Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

AirCar zdalnie sterowany

piotrek700 12 Lut 2009 20:04 16533 24
  • AirCar zdalnie sterowany

    Witam, to moja pierwsza konstrukcja publikowana na elektrodzie.
    Przedmiotem mojej publikacji jest pojazd AirCar. Historia jego budowy jest dość długa wiec nie będę się rozpisywał. Warto wspomnieć o prototypach które powstawały na klockach lego. Ale skupmy się na początek na zdalnym sterowaniu.
    Zdalne sterowanie zastosowane w moim samochodziku jest zmodyfikowaną przeze mnie wersją pochodzącą ze strony http://www.kubaw.it.pl/aparatura_433mhz.html
    Modyfikacja polega głównie na zmianie modułów nadawczych i odbiorczych na parę RT11-433MHz, RRQ3-433MHz .Wiem ze urządzenia pracujące na tej częstotliwości nie są dobrą alternatywą ale nic innego nie miałem pod ręką. Modyfikacji uległ również odbiornik. Zastosowałem inny filtr do serw oraz nadajnik ma oddzielną sekcje zasilania co zapobiega stracie sygnału w przypadku zacięcia sie serwa. Podczas śledzenia różnych wątków na forum dość często pojawiało się pytanie o długość anteny. Według moich obliczeń dla anteny miedzianej o średnicy przewodu antenowego 1,4mm długość powinna wynosić 16,76 cm lub powinna być całkowita wielokrotnością podanej wartości. W przypadku konstrukcji dipola długość nie ulega zmianie. Odbiornik jest zasilany dwoma akumulatorkami 9v.
    Air car zbudowany jest na aluminiowym podwoziu wyciętym z blachy 3mm. Koła a konkretnie same opony są z klocków lego. Felgi zostały wymienione na aluminiowe. W felgach znajdują się łożyska co w przypadku starych plastikowych felg zapobiega topieniu się plastiku.
    Za skręt przedniej osi odpowiada mini serwo. Trochę go zmodyfikowałem z jednej strony umyślnie a z drugiej nie. Stosując normalne serwo bez żadnej przekładni wychylenie kół było zbyt małe. A z racji tego ze w jednym wysiadł mi potencjometr zastąpiłem go innym (dobrze widocznym na przodzie AirCar'a) co zaowocowało wychyleniem kół o 45 stopni w prawo i w lewo. Tylne koła są takie same jak przednie tyle tylko że są zamontowane na stałe. Napęd stanowi silnik firmy JOHNSON (wyciągnięty z wkrętarki Ojca). Zasilany jest 8 bateriami NiCd każda 1,2V (co do pojemności nie wiem ponieważ bateria pochodzą z jeszcze innej wkrętarki).Baterie przytwierdzone są za pomocą pasków plastikowych samozaciskowych. Na silniku zamontowane jest śmigło 8/6'' trój-łopatowe. Montowałem również śmigło 10x4/25x10 na którym szczerze powiedziawszy autko jeździ szybciej ale zdecydowanie głośniej. Śmigło połączone jest z silnikiem carbonowo-aluminiową rurką (kiedyś była to moja strzała stosowana w łucznictwie). Całość wiąże klej termiczny i nawinięte paski izolacji zapobiegające zsuwaniu się śmigła. Gaz, stop i wsteczny stanowi serwo połączone z wyłącznikiem 6 pinowym 3 pozycyjnym (proste i skuteczne).
    Załączam zdjęcia oraz film z jazdy.

