Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

djkomprez 08 Lut 2009 23:37 10049 6
  • #1 08 Lut 2009 23:37
    djkomprez
    Poziom 21  

    Witajcie !

    Pewnego pięknego dnia pożyczyłem dziewczynie samochód :P
    Ale nie śmiejcie się bo jeździ dobrze ale nie zwraca na szczegóły :P

    Wsiadając do auta zauważyłem "ciemną" deskę rozdzielczą ... tzn
    słabo podświetlona .. (kontrolka ładowania nie świeciła)

    Udało mi się dojechać do domu po czym akumulator zastrajkował .. nie było ładowania ...

    Podłączyłem go pod prostownik (jaki zwykły transforamtorowy) 2h ładowania - i heja pojechałem ...

    Co dziwne - ładowanie wróciło !!! tylko był dziwny pogłos z alternatora tak
    jakby ocierał lekko gdzieś pasek klinowy (co na pewno wykluczyłem)

    Tak jeżdżąc postanowiłem w końcu zmienić szczotki bo pewnie to ich wina .. więc kupiłem rozebrałem alternator i fakt faktem były już zużyte ..

    Niestety po wymianie alternator umarł ... sprawdzałem miernikiem i nawet
    pół volta podczas pracy silnika ...

    Następna ciekawostka ... wróciła kontrolka ładowania ... teraz się świeci
    po prze gazowaniu do ok 3,5 tys gaśnie po czym przekraczając te barierę obrotów w dól znów sie zapala ...

    Alternator to Nissan Hitachi model LR170-738E 8-diodowy mostek ...
    Najgorsze jest to że nie mogę go wylutować bo stara cyna i nawet wysoka
    temp go nie poskromiła ... z testów wychodzi że padła jedna dioda ujemna
    ale żeby w ogóle nic nie dychał ?

    Prosze o pomoc ... bo już z tym nie mogę ....

  • #2 09 Lut 2009 18:04
    mariolee
    Poziom 17  

    djkomprez napisał:

    z testów wychodzi że padła jedna dioda ujemna
    ale żeby w ogóle nic nie dychał ?

    wystarczy że jedna padnie i masz po sprawie a co do reszty użyj mocniejszej lutownicy (kwas) i po sprawie a do tego sprawdź czy nie ma miedzy zwojowego przebicia

  • #3 09 Lut 2009 20:50
    rico37p
    Poziom 28  

    Z kwasem ostrożnie w alternatorze- ja nie stosuję. Jak sprzwdziłeś diody bez rozlutowania stojana?

  • #4 09 Lut 2009 21:06
    djkomprez
    Poziom 21  

    rico37p napisał:
    Z kwasem ostrożnie w alternatorze- ja nie stosuję. Jak sprzwdziłeś diody bez rozlutowania stojana?


    No więc tak , po prostu wziąłem miernik i sprawdziłem diody :D
    Fakt wiem że źle - ale jeśli było by zwarcie to świadczyło by to o zwarciu
    cewki stojana lub diody.

    Na szczęście dziś udało mi się rozłączyć stojan od mostka - "wyprałem" stojan
    z syfu w wodzie a następnie wygrał sie w piekarniku :) jak nówka !
    Podobnie z reszta ... wiadomo niektóre rzeczy to już sam rozpuszczalnik.

    Co udało mi się sprawdzić :

    Cewka stojana - OK
    Cewka rotora - OK
    Mostek prostowniczy (8 diod ) - wszystkie OK

    Więc co nawaliło ?? :D regulator ...

    Problem okazał sie banalny ALE ... no właśnie jest ale ...
    Mój alternator jest 8 diodowy , nie posiada diod dla uzwojenia rotora (tzw wzbudnicy) i teraz klapa bo muszę to dorobić bo żaden regulator nie zadziała ...

    Znalazłem coś takiego :

    Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

    Zrobiłem na pająka - poskładałem altka do kupy zamontowałem , odpaliłem i huraaa ... działa !! tylko że bez tych dodatkowych diod do
    regulatora akumulator działa jak kondensator i jak się ustawi próg ładowania to jak dojdzie do ustalonej bariery, co pół sekundy ląduje - nie ładuje ..... trzeba to będzie jednak dorobić :)

    Póki co nie zamykam tematu może koledzy doradzą coś więcej :)

  • #5 10 Lut 2009 18:19
    djkomprez
    Poziom 21  

    A wiec podsumowując caly ten syf :)

    Padlo nam ? no wiec bierzemy :

    - klucze nasadowe (8.10,12,15)
    - śrubokręty
    - miernik
    - lutownica
    - młotek

    Pierwsze co odkręcamy minusowa klemę od akumulatora !!!!

    Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

    Rozkręcamy alternator - pierwsze co to odpinamy kable i odkręcamy śrubkę od
    ładowania (2 kable grube pod kapturkiem) następnie 2 śruby od spodu popuszczamy.
    Odkręcamy śrubę u góry przy mocowaniu mechanizmu napinacza
    przy bloku silnika, popuszczamy śrubę z przodu i wyciągamy te blachę z dziurka
    tak abyśmy mogli cofnąć alternator max do przodu żeby zdjąć pasek klinowy.

    Następnie odkręcamy go do końca od spodu.
    Po wyjęciu odkręcamy wszystkie śruby na gorze alternatora
    Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

    Następnie mamy po bokach 4 długie szpilki - je tez odkręcamy (najlepiej nasadówka bo śrubokręt
    może zrypać)

    Chwytamy alternator za tył i młotkiem uderzamy (z umiarem:D) w mocowanie alternatora
    przy kole pasowym tak aby nam sie rozdzielił na pół.

    W zależności jak nam sie uda rozdzielić ... jeśli stojan zostanie w polowce tylnej
    trzeba do stamtąd wyciągnąć podważając po przeciwnych stronach śrubokrętem

    Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

    I mamy rozdzielone !

    Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

    Bierzemy nasadówke 5,5 albo 6,5 nie pamiętam już i odkręcamy śruby wewnątrz
    stojana tak abyśmy rozdzielili od mostka szczotko trzymacz oraz regulator




    powinna nam zostać sam stojan z mostkiem prostowniczym

    Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

    Zabieramy sie za czyszczenie !!

    Ja nie rozbierałem wirnika i te cześć cala wyczyściłem szmatka z rozpuszczalnikiem
    natomiast stojan z mostkiem pasuje rozłączyć lutownica wszystkie 4 połączenia
    stojana (mostek tez można wyczyścić)

    Ja to zrobiłem tak (tu sie nie śmiejcie bo to najlepsza metoda :D)
    Miska , trochę proszku do prania i jak najcieplejsza woda
    tak abyśmy mogli tam włożyć łapy :P
    Do tego szczotka z miękkim włosiem i jedziemy :D
    czyścimy delikatnie uzwojenia + stojan w środku
    Mostek tez można :P nie zaszkodzi mu :)

    Po tej akcji wkładamy stojan do piekarnika na 100C na ok 10 min po czym piekarnik
    wyłączamy i zostawiamy tam to jeszcze na następne 10 min ...

    jak już mamy całość ... wyczyszczona :) to zabieramy sie za lokalizowanie usterki !

    Szczotki - są w szczotko trzymaczu sprawdzamy ich długość nie powinny mieć mniej
    jak 0,8cm bo już może nie łączyć - można co prawda naciągnąć sprężynkę ale
    zbyt duże naciągniecie może spieprzyć komutator.
    Do szczotek dobieramy sie poprzez tył gdzie jest zaślepka i delikatnie śrubokrętem
    trzeba ja podważyć , pod spodem jest gumka uszczelka która tez wyciągamy.
    Plecionka jest przylutowana do pinów trzeba ja odlutować a następnie założyć nowe
    szczotki i składamy.

    Mostek prostowniczy - diody powinny przewodzić tylko w jedna stronę
    ale z uwagi na ich moc zwykły miernik może nam nie pokazać ale najważniejsze
    jest to aby nie było tzw "druta" czyli zwarcia pomiędzy jedna a druga strona diody.

    jeśli jest coś nie tak - do wymiany mostek - tutaj nie oplaca sie z tym grzebać
    lepiej kupić całość.

