Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić nadajnik na fale długie?

14 Kwi 2004 05:53 7339 13
  • Poziom 23  
    czy ktos probowal cos takiego robic?a jesli tak to z jakim skutkiem?interesuje mnie nadajnik o mocy okolo 20mW badz mniejszej(w kazdym razie nie przekraczajacej 100mW) emisja oczywiscieAM nie mam doswiadczenia z ta modulacja :( -inny rodzaj modulatora,nadajnik jest bardziej skomplikowany niz przypadku FM no i czestotliwosc nie typowa...
  • Poziom 29  
    Pomysł fajny tylko......... jaka antene do tego chcesz podłączyć, nawet półfalowa bedzie miała kilkaset metrów. Reszta jest do rozwiazania.
    Pozdrówka
  • Poziom 19  
    Czesc
    Pytanie: na jakiej czestotliwosci bys chcial pracowac.
    Nadajnik na ta moc mozna zrobic na paru tranzystorach.
    Antena, w domowych warunkach, to tylko tzw: LOOP,
    inne, ze wzgledu na wymiary, nie wchodza w rachube.
    Pozdrowienia
  • Poziom 23  
    Panowie znam sie na antenach... i wiem ze przy tej mocy mozna zastosowac ferrytowa antenke i nie przeszkadza mi to (mam projekty anten ferrytowych na krotkie-problem to moc ale nie tu)minesza o to jaka czestotliwosc...powiedzmy200 KHz badz wiecej i mysle ze nie chodzi tu o rodzaj tranzystorka-tylko o VFO- w tym przypadku wzbudnica...nisko pracujace i stabilne-w miare...indukcyjnosc nadajnikma...ma byc maly( :D :D :D :D )-wiadomo o co codzi??(przenikalnosc scian i takie tam "bzdety" :D )jaki problem-teoretycznie wiadomo o co chodzi-nadajnik... ale ja mam problem z modulatorem...czy transformator mozna adoptowac z cb?-pytam bo nie mam nie mam praktyki...
  • Poziom 19  
    Czesc
    Zamiast trafa z cb, wziasc trafo ze starej karty modemowej.
    Wersje przed 14,4 mialy trafo o mocy przenoszonej 200mW,
    w pasmie 200 - 5000 Hz. Dla Panskiego nadajnika 20mW, jest
    to dosc duzy zapas. Ponadto jest on zdecydowanie mniejszy
    od tego z cb. Jesli Pan ma naprawde 20mW, to ten ze wspol-
    czesnych modemow , tez wystarczy.Trzeba tylko sprawdzic,
    aby nie byl taki, co ma co druga blaszke.
    Pozdrowienia
  • Poziom 23  
    fajno dziex("panski" nadajnik-heh) ten nadajnik wcale nie ma byc "panski"tylko calkiem normalny jeszcze nie "jest"a rozwazam sprawe calkiem teoretycznie zeby pozniej nie tracic czasu na bledy-trafko mam od jakiejs zabawki udajacej krotkofalowke wiec nie jest duze antena ferrytowa nie jest duza i w dodatku kierunkowa,20miliwatow to liczba orjetacyjna nie chce przekraczac 100 ze wzgledu pobor pradu,no i zasieg...to nie ma byc rozglosnia radiowa o charakterze globalnym tylko"mikro"nadajnik-pozdrawiam
  • Poziom 15  
    SIE KŁANIAM

    tak sobie wydumałem by puścić sygnał np 100khz po drutach zasilających.
    w swoich poszukiwaniach znalazłem coś http://www.commax.pl/pdf/WI_3SN_I.pdf takiego.
    jest to diść ciekawa maszyna bo moduluje częstotliwość nie amplitude.
    modulacja fm jest dużo mniej podatna na zakłucenia, no i odpada spadek amplitudy wyjściowej przy spadku sygnału w.cz. - tak jak w AM.
    wydaje mi sie jednak ze będzie problem by zmodulować FM przy tak nikich częstotliwościach no i potem demodulować.
    bawił się ktoś może modulacją FM w zakresie LW ?
  • Poziom 17  
    Zrobiłem kiedyś "bezczelny" nadajnik na fale długie w bardzo prosty sposób.Jak napisałeś o antenie ferrytowej to mi się przypomniało.Na tym samym ferrycie nadawało i generowało poprzez uzwojenie sprzęgające.Było to chyba nawet na jakimś jednym tranzystorze m.cz.Szczegółów niestety nie pamiętam.A było to dosyć dawno gdy początkowałem te tematy.Modulacja była na mikrofonie węglowym w szereg z zasilaniem.Działało jakoś,ale w ten sposób można by wykonać klasyczną modulację jak w CB na transformatorku lub są układy modulujące na tranzystorach też w CB.Poczytam czasem ten temat z ciekawości co zbudowałeś.Powodzenia.
  • Poziom 37  
    Przeszło 40 lat temu zbudowałem taki nadajnik na fale długie na jednej lampie o mocy ok 3W lecz próby z anteną skierowały mnie na użycie sieci energetycznej jako traktu rozsyłowego. Można więc było odbierać audycje w odległości do 0,5 km w mieszkanoiach zasilanych z tej samej sieci. Modulacja była anodowa (zasilanie generatora było wzięte z anody lampy głośnikowej). Nadajnik (kilkadzisiąt mW) na fale długie z anteną nadawczą, ferrytową będzie miał zasięg kilkudziesięciu centymetrów a w najlepszym razie kilka metrów (zależeć to będzie od czułości odbiornika). Prostota układu na te częstotliwości zachęca jednak do prób. Można w ten sposób zrealizować słuchawki bezprzewodowe lub jakieś zdalne sterowanie. Jako antenę nadawczą można użyć pętlę kilkuzwojową wokół pokoju za liswą przypodłogową. Odbiorcza to oczywiście ferrytowa lecz ustawiona pionowo.
  • Poziom 16  
    Jeśli sprawa jest jeszcze aktualna / temat wystartował w 2004 / to dołączam swoje uwagi :
    1 - aby w dzisiejszych czasach prekazać skutecznie jakakolwiek informację na "falach długich" należy uwzglednić poziom tego czym wypełnione są praktycznie "te" fale. Wystarczy włączyć dowolne radio na ten zakres i posłuchać. A słychać dużo, pomijając 3 - 4 bardzo, bardzo silne stacje brodcastingowe, to słychać wszystko i to na raz - odchylanie z telewizorow i monitorów, wiertarki, sprzet AGD, harmoniczne z przetwornic zasilaczy... itd.
    2 - Widmo wszystkich tych zakłóceń ma w wiekszości, charakter amplitudowy dlatego w rachubę wchodzi wyłącznie modulacja FM lub bardzo wąska któraś z odmian cyfrowej. Tylko tak mozna odciąć się /trochę/ od pól zakłócających
    3 - sprawność anten ferytowych jako nadawczych jest bardzo mała, dlatego część odbiorcza musi być bardzo wąska / selektywna / i jednoczesnie bardzo czuła.

    Reasumując - warunki techniczne panujace na LW są dość kłopotliwe, dlatego raczej odradzam drogę w tym kierunku.

    Co wcale nie oznacza że tych częstotliwości nie wykorzystuje jeszcze dziś w praktyce. Np. w górnictwie funkcjonuje telefonia FM pomiędzy pociągami na dole w kopalniach - sygnał FM, w zakresie długofalowym rozsyła się po trakcji zasilajacej elektrowozy - w lampach górników znajdują się mininadajniki, w przypadku zawału można taki nadajnik namierzyć specjalnym odbiornikiem / ostatnio system sprawdził się w jednej z kopalń /. Trzeba jednak uwzgłednić że na dole w kopalni widmo fal długich jest znacznie bardziej czyste niż nad ziemią.

    Są produkowane i używane domofony, w ktorych sygnał rozpowadzany jest po przewodach sieciowych / o czym pisał Kolega w poprzednim poście / tak, to też na "falach długich" w FM-e.
    Spotkałem też różne zabawki / ale te starsze / zdalnie sterowane z anteny na bardzo małą odległość lub z rozwijanej w pomieszczeniu pętli.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 34  
    Jesli fale dlugie -to nie da sie tego znaczaco zmodulowac czestotliwoscowo - ale przy stabilnej fali nosnej- ktora nalezaloby wziasc z fali polskiego radia pr1 -mozna ja wziac przeaez petle fazowa -wtedy bedzie stabilna -moze nawet 10/-6/.
    majac taka czestotliwosc moze daloby sie precyzyjnie krecic -w lewo lub w prawo -faza. kluczujac zmiane fazy - mozna przeslac info-nie bedzie to
    muzyka big-bitowa -ale takie cos jak sobie brzeczy na liniach wys. napiecia-jakies dane telemetryczne.

    Czesc panstw na dl. falach-moze i na srednich - nadaje swoje wzorce czasu -oraz info -ktorych przeznaczenia nie poznamy.
    Przecietne radio -jest gluche na takie wolne sygnaly.-uzytkownik nie wie nawet ,ze oplaca transmisje danych.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Yaga

    na falach dlugich obwod rezonansowy ma b. wysoka dobroc-to co slychac w radiu to sztucznie popsuta dobroc obw. dl. fal -po to aby nadawac i odbierac pasmo do 4,5kHz/2x 4,5kHz=9kHz/......to zrobil czlowiek
    Fizykalny obwod -anteny ramowej -jest tak dobry ,ze naszklient nadawca bedzie mial problem z jakscia detali skladowych-stad musi sie przyczepic do stabilizowanej atomowo czestotliwosci W-wa 1. INACZEJ CO DOSTROJENIE LUB ZMIANA TEMPERATURY-stacja mu odplynie.
    A w tzw. f-mie -caly smietnik ktos namierzy- ale 20mW na falach dlugich
    to moze 30 m zasiegu-wiec cala zabawa jest nieszkodliwa-
    zaklocenia od zaplonu malucha moga miec wg mnie ok.0,5-5 W MOCY...
  • Poziom 16  
    Drogi Kolego KaW. Pewnie masz racje, wszak nieomylni są tylko w niebiosach. Ale nic to - bardzo trudno było by mi podjąć z Tobą jakąkolwiek dyskusję ale tylko dlatego że zastosowałeś w swym poście cały szereg niezrozumiałych dla mnie odkrywczych i nowatorskich pojęć "technicznych" raczej z pogranicza slangu - a w tym jestem bardzo słaby i poddaje się. Szczególnie ujelo mnie pojecie " nie można znaczaco zmodulować"
    Ale nie przejmuj się tym co napisałem, człowiek się całe życie uczy - popracuje jeszcze nad sobą i może łatwiej będzi mi to zrozumieć gdyż jak się okazuje 35 lat pracy w radiokomunikacji to za mało. Ten post zbacza z tematu ale chciałem pokazać jak łatwo coś napisać - tylko po to - aby napisać.
  • Poziom 15  
    100khz leży jeszcze w zakresie przenoszenia szybszych wzmacniaczy mocy audio.
    jeśli z takioego wzmacniacza np. scalonego zrobiło by sie generator to pewnie modulacja częstotliwości jego wzbudzania nie była by zbyt skomplikowana.
    niewiem natomiast jak to potem z powrotem zamienić w dżwięk.
    chodzi tu o jakieś proste rozwiązania, pomijając zabawe z mieszaczami i podnoszeniam częstotliwości do 10,7MHz potem demodulacją FM na popularnych układach.

    chciałem poeksperymentować z tym zakresem bo niemam żadnych doświadczeń.
    czytałem dwa słowa o łączności podziemnej i chciałem to wytestować, prócz tego przesył dżwięku po sieci energetycznej jest też bardzo dobrym zastosowaniem tego pasma.
    faktycznie wszystkie monitory, traktory i pralki automatyczne robią zakłucenia na falach LW, więc modulacja AM ma małe szanse na prawidłową prace przy małych mocach.
    więc jak tu zdemodulować FM...
  • Poziom 34  
    znaczaco -to znaczy bez klopotow.

    Natomiast -trudno mowic mi o modulacji czestotliwosci ,przy
    czestotliwosci 100kHz- gdyby to bylo takie dobre i latwe to caly swiat

    bylby juz sie nie bawil w FM itp itd .

    Bardzo trudne dzielo sobie wymyslil kolega kochany...

    Dodano po 6 [minuty]:

    pomocnikiem moze byc tutaj Pan Cezary Rudnicki -trzeba zadzwonic i zapytac czy by czegos sprytnego nie poszukal... TELEFON BEDZIE
    w" radioelektroniku ".O ile dobrze pamietam- ten Pan opracowywal
    patenty -moze cos zostalo w pamieci .
    w Radioelektroniku jest tez adres emilowy.