Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jawka ogar 200 wiecej mocy

tomoo2 07 Feb 2009 20:08 44037 21
Automation24
  • #1
    tomoo2
    Level 11  
    Witajce
    Niedawno robilem kapitalke mojej jawce i dałem inna zembatke przy silniku(wiecej o 2 zeby) i teraz nawet sie buja ale to nie to samo co przedtem i pojawia sie pytanie jak wykrzesac wiecej mocy z jawki??
    Z gory wielkie dzięki
  • Automation24
  • Helpful post
    #2
    niutat
    Level 36  
    Witaj, zmień zębatkę na taką jak miałeś, jeśli przy mocowaniu gaźnika masz okrągły otwór to rozpiłuj go do kształtu kolektora.
    Pozdr.
    Ps. po rozpiłowaniu otworu silnik dostanie "kopa" ale musisz liczyć się z większym spalaniem.
  • Automation24
  • #3
    tomoo2
    Level 11  
    Chodzi mi oto zeby mogł sie bujnac i zeby miała buta, a powiekszenie dziury nie zdaje egzaminu
  • Helpful post
    #4
    niutat
    Level 36  
    Przede wszystkim dałeś za dużą zębatkę, ten silnik lubi wysokie obroty. Miałem kiedyś starą "Jawkę", miała oryginalny duży otwór w kolektorze, koledzy na wzór tego przerabiali swoje, z tego co mówili wzrost mocy był znaczący, być może masz już cały kolektor przydławiony jeśli to jakiś nowszy silnik.
    Ps. na tabliczce znamionowej mojej "babuni" widniał napis o ile dobrze pamiętam" moc silnika-3,5( albo 2,5)KM.
    (jednak chyba3,5KM)
  • Helpful post
    #5
    Tomek1990krk
    Level 11  
    Splanuj głowice, przez to jawka na pewno poczuje delikatny przyrost mocy bo wiadomo że cudów z tego nie osiągniesz, ale spróbować zawsze można. W mojej wsce 125 troche pomogło
  • Helpful post
    #6
    ares22
    Level 11  
    siemek,tomek gadasz glupoty nie da sie splanowac glowicy w jawce bo ma kolnierz,to nie wsk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Helpful post
    #7
    MatOstry
    Level 11  
    jeśli chcesz wycisnąć z tego silnika wszystko co się da to jak poprzednicy mówili Jawka ogar 200 wiecej mocy ten po prawej jest już spiłowany(oryginalny) a jak chcesz się porządnie pobawić to do kolegów z Czech:D oto co mają do zaoferowania Jawka ogar 200 wiecej mocy poszukaj po internecie na pewno coś znajdziesz pozdro
  • Helpful post
    #8
    graczykshow
    Level 19  
    włóż membranke jakiś gaznik z wiEkszym gardzielem wiecej okien płuczących pokombinuj z wałem i tłok daj 1 pierścieniowy itp.
  • #9
    adamiixx
    Level 15  
    Daj gaźnik z wsk 125

    Dodano po 2 [minuty]:

    MatOstry to na zdjęciu to co to jest??
  • Helpful post
    #10
    dugi.1985
    Level 20  
    W dwusuwach na moc również ma znaczenie rezonans spalin. Poszukaj w necie jak wyglądają tłumiki do tuningowanego 2 suwu.
  • Helpful post
    #11
    ZGG
    Level 27  
    A witam szanowne towarzystwo. Samo powiększenie gardzieli w kolektorze spowoduje lepszy dopływ mieszanki. Niestety w gażniku należy rozwiercić drugą tę dłuższą większą dyszę. Bo do tego potrzeba więcej paliwa. Niestety fabrycznych dysz nie spotkałem . A rozwiercanie może skończyć się różnie , polecam wiertło 0,7-0,8mm. Rozwierca się otworek na czubku dyszy.Jeżeli rozwierci za dużo to będzie zalewać. I wtedy trzeba otworek zalutować, i próbować zrobić nieco mniejszy. Jeszcze fabryczny filtr powietrza też jest do przeróbki . Należy wywalić z niego pokrywkę szczególnie fajkę. Tę aluminiową zagiętą rurkę. I zamiast oryginalnego wkładu wstawić wkład od malucha. Najlepiej gdyby powietrze dmuchało w otwór dolotowy do filtra. Już samo wywalenie fajki pomaga.Fajka jest po to żeby cząsteczki kurzu. Nie wpadały do filtra. jeżeli ktoś nie jeżdzi po żwirowych. I polnych drogach. To najlepszy efekt jest tylko z połówką obudowy filtra + wkład od malucha. Także tłumik można nieco uzdatnić powiększając przepływ spalin.Ale bez przesady. Plantowanie głowicy ma sens w WSK które mają ciśnienie coś 6,5 atmosfery. Jawka ma 9,2.To i tak wysoko.Wymiana gażnika na większy jest wskazana jak najbardziej.Są także do kupienia cylindry o pojemności 60 cm sześciennych. To też sporo daje. Na głowicę można dokręcić po bokach blaszki kierujące powietrze żeby lepiej chłodziło. Myślę że tego ci wystarczy.
  • #12
    adamiixx
    Level 15  
    MatOstry to na 2 zdjęciu to co to jest??
  • Helpful post
    #13
    graczykshow
    Level 19  
    cylek z membranką i głowica tunning by Czech republic
  • Helpful post
    #14
    trance84
    Level 28  
    I za 1000km remont kapitalny silnika :D:D
    Nawet nie macie zbytniego pojęcia o zwiększaniu mocy w tym i tak słabym już motorku.
    Jeżeli pozmieniasz mu dysze czy rozwiercisz kolanko to pamiętaj o regulacji gaźnika ,zapłonu, czasem wymiana świec na inne pomaga.
    Lepszym wyjściem jest również montaż instalacji aku do jawki.
    Sam montowałem bratu aku i motorek nabrał trochę mocy lepsze wolne obroty i lepszą iskrę co za tym idzie lepsze spalanie
    Proponuje jeżeli chcesz poczuć większą moc to wystarczyło założyć większy cylinder np 70ccm3 nowy tłok i pierścienie na 70ccm3.
    Wtedy poczułbyś przyrost mocy.
    Zwiększając zębatkę przy silniku tracisz na przyśpieszeniu kosztem Vmax i odwrotnie mniejsza zębatka wieksze przyśpieszenie kosztem mniejszego Vmax.
  • Helpful post
    #15
    ZGG
    Level 27  
    Niema cylindrów 70 cm, bo w karter już taki nie wejdzie są 60cm.Akumulator nic nie da, tam jest inna tajemica ,żeby iskra była mocna.Ale każdy ma prawo mieć swoje zdanie.a mam taką przrobioną i nie narzekam.
  • Helpful post
    #16
    bass_
    Level 14  
    Pomoc jeszcze moze nadpilowanie denka tloka przy samych wylocie spalin jaki i dolocie mieszanki. Mialem taka jawke kiedys... z cylindrem 60cm3.. plus dysze sportowe.. ale nie czulem zadnej roznicy jak wymienilem same dysze... mozesz jeszcze sportowy tlumik zamontowac. np taki jak ma simson(sportowy) kolanko powinno wejsc 2.5 cm w rure wydechowa. Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #18
    dyszel85
    Level 18  
    W którymś to numerze "Świata Motcykli" był artykuł "Tuning Jawka 555", tam było wszystko dokładnie opisane: rozpiłowanie okien w cylindrze, przeróbka gaźnika, wypełniacz wału korbowego (podkowa), zmiany w układzie wydechowym. Po tych zabiegach, jeśli zostały one wykonane poprawnie silnik dysponował mocą 4-5KM. Był to chyba ŚM z lat 2000-2001, wtedy gdy pojawił się dział motorowery o ile dobrze pamiętam, w internecie powinien być ten artykuł.
    Pozdrawiam dyszel85
  • Helpful post
    #19
    adam1994prosto
    Level 1  
    Praca przy silniku Jawki jest stosunkowo prosta i może ją wykonać każdy, trochę technicznie zorientowany, młody człowiek. Jedyny problem to praca przy kanałach przelotowych cylindra, są bardzo małe i trudno dostępne. Włożony trud jednak się opłaca. Silnik motocykla dysponuje mocą ponad 4 KM, pozwala jeździć z prędkością trwałą 65-70 km/h.
    Prace mające na celu usprawnienie silnika zaczynamy od korygowania kanałów w cylindrze. Najwięcej kłopotów sprawią nam kanały przelotowe (płuczące), gdyż są one bardzo wąskie i długie. Bardzo przydatne w dokładnym określeniu kształtu okien w środku cylindra jest lusterko stomatologiczne i plastelina. Ja posługuję się silikonem. Ma to swoje wady i zalety, po założeniu silikonu trzeba odczekać do jego dobrego stwardnienia. Po stwardnieniu silikon przy jego wyjmowaniu z cylindra nie ulega odkształceniu, tym samym wierniej oddaje zarys okna. Plasteliną i silikonem posługujemy się w taki sam sposób. Przygotowujemy sobie taki sam kawałek blachy o szerokości 40 mm, długości 110 mm i grubości l mm. Blachę należy wygiąć mniej więcej do profilu gładzi cylindra (rys. 1).
    http://img231.imageshack.us/my.php?image=rys1ka4.jpg
    Na jednym końcu nawiercamy kilka otworów o średnicy 3 mm, otwory pozwolą nam utrzymać plastelinę lub silikon przy blasze. Aby dokonać odwzorowania zarysu okna należy na nawiercony koniec blaszki nałożyć silikon, lub przykleić obustronnie plastelinę i następnie, wkładając „przymiar" do cylindra, lekko przycisnąć do okna. Po delikatnym wyjęciu możemy odciśnięty zarys okna zmierzyć i sprawdzić z odciskiem drugiego okna pod względem symetrii wykonania. Korygowania okien i kanałów dokonujemy przy pomocy wygiętych pilników iglaków. Iglaki wyginamy po podgrzaniu ich nad palnikiem gazowym, po wygięciu pilnik ponownie należy podgrzać do wiśniowego koloru i ostudzić w zimnej wodzie. Kolor żółty, a więc wyższa temperatura, zniszczy ostrza pilnika.
    http://img231.imageshack.us/my.php?image=rys2oc2.jpg
    Kształt okien i kanałów przerabiamy tak, aby ich wymiary były zgodne z rys. 2. Cylinder Jawki ma wprasowaną żeliwną tuleję. Prawie w każdym cylindrze pomiędzy częścią żeliwną i aluminiową występują progi, musimy je skorygować pilnikami tak, aby połączenia tych elementów były w kanałach idealnie płynne. Oczywiście wszystkie kanały muszą zostać dokładnie wypolerowane. Po zakończeniu prac z kanałami w cylindrze, musimy dokonać korekty kanałów cylinder-karter. W tym celu zakładamy cylinder na dwie szpilki prawego karteru. Zamiast głowicy zakładamy na szpilki tulejki lub nakrętki M 10 (po trzy) na każdą szpilkę i dokręcamy cylinder nakrętkami głowicy. Sprawdzamy jak pasuje kanał przelotowy cylindra do kanału karteru. W razie potrzeby dokonujemy korekty karteru lub cylindra tak, aby na krawędziach styku nie było progów. Tak samo postępujemy z lewym karterem. Kanały w karterze i całą skrzynię korbową (przestrzeń, w której porusza się wał korbowy) musimy wypolerować.
    http://img231.imageshack.us/my.php?image=rys3uy0.jpg
    Największe niedokładności pomiędzy karterem a cylindrem występują w Jawce na bocznych krawędziach okna. Najczęściej bywa tak, że należy powiększyć górną powierzchnię kanału w karterze aż do wymiaru okna w cylindrze, natomiast dolną krawędź okna w cylindrze trzeba rozpiłować do okna w karterze. Po dokonaniu korekt kanałów koniecznie musimy sprawdzić zarys kanałów w tłoku. Do jednej połówki karteru zakładamy wał korbowy z tłokiem (bez pierścieni), zakładamy cylinder i po opuszczeniu tłoka do DMP sprawdzamy czy okna w tłoku pokrywają się z oknami w cylindrze-karterze. Tę samą czynność powtarzamy na drugim karterze. Jeżeli okna w tłoku są za małe, należy je powiększyć do wymiarów cylindra. W miejscach gdzie są nieco większe, nie należy powiększać okna cylindra i karteru, lecz na tłoku wykonać w oknach promienie tak, jak na rys. 4. Dolną krawędź tłoka od kanału ssącego musimy opiłować o 1 mm. Uwaga: nie więcej. Powiększenie tego wymiaru o 0,5 mm, przy zachowaniu innych wymiarów okien w cylindrze powoduje spadek mocy o prawie 1 KM. Tłok od strony wewnętrznej należy wyrównać, a do wysokości sworznia tłokowego wypolerować. Otwór sworznia tłokowego musicie rozwiercić na taki wymiar, aby można go było wcisnąć ręką z lekkim oporem (tzw. sworzeń pływający).
    http://img140.imageshack.us/my.php?image=rys4ez9.jpg
    Do skrzyni korbowej musimy wykonać tzw. wypełniacz (podkowę) rys. 5. Podkowę należy wytoczyć z tekstolitu lub z aluminium. Wymiary podane na rysunku trzeba dopasować do karterów silnika. Średnica zewnętrzna musi być o 0,1 mm większa niż średnica wewnętrzna skrzyni korbowej. Podkowę mocujemy pomiędzy połówkami karterów za pomocą czterech kołków o średnicy 3 mm, które są wciśnięte w podkowę. W karterach maleńkim przecinakiem (lepiej małym dłutem stolarskim) wykonujemy zacięcia na głębokość 1/2 średnicy kołka. Miejsca zacięć zaznaczamy rysikiem, po założeniu w karter wcześniej wykonanej podkowy. Zacięcia wykonujemy w prawej i w lewej połówce karteru. Uwaga: kołki nie mogą być dłuższe jak na rysunku. Zbyt długie kołki mogą spowodować nieszczelność komory korbowej.
    http://img112.imageshack.us/my.php?image=rys5gc2.jpg
    Aby zwiększyć moc silnika, musimy zwiększyć stopień sprężania. Dokonamy tego poprzez stoczenie głowicy. W zależności od tego jaką głowicę ma Twój silnik, musisz wybrać właściwy kierunek do wykonania przeróbek. Głowica przedstawiona na rys. 6 wymaga stoczenia (planowania) o 2 mm. Następnie należy wykonać zatoczenie na wymiar średnicy kołnierza cylindra i na głębokość o 0,1 mm mniejszą niż wysokość kołnierza. Planowanie musi być wykonane bardzo dokładnie. Za pomocą pasty do zaworów docieramy głowicę na cylindrze. Tak przygotowaną głowicę możemy zakładać bez uszczelki. Jeżeli podany na rys. wymiar 11,5 mm ma w przypadku naszej głowicy wartość mniejszą, musimy pogłębić komorę spalania przy pomocy papieru ściernego. Powinniśmy ją także wypolerować, pamiętając o wykonaniu promienia r=5 mm, jak na rys. 6. W przypadku głowicy pokazanej na rys. 7 planujemy wystający kołnierz nie więcej jak 1,5 mm. Następnie pogłębiamy wytoczenie na kołnierz cylindra do wartości ok. 2,4 mm (o 0,1 mm mniej jak wysokość kołnierza cylindra). Przy pomocy pilników iglaków lub freza należy obniżyć w razie potrzeby zaznaczoną na rys. 7 część głowicy o tyle, aby jej odległość od denka tłoka wynosiła l mm. Powiększyć należy także promień na progu komory spalania. Głowicę należy dotrzeć na cylindrze, a komorę spalania bardzo dokładnie wypolerować.
    Aby zwiększyć moc silnika, musimy zwiększyć stopień sprężania. Dokonamy tego poprzez stoczenie głowicy. W zależności od tego jaką głowicę ma Twój silnik, musisz wybrać właściwy kierunek do wykonania przeróbek. Głowica przedstawiona na rys. 6 wymaga stoczenia (planowania) o 2 mm. Następnie należy wykonać zatoczenie na wymiar średnicy kołnierza cylindra i na głębokość o 0,1 mm mniejszą niż wysokość kołnierza. Planowanie musi być wykonane bardzo dokładnie. Za pomocą pasty do zaworów docieramy głowicę na cylindrze. Tak przygotowaną głowicę możemy zakładać bez uszczelki. Jeżeli podany na rys. wymiar 11,5 mm ma w przypadku naszej głowicy wartość mniejszą, musimy pogłębić komorę spalania przy pomocy papieru ściernego. Powinniśmy ją także wypolerować, pamiętając o wykonaniu promienia r=5 mm, jak na rys. 6. W przypadku głowicy pokazanej na rys. 7 planujemy wystający kołnierz nie więcej jak 1,5 mm. Następnie pogłębiamy wytoczenie na kołnierz cylindra do wartości ok. 2,4 mm (o 0,1 mm mniej jak wysokość kołnierza cylindra). Przy pomocy pilników iglaków lub freza należy obniżyć w razie potrzeby zaznaczoną na rys. 7 część głowicy o tyle, aby jej odległość od denka tłoka wynosiła l mm. Powiększyć należy także promień na progu komory spalania. Głowicę należy dotrzeć na cylindrze, a komorę spalania bardzo dokładnie wypolerować.
    http://img112.imageshack.us/my.php?image=rys6lx6.jpg
    http://img90.imageshack.us/my.php?image=rys7ny0.jpg
    Układ ssący pozostawiamy bez zmiany. Kolektor łączący gaźnik z cylindrem musimy od wewnątrz wypolerować i dokładnie dopasować do cylindra i gaźnika. Układ wydechowy pozostawiamy bez zmian, należy tylko usunąć ze środka przegrodę (rys.8).
    http://img231.imageshack.us/my.php?image=rys8ou1.jpg
    Zapłon ustawiamy 2 mm przed GMP. Jeden z przerobionych silników wykazywał maksymalną moc przy wyprzedzeniu zapłonu 1,8 mm przed GMP Wartość wyprzedzenia należy więc dobrać doświadczalnie. Dobrać należy także dyszę gaźnika. Zaczynamy od dyszy o przelocie 70. Jeżeli silnik będzie wykazywał większą dynamikę przy mniejszej dyszy i nie będzie się przegrzewał, to możemy zostawić mniejszą dyszę. Jakość gaźnika i układu zapłonowego musi być idealna. Silnik lepiej zapala po energicznym użyciu rozrusznika. Wyrobione zębatki utrudnią rozruch. Do pewnego zaskoczenia silnika potrzebne są większe obroty. Koło magnesowe musi być bardzo dobrze zamocowane na stożku wału korbowego. Silnik dobrze zrobiony potrafi przekroczyć 6000 obr/min. Aby w pełni wykorzystać moc silnika należy wymienić małe koło łańcuchowe na Z 13 lub Z 12 (jest Z 11).

    Musimy także wzmocnić sprzęgło. Zamiast pojedynczych podkładek na sprężyny, zakładamy po dwie, lub dorabiamy nowe o grubości 4 mm. Nawet wzmocnione sprzęgło należy traktować z dużym wyczuciem, bo nie jest to najmocniejszy element w podrasowanym silniku.

    Silnik powinien wykazywać agresywną dynamikę, zwiększyć obroty i co za tym idzie prędkość o jakieś 20 km/h.
  • #20
    dyszel85
    Level 18  
    kolega wyżej zacytował właśnie Świat motocykli
  • #21
    ZGG
    Level 27  
    Za 1000km to silnik nie wysiadzie. I info są do nabyciia wały korbowe z Tajwanu ,mają łożysko wałkowe w główce korbowodu. Podobno dobrej jakości Za 170 złociszów. adam1994prosto Dzięki za linki - macie tam sporo informacji.
  • #22
    Anonymous
    Anonymous