Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

skuter elektryczny własnej roboty

16 Lut 2009 00:47 7495 12
  • Poziom 11  
    Na wstępie witam wszystkich forumowiczów. Chciałbym wam przestawić kilka problemów z którymi muszę się zmierzyć. Buduje pojazd elektryczny na ramie hulajnogi na dużych pompowanych kołach. Zamierzam napędzić ja silnikiem elektrycznym prądu stałego 24v 350watt max 19A. Do zasilania użyje akumulatorów żelowych. Jako przeniesienie napędu wykorzystam łańcuch wraz z kołem od popularnego skutera elektrycznego. Do płynnego regulowania obrotami silnika używam regulatora mocy PWM na MOSFETach jego max napięcie zasilania to 30v a max prąd to 100A. Według moich obliczeni pojazd będzie mógł osiągnąć max 23km/h. Niestety nie do końca satysfakcjonuje mnie ta prędkość. Zamierzam przewoltować silnik podając mu 36 zamiast 24v. Zdaje sobie sprawę z tego. że prąd drastycznie wzrośnie jak i ciepło wydzielane przez silnik. Proszę o pomoc. Jak sądzicie ? czy mogę zasilić go większym napięciem, czy silnik to wytrzyma ? Drugi problem jest taki, ze nie mogę na regulator podać więcej niż 30v. Czy mogę wpiąć 3 akumulator pomiędzy silnik a regulator pwm? Czy akumulator atakowany impulsami to przeżyje ? Wiem, że akumulatory ładuje się impulsowo więc nie powinno mu się nic stać. Tak bynajmniej mi się wydaje. Gdybym zwiększył napięcie zasilanie o 12v to znacznie poprawiłbym osiągi a moc wzrosłaby do około 750watt!! Proszę o propozycje rozwiązania tych problemów. Może jakieś nowe pomysły na które jeszcze ja nie wpadłem.
  • Poziom 20  
    Bawiłem się trochę w takie napędy i wydaje mi się że tak mały silniczek po prostu tego nie wytrzyma, zakładasz tu spokojną jazdę a weź pod uwagę to, że pojazd będzie gwałtownie przyśpieszał i tu żre duuuużo więcej prądu nawet przy zasilaniu 24 V, jaki masz sterownik ?? bo silnik jakiś czas pożyje zanim się przepali nawet pod sporo większym obciążeniem, ze sterownikiem już może być gorzej.
  • Poziom 11  
    Jest to sterownik w technologi impulsowej pwm. Elementy wykonawcze to 3 tranzystory mocy Irfz48n. Do ochrony przed przepięciami służy irf540 lub 940 niestety dokładnie nie pamiętam musiałbym zobaczyć. Układ zapewnia pełną regulację prędkości obrotowej w zakresie od 5 do 95%. Prąd max w impulsie to 100A natomiast max prąd ciągły to 75A. Sterowaniem tranzystorów