Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vitodens 200-w + osprzęt. Nie można wyregulować temp. w domu

08 Lut 2009 12:37 46699 126
  • Poziom 10  
    Witam

    Posiadam następującą konfigurację pieca gazowego:
    piec Vitodens 200-W 26 kW
    regulator Vitotronic 200
    moduł zdalnego sterowania Vitotrol 200
    a instalacja wygląda tak, że na dole mam samo ogrzewanie podłogowe (obieg z mieszaczem), pociągnięty dodatkowo do górnych łazienek (tam też podłogówka), natomiast na górze w pomieszczeniach mieszkalnych mam kaloryfery (obieg bez mieszacza). Na zewnątrz mam zamontowany czujnik pogodowy, natomiast moduł Vitotrol 200 w sypialni na górze. Mam też podciągnięte przewody w salonie na dole pod drugi moduł Vitotrol 200, ale jest on niezainstalowany ( otym za chwilę). Przez pierwszy miesiąc po instalacji nie bawiłem się za bardzo w ustawienia pieca - grzał na około 20 stopni wszędzie i było ok. Ale po przyjrzeniu się licznikowi stwierdziłem, że jednak trzeba się w to wgryźć. I co się okazało? Na dole podłogówka (z racji braku czujnika wewnątrz) leciała wg programu pieca i odczytów z czujnika na zewnątrz. Przy ustawieniu na kotle 18 stopni dawało to 20 stopni wewnątrz (parter). Natomiast na górze była sytuacja analogiczna, z tym, że te 18 stopi było ustawione na czujce w sypialni i tez dawało 20 stopni wewnątrz. Gdy zacząłem się bawić w przestawianie czujki w sypialni ze zdziwieniem stwierdziłem, że bez względu na to, czy ustawię 16 czy 22 stopnie i tak mam cały czas 20. Dodatkowo okazało się, że na noc mam ustawione domyślnie 14 stopni, co też nie skutkowało żadną zmianą. Po wezwaniu pana serwisanta okazało się, że montując czujkę w sypialni nie ustawił regulacji z niej, tylko tak jak na dolnym obiegu z czujki zewnętrznej. Zmienił to (opcje były 4: temp. dzienna i nocna z czujki zewnętrznej, dzienna z wewnętrznej - nocna z zewnętrznej, odwrotnie lub obie z wewnętrznej) na ostatnią opcję i zrobiłem eksperyment. Ustawiłem dzień i noc na 14 stopni i wyjechałem na 5 dni (bo niektórzy twierdzą, że dom się nie wychłodzi w 1 lub 2 dni). Po powrocie temp. na górze wynosiła 17 stopni, czyli nieco spadła, ale od tego czasu podniosła się o 1 (nie zmieniłem dotąd ustawień, a dzisiaj nawet doszła do 19). Rozumiem, że może iść ciepło z dołu gdzie jest podłogówka. Ale na mój rozum w takim wypadku grzejniki na górze powinny być całkowicie zimne do czasu, aż rzeczywiście spadnie tam temp. do 14 stopni. A one nie są może gorące, ale zimne też nie... I tego nie rozumiem - po co piec grzeje, skoro temp. jest o 4 stopnie wyższa od wymaganej.Druga sprawa to ten obieg dolny. Serwisant radził nie instalować tam modułu sterowania Vitotrol 200, gdyż podłogówka ma dużą bezwładność cieplną i jak się nagrzeje, a czujnik to wychwyci, to wyłączy piec. A potem jak się ochłodzi po kilku godzinach (bo podłoga odda już ciepło), to nim włączony ponownie piec zdoła nagrzać podłogę to minie kilka godzin i będziemy marzli. Przekonało mnie to, ale teraz już taki pewny nie jestem. Grzanie idzie wg czujki zewnętrznej, czyli piec nie wie ile jest w salonie. Początkowo zakładałem, że jest stałe przesunięcie o 2 stopnie (grzałem na 18, było 20) ze względu na to, że modelowy dom pieca jest inny niż nasz. Ale jak wyjeżdżałem to obniżyłem tam temp. do 16 stopni i do tej pory nic nie drgnęło - cały czas jest 20. Więc takie rozwiązanie mnie nie satysfakcjonuje. I mam pytanie, czy może jednak warto zainstalować regulator z czujnkiem w salonie, bo może wcale nie da to takich strasznych efektów.
    Tak więc podsumowując problem mój jest taki, że nie jestem w stanie obniżyć temperatury w domu (a to chyba nie jest normalne) oraz nie wiem czy instalować czujkę na dole, czy też nie. Podałem moją konfigurację - może ktoś zna się na tym lepiej ode mnie lub ma doświadczenie i poradzi mi co najlepiej zrobić w mojej sytuacji.
    Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.
  • OptexOptex
  • Poziom 12  
    Witam,

    Sprawdził bym jak ustawiona jest temperatura anty-zamarzaniowa kotła (instalacji), ponieważ to ona może powodować ciągłą pracę pompy obiegowej, a co się z tym wiąże ogrzewanie ponad zadaną temperaturę.

    Jeżeli masz wyprowadzone przewody do regulatora na dole to możesz na kilka dni wrzucić regulator na dół i zobaczysz jak będzie pracować instalacja. Teoretycznie serwisant ma rację z bezwładnością podłogówki, ale są instalacje mieszane z regulatorem przypisanym do podłogówki i użytkownicy są zadowoleni a instalacja pracuje bardzo dobrze.

    Odnośnie wymiany regulatora myślę że Viessmann ma na tyle dopracowaną automatykę że nic nie trzeba zmieniać, problem raczej tkwi w ustawieniach regulatora.

    Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Zgadzam się z kolegą gazownikiem.Viessmana nie trzeba poprawiac.Tak więc instrukcja,dokładne czytanie i ponowne konfigurowanie krok po kroku.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam. Czy obieg podłogowy jest sterowany przez mieszacz i automatykę Viessmana? Masz widoczne na automatyce dwa obiegi grzewcze? Zakładam, że tak jest i osprzęt w tytule to osprzęt współpracujący z regulatorem kotła. Jeśli tak to obieg grzejnikowy czyli piętro w Twoim przypadku jest zawsze obiegiem wiodącym. Nawet jeśli ustawisz tam niskie temperatury żądane to i tak ten obieg będzie się nagrzewał do temperatur wymaganych przez obieg niższy temperaturowo czyli podłogowy. Może być trochę inaczej jeśli masz zainstalowene sprzęgło hydrauliczne ale tego nie widzę w opisie. pozdrawiam adam
  • Poziom 10  
    @aadamuss
    Właśnie po napisaniu tego postu nasunęło mi się takie przemyślenie jako ostatnia możliwość. Mam na automatyce pieca dwa obiegi - A1 jako obieg kaloryferów na górze i M2 (z mieszaczem) jako obieg podłogówki. Rozumiem, że na kaloryfery nie może pójść niższa temp. wody niż na podłogówkę, bo temp. w podłogówce jest wynikiem co najwyżej obniżenia temp. wody idącej na kaloryfery, czy tak?
    Jeśli tak, to czy zostaje mi tak ustawić termostaty na kaloryferach (podejrzewam, że będę musiał zejść do poziomu 1), żeby osiągnąć to 14 stopni ustawione na regulatorze? Bo czy jeśli to osiągnę, to regulacja czujnikiem będzie już adekwatna do ustawianych na nim temperatur? Czy też mija się to z celem i po prostu przywyknąć, że na górze nie będzie mniej niż powiedzmy 19 stopni przy chodzącej cały czas podłogówce na dole? Nie wiem co jest ekonomiczniejsze i nie bardzo wiem jak działanie termostatu przekłada się na zużycie gazu - czyli czy lepiej , żeby kaloryfery były rozkręcone cały czas, ale nie nagrzewały się mocno, czy też żeby grzały rzadziej, ale mocniej?

    @gazownik.pl
    Temperatura antyzamarzaniow jest ustawiona chyba na 3 lub 4 stopnie, ale nie wiem szczerze mówiąc czy jest to temp. docelowa pomieszczenia czy też temp. wody i chętnie bym się dowiedział, jeśli ktoś zechce napisać.

    No i pozostaje pytanie równie ważne, na które nadal nie znam odpowiedzi - jak poradzić sobie z obniżeniem temp. na dole, gdzie mam podłogówkę, bez instalowania tam czujnika. Z czujki zewnętrznej daje cały czas w środku 20 stopni, bez względu na to czy jest ustawione na piecu 20 czy 16... Bo nie mogę jakoś się zdecydować czy montować ten regulato czy też nie - wiecie może, jak na posadzkę wpływa praca regulatora. Bo jakby nie było powierzchnia podłogi jest spora i nie wiem czy nie jest dla niej lepiej jak przez cały sezon zimowy pracuje jednostajnie niż kilka razy na dobę grzać się i stygnąć.

    A na koniec prośba - kilka osób odsyła mnie od krzywych grzania, serwisant też nimi manipuluje, ale w instrukcji obsługi o nich nic nie ma, a w intrukcji serwisowej nie jest to napisane zbyt przystępnie dla mnie. Już nie mówię o zmianach krzywych grzania, bo jak to się robi to dojdę lub zapytam, ale jak się je powinno "czytać" - czyli która krzywa jest dla mnie optymalna, w jakim okresie i dlaczego. Można się gdzieś tego dowiedzieć?
  • Poziom 12  
    Zobacz jaka jest skala ustawień temperatur, jeżeji można zejść poniżej zera to funkcja anty zamarzaniowa jest ustawiana na podstawie temperatury zewnętrznej.


    To która krzywa jest dla Ciebie optymalna dowiesz się najlepiej przez jej zmianę. Są różne budynki i różne instalacje. Zakładając wartość standardową często trzeba wprowadzić korektę.

    co prawda inny regulator ale idea ta sama:

    http://www.honeywell.com.pl/automatyka_domow/a_z_prasy/regulator%20mcr200/

    pozdrawiam


    i jeszcze takie coś znalazłem gdzieś w sieci:


    Secjalista z Viessmanna był ak miły i napisał mi odp. a ja ją cytuje bo widzę że nikt jakoś mi nie pomógł, więc moża ja pomoge innym :

    Vitodens 200 z regulatorem pogodowym.

    Regulator pogodowy kotła nie jest przystosowany do współpracy z termostatem pomieszczenia. Natomiast może współpracować ze zdalnym sterowaniem Vitotrol 200 lub Vitotrol 300.
    Zdalne sterowanie jest przeniesieniem niektórych funkcji obsługowych regulatora kotła do pomieszczenia. Może pełnić również funkcję termostatu pomieszczenia i korygować temperaturę zasilania instalacji dla obiegu grzewczego z zaworem mieszającym np. dla ogrzewania podłogowego.
    Jeśli w instalacji są tylko grzejniki, zdalne sterowanie może również pełnić funkcję termostatu pomieszczenia jednak, jeśli kocioł będzie pracował w funkcji ochrony przed zamarzaniem sygnał z termostatu będzie przez niego ignorowany.
  • Poziom 12  
    DeCounrad napisał:
    Jeśli tak, to czy zostaje mi tak ustawić termostaty na kaloryferach (podejrzewam, że będę musiał zejść do poziomu 1), żeby osiągnąć to 14 stopni ustawione na regulatorze?