    Następnie jeśli mamy dobry mostek to na 99% poszedł nam regulator.
    To czarne z gniazdem :) I tutaj najlepiej jest albo kupic nowy (co u mnie
    było nie możliwe ponieważ nie mieli albo cena była taka ze scenka opada :D)

    Wiec zrobiłem swój :)

    Oto schemacik :
    Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

    Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

    KOSZT : 8Zł ... tak !!! 8zł ...

    Po wykonaniu tego nie montujemy org. regulatora tylko musimy odłączyć od szczotko trzymacza przylutowane plecionki i wystawiamy je na zewnątrz przylutowując
    do nich 2 kable (np od zasilacza komputerowego - taka grubość)
    trzeba troszkę naciąć nożykiem żeby nam weszła zaślepka plastikowa no i uszczelka
    jeden wystawiamy z dołu drugi z góry (ważne żeby w środku nie było połączenia
    z pinami do których wcześniej były przylutowane)
    żeby nam nie goniło to w środku bierzemy kawałek izolacji i przyklejamy nasze kabelki
    do górnej ścianki szczotko trzymacza a po zmontowaniu całości ładnie nam górna blacha
    zablokuje kable przed wysunięciem lub przetarciem.

    jeśli to już mamy , możemy przystąpić do złożenia całości w odwrotnej kolejności.
    Ale uwaga żeby dobrze nam wszystko sie zgrało najpierw :
    - nakładamy stojan na wirnik nie wciskając go do końca tylko żeby szczotki
    nam weszły na komutator
    - następnie przykładamy górna obudowę tak aby wszystkie śrubki z góry weszły
    przez dziurki w obudowie
    - patrzymy czy pasują nam mocowania (te od spodu auta)
    jeśli nie trzymamy jedna cześć a stojanem delikatnie przekręcamy w interesująca
    nas pozycje tak aby zgrały sie dziury mocowań + wkładamy 3 szpilki i patrzymy
    czy jest OK.
    - wyciągamy szpilki i młotkiem delikatnie uderzamy w wypust na łożysko z tylu obudowy
    tak aby ładnie sie nam wbiła całość i wyszły wszystkie śruby.
    - zakręcamy całość i montaż do samochodu.

    Pozostała kalibracja :

    http://www.youtube.com/watch?v=fjTpU049j84

    Mam nadzieje ze będzie to pomocne choć trochę :) wrazie pytań chętnie odpowiem

    Temat można zamknąć :)

  • #6 10 Lut 2009 19:35
    viper555
    spec od auto-elektro

    Zanim temat zostanie zamknięty mógłbyś powiedzieć dlaczego uzwojenie na dole jest czarne bo wg mnie jest spalone ale to może źle widać.P

  • #7 10 Lut 2009 21:26
    djkomprez
    Poziom 21  

    Niestety w trakcie prac nie uwzględniłem wszystkich fotek
    i niektóre są już po "kąpieli" :)

    Miło że zauważyłeś różnicę :)

    Jeszcze BARDZO WAŻNY Service Pack do naprawy póki temat jeszcze żyje

    Otóż jednak MUSI być drugi mostek ponieważ układ przeciąża
    alternator ja to zrobiłem tak :

    Nissan Sunny N14 alternator pierdut ...

    Widać 4 diody BY500 połączone razem i wyprowadzony czerwony kabel

    I wystąpiła jeszcze jedna rzecz - otóż IRF530 musi mieć większe napięcie
    startowe (u mnie na uzwojeniach jest ok 1V) pasuje żeby było 1,5V
    Wiec lekka przegazówka i zaczyna wszystko żyć.
    Podejrzewam że wymiana na jakiegoś innego Darlingtona pomoże

    Nie chce mi sie robić nowego układu - jak będzie kasa i czas
    to kupie na szrocie dawce na regulator :)

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo