Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output

Mietek Woźniak 09 Lut 2009 00:43 32514 58




  • DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output

    Witam!! prezentuję najnowszego DAC-a własnej konstrukcji - powstawał on mniej więcej od lipca do grudnia 2008.

    Podstawowe cechy konstrukcji:
    -po jednym PCM1796 na kanał
    -wyjścia zbalansowane (dodatkowo oczywiście zwykłe niesymetryczne chinch) wyciszane przekaźnikami
    -3xwejscie coaxial
    -1 opcjonalne wejscie cyfrowe TTL do zaadaptowania w przyszłosci na np. TOSLINK, BNC, dodatkowy czwarty coaxial, USB
    -akceptowalne dane: max. 96kHz 24 bit
    -menu: tłumienie (0, 3, 6, 10, 20, 40, inf dB), deemfaza (auto, on, off), faza (0, 180 st), charakterystyka filtra cyfrowego
    -wykrywanie i wyświetlanie częstotliwości próbkowania ( w zaokr. do pełnych Khz), powiązane z tym wybieranie optymalnej charakterystyki filtra deemfazy (jeśli jest załączony)

    Całość jest nadzorowana przez ATMEGA8 i zasilana z 8 zasilaczy stabilizowanych (w tym 2 podwójne).

    Udostępniam oczywiście schematy (później dołączę spis elementów) i bardzo proszę o wszelkie pytania, krytykę, prośby itp :):)



    DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output DAC Mietka - DIR9001 + 2xPCM1796 + balanced output


    Fajne!
  • #2 09 Lut 2009 00:55
    Taenia_Saginata
    Poziom 31  

    Bardzo ladny DAC. Jakie masz kondensatory? Widzialem tam Elne chyba, ale nie Silmica ani Cerafine. Bawiles sie w ogole w audiofilskie kondensatory? Bo zadnych bardziej znanych nie rozpoznaje. Ile cie wszystko kosztowalo i najwazniejsze, jak to brzmi? Co to za material na przodzie i tyle obudowy? Na aluminium zbyt zlote, na mosiadz o wiele za bardzo aluminiowe. Z schematow chetnie skorzystam, bo mam plytki i czesc elementow do DACa TJ z Audiostereo, tez na 2xPCM1796 i DIR9001, ale jest problem z dostaniem elementow do odbiornika, moze mi sie uda cos wykombinowac.

  • #3 09 Lut 2009 01:12
    Mietek Woźniak
    Poziom 17  

    No właśnie, zabawa w kondensatory to coś, za co dopiero zamierzam się zabrać... to są zwykłe elny, w zasilaczu te pomarańczowe słupy to Nippon Chemi-con RX ( bo mam ich spory zapas). Jeszcze nie podliczałem kosztów, a ze były rozłożone na dość długi czas, to nie będę nawet strzelał. Ale pomyślę dzisiaj.
    Blisko jesteś, te kątowniki to aluminium anodowane na złoto z castoramy...
    Brzmienie? w porównaniu z poprzednim dacem zbudowanym w oparciu o DIR9001 i 1xAD1854 jest KOLOSALNA różnica, porównujac na słuchawkach Beyerdynamic DT990 Pro. Nawet głuchy by usłyszał... Podłączałem DACa w salonie hi-fi do systemu Accuphase bardzo wyokiej klasy i powiem, że naprawdę dużej róznicy miedzy wyjsciami mojego DACa a wyjsciami analogowymi tamtejszego CD nie słyszałem... Ale obiektywnie przecież nie jestem w stanie stwierdzic! :D

    Gdyby ktoś się zabierał za robienie tego DACa, służę z przyjemnoscią wszelką pomocą.

  • #4 09 Lut 2009 08:32
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    Hm... ciekawie rozwiązałeś zasilanie, ale moim zdaniem lekko przekombinowane. Dlaczego aż tak? Rozumiem oddzielenie zasilania analogowego od cyfrowego, ale aż tak..?
    A nie myślałeś może o separacji galwanicznej pomiędzy tymi dwoma częściami układu? Albo jako optoizolacja, albo w inny sposób? są fajne kostki Analoga (fakt - nie za łatwo dostępne, ale chyba da się je gdzieś kupić albo sprowadzić jako sample) ADUM1300 i AD1400 do bardzo fajnej separacji galwanicznej.
    Co do za procek? jakiś AVR. Nie oznaczyłeś tego na schemacie. W czym pisałeś program?