    To powinno pomoc, sprawdz opis glowicy termostatycznej, jakie temperatury odpowiadaja jakims ustawieniom. U mnie ustawienie 1 oznacza 16st, ale jest jeszcze ustawienie *, ktore oznacza kilka stopni.
    Przy normalnym grzaniu powyzej 20st w pomieszczeniu nie powinienes miec juz takich problemow. Ale przy zadanych 14st, to moze faktycznie byc tak jak masz opisane w odpowiedzi wyzej - funkcja antyzamarzaniowa regularnie uruchamia kociol, i jest wazniejsza od ustawien termostatu pokojowego. Wiec jedyna szansa to regulacja glowicami.

    DeCounrad napisał:

    Temperatura antyzamarzaniow jest ustawiona chyba na 3 lub 4 stopnie, ale nie wiem szczerze mówiąc czy jest to temp. docelowa pomieszczenia czy też temp. wody i chętnie bym się dowiedział, jeśli ktoś zechce napisać.

    Tutaj wlasnie lezy caly Twoj problem. Bo w przypadku pogodowki to jest temperatura zewnetrzna. Czyli zima w skrajnosci kociol chodzi nonstop, i osiagniecie niskiej temperatury pomieszczen bedzie wymagalo przykrecenia glowic (a w przypadku podlogi moze cos na mieszaczu mozna zrobic).
    Ja mam Viessmana bez pogodowki, inny sterownik, przytaczam tylko dla porownania dzialania. U mnie jest rowniez funkcja antyzamarzaniowa - granica 5st w pomieszczeniach (termostat pokojowy jako jedyny czujnik temp dla sterownika).
    Moze wiec doraznie mozna by Twoj problem rozwiazac poprzez odlaczenie pogodowki i sterowanie instalacji tylko przez termostat pokojowy. Ale to juz musialby sie ktos inny wypowiedziec czy i jak to da sie zrobic, szczegolnie w instalacji z podloga.

    pozdrawiam
    Bruno
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Proponuje mocno i w punktach sprecyzować o co ktoś pyta bo troche sie już tu mieszają niektóry wypowiedzi i opisy co do temperatur i krzywych i jeszcze nastaw na grzejnikach i temperatury przeciwzamrożeniowej. Co innego temperatura przecizamrożeniowa pogodówki a co innego temperatura przeciwzamrożeniowa kotła i pomieszczenie. Opcji ustawień jest bardzo dużo i wszystko można bardzo dobrze ustawić. W instrukcji kotła jest wykres krzywych grzewczy do kotła viessmann. Pozdrawiam adam
  • Poziom 10  
    W takim razie podsumuję najważniejsze rzeczy i dodam co nieco z dokumentacji technicznej:

    I. Piętro
    Nie mogłem ustawić temp. na piętrze, gdzie mam kaloryfery (obieg bez mieszacza) i regulator Vitotrol 200. Regulacja nim wcale lub prawie wcale nie skutkowała zmianą temp. w pomieszczeniach (cały czas było ok. 20 stopni). Gdy ustawiłem go na 14 to temp. spadła w końcu o 1-2 stopnie i nic więcej. Pojawiła się już tutaj koncepcja, że woda w kaloryferach nie może być niższa niż w podłogówce na dole (obieg z mieszaczem). Ale wczoraj pojawiło mi się jeszcze jedno ale. A mianowicie w dokumentach doczytałem się poniższych rzeczy.

    broszura Dane techniczne VITODENS 200-W:
    "Wyposażenie dodatkowe regulatora Vitotronic 200
    Wskazówka dotycząca sterowania temperaturą pomieszczenia (funkcja RS) za pomocą zdalnego sterowania:
    1. Ze względu na „bezwładność” instalacji ogrzewania podłogowego funkcja RS nie powinna być stosowana dla ogrzewania podłogowego.
    2. Funkcja RS może oddziaływać tylko na obieg grzewczy z mieszaczem."
    oraz
    "Vitotrol 200
    Funkcja WS:
    Montaż w dowolnym miejscu w budynku.
    Funkcja RS:
    Montaż w głównym pomieszczeniu mieszkalnym na ścianie wewnętrznej naprzeciwko grzejników. Nie montować w regałach, we wnękach, w pobliżu drzwi lub źródeł ciepła (np. miejsc bezpośrednio narażonych na działanie promieni słonecznych, kominka, odbiornika telewizyjnego itp.).
    Zamontowany czujnik temperatury pomieszczenia mierzy temperaturę pomieszczenia i dokonuje ewentualnych korekt temperatury na zasilaniu oraz wyzwala szybki podgrzew na początku eksploatacji grzewczej (jeżeli zostało to zakodowane)."

    natomiast broszura Instrukcja serwisowa VITODENS 200-W:
    "Tabela Kodowanie 2
    1. Kodowanie w stanie wysyłkowym:
    b0:0 - ze zdalnym sterowaniem: Eksploatacja grzewcza/ zredukowana: sterowanie pogodowe (tylko regulatory pogodowe; zmiana kodowania tylko dla obiegu grzewczego M2 z mieszaczem)
    2. Możliwość przestawienia:
    b0:1 - Eksploatacja grzewcza: sterowana pogodowo; Ekspl. zredukowana: ze sterowaniem temp. pomieszczenia
    b0:2 - Eksploatacja grzewcza: ze sterowaniem temp. pomieszczenia; Ekspl. zredukowana: sterowana pogodowo
    b0:3 - Eksploatacja grzewcza/zredukowana: ze sterowaniem temp. pomieszczenia"

    I mi stąd niestety wynika, że regulator Vitotrol 200 na obiegu bez mieszacza nie daje możliwości użycia go jako termostatu, który ustawia grzanie wg temp. w pomieszczeniu. Czyli wychodzi, że idzie cały czas wg zewn. czujnika pogodowego... Zastanawia mnie tylko fakt, że cała tabela kodowania 2, które przytoczyłem w instrukcji serwisowej poprzedzone jest fragmentem:
    "Najpierw pokazują się możliwe adresy kodowań „A0” do „Fb” dla obiegu grzewczego bez mieszacza A1, następnie adresy kodowań dla obiegu z mieszaczem M2."
    I co dziwne mam możliwość przekodowania obiegu A1 (czyli kaloryferów) wg tych opcji, które przytoczyłem (co też zrobił przy ostatniej wizycie serwisant). Więc jest opcja, którą można zaprogramować, a która mimo to jest niedostępna??? No i najśmieszniejsze (wg cytatów powyżej), to funkcja RS (czyli regulacja z odczytem temp.) "może oddziaływać tylko na obieg grzewczy z mieszaczem", ale "nie powinna być stosowana dla ogrzewania podłogowego". A chyba właśnie obiegi z mieszaczem są najczęściej na ogrz. podłogowym...

    II. Parter
    Tutaj jak wspomniałem jest podłogówka i nie ma regulatora Vitotrol 200 (choć mam go zakupionego i kable podprowadzone). Tak więc aktualnie ogrzewanie idzie wg czujnika pogodowego. I efekt jest taki, że czy ustawię 18 czy 16 stopni jako temp. normalną (cały czas leci normalna), to w pomieszczeniu mam 20 stopni. Trochę mnie to irytuje. Rozumiem, że piec grzeje wg modelowego domu (nawet w którejś broszurze tak jest napisane) i 18 st. w nim może odpowiadać 20 st. w moim domu. 2 stopnie przesunięcia - można zapamiętać. Ale w takim razie przy ustawieniu 16 st. powinna temp. spaść do 18, a ona ani drgnie...
    Poza tym chyba jednak zainstaluję regulator Vitotrol 200 - skoro można go zakodować tylko jako regulator (czyli program domyślny wg przytoczonej tabeli), to będzie służył tylko jako przedłużenie sterowania z pieca - zawsze lepsze to niż wiszący kabel. Bo po Waszych postach (i instrukcjach producenta) widzę, że jednak lepiej mu nie powierzać sterowania podłogówką wg temp. wewnątrz.

    P.S. Jeszcze tylko cytat z instrukcji obsługi:
    "Wskazówka
    Jeżeli zredukowaną temp. pomieszczeń ustawiono na 3°C, wyświetlany jest komunikat „Ochrona p. zamarz.”."
    Czyli wg tego ochrona przeciwzamarzaniowa w tym piecu to ustawienie temp. zredukowanej (inaczej mówiąc nocnej) na 3 stopnie. A więc chyba jednak nie chodzi o poziom temp. na zewnątrz.

    Mam nadzieję, że ten długi i dokładny opis pomoże Wam zrozumieć moje główne problemy i wątpliwości z punktów I i II i jeszcze mi coś doradzić. Lub być może powiedzieć mi, gdzie źle rozumiem/interpretuję instrukcje producenta, bo jako laik w tym temacie może coś z cytowanych rzeczy zrozumiałem opacznie.
  • OptexOptex
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam. Jeśli możesz to podaj mi stronę na której są cytowane przez Ciebie fragmenty WS RS? Brzmi to dziwnie?

    Na regulatorze Vitotrol 200 musisz przypisać jakim obiegiem chcesz sterować, moze to nie jest ustawione? Rozbieznosci w temp moga być ale dwa stopnie to mozna jeszcze korygować. Drugi vitotrol mozna założyć i myślę że nie powinno być az tak strsznie z regulacja. Na poczatku wymaga to trochę zabawy ale póżniej juz działa. pozdrawiam adam
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam. Proponuję trzymać się instrukcji serwisowej papierowej dodanej do kotła. To co jest podane w linku to bardziej ogólne wytyczne projektowe niż informacja dla użytkownika. Pojęcia ws rs dotyczyły starszych wersji regulatorów i w nowszych instrukcjach ich nie widziałem. Drugi link mi nie działa.
    Czy regulator ma prawidłowo zakodowany obieg którym ma sterować? Pozdrawiam adam
  • Poziom 10  
    Zgadza się - WS i RS występują tylko w tej broszurze, ale w tabeli, którą cytowałem jest to, w moim odczuciu, napisane innymi słowami. Proszę sprawdzić pod drugim linkiem - mechanizm forum nie chce go przyjąć w całości - należy skopiować całą linijkę do paska adresu przeglądarki, łącznie z niepodkreśloną częścią.
    Natomiast co do zakodowania obiegu w regulatorze, to nie do końca rozumiem pytanie Gdzie tego szukać?
  • Specjalista - systemy grzewcze
    w instrukcji obsługi kotła kodowania co do pomiaru temperatur się zgadzają. Co do kodowania regulatora to jest to opisane w małej instrukcji dołączonej do regulatora w języku niemieckim. Zmiana ustawień po zdjęciu regulatora z tyłu są małe przełączniki do ustawienia w zależnosci na ktory obieg ma dziłac. Jak nie znajdziesz to poszukam papieru :)
  • Poziom 10  
    po pierwsze to jezeli masz sterowanie pogodowe (vitotronic 200) to vitotrol 200 dziala tylko jako zdalne sterowanie - czyli przeniesienie funkcji vitotronica 200 !! nie jest to termostat pokojowy !!

    czyli prosciej mowiac na vitotrolu mozesz sobie "ustawiac" temp. ale nie dziala to tak jak w sterowaniu pokojowym, ze przy osiagnieciu temp zadanej wylacza palnik. ustawiasz tam jakas temp. i dla tej temp kociol wylicza temp. na zasilaniu instalacji.

    vitotrol nie mierzy temp w pomieszczeniu i nie steruje bezposrednio kotlem wzgledem temp w pomieszczniu!! on ta temperature mierzy, ale prosto mowiac prawie nigdy nie wykorzystuje jej do niczego. porownuje ta temp mierzona z temp zadana,i tylko jezeli jest bardzo duza odchylka (np ustawiles na regulatorze 20, a jest 24 stopnie w pomieszczeniu) to koryguje on krzywa grzewcza - ale robi to bardzo bardzo powoli ok. 24 godzin. dostosowuje sie do budynku.

    moim zdaniem powinienes zmienic serwisanta...
    jezeli chcesz najoptymalniej wykorzystac kociol kondensacyjny pobaw sie temperaturami min i max na obiegach grzewczych. i krzywa grzania !!
    sprawdz wogole jaka serwisant ustawil ci krzywa - jezeli masz dobrze docieplony dom i zostawil ci krzywa grzania na domyslnym 1.4 to powinienes podziekowac mu kopem w tylek...
  • Poziom 10  
    Czyli krótko mówiąc Vitotrol można olać? Ale jak w takim razie mam osiągnąć wymaganą temp. na dole gdzie jest podłogówka? (na górze mam termostaty na kaloryferach, to można się pobawić). Jak już pisałem, czy mam ustawione grzanie na 18 czy na 16 to i tak mam tam 20 stopni...
    Drugie pytanie - czy kocioł kondensacyjny z takim porąbanym sterowaniem może być oszczędny?
    I ostatnie pytanie/prośba na dziś - chciałem się bliżej zaznajomić z krzywymi grzania, ale naprawdę nie mogę znaleźć jakiegoś teoretycznego wstępu do tego zagadnienia. Podobnie rzecz się ma właśnie z min i max temp. w obiegach. Mógłby mi ktoś to nakreślić lub podać jakieś źródła, gdzie tego szukać?

    P.S. Inny serwisant firmy V. na moje pytania z opisem jak powyżej odpowiedział mi, żebym sobie zamontował drugi mieszacz (żeby Vitotrol mógł sterować temp. z pokoju też na obiegu z grzejnikami). Wymagany osprzęt do dokupienia kosztuje wg jego wyceny ok. 6 tys. Na moje pytanie czy jednak nie powinno dać się dojść do ładu z grzaniem na obecnej konfiguracji (która przecież kosztowała kilkanaście tysięcy) nic nie odpowiedział. Jak dla mnie porażka...
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Ja już nie mogę :( jakie olewanie Vitotrola ? Jest potrzebny i działa. Drugi mieszacz można jeśli masz zamiar to rozgraniczyć np. na dwie rodziny, inaczej bez sensu. Ustaw sobie krzywą grzewczą na A1 na 10, na M2 5, kod b0 na 3 i przypisz vitorola do obiegu A1. Nie wiem jak wygląda przepływ powietrza od podłogówki ale myśle, że nie jest to na tyle duży wpływ na nagrzewanie na piętrze żeby był istotny. Wykres krzywej grzewczej masz w instrukcji papierowej do kotła, jest tam wszystko opisane, czyli przy jakiej temp. zewnętrzej (na zewnątrz budynku) jaką będziesz miał temperaturę na danym obiegu. Pytanie o porąbane sterowanie pominę... ehhh pozdrawiam adam
  • Poziom 10  
    a wiec napisz co wedlug ciebie robi ten vitotrol, ze nie mozna go olac ? vitotrol jest tylko przeniesieniem vitotronica 200 na sciane !! nie oddzialywuje on bezposrednio i szybko na prace kotla wzgledem temp w pomieszczeniu.

    ten kociol to piekna rzecz i mozna go tak ustawic zeby byl oszczedny. w kotlach kondensacyjnych najwazniejsze jest to aby temp wody na powrocie byla jak najnizsza, zeby zachodzila kondensacja. wtedy sprawnosc kotla jest najwyzsza. nie wiem na jakie parametry czynnika grzewczego miales dobierane grzejniki, ale sproboj ograniczac stopniowo temp czynnika na obiegu grzejnikowym (temp min i max), tak aby kociol chodzil na najnizszych parametrach.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Robi to co opisałeś wyżej, koryguje parametry czynnika grzewczego. Czyli żądamy w pomieszczeniu 20 a jest 18 to grzeje zgodnie z krzywą np. na 45 stopni im bliżej do temperatury żądanej to temperatura wody w instalacji niższa aż do momentu gdy temperatura wody ustala się na takim, stałym poziomie aby dać nam stale temperaturę żądaną. pozdra adam
  • Poziom 10  
    tak koryguje, ale robi on to bardzo powoli tak jak pisalem wczesniej. korekta krzywej moze trwac nawet 24 godziny
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Autor wątku nic nie pisze, że chce co dwie godziny robić zmiany temperatur tylko, że ma problem z przegrzewaniem. Aby temu zapobiec nie sądzę żeby doba to był jakiś problem przy normalnym dłuższym użytkowniu ogrzewania. pozdr adam
  • Poziom 10  
    @aadamuss
    Nie chcę Cię wyprowadzać z równowagi, bo widzę, że już masz trochę dojść moich pytań, ale mam dwie uwagi:
    1. Piszesz "kod b0 na 3 i przypisz vitorola do obiegu A1". Ale jak to się ma do tego, co już cytowałem z tabeli kodowania (instrukcja dołączona do kotła, nie broszura reklamowa) "b0:0 - ze zdalnym sterowaniem: Eksploatacja grzewcza/ zredukowana: sterowanie pogodowe (tylko regulatory pogodowe; zmiana kodowania tylko dla obiegu grzewczego M2 z mieszaczem)"? Wg mnie w tym miejscu instrukcja stwierdza, że jednak nie da się przypisać Vitotrola do A1 (lub napisz co tu źle rozumiem).
    2. Nadal nikt nie dał mi sugestii dlaczego temp. pomieszczeń na dole, gdzie jest podłogówka, nie zmienia się mimo zmiany ustawień...

    Bardzo dziękuję za dotychczasową pomoc i dyskusję wszystkim jej uczestnikom i proszę o jeszcze trochę wyrozumiałości :-)
  • Specjalista - systemy grzewcze
    ad 2 zmień krzywą dla obiegu podłogowego na niższą niż jest.
    ad 1 - muszę poszukać :)
    pozdrawiam adam

    ad 1 brzmi to dziwnie i teoretyzując nic już nie stwierdzę. Albo sam spróbujesz to zmienić albo ja gdzieś to sprawdzę jak to będzie działało, tylko nie wiem na kiedy mi sie to uda zrobić.
    Może dlatego tak piszą bo grzejąc m2 zawsze idzie temperatura na a1 i byłoby, że nie działa sterowanie. ale skoro wiemy że a1 tez ma grzać i nie będziemy chcieli żeby było wyłączone zupełnie to i tak zawsze a1 będzie miało trochę wyższą temperaturę niż m2. ha :)
  • Poziom 9  
    I jak się skończyły potyczki z ustawianiem temperatury? Pytam bo właśnie chciałem podłączyć Vitotrol 200 pod obieg z podłogówki i szukając innych doświadczeń trafiłem na ten temat, ale widzę że się urwał on nagle.
  • Poziom 1  
    Witam, przepraszam, że podpinam się pod ten wątek, ale moje pytanie związane jest z tym samym piecem: w jaki sposób można sprawdzić czy regulator pogodowy jest prawidłowo podpięty do pieca i czy jest przez niego 'widziany'? Mam wrażenie ,że mój piec nie do końca bierze pod uwagę temperaturę zewnętrzną. Z góry bardzo dziękuję za pomoc.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Naciskasz "i" i tam plusem sprawdzasz odczyt temperatury zewnętrznej. Jakby czujnik temp. zewnętrznej nie był widziany to kocioł wskazałby usterkę. Inna sprawa to czy prawidłowo jest skonfigurowany kocioł (jaka jest ustawiona krzywa grzewcza i inne parametry wpływające na pracę kotła).

    A jakie są objawy Twoich spostrzeżeń ? Coś nie działa ?
  • Poziom 9  
    DeCounrad napisał:
    Witam
    Tak więc podsumowując problem mój jest taki, że nie jestem w stanie obniżyć temperatury w domu (a to chyba nie jest normalne) oraz nie wiem czy instalować czujkę na dole, czy też nie.

    Kilka uwag z mojego (nowego) doświadczenia, które IMHO mogą być pomocne.

    Uwaga natury ogólnej: czujnik temperatury na zasilaniu podłogówki ( z mieszaczem), wszystko fabryczne - nawet po ustawieniu jej maksymalnej wartości na np. 50 deg C nie zapewnia ograniczenia temperatury podawanego medium - tj. może ona spokojnie dojechać do 60 deg C. Trzeba zainstalować dodatkowe odcięcie pompy zasilającej. Czasem wymóg ten jest podawany z powodem, że "czujnik może się zepsuć" - nie jest to prawda - w software nie ma sztywnego odcięcia pompy z powodu wzrostu tej temperatury powyżej zadanej.

    Uwaga druga: istnieje nastawa różnicy na zasilaniach (fabrycznie 8 deg C) temperatury pomiędzy obiegiem głównym a drugim ( z mieszaczem). Wartość ta ustawiana jest w granicach zero do 40 - ja mam ustawione na zero. Pozostawienie tej różnicy w określonych sytuacjach skutkuje tym (przynajmniej takie są moje obserwacje), że automatyka bierze do wyliczeń temperaturę na zasilaniu wychodzącym z mieszacza za bazową - i w obiegu głównym dolicza tę różnicę "na pałę" - co skutkuje niemożnością zejścia z temperaturą obiegu głównego w dół, gdy ktoś pozostawi nastawy fabryczne krzywej (1.4) przy dobrze docieplonym domu - i/lub ma w układzie coś nie tak - np. błąd logiczny w instalacji. Ja taki błąd mam - powrót z podłogówki i obiegu głównego łączy się przed wejściem do mieszacza (tj. podłogówka "dodaje sobie" w mieszaczu wodę cieplejszą niż swój własny powrót) - efekt jest taki, że przy wysokich temperaturach w obiegu głównym mieszacz jest stale zamknięty, poza zakresem regulacji. Jest też efekt pozytywny - w dostrojonym układzie z niskimi temperaturami na zasilaniu głównym wszystko działa - a piec (sorry "Kocioł" :) ) dostaje na powrocie zimniejsze medium - więc jest mu lepiej ze względu na kondensację.

    Uwaga trzecia:
    Ustawienia moje dla: podłogówki - krzywa grzewcza - 0,6 - obiegu głównego: 0,9. wartości krzywej ustaliłem na podstawie eksperymentów z poprzednim piecem, sterowanym termostatem i manualnie - schodziłem z temp. zasilania, jak nisko się da.

    Prawdopodobnie zbyt wysoko ustawiona krzywa grzewcza nie pozwala obniżyć Tobie temperatury - sama nastawa na panelu "300" jest lekceważona, ponieważ istnieje kilka innych priorytetów, które są ze sobą powiązane.

    Generalnie - Vitodens 200 z regulatorem pogodowym lekceważy w określonych okolicznościach niektóre nastawy temperatur - w szczególności temperaturę zadaną. Faktycznie nastawa temperatury z panelu jest jedynie jej korektą - układ musi być "zestrojony", ponieważ:

    - temperatura wewnątrz nie jest regulowana, jest zadawana
    - regulacja odbywa się na podstawie temperatury zewnętrznej (i dotyczy parametrów kotła oraz jego produktu wyjściowego - wody o zadanej temperaturze w funkcji czasu) i założeniu niezmienności obiektu (domu) oraz: dostosowania do niego krzywej grzewczej (nachylenie + offset).

    Jeżeli krzywa grzewcza będzie niedobrana "trochę" w górę, dom będzie przegrzewany, ale w granicach dających się zredukować termostatami na grzejnikach - jeżeli będzie niedobrana dużo w górę, to termostaty spełnią swoją rolę, ale piec będzie startował do obiektu wymagającego dużo więcej ciepła - więc będzie głupiał.
    Obieg podłogówki można podregulować pompą - ja mam "Alphę2" Grundfoss'a, wersję "60".

    Tyle - bardzo ogólnie - znajdę więcej czasu, to podam kodowania.
    W moim przypadku - dom ok. 170 m2, dobrze docieplony, moc 19 kW, zasobnik 200l, temp. ok. 22-23 stopnie + CWU zużycie (4 osoby), -5 deg C na zewnątrz: ok. 9 m3 GZ/dobę, z tendencją malejącą (nadal trwają prace badawcze :) ) + 15- 20 l kondensatu/ dobę.

    Uwagi zawodowców od Viesmanna (bądź niezależnych) mile widziane.

    p.s. Rozumiem, dlaczego wielu instalatorów nie lubi "pogodówki", albo nie chce jej stosować.
    Bierze się to np. z sytuacji, gdy ktoś nabywa kotłownię za kilkadziesiąt tysięcy i więcej - i dowiaduje się, że:

    - temperatury w pomieszczeniu nie da się ustawić od razu po zamontowaniu urządzenia "pokręcając" termostatem
    - da się ją ustawić, ale to wymaga czasu, wiedzy i doświadczenia.

    Ja byłem w tej dobrej sytuacji, że piec był wymieniany - więc miałem okazję ustalić na poprzednim parametry graniczne zasilania, czyli krzywą grzewczą - ale i tak zajęło mi to ok. tygodnia. Optimum jednakże była nie tylko temperatura wewnętrzna (to pewnie poszłoby szybciej) ale osiągnięcie jej przy minimalnym zużyciu (prace trwają :) ). Mam też jakieś (może nieco mętne) pojęcie o regulacji.

    Generalnie jestem bardzo zadowolony - ale opcja z pogodówką to wersja dla kogoś, kto ma dobrego i cierpliwego serwisanta lub jest "advanced user".

    Pozdrowienia dla wszystkich.
  • Poziom 9  
    Hi,

    Oldham napisał:

    Tyle - bardzo ogólnie - znajdę więcej czasu, to podam kodowania.
    W moim przypadku - dom ok. 170 m2, dobrze docieplony, moc 19 kW, zasobnik 200l, temp. ok. 22-23 stopnie + CWU zużycie (4 osoby), -5 deg C na zewnątrz: ok. 9 m3 GZ/dobę, z tendencją malejącą (nadal trwają prace badawcze :) ) + 15- 20 l kondensatu/ dobę.

    To ja jestem ciekaw twoich kodowań szczególnie że też się bawię w minimalizację spalania na Vitodens 200W (zeszłem do M2 - 0.6 i A1 - 0.8)
    Dzisiaj się dokopałem jak zmienić max moc pieca (miałem 100% - wysyłkowo) więc dzisiaj zmniejszyłem do 80%. Poczekam 2 dni i zobaczymy czy dalej kręcić...

    Jak weryfikujesz ilość kondesatu?

    pozdr,
    Tomek
  • Poziom 10  
    Muszę odświeżyć temat, bo parę spraw wymaga doprecyzowania i usystematyzowania. Na początek moja konfiguracja: Vitodens W-200 WB2B z zasobnikiem Vitocell 350l;jeden obieg grzewczy; sterowanie Vitotronic z pogodówką plus Vitotrol 200A; do tego zestaw 2 płaskich solarów + zestaw pompowy Solar Divicon + sterowanie Vitosolic 100.
    O co chodzi ? Chodzi o to, że kupiłem ostatnio Vitotrola 200A z zamiarem podłączenia go jako termostat w pomieszczeniu głównym na parterze. Przyjechał spec (po wszystkich szkoleniach :) i pierwsze co stwierdził że tu jest inne złącze i pewnie będzie potrzebna dodatkowa płytka. U mnie obok złącza X3 jest rzeczywiście takie małe gniazdo 2-pinowe podpisane jako 145. Podpowiedziałem, że w X3 piny 6/7 są opisane jako 145, na co Pan stwierdził, że podłączy ale mu się to nie widzi by zadziałało bez płytki. Podłączył, poszliśmy na górę, a na Vitotrolu napis H1 - Pan triumfując stwierdził, że musi być płytka rozszerzeń H1. #@%^ !???
    WTF pomyślałem i po pożegnaniu majstra wziąłem się sam za studiowanie instrukcji i internetu. Co się okazuje ?

    ***) Vitotrola podłączamy 2 żyłowym kablem pod zaciski opisane jako 145 (u mnie jest to pin 6i7 gniazda X3). Nie potrzeba żadnego modułu H1. H1 na wyświetlaczu trola oznacza obieg grzewczy A1, taki mały zwód :) Majster twierdził, że kable można podłączyć dowolnie i jemu wyszło z przeplotem. Jak podłączałem po swojemu to kabel od pinu 6 podpiąłem pod prawy zacisk Vitotrola (patrząc od frontu, po zdjęciu wyświetlacza), a pin 7 pod lewy. Efekt był taki, że zanim doszedłem na górę Vitotrol już działał. Więc twierdzę że sposób podłączenia tych dwóch kabelków ma znaczenie.

    ***) Vitotrol 200A oddziałuje na obieg grzewczy A1. To jest informacja z infolinii Viessmanna, którą potwierdzam. W instrukcji stoi, że trole oddziałują na obieg z mieszaczem ale na infolinii powiedzieli, że zarówno na A1 jak i na M2. Ja mam ustawione tak, że grzanie w dzień jest sterowane wskazaniami z Vitotrola, natomiast grzanie nocne (zredukowane) jest sterowane z pogodówki i WSZYSTKO DZIAŁA ! U mnie sens tego jest taki, że mam dużo przeszkleń od południa, natomiast czujnik pogodówki powinien wisieć od PN/PN-ZACH. Efekt był taki, że w ciągu dnia kocioł przegrzewał mi chałupę (na kaloryferach nie mam głowic termostatycznych i raczej nie zamierzam mieć). Teraz tego nie robi bo jak słońce ogrzeje dom, to rośnie temp w pomieszczeniu z Vitotrolem, który odłącza kocioł przy osiągnięciu zadanej temp. Dodatkowy plus jest taki, że wychodząc mam pod ręką klawisz świnki i party oraz mogę szybko zmienić nastawę temp. "dzienną", nie mówiąc już o tym, że mam podgląd na temp na zewnątrz.
    Temperaturą zredukowaną (u mnie w praktyce nocną) steruje pogodówka i wtedy wskazania z trola na parterze są ignorowane - tzn. gdybym teoretycznie nastawił temp. nocną na wyższą niż ta którą mam ustawioną na trolu (jako dzienną) to pomimo przekroczenia temp. w salonie powyżej ustawień na trolu - trol nie wyłączy kotła (ale to czysta teoria bo przecież nocą mamy zawsze niżej). Wracając do sterowania temp. nocną przez pogodówkę - zmieniłem dodatkowo kodowanie parametru stała czasowa na 3 godz. - chodzi o to by kocioł wyliczał sobie temp stłumioną dla w miarę rzeczywistych warunków panujących w trakcie grzania nocnego (wcześniej wartość wynosił 24 godz.) - dla mnie ma to znaczenie, zwłaszcza wtedy gdy o 22.oo mamy +2st.C na zewnątrz, a o 4.oo już -6st.C. Nie chcę sterować nocy wg trola, bo mam go na dole w salonie, a śpimy na górze. Dlatego zdecydowałem się poeksperymentować z takim schematem ustawień i na razie sprawdza się świetnie.

    ***) Postanowiłem spiąć razem z kotłem sterownik od solarów - Vitosolic 100, bo wcześniej nie był. Wszystko działało OK, sterownik załączał pompę solarów i grzał wodę w baniaku ale kocioł nic o tym nie wiedział, a wyczytałem że można spiąć wszystko razem. Potrzebny jest tak jak w przypadku trola dwużyłowy kabel. W Vitosolicu podłączamy go pod piny opisane jako 145. Co od strony kotła ? Trzy dni szukałem, bo w kotle mam jedno złacze 145 (w gnieździe X3), a w instrukcjach przewija się temat rozgałęźnika KM-BUS. Okazuje się, że można podłączyć dwa (i więcej pewnie też) urządzenia KM-BUS pod jedne zaciski 145 na kotle ! Sam rozdzielacz KM-BUS to pewnie zwykły rozgałęźnik bez żadnych elementów aktywnych. W każdym razie podłączyłem Vitosolica pod te same zaciski na kotle, do których już był podłączony Vitotrol 200A i wszystko działa jak należy.

    ***) Po podłączeniu tych dwóch urządzeń na kotle pod klawiszem >I< pojawiają nam się nowe odczyty związane z podłączonymi peryferiami. Są to m.in.: temp. wewn. z trola oraz reszta Vitosolica: temp.sol.C.W.U; temp.sol.; ile wyssano kWh ze słońca itp :)

    ***) Po podłączeniu Vitosolica zarówno na kotle jak i na Vitotrolu w trakcie pracy solarów pojawia się odpowiednia ikonka informująca o tym fakcie

    Na razie tyle. Mam nadzieję, że komuś to pomoże bo ja nie mogłem znaleźć informacji o sterowaniu obiegiem grzewczym przez Vitotrola oraz o podłączaniu wielu urządzeń pod KM-BUS.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Niemożliwe że był u Ciebie prawdziwy serwisant. No cóż...