Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kontrolka CE-nie mogę ustalić uszkodzenia.

slawinek 07 Feb 2009 19:52 5246 13
  • #1
    slawinek
    Level 12  
    Witam.

    Występują błędy P0170 i P1130 - wyrzuca je sobie np po przejechaniu 160 km albo 230 km albo nawet 130 km przy pracy na gazie-zawsze są te same i zawsze w parze.



    Dzisiaj podpiąłem sobie auto pod komputer i patrzyłem na zachowanie sond.W aucie mam dwie sondy.
    Pokazują wartości różne ,które zmieniają się w różnych zakresach.
    Pomiary zrobiłem dla różnych prędkości obrotowych silnika-na postoju (nie w trakcie jazdy) i oto co wyszło:
    *prędkość silnika 800obr/min :sonda1 pokazała zakres zmieniających się co chwila wartości 78-862 mV a sonda nr2 235-255mV,
    *prędkość silnika 2000 obr/min : sonda 1 od 78-882mV a sonda 2 od 213-235 mV,
    *prędkość silnika 3000obr/min : sonda 1 od 78-862 mV a sonda 2 od 588 do 804mV.
    Auto wtedy pracowało na benzynie i oczywiście silnik wygrzany.
    Potem przełączyłem na zasilanie lpg i sprawdziłem pomiar przy 2000 obr/min i sonda 1 pokazała od 78do843 mV a sonda 2 od118-298mV.
    W zasadzie to cały czas wartości na sondach skaczą i program wyświetlał je co okolo0,3 s.
    Więc chyba są sprawne.
    Zauważyłem jeszcze jedną rzecz w innych parametrach pracy silnika.Program wyświetla napisy RICH oraz LEAN w funkcji "B1S1 Air fuel ratio" zmieniając co sekundę naprzemiennie rich potem lean potem znowu rich potem lean (uboga/bogata jak rozumiem mieszanka) może to poprawna praca ,tego nie wiem ale tak pokazywał.Używałem programu AB-COM


    Co do opisu błędów to mam odpowiedź z innego forum
    P0170 - Nieprawidłowy skład mieszanki - mieszanka za uboga lub za bogata
    P1130 - (HO2S) czujnik 1 błąd czasowy sygnału(pewnie zbyt długo sygnał nie dochodzi lub nie dochodzi wcale)
    oraz z jeszcze innego forum:
    P0170 mieszanka paliwo - powietrze bogata / uboga
    P1130 obwód O2 czujnik 1 (sonda) sygnał poza zakresem zmian
    Oba błędy razem powiązane

    Jak myślicie od czego łapie mi ten błąd.Będę wdzięczny za jakieś porady.
  • #2
    bartek_j
    Level 35  
    A co to za motor jest , i jakie auto ?
    Noi ważniejsze, jaka gazownia ?
    Ale jaka by nie była to problem na 99% w gazowni. Jezeli sekwnecja to mnożniki źle ustawione, albo dyszki niedobre albo jeszcze pare innych możliwości,
  • #3
    slawinek
    Level 12  
    Cześć.
    Miałem w profilu wszystko opisane:auto,silnik.. ale zniknęło hmmm nie zauważyłem że zniknęło ale już podaję brakujące dane.
    Auto opel zafira silnik Z 1,8 XE rok 2001 automat 125kM, lpg instalka sekwencja Landi-renzo Omegas:reduktor IG1,wtryskiwacze MED,
    Wrzucam zdjęcia spod maski:wtryski,reduktor,rzut na elektrykę.
    http://www.wrzuta.pl/obraz/x2zZyCrzO1/wtryski1
    http://www.wrzuta.pl/obraz/lACvEzAAwn/wtryski2
    http://www.wrzuta.pl/obraz/5fgywbPRZw/elektronika
    http://www.wrzuta.pl/obraz/ozRiWE0iKX/reduktor

    Instalkę założyłem w sierpniu 2007 a problem zaczął się od połowy listopada 2008,do tego czasu śmigało ładnie.Na tej instalce do teraz przejechałem 17000km (serwisowana instalka wg zaleceń)
  • #4
    bartek_j
    Level 35  
    Landi-renzo Omegas akurat nie znam, ale problem na 99 w instalacji. Trzeba do kumatych gaziarzy...
  • #5
    dett
    Level 20  
    Sprawdzałeś czy błąd występuje także na benzynie?? Jeżeli występuje tylko na gazie, to jest sens doszukiwać się usterki tylko w instalacji gazowej. A jeżeli występuje też na benzynie, to szukanie w instalacji gazowej może nie przynieść efektu.
  • #6
    slawinek
    Level 12  
    dett właśnie to sprawdzam-dopiero 65 km na beni zrobiłem i nic nie zapala.Pojeżdżę z tydzień i dam znać co i jak.
    Pozdrawiam
  • #7
    dariusz105
    Level 26  
    przy odczytywaniu bledow odczytaj korekcje dlugo i krotko terminowe(po jezdzie na gazie).prawdopodobnie nieprawidlowe dawkowanie gazu spowodowalo przekroczenie adaptacji i wyswietlenie bledow.
  • #8
    slawinek
    Level 12  
    Pojeździłem 200km na benzynce i nie zapaliło kontrolki.Podjechałem do gazownika z tym problemem-w końcu instalka na gwarancji jeszcze.Gazownik podłączył kompa pogrzebał coś w oprogramowaniu do gazu i pojechaliśmy z włączonym kompem na dwukrotną krótką przejażdżkę tak z 5 km.Raz na benzynce a potem tak samo na gazie.W tym czasie komp czytał jakieś dane (taka tabela duuużo kratek z liczbami-nie wiem co robił ale chyba coś programował w ten sposób.Mówił,że mogla być ustawiona za uboga mieszanka.Przejechałem ponad 100km i nic teraz nie zapala.Pojeżdżę dalej i się okaże ale chyba przeszło.
  • Helpful post
    #9
    bartek_j
    Level 35  
    Gazmen powinien był od tego zacząć, przy montażu instalacji powinien był wykonać strojenie pod obiciążeniem, w teście drogowym.

    A teraz możesz klinąć "pomógł" ;>
  • #10
    slawinek
    Level 12  
    Cześć.
    Mam prośbę o przeanalizowanie parametrów odczytów z sondy przed katalizatorem.


    Zapuściłem silnik i wlazłem w odczyt bieżących parametrów sondy i pokazało ,że :
    1.Praca silnika na benzynie,obroty na luzie auto na postoju 800obr.min :BANK 1 sensor1 0,095V.Po przygazówce do 2000obr/min również na postoju pokazało przez moment 0,8V a potem spadło i bujało się od0,055V do 0,075V.

    2.Praca silnika na lpg Bank1 sensor 1 auto na luzie na postoju 800 obr/min odczyt od 0,055V do 0,075V a przy 2000obr/min 0,055V.Powinno być chyba więcej.

    Sonda druga pokazywała około 0,27V do 0,4V.

    Czy ta pierwsza sonda pokazuje za małe wartości?
  • #11
    gimak
    Level 40  
    Nie wiem czy to coś wniesie do dyskusji w tym temacie, ale podzielę się spostrzeżeniami, przypuszczam, że w tej materii. Mam w corolli Prinsa. Na gwarancji miałem z nim problemy z przejściem z benzyny na gaz po nocnym postoju. Było to krótko po wymianie wtryskiwacza benzynowego. Jeżeli w czasie jazdy po przełączeniu na gaz (na luzie gasł i nie dał się uruchomić na gazie) silnik nie chciał iść na gazie (ale nie przechodził na benzynę), ja próbowałem go gwałcić naciskając na pedał gazu wtedy zapalała mi się kontrolka check engine i silnik głupiał (szarpał) po przełączeniu na benzynę. Przechodziło to po wyłączeniu silnika i ponownym odpaleniu na benzynie. Nim dojechałem do serwisu (60 km) za każdym razem kontrolka gasła, a w serwisie po podłączeniu do komputera stwierdzali brak błędów. Raz jak zapaliła mi się ta kontrolka przejeżdżałem koło zakładu montującego gaz i tam facet sczytał mi tylko błędy i to były właśnie te wyżej wymienione. Przy nim kontrolka zgasła i błędy też znikły. Gość nie umiał tego faktu (kasowania błędów) zinterpretować. Później jak się nad tym zastanawiałem to wydaje mi się że przyczyną opisanych kłopotów mogło być po przełączeniu na gaz i moim uporczywym deptaniu po pedale gazu, podawanie jeszcze dodatkowo benzyny przez 1 lub 2 wtryskiwacze (przyczyny nie znam). To mogło powodować szarpanie silnika i zapalanie się kontrolki (nie palenie cylindra i niespalona mieszanka w wydechu). To takie moje dywagacje na ten temat, ja na razie mam z tym spokój, ale może się komuś przydadzą.
  • #12
    dariusz105
    Level 26  
    odczytaj korekcje paliwowe
  • #13
    slawinek
    Level 12  
    Witam.
    Gazownik rozłożył ręce bo zmiana ustawień w sekwencji nie odnosiła pozytywnego skutku. Postawił także na sondę.
    Poprzednio napisałem,że sonda pokazuje wartości 0,055V do 0,075V czyli prawie bliskie 0.
    Wymieniłem ten czujnik na taki sam i pokazuje teraz wartości zmieniające się co około 0,3 s : 0 potem 0,3 potem 0,8 i potem znowu 0 , 0,3 0,8 i tak w kółko czyli wartości są większe.Wygląda na to,że była uwalona.przejechałem kilkaset km i nie zapala checka.Być może problem rozwiązany.Trza pojeździc jeszcze z kilkaset i patrzyć.

    Nie jestem elektrykiem ani znawcą komputerów samochodowych ale wydaje mi się,że jeżeli dawała za małe wartości to komputer samochodowy cierpliwie poczekał,żeby się upewnić,że to nie chwilowe i jak już się upewnił,że sonda daje złe wartości to wprowadził auto w stałe nastawy fabryczne dotyczące danych z tej sondy i zapalał check na stałe.Zauważyłem,że na zapalonym check auto paliło mniej paliwa niż po wykasowaniu błędu i jeździe przy zgaszonym chceck z uszkodzoną sondą.
    Ciekaw jestem,czy teraz ilość spalanego paliwa bedzie mniej więcej taka jak w trybie awaryjnym.
  • #14
    slawinek
    Level 12  
    Witam.
    Witam.

    Problem po wymianie sondy na nową ustąpił.
    Przejechałem ponad 1,5 tysiąca km autko śmiga i nie zapaliło nic czyli,że to była wina uszkodzonej sondy. :D

    Wszystkim dziękuję za wszystkie informacje pomagające ustalić i usunąć usterkę.
    Pozdrawiam