  • #5 09 Lut 2009 09:39
    Pi-Vo
    Poziom 37  

    Ja mam trochę inne pytanie niż kondensatory czy wzmacniacze operacyjne.PCM1796 to przetwornik stereofoniczny a Ty użyłeś 2 sztuk, jednej dla prawego a drugi lewego kanału.Rozumiem że to wynik bezkompromisowego podejścia do jakości (separacja kanałów itp.).Ale jak rozwiązałeś samo przetwarzanie że każdy kanał korzysta z lewego i prawego kanału PCM1796?Chodzi mi o logiczną zasadę samego przetwarzania.Nie byłoby pytania gdyby każdy z Twoich kanałów korzystał z jednego tylko kanału PCM1796.I jeszcze, jakie Twoim zdaniem wady miałby DIR1793 o którym strona www.ti.com milczy jakby nie istniał a u mnie w szufladzie leży kilka sztuk.Chętnie na nim bym spróbował podobny przetwornik zrobić.

  • #6 09 Lut 2009 11:07
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    Pi-Vo - użycie dwóch przetworników w takiej konfiguracji pozwala uzyskać sygnał różnicowy. Po prostu jeden kanał daje normalny sygnał, a drugi jego odwrotność.

  • #7 09 Lut 2009 12:09
    PEJO
    Poziom 21  

    polak potrafi!
    bardzo ładny masz ten przetworniczek, gratuluje zdolności manualnych!
    osobiscie zamiast wzmacniaczy operacyjnych wolał bym tam wykozystac kilka sztuk ECC83;) a na wyjsciu dobre trafa sygnałowe.

  • #8 09 Lut 2009 12:29
    chudystg
    Poziom 15  

    Nie zaglebiajac sie w sama elektronike, choc ona jest tu najwazniejsza ;]

    Jestem pod wrazeniem obudowy. Front panel bardzo ladny. Czy to malowana od wewnątrz pleksa?

  • #9 09 Lut 2009 12:31
    kafka
    Poziom 22  

    Robiłeś już może jakieś pomiary?

  • #10 09 Lut 2009 13:41
    poke22
    Poziom 14  

    Konstrukcja robi wrażenie, widać, że wszystko było przemyślane.

    Zastanawiam się tylko nad jedną rzeczą...

    Taenia_Saginata napisał:

    Cytat:
    Bawiles sie w ogole w audiofilskie kondensatory?


    Mietek Woźniak napisał:
    Cytat:
    zabawa w kondensatory to coś, za co dopiero zamierzam się zabrać...


    czy ktoś z Was słyszy różnicę w dźwięku wynikającą z zastosowanych kondensatorów, czy jest jakiś inny cel stosowania "audiofilskich" elementów?

  • #11 09 Lut 2009 14:20
    Pi-Vo
    Poziom 37  

    ghost666 napisał:
    Pi-Vo - użycie dwóch przetworników w takiej konfiguracji pozwala uzyskać sygnał różnicowy. Po prostu jeden kanał daje normalny sygnał, a drugi jego odwrotność.

    To mi wynika wprost ze schematu.Zastanawia mnie tylko jak autor przetwornika zrealizował to że cały jeden PCM przetwarza tylko prawy a drugi tylko lewy kanał.Normalnie pracują one tak że jeden układ przetwarza obydwa kanały stereo a nie jeden różnicowo.
    Co do kondensatorów, jeśli w torze sygnałowym są dobre, polipropylenowe kondensatory to nikt moim zdaniem nie usłyszy różnicy między Wimą za 50gr. a Bennic za 2zł. czy inne, bardziej audiofilskie za 20zł.Po prostu nie różnią się one istotnie ważnymi parametrami, takimi jak stratność dielektryczna.Nawet średnio 10 razy większa stratność kondensatorów poliestrowych nie przekłada się tak wprost na brzmienie żeby to ktoś usłyszał.Za to efekt psychologiczny i efekt mniejszego ciężaru portfela są wyraźne.W imię przyzwoitości technicznej należy natomiast unikać w torze akustycznym elektrolitów i ceramików o pojemnościach większych niż 1nF bo one już są znacznie gorsze niż polipropyleny.Czasami zastanawiam się czy te audiofilskie czasami nie mają tak naprawdę gorszych parametrów niż polipropyleny dobrych firm jak np. BC Components, Beyshlag, Wima, Roederstein, Philips czy RS Passives.O ile tych "normalnych" firm mam różne polipropyleny i porównywałem to audiofilskich niestety nie.Przypuszczam jednak że te audiofilskie mają tylko taką nazwę i cenę.

  • #12 09 Lut 2009 14:55
    Gostek
    Poziom 17  

    poke22 napisał:
    Konstrukcja robi wrażenie, widać, że wszystko było przemyślane.

    Zastanawiam się tylko nad jedną rzeczą...

    Taenia_Saginata napisał:
    Cytat:
    Bawiles sie w ogole w audiofilskie kondensatory?


    Mietek Woźniak napisał:
    Cytat:
    zabawa w kondensatory to coś, za co dopiero zamierzam się zabrać...


    czy ktoś z Was słyszy różnicę w dźwięku wynikającą z zastosowanych kondensatorów, czy jest jakiś inny cel stosowania "audiofilskich" elementów?


    Czy slychac roznice ? Ja nawet widac !!!! :
    -"...szeroka scena..."
    -"...glebokie i aksamitne basy.."
    -"...delikatny srodek ..."
    -"...dostaje drgawek na sama mysl o wnetrzu tych kondensatorow.."

    Z calym szacunkiem do wszystkich, ale czasami jak czytam te pierdy to spadam z krzesla. Ludzie, kiedy Wy dorosniecie ? Dyskutujecie o rónicach których nawet nie macie jak sprawdzic ( choc oczywiscie je slyszycie :) )

    Co do konstrukcji - eleganckie wykonanie, choc nie widze zadnego sensu w tylu transformatorach. No chyba ze autor mial ich caly karton :)

    Pozdrawiam.

  • #13 09 Lut 2009 15:11
    Pi-Vo
    Poziom 37  

    Jeśli chodzi o kondensatory to porównywałem mierząc parametry a nie słuchając aksamitnych basów.Mierzę miernikiem RLC firmy Chy który w kondensatorach mierzy oprócz pojemności stratność dielektryczną i rezystancję szeregową przy częstotliwościach 120Hz i 1000Hz.Oczywiście pomiędzy różnymi kondensatorami wykonanymi z tego samego dielektryka wielkich różnic nie ma u różnych producentów przy tej samej pojemności i napięciu pracy.Większe są, co mnie zdziwiło, pomiędzy kondensatorami tego samego typu, tego samego producenta ale na różne napięcia!Ale to i tak różnice nieistotne dla samego dźwięku bo dotyczą bardzo małych wartości stratności dielektrycznej.Ale to tylko tak na marginesie.Ciągle mnie nurtuje kwestia tych przetworników o którą pytałem.Oglądałem schematy, przeglądałęm aplikację i dopóki autor tematu nie napisze to nie dowiem się jak to zrobił.

  • #14 09 Lut 2009 17:47
    kris6661991
    Poziom 25  

    Jak bym teraz powiedział że to jest Ładnie wykonane to bym Cie ośmieszył... To jest wykonane Perfekcyjnie! :) Oby więcej takich ładnych urządzeń z dziedziny Audio na elektrodzie :) Czy w załączniku jest również moduł DiBox-a tworzącego przeciw-fazę do Wyjść zbalansowanych?

    Pozdrawiam!

  • #15 09 Lut 2009 18:01
    Taenia_Saginata
    Poziom 31  

    Pi-Vo napisał:
    Ciągle mnie nurtuje kwestia tych przetworników o którą pytałem.Oglądałem schematy, przeglądałęm aplikację i dopóki autor tematu nie napisze to nie dowiem się jak to zrobił.


    W datasheecie wyszukaj slowo Monaural.

    A co do kondensatorow to roznice slychac. Nie wszedzie, i nie miedzy wszystkimi kondensatorami. Ci co pisza o jaskrawo-czekoladowych sybilantach i ogniscie-swietlistym basie przesadzaja, ale ci co pisza ze nie ma zadnych roznic miedzy brzmieniem kondensatorow tez nie sa lepsi. Jeszcze smieszniej jest jak takie cos pisza ludzie z altusami i usmiechem romana na korektorze.

    Mietek pisales ze sluchales go w jakims salonie. Jest takie miejsce z porzadnym sprzetem gdzie sobie mozna czegos posluchac w Krakowie?

  • #16 09 Lut 2009 18:42
    Mietek Woźniak
    Poziom 17  

    Dziękuję za rozległy odzew!

    Dołączyłem wykaz elementów.

    Ghost666 - moze i przekombinowałem, ale nikt chyba nie powie, że tyle zasilaczy pogarsza sprawę :) optoizolację to bardzo dobry pomysł, dzięki za podsuniecie konkretnych kości. Prawdopodobnie w następnym DACu się w to pobawię! AVR to ATMEGA8, pisze w pierwszym poscie :) Program w bascomie.

    PiVo- odpowiedział Ci Taenia_Saginata, ja tylko potwierdzam - odpowiedź znajdziesz na 30. stronie karty katalogowej PCMa. Rozwiązanie, gdzie jedna kość przetwarza dane jednego kanału, wymaga zastosowania mikrokontrolera, odpowiednie rejestry sterujące ustawia się poprzez SPI lub I2C. To niestety może być przeszkodą dla ewentualnych naśladowców, było też i dla mnie (jakoś miałem problemy ze skonfigurowaniem SPI w Bascomie, jednak dość prosto rozwiazałem to na piechotę - fragment programu na końcu postu). Na DIRa o którym wspomniałeś popatrzę i odpowiem na priv.

    PEJO - zbyt dużego doświadczenia z lampami nie mam... ale nigdy nie mów nigdy...

    chudystg - front i góra to szkło malowane od wewnątrz na czarno, moja firmowa wizytówka :P

    Kafka - nie robiłem pomiarów, średnio mam czym... Jednak jak można zauważyć, cała sekcja analogowa jest "zerżnieta" z karty katalogowej, a TI podaje w karcie parametry na wyjsciu właśnie tego konkretnego układu. W przybliżeniu więc parametry masz w datasheecie.

    Gostek, poke22, Pi-Vo - na chłopski rozum wydaje się że własnie największe znaczenie maja kondensatory szeregowo wpiete w ścieżkę sygnału (dopóki nie przetestuję, nie będę się obszerniej wypowiadał). Tu jednak takowych nie ma :) Profesjonalne podejscie do tematu (Pi-vo i jego miernik) wydaje się byc na miejscu.

    Kris6661991 (i kilku innych) :D - Dzięki za pochlebne opinie nt wyglądu - perfekcyjne wykonanie to jest, dopóki się patrzy z odległosci większej niz metr :) wkurza mnie ciężki dostep np. do równego i dokładnego cięcia profili, blach i drewna. Z bliska widać niedopasowania rzędu 0,5 i mniej milimetra, moze nieduzo, ale doprowadza mnie do białej gorączki :(
    Nie ma tu zadnego Di-Boxa. Wyjścia nie są galwanicznie izolowane od układu. Sygnał symetryczny nie powstaje z odwrócenia oryginalnego w fazie, tylko uzyskiwany jest od razu w PCM1796.

    Taenia_Saginata - chyba znalaześ złoty srodek w temacie kondensatorów :) a usmiech romana dobry, takiego określenia nie słyszałem :D kiedyś też lubiłem pana romka, ale miałem 15 lat :) teraz jest :|...
    Salon to Nautilus na rogu Malborskiej i Kamieńskiego - są przyjaźnie nastawieni do DIY i nie boja się ze im coś "popali".

    Spisend:
    For A = 0 To 7
    Md = Adres.7
    Mc = 1
    Mc = 0
    Shift Adres , Left , 1
    Next A
    A = 0
    For A = 0 To 7
    Md = Dane.7
    Mc = 1
    Mc = 0
    Shift Dane , Left , 1
    Next A
    Return

  • #17 09 Lut 2009 19:56
    drzejk0b
    Poziom 9  

    Tak właśnie powinno wyglądać DIY.
    Sprawa zasilania - uważam że tak rozbudowany zasilacz na pewno nie zaszkodzi dźwiękowi, a skoro taka była twoja fantazja to jest OK - taka zaleta DIY ;)
    Przyczepię się za to do samych płytek przetwornika i jego sterowania - według mnie mogłeś porozmieszczać elementy gęściej - ścieżki sygnałowe byłyby krótsze, wymiary płytki na pewno by się zmniejszyły, a możliwe nawet, że nie musiałbyś stosować tylu zworek.
    Sam zastanawiam się nad bardzo podobnym projektem ale jak narazie jedna rzecz skutecznie mnie odstrasza - słaba umiejętność programowania ;]
    Pozdrawiam

  • #18 09 Lut 2009 20:31
    Mietek Woźniak
    Poziom 17  

    Dzięki. Mogłem porozmieszczać gęsciej - jednoczesnie jednak nie uważam, żebym rozwlekał płykę. Duze, puste obszary wynikają np z tego, że trzeba sygnały cyfrowe rozprowadzic do dwóch płytek sekcji analogowych. Poza tym zbyt duże ścisk też w audio nie służy... Myślę że zwory były nie do unikniecia bez stosowania druku dwustronnego, i tak się dokładne zastanawiałem nad każdą :)

    Jeśli uważasz się za słabego programiste to zobacz jak zrobiłem to SPI :D:D i bierz się do roboty, chętnie pomogę (i myślę że inni też) w razie kłopotów!

  • #19 09 Lut 2009 21:11
    Krazykilla
    Poziom 12  

    Projekt bardzo ciekawy, tak się zastanawiam czy można by było zrobić DAC 6 kanałowy. Chciałbym dorobić sobie wejście cyfrowe do sprzętu 5.1. Czy ma Pan może jakiś projekt tego typu lub pomysł na zrobienie czegoś takiego? Nie muszą to być żadne cuda, wystarczy żeby działało w miarę znośnie.

  • #20 09 Lut 2009 21:23
    Mietek Woźniak
    Poziom 17  

    Ooooj 5.1 to jest zupełnie inna bajka... Do tego potrzebny jest dekoder, z tego co się orientuję to zdobycie odpowiednich układów jest niezwykle trudne. Nie mam żadnego doswiadczenia w tworzeniu tego typu układów.

  • #21 10 Lut 2009 08:14
    pkris74
    Poziom 12  

    Naprawdę świetna konstrukcja, osobiście chętnie bym ją zbudował, bo muszę przyznać że jednego daca popełniłem na tda1543 z dwoma wejściami cyfrowym i optycznym, ale twój jest genialny. Jaka byłby szansa na zobaczenie wsadu? Piszesz w moim ulubionym języku :)

  • #22 10 Lut 2009 09:20
    parafka
    Poziom 20  

    Gostek napisał:

    Z calym szacunkiem do wszystkich, ale czasami jak czytam te pierdy to spadam z krzesla. Ludzie, kiedy Wy dorosniecie ?


    W życiu zalecany jest umiar, również w ignorancji wpływu elementów na dźwięk. To, że Ty nie słyszysz różnic nie oznacza, ża trzeba kondensatorki kupować na wagę bo 10uF to 10uF.
    Na początek polecam Ci i innym układ wzmacniacza słuchawkowego + słuchawki Tonsil sd426 600 Ohm.
    Lampowy wzmacniacz słuchawkowy
    Jest to najtańsza droga do usłyszenia rzeczy normalnie nie słyszalnych.
    Podłącz pod CD i włącz w cichym pokoiku jakiś spokojny utwór z wokalem i instrumentami. Zobaczysz, że na zwykłej płycie są nagrane rzeczy, których normalnie nie słychać. A to wszystko przez niedoskonałości toru elektroakustycznego i głośników.
    Oczywiście wymiana jednego elementu jest trudna do zauważenia o ile w ogóle możliwa to zastosowanie wszystkich elementów z nieco wyższej "półki" efekt da.

    Opisany projekt jest b.wartościowym opracowaniem, które powinno być umieszczone np. w wydzielonym dziale DIY typu "POLECANE" czy jakoś tak.
    Może by tak zrobić poddział DIY z projektami wartymi polecenia. Decydowałby moderator lub głosowanie.

  • #23 10 Lut 2009 09:46
    deus50
    Poziom 11  

    Moje zdanie co do kondensatorów i podobnych elementów jest takie:
    Nic się nie zyska! Trzeba tylko dbać żeby jak najmniej stracić!
    A dobre elementy na pewno w tym pomogą. Tylko trzeba wiedzieć które są te dobre :|

  • #24 10 Lut 2009 11:17
    Mietek Woźniak
    Poziom 17  

    Parafka - ale możemy się przez najbliższą dekadę kłócić, dzięki czemu słychać tak wiele szczegółów. Ostatnio zrobiłem wzmacniacz słuchawkowy na bipolarnych, jako prototyp, na szybkiego. Kondensatory dałem wymontowane z byle jakiej wieży.... Tak żeby sprawdzić czy działa. I co?
    "Podłącz pod CD i włącz w cichym pokoiku jakiś spokojny utwór z wokalem i instrumentami. Zobaczysz, że na zwykłej płycie są nagrane rzeczy, których normalnie nie słychać." Dokładnie to samo :) Juz samo zastosowanie dobrych słuchawek daje ogromnie duzo.

  • #25 10 Lut 2009 20:12
    grzeniu_pl
    Poziom 14  

    W jaki sposób zaciskałeś konektory we wtyczkach (dedykowane narzędzie, inne, jakie ?) i jakiego typu są te złączki ? Wydaj mi się, że w tak wysublimowanym sprzęcie nawet docisk kabla powinien mieć znaczenie.

  • #26 10 Lut 2009 20:18
    januss73
    Poziom 31  

    Wiedziałem, że będzie warto tu zajrzeć.
    Najpierw pytanka.
    Jaką rolę pełnią C w zasilaczu, a dokładniej w mostkach np C1 do C4? Pierwszy raz widzę taki prostownik.
    Czy dir9001 podaje zegar kiedy na wejściu nie ma sygnału? Może się zdziwisz, ale to dla mnie najważniejsza rzecz.
    Próbowałeś może obsłużyć pcm'a po i2c, czy od razu wpadłeś na ten genialny pomysł z SPI na piechotę? (w życiu bym nie pomyślał, że tak można).

    Teraz mała krytyka.
    Chyba dobrze byłoby (tak dla świętego spokoju) zaekranować przynajmniej ścieżki sygnału analogowego. (mam na myśli umieszczenie obok, a najlepiej po obu stronach sygnalów audio ścieżek analogowego Gnd)

    Polanujesz zamieścić kod programu, schematy w eagle, ewentualnie PCB? Przyznam, że bardzo by mi to pomogło.

    I na koniec odnośnie używanych kondensatorów, bo to jak widzę ważne. Nie powiem nic.
    pozdrawiam
    j

  • #27 10 Lut 2009 20:52
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    januss73 napisał:
    Jaką rolę pełnią C w zasilaczu, a dokładniej w mostkach np C1 do C4? Pierwszy raz widzę taki prostownik.


