowe to zyletka bedzie drrzała i brzęczała.Dławik musi miec spory rdzeń, np. od układu zapłonowego lampy rtęciowej.Ale to nak na marginesie.Jesli wirnik nie osiaga obrotów,ciągnie warkosz buczy a maszyna pobiera dużo wiekszy prąd z sieci niz znamionowy to na 100% wirnik.Stojan możesz sprawdzic miernikiem.Jesli ma przebicie miedzyzwojowe uzwojenie stojna będzie miało znikomą opornosć rzędu 0.1 do 0.5Ω gdzie sprawne uzwojenie silników stosowanych w szlifierkach kątowych koło 800W maja 2.0do 3.0Ω.

    Proszę o komentarze i porady w tej kwestii.
  • Testo
  • Moderator Samochody
    Nie zupełnie. W przypadku zwarcia w uzwojeniu wirnika, żyletki się nie kładzie na nim, tylko trzyma ok 3 mm nad biegunem, obracając wirnik - żyletka będzie przyciągana do bieguna, którego zezwój ma zwarcie. W przypadku pomiaru stojana, można dać napięcie zmienne do jednej cewki i mierzyć zaindukowane napięcie na drugiej. pomiar oporności jest absolutnie nieskuteczny, nawet metodą techniczną - zwarcie jednego zezwoju jest nie do wyłapania w ten sposób.
  • Testo
  • Poziom 21  
    Można mierzyć prąd pobierany przez cewkę testera (ja mam watomierz) i obracając badany wirnik sprawdzamy czy są zmiany pobieranego prądu przez cewkę.Stojan sprawdzam zasilając poszczególne cewki napięciem około 24V (obie cewki powinny pobierać prawie identyczny prąd). Pomiaru stojana dokonuje bez wirnika. Ten sam układ służy do sprawdzania stojanów silników (bez wirnika, wyjęty). Jeżeli silnik ma ostatnią cewkę włożoną na wierzch to prąd na tej fazie troszkę się różni od pozostałych.