    AirCar zdalnie sterowany AirCar zdalnie sterowany AirCar zdalnie sterowany
    AirCar zdalnie sterowany AirCar zdalnie sterowany AirCar zdalnie sterowany

    Najpierw filmik ze starym autkiem z klocków

    Link

    A teraz nowa konstrukcja

    Link

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    piotrek700
    Poziom 13  
    Offline 
    piotrek700 napisał 117 postów o ocenie 421, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Kraków. Jest z nami od 2008 roku.
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • #2
    Kodi14
    Poziom 23  
    Bardzo ładnie to wszystko wygląda i nawet szybko jeździ, a możesz podać przybliżony koszt, ile musiałeś wydać na elementy itp bo interesuje mnie za ile takie cacko można zbudować:)
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • #3
    pavel0910
    Poziom 15  
    Przypuszczam, że osoba obsługująca model nie będzie tam pchała paluszków, a przypadkowo też nikt raczej nie dostanie, bo jest to wysunięte do tyłu więc w miare bezpieczne. :P
  • #4
    Koni.9
    Poziom 10  
    A tak swoją drogą, czy dołożenie obudowy wokół łopatek (jakiegoś kawałka cienkościennej rury o średnicy minimalnie większej od średnicy okręgu zataczanego przez łopatki) nie zwiększyło by ciągu?

    Sam projekt bardzo fajny :) Schludna konstrukcja i wygląda solidnie.
  • #5
    Cycu67
    Poziom 13  
    jaki masz regulator obrotów
    sam robiłeś
  • #6
    gzgzgz
    Poziom 11  
    Cytat:
    Przypuszczam, że osoba obsługująca model nie będzie tam pchała paluszków, a przypadkowo też nikt raczej nie dostanie, bo jest to wysunięte do tyłu więc w miare bezpieczne


    bardziej chodzi o to co będzie jak auto się wywróci na bok.

    Ciekawi mnie też czemu zastosowałeś taki rodzaj napędu a nie zwykły ("na koła"), przecież taki ma duże straty mocy i dużą bezwładność a do tego jest cięższy niż zwykły. Według mnie taki rodzaj napędu jaki zastosowałeś dobrze by się sprawdził w pojeździe które musi przemieszczać się np. po piachu lub po wodzie.

    pozdrawiam
  • #7
    chalcarz87
    Poziom 10  
    gzgzgz napisał:
    Cytat:
    Przypuszczam, że osoba obsługująca model nie będzie tam pchała paluszków, a przypadkowo też nikt raczej nie dostanie, bo jest to wysunięte do tyłu więc w miare bezpieczne


    bardziej chodzi o to co będzie jak auto się wywróci na bok.

    Ciekawi mnie też czemu zastosowałeś taki rodzaj napędu a nie zwykły ("na koła"), przecież taki ma duże straty mocy i dużą bezwładność a do tego jest cięższy niż zwykły. Według mnie taki rodzaj napędu jaki zastosowałeś dobrze by się sprawdził w pojeździe które musi przemieszczać się np. po piachu lub po wodzie.

    pozdrawiam


    fajny samochodzik a co do kolegi powyżej to musiałby być mechanizm różnicowy aby dało się skręcać bądź na napędzanej osi po silniczku na kole bo gdy wraz z taka samą prędkością będą się obracać obydwa koła to będzie mały kłopocik ze skręcaniem...
  • #8
    piotrek700
    Poziom 13  
    Kodi14 napisał:
    Bardzo ładnie to wszystko wygląda i nawet szybko jeździ, a możesz podać przybliżony koszt, ile musiałeś wydać na elementy itp bo interesuje mnie za ile takie cacko można zbudować:)


    co do kosztów budowy to ciężko mi powiedzieć ponieważ wszystkie elementy pochodzą z odzysku ale sądzę, że w 250zł powinno sie wszystko zamknąć wraz ze zdalnym sterowaniem.


    KBCH napisał:
    czy to jest aparatura z tej stronki: http://www.kubaw.it.pl/ ?


    Tak aparatura pochodzi z tej stronki

    gzgzgz napisał:

    bardziej chodzi o to co będzie jak auto się wywróci na bok.

    Ciekawi mnie też czemu zastosowałeś taki rodzaj napędu a nie zwykły ("na koła"), przecież taki ma duże straty mocy i dużą bezwładność a do tego jest cięższy niż zwykły. Według mnie taki rodzaj napędu jaki zastosowałeś dobrze by się sprawdził w pojeździe które musi przemieszczać się np. po piachu lub po wodzie.

    pozdrawiam


    Przypatrzcie sie na zdjęcie podwozia autka, zobaczycie wycięcie na silnik między tylnymi kołami. Początkowo autko miało mieć napęd klasyczny ale później niemiałem czasu zrobić elementu łączącego koła z silnikiem wiec na szybko zrobiłem to co jest.

    Co do wywracania się autka. Na początku tylnie koła były na jednej osi co przy skręcie nie sprawdzało się za dobrze (autko sie wywracało z powodu wysoko zawieszonego punktu ciężkości) z powodu tej samej prędkości kół. Później zamontowałem koła na dwóch różnych osiach co zadziałało trochę jak mechanizm różnicowy i autko juz się nie wywracało.

    Koni.9 napisał:
    A tak swoją drogą, czy dołożenie obudowy wokół łopatek (jakiegoś kawałka cienkościennej rury o średnicy minimalnie większej od średnicy okręgu zataczanego przez łopatki) nie zwiększyło by ciągu?

    Sam projekt bardzo fajny :) Schludna konstrukcja i wygląda solidnie.


    dołożenie rury wokół śmigła nie zwiękrzyło by ciągu ponieważ jest to śmigło lotnicze i cały pęd powietrza jest skupiany na kształt stożka o wierzchołku w osi obrotu. Jeżeli stosowali byśmy coś na kształt wiatraczka z chłodzenia od komputera (co dało by marny wynik) takie rozwiązanie na pewno by pomogło
  • #9
    Colina2
    Poziom 16  
    mam pytanie dotyczące aparatury: czy ktoś wie jak zmodyfikować aparaturę ze strony http://www.kubaw.it.pl/ tak aby wszystkie kanały były proporcjonalne? :D
  • #10
    Fsoliebhaber
    Poziom 17  
    Skoro połączyłeś serwo Gaz-Stop-Wsteczny z przałacznikiem, to nie lepiej byłoby (tzn wg mnie) wrzucić w to miejsce potencjometr? A ten z kolei połączyć z regulatorem, np regulatorem napięcia, PWM silnika itp.
    Wówczas mógłbyś płynnie sterować obrotami silnika/śmigła/siłą ciągu.
  • #11
    Colina2
    Poziom 16  
    Fsoliebhaber napisał:
    Skoro połączyłeś serwo Gaz-Stop-Wsteczny z przałacznikiem, to nie lepiej byłoby (tzn wg mnie) wrzucić w to miejsce potencjometr? A ten z kolei połączyć z regulatorem, np regulatorem napięcia, PWM silnika itp.
    Wówczas mógłbyś płynnie sterować obrotami silnika/śmigła/siłą ciągu.


    A jak w takim razie sterować tym serwem? swoją drogą to oryginalnie rozwiązałeś sprawę włączania i wyłączania silnika w samochodziku :)
  • #13
    Colina2
    Poziom 16  
    to nic byś nie uzyskał bo on w tej chwili po przełączeniu włącznika na pilocie przesuwa się w jakąś pozycje(skrajną) a po wyłączeniu wraca do pozycji zero
  • #14
    WoŹnY
    Poziom 28  
    Niestety sprawność takiego napędu jest znikoma, jak już ktoś pisał. Ale co tam każdy robi jak uważa. Ponadto osłona na śmigło, nie po to aby ktoś tam palca nie włożył, ale choćby po to że jak wjedziesz w przeszkodę abyś go nie uszkodził. Takie połamane śmigło w ekstremalnych przypadkach może się obserwatorom w oko wbić - skutki opłakane.
  • #15
    msichal
    Poziom 20  
    Bardzo fajny projekt, gdybyś dodał pod samochód cienkiego styropianu i założył większe koła/obniżył je to miałbyś fajną amfibię, tylko dać jeszcze jakiś ster :D Mam jedno pytanie- jeżeli dałbym na tył zwykły wiatrak 80 to raczej daleko bym nie zajechał, nieprawdaż? Wydaje mi się że to mogłoby zadziałać z jakimś małym silniczkiem z jakiejś zabawki, tylko podłączonym pod wyższe napięcie.

    PS. z tym podwodziem z klocków to fajny pomysł :D
  • #16
    dzik9999
    Poziom 14  
    Gratuluje projektu
    Jaki ma zasięg ta aparatura na tych modułach ??
  • #17
    Colina2
    Poziom 16  
    msichal napisał:
    Wydaje mi się że to mogłoby zadziałać z jakimś małym silniczkiem z jakiejś zabawki, tylko podłączonym pod wyższe napięcie.


    Lepiej poszukaj jakiegoś sklepu modelarskiego i kup normalny silniczek modelarski bo nie są takie drogie a dadzą nieporównywalnie większy efekt. :wink:
  • #18
    XAX
    Poziom 21  
    Może się czepiam i idę na łatwiznę ale ponieważ bawię się modelarstwem kołowym mam kilka uwag.
    1) Czy nie taniej i szybciej było by kupić jakaś starą aparaturę na allegro???
    2) Serwa firmy TowerPro kosztują 20-35 pln a mają duży uciąg i szybkość.
    3) Jak już koledzy napisali silnik modelarski miałby dużo lepsze parametry nie wspominając o bezszczotce ale tu trzeba by już kupić regulator do niej.
    4) Akumulator też można dać lepszy lub zastosować pakiet modelarski 7,2V. Miałbyś aku standardowe i mógłbyś je wymieniać w dowolnej chwili.

    Ogólnie projekt ładny i ciekawy.
    Podziwiam za chęci i zacięcie.
  • #19
    piotrek700
    Poziom 13  
    zasięg około 200 metrów na otwartej przestrzeni
  • #20
    Otaku9
    Poziom 23  
    Czy przy konstrukcji było konieczne programowanie scalaków?
    Pytam się, gdyż zaciekawiła mnie ta konstrukcja sterowania, a nie znam się zbytnio na "tej" dziedzinie.
    Co prawda dużo bardziej podobają mi się konstrukcje malutkich samolotów, ale i ta jest ciekawa.

    Generalnie, zamysł AirCar'a został zrealizowany, a to jest największym sukcesem. Wszelkie ewentualne usprawnienia są możliwe, czyli projekt jest ograniczony jedynie dostępnością lepszych, droższych elementów.
  • #21
    piotrek700
    Poziom 13  
    Otaku9 napisał:
    Czy przy konstrukcji było konieczne programowanie scalaków?
    Pytam się, gdyż zaciekawiła mnie ta konstrukcja sterowania, a nie znam się zbytnio na "tej" dziedzinie.
    Co prawda dużo bardziej podobają mi się konstrukcje malutkich samolotów, ale i ta jest ciekawa.


    Musisz zaprogramować układ bo inaczej nic z niego nie będzie:D
  • #22
    Colina2
    Poziom 16  
    A umie ktoś zmodyfikować program dla nadajnika lub odbiornika tak żeby wszystkie kanały były proporcjonalne? Bo ja niestety assemblera nie umim :cry:
  • #23
    dzik9999
    Poziom 14  
    ehh wszystkie kanały tej aparatury sa proporcjonalne
  • #24
    Adrian_sekowski
    Warunkowo odblokowany
    Mam pytanko pośrednio związane z tematem.

    Mam aparaturę nadajnik i odbiornik jakiejś tam firmy ale nie istotne teraz to. Proporcjonalna oczywiście.

    chwila obecna:
    wychylenie w nadajniku skrętu na max - serwo wychyla się jakieś 60st od pozycji środkowej

    Chcę osiągnąć:
    Większy wychył serwa np na max 90st.

    Czym to idzie? Zasilaniem chyba nie skoro nie obciązone serwo wychyla się tylko na 60st a nie 90. Czy wymiana potencjometrów w nadajniku na większą wartość spowoduje większy wychył serwa?

    Dziękuje i czekam
  • #25
    XAX
    Poziom 21  
    Witam

    Jeżeli jest to standard modelarski to serwami sterujesz szerokością impulsów i aparatura powinna mieć trymery lub rezystory po bokach potencjometrów. Jeżeli to jakaś zabawka to gorzej.