    Odpowiem za kolegę, wskazując odpowiedni topik na elce: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=689917

    pozdrawiam

  • #28 10 Lut 2009 23:48
    Mietek Woźniak
    Poziom 17  

    grzeniu_pl - kupiłem gotowe komplety: gniazdo na płytkę i wtyczka z już gotowymi kablami. Nie wiem co masz na myśli pytając o typ...

    januss73 - zajrzyj na stronę 10. karty katalogowej DIRa. W skrócie powiem, że w konfiguracji takiej jak u mnie, nie ma sygnału zegara (przed chwilą nawet sprawdziłem na wszelki wypadek), bo i skąd miałby się wziąć? :) jest przecież odtwarzany z sygnału wejściowego.
    Generalnie zegar może byc uzyskiwanyz 3 źródeł:
    -PLL "locked" - występuje w sytuacji gdy na wejściu jest prawidłowy sygnał cyfrowy. Zegar jest odtwarzany przez VCO i pętlę fazową z sygnału wejściowego, jak już wspomniałem.
    -XTI - z pomocniczego generatora kwarcowego (u mnie go akurat nie ma, nie było potrzeby).
    -PLL "free running" - występuje w sytuacji gdy na wejściu nie ma prawidłowego sygnału cyfrowego. Częstotliwość jest niestabilna, zegar generowany jest wtedy z generatora RC (te R i C podłączone do nóżki FILT).

    Wprawdzie sygnały BCLK, LRCK i SCLK są dostępne zawsze i lecą z któregoś z tych 3 źródeł, jednak dane na wyjściu DATA pojawiają się TYLKO i WYŁĄCZNIE w trybie PLL "locked".

    Nie wiem czy jasno to opisałem, jak coś to pytaj i/lub szukaj w karcie :)

    Czy ja wiem czy taki genialny ten pomysł z SPI... :D nie powinno Cię to dziwić, ze tak można - jeśli tylko spełnisz wymogi zawarte w Fig. 30 na str. 20 karty katalogowej PCMa, to MUSI działać. I2C nie próbowałem.

    Co do ekranowania ścieżek... Nie zrobiłem tego, gdyż uznałem występujące między nimi odstępy za zupełnie wystarczające. Jednak przy zachowaniu zdrowego rozsądku ścieżki takie nie powinny zaszkodzić, tu oczywiście masz rację.

    Jeśli ktoś oprócz janussa potrzebuje program i schematy w eaglu, proszę pisać na priv. PCB nie mam, przepadły przez moja głupotę.... :/

    Jak mam rozumieć milczenie w kwestii kondensatorów? :D

  • #29 11 Lut 2009 09:25
    januss73
    Poziom 31  

    Dzięki Mietek. Chodzi mi o to, że sam miałem problem z gadaniem z PCM po i2c. Robił dziwne rzeczy aż się spalił. Podpowiedzieli mi potem, że zanim zacznie się z nim gadać musi wystartować, wg noty str.15 pcm startuje po 1024 taktach SCK, więc wychodzi na to, że nie wpiszesz mu nic w żaden rejestr dopóki nie zapuścisz muzyki. Zgadza się to czy nie? No chyba, że zegar wygenerujesz zewnętrznie.

    Dzięki ghost za linka, choć jak zwykle ile piszących tyle zdań. Do końca dalej nie wiem po co te kondy w mostku?

    Co do kondensatorów to zwykle taka dyskusja prowadzi do nikąd, jak sam zauważyłeś. Jak można na poparcie pokazania różnic brzmienia kazać robić lampowca. Przecież to oczywiste że lampowiec z parzystymi harmonicznymi na poziomie procentów brzmi zupełnie inaczej, ale co tu kondensatory mają do rzeczy?
    Skoro już zacząłem to moje zdanie jest takie. Nie wierzę w ich tajemniczy wpływ na brzmienie, ale dla spokojnego snu sam stosuje dobre elementy, majątku jednak na nie nie wydaję.

  • #30 11 Lut 2009 11:54
    wzmak123
    Poziom 18  

    witam
    bardzo udany dac, zastanawia mnie tylko czemu nie dałeś wejścia optycznego czy usb za pomocą pcm2707, układ ten przecież nie wiele zajmuje a wejście usb na pewno się przyda
    Sam jestem w trakcie budowy daca na 2xpcm1796, ale jakoś fundusze nie pozwalają mi na jego ukończenie

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson