Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Turbospręzarka bez intercoolera?

adamiixx 10 Lut 2009 08:46 12417 26
  • #1 10 Lut 2009 08:46
    adamiixx
    Poziom 15  

    Czy można dac turbosprężarkę bez intercoolera do silnika??

  • #2 10 Lut 2009 09:12
    bandzior2
    Poziom 26  

    Pewno, że można. Intercooler chłodzi tylko powietrze dostające się do turbo sprężarki. Wiele aut nie ma intercoolera (przeważnie oryginalnie produkowane turbo diesle).

  • #3 10 Lut 2009 09:20
    adamiixx
    Poziom 15  

    Ajak inaczej można schłodzic powietrze z turbospręzarki?

  • #4 10 Lut 2009 09:36
    marcov
    Poziom 11  

    bandzior2 napisał:
    Pewno, że można. Intercooler chłodzi tylko powietrze dostające się do turbo sprężarki. Wiele aut nie ma intercoolera (przeważnie oryginalnie produkowane turbo diesle).



    Nie bardzo, jego zadaniem jest schlodzenie sprezonego powietrza ktore nagrzalo sie w turbosprezarce aby do kolektora bylo dostarczone mozliwie jak najchlodniejsze

  • #5 10 Lut 2009 09:49
    adamiixx
    Poziom 15  

    A jest inny sposób chłodzenia sprężonego powietrza z turbosprężarki?

  • #6 10 Lut 2009 10:12
    bandzior2
    Poziom 26  

    Innego raczej nie ma.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Znajomy z forum jak montował turbo do Felicii to wpierw bez intercoolera a potem go dał i mówił, że nie odczuł z tego powodu znaczącego wzrostu osiągów po zainstalowaniu intercoolera. Więc na początek, możesz bez obawy zamontować bez coolera.

  • #7 10 Lut 2009 12:42
    adamiixx
    Poziom 15  

    A są jakieś intercoolery do motocykli,chodzi mi aby był jak najmniejszy.Pasowałby mi intercooler z motocykla,jak są??

  • #8 10 Lut 2009 15:43
    Roli
    Poziom 26  

    Napisz do jakiejś firmy tuningowej, np do tomsona, maila z opisem wielkości rdzenia, średnicy wlotowej/wylotowej i zobaczysz jaką ofertę Ci przyślą. A jeśli nie to poszperaj na złomie, może znajdziesz coś co Cię zainteresuje.

  • #9 10 Lut 2009 16:33
    adamiixx
    Poziom 15  

    A motocykle miały doładowania typu turbo??Jak tak to jakie modele??

  • #10 10 Lut 2009 16:51
    Roli
    Poziom 26  

    Jednym z nich był Kawasaki GPZ 750 z lat 80-tych.

  • #11 10 Lut 2009 17:23
    Dee Jay Gucio
    Poziom 20  

    bandzior2 napisał:
    Innego raczej nie ma.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Znajomy z forum jak montował turbo do Felicii to wpierw bez intercoolera a potem go dał i mówił, że nie odczuł z tego powodu znaczącego wzrostu osiągów po zainstalowaniu intercoolera. Więc na początek, możesz bez obawy zamontować bez coolera.


    Bandzior2- masz rację intercoolery to totalna głupota pewnie producenci samochodów mylą się, że w ten sposób uzyskają większą sprawność silnika. Twój kolega z forum pewnie też nie odczułby różnicy gdyby turbina przestała pracować. Powietrze nie jest schłodzone przed turbiną tylko za nią, a intercooler ulokowany w dobrym miejscu daje bardzo dobre efekty w postaci dodatkowych koników.

  • #12 10 Lut 2009 17:46
    Moulder
    Poziom 23  

    Honda CX500 też była doładowana, ale czy miała intercooler nie wiem.

    Poszukaj intercoolerów od małych silników TD, np 1.3, 1.4. W motocyklach raczej nie było, a gdyby były to ceny używanych pewnie były by nie do przyjęcia.

    bandzior2 napisał:
    Pewno, że można. Intercooler chłodzi tylko powietrze dostające się do turbo sprężarki. Wiele aut nie ma intercoolera (przeważnie oryginalnie produkowane turbo diesle).


    Nie prawda, intercooler chłodzi powietrze nagrzane przez turbosprężarkę. Turbosprężarka pobiera powietrze o temp otoczenia (przynajmniej powinna) więc jak schłodzić to powietrze, powietrzem o tej samej temperaturze...

  • #13 10 Lut 2009 17:47
    konik83
    Poziom 15  

    Dodatkowe koniki oraz bezpieczenstwo i lepsze warunki pracy silnika.
    Ale dla malych doladowan (gora 0,5b) mozna sie pokusic o instalacje bez intercoolera. Dobrze wystrojona nie zabije silnika.

  • #14 10 Lut 2009 19:41
    bandzior2
    Poziom 26  

    Moulder napisał:
    Honda CX500 też była doładowana, ale czy miała intercooler nie wiem.

    Poszukaj intercoolerów od małych silników TD, np 1.3, 1.4. W motocyklach raczej nie było, a gdyby były to ceny używanych pewnie były by nie do przyjęcia.

    bandzior2 napisał:
    Pewno, że można. Intercooler chłodzi tylko powietrze dostające się do turbo sprężarki. Wiele aut nie ma intercoolera (przeważnie oryginalnie produkowane turbo diesle).


    Nie prawda, intercooler chłodzi powietrze nagrzane przez turbosprężarkę. Turbosprężarka pobiera powietrze o temp otoczenia (przynajmniej powinna) więc jak schłodzić to powietrze, powietrzem o tej samej temperaturze...


    Pomyliłem się. Ale intelcooler też stwarza pewne opory dla powietrza pod ciśnieniem, które dostaje się do silnika więc nie jest taka prosta droga. Co do kolegi który mówił, że zamontowanie turbo w skodzie felicii nie dało praktycznie niczego to powiem, że z 64KM uzyskał 85KM.

  • #15 03 Mar 2009 22:51
    Runcajs
    Poziom 25  

    bandzior to byla ironia a koledze chodzilo raczej o to ze montaz intercoolera daje lepsze warunki pracy dla silnika i stad dodatkowe moce miedzy innymi dlatego golfy 1,9TD mialy 75km a 1,9TDI 90 oczywiescie wchodzila tu tez elektronika itp ale dzieki coolerowi mozna bylo sie pokusic o zwiekszenie mocy.

  • #16 17 Mar 2009 21:42
    kuba_195
    Poziom 10  

    panowie kolejnosc jest raka: filtr powietrza, (ew. przepływomierz) turbina, IC silnik, po jakiego grzyba Ic przed turbiną? hah bez najmniejszego sensu, IC ma schłodzić powietrze jak najbardziej to możliwe, ponieważ przechodząc przez turbinę bardzo mocno się ogrzewa, i jest rzadsze, a tym samym mniej można go upchnąć. ja u siebie zakładam turbo w 1.6 i zakładam duży cooler żeby było bezpiecznie, bo jak wiadomo silnik na seryjnych częściach trzeba "ochronić" jak tylko się da.

  • #17 17 Mar 2009 23:29
    gacek116
    Poziom 14  

    Różnica mocy pomiędzy 1.9 TD a TDI nie jest spowodowana elektroniką ani intercoolerem , do 1.9 TD wsadzisz pin LDA z 1.6 TD delikatnie dawkę paliwa ruszysz i już masz około 90-100 kucy , to są całkiem inne konstrukcje w tdi masz większe cisnienie wtrysku,bezpośredni wtrysk w niektórych zmienna geometria łopatek turbiny (brak laga) dużo wytrzymalsze podespoły ,regulacja dawki od niskich obrotów aż do momentu maksymalnej mocy i przede wszystkim TDI jeździ momentem obrotowym a TD kucami , Kolega od favoritki nie odczuł różnicy bo pewnie ma jakaś mała turbinka typu T2 od ropniaka za 300zł i pompuje takie małe ilości powietrza że czy schłodzone czy nie to minimalne różnice mocy, Ja do swojego 1.6 TD z T3 i ciśnieniu 1,2 Bara na dolocie wsadziłem icek od mondea przed chłodnice (FMIC) i różnica była kolosalna silnik nie grzał sie aż tak bardzo przy butowaniu i moc na autostradzie całkiem inna. Intercooler ma za zadanie schłodzić powietrze tak by powietrze tłoczone od ciśnieniem do cylindra było chłodniejsze a co za tym idzie jak koledzy wyżej wyjaśnili "gęstsze" a jak wiadomo więcej tlenu= lepsze spalanie ( nie zawsze)

  • #18 18 Mar 2009 09:34
    Moulder
    Poziom 23  

    gacek116 napisał:
    TDI jeździ momentem obrotowym a TD kucami

    Ciekawe stwierdzenie, tak jakby przeczy fizyce :D

    gacek116 napisał:
    ak wiadomo więcej tlenu= lepsze spalanie ( nie zawsze)


    Jak wiadomo więcej powietrza (tlenu)>więcej paliwa można spalić - uzyskać większą moc

  • #19 18 Mar 2009 14:41
    bandzior2
    Poziom 26  

    Zacznijmy że TD a TDI to 2 inne silniki. Znaczy się też turbo diesla ale innych producentów. TDI stosuje audi, volkswagen, skoda. TD to bodajże opel ale nie jestem pewien na 100%. Nie zawsze więcej powietrza to lepsze spalanie. Jak ustawisz duże ciśnienie powietrza na samej sprężarce i nie dostateczną ilość paliwa na sterowniku to będzie mulić silnik. Straci przez to moc a nie zwiększ się.

  • #20 18 Mar 2009 15:22
    gacek116
    Poziom 14  

    "TDI stosuje audi, volkswagen, skoda. " TD i D także grupa VAG(Volkswagen Audi Group)TD to poprostu przodek TDI w grupie VAG wiekszosc marek stosuje silniki TD jak i TDI(wsensie że bespośredni wtrysk) tylko ze pod inna nazwą i osprzętem np jak DTI oplowski itp a co do za dużego ciśniania względem dawki to do pewnego momentu jedziesz a nagle przestajesz czuć przyśpieszenie i słyszysz szum wtedy już wiesz ze za mało paliwka wtryskiwane jest do cylinderka , ale tak jak w dieslu i silnikowi niby się nic nie powinno dziać na takich ustawieniach pozatym ze masz na wysokich obrotach lub dużym obciażeniu silnika tak jakby blokadę wyłączającą moc xD w benzynie to się zwie uboga mieszanka i niszczy silnik .

  • #21 18 Mar 2009 15:37
    robokop
    Moderator Samochody

    Td = Turbo diesel, TDI = Turbo Direct Iniection.
    Turbo diesle w wykonaniu VW są silnikami z wtryskiem pośrednim ( do komory wirowej), pomimo że miewały intercooler ( stare diesle 1.6 "RA", "SB"), zaś TDI (1Z, AFN i nowsze) są silnikami z wtryskiem bezpośrednim, dzięki intercoolerowi są bardziej wysilone, no i trwalsze - wystarczy spojrzeć na zalecenia czasu wymiany oleju w silnikach TD i TDI.

  • #22 18 Mar 2009 16:40
    konik83
    Poziom 15  

    Cytat:
    , no i trwalsze - wystarczy spojrzeć na zalecenia czasu wymiany oleju w silnikach TD i TDI.


    Co ma intercooler do wymiany oleju??
    Wydluzenie przebiegow miedzyobslugowych wynika tylko z postepu jakosciowego samych olejow.
    W czasach TD producent oleju nie pozwalala na tak dluga jazde jak dzis.

  • #23 18 Mar 2009 19:47
    adamiixx
    Poziom 15  

    Dużo się tu dowiedziałem w tym temacie,dzięki.

  • #24 24 Mar 2009 15:56
    slazdu
    Poziom 10  

    Witam
    Ciekawy temat został poruszony na tym forum :) A to dlatego, że akurat jeżdżę bez intercooler'a. Mam Mondziaka TDCI 130KM, z turbo ze zmienną geometrią, systemem CR, intercoolerem itd. Jakiś czas temu "trafiłem", jadąc przez las, zająca. Pociekła mi chłodnica silnika, którą dałem do naprawy. Pozostał jednak dziwny objaw - poszarpywanie przy jeździe na równych obrotach. Od mecha do mecha i nic... W końcu wypiąłem intercooler i na jego miejsce wstawiłem ... rurę. Odpowiednio ją przedtem przygotowałem, ale objaw był oszałamiający. Poszarpywanie ustąpiło. Założyłem z powrotem, objaw wrócił. Usunąłem i spoko. Jednak nie lubię takich "modyfikacji". Zamówiłem nowy i właśnie na niego czekam. Najwidoczniej przy dużym ciśnieniu gdzieś uciekało powietrze, oszukując kompa.
    Jeżeli zaś chodzi o objawy jazdy bez, to jest może troszkę słabszy. Rura po przejechaniu 20km była letnia, czyli powietrze ją ogrzało - temp. na zewn. ok. +4-5st. A co miało by się dziać w lato ?
    Pozdr. dla dociekliwych.
    slazdu

  • #25 28 Mar 2009 14:53
    Marcin G.
    Poziom 18  

    Im chłodniejsze powietrze zasysające przez silnik tym silnik lepiej pracuje. Intercooler dodaje moc, tylko najlepiej odczujemy to w lato gdy panują wysokie temperatury powietrza. Ważne gdzie jest zamocowany intelcooler, musi być w takim miejscu gdzie będzie najlepiej chłodzony powietrzem. I musi być za turbiną a nie przed!!

  • #26 29 Mar 2009 08:45
    adamiixx
    Poziom 15  

    Marcin G. napisał:
    I musi być za turbiną a nie przed!!


    To ja wiem.

  • #27 29 Mar 2009 16:16
    Marcin G.
    Poziom 18  

    Założenie małego intercoolera mija się z celem bo tylko osłabi pompowanie turbiny i w dodatku nie wyrobi na schładzanie powietrza. Musisz dobrać intercooler do turbiny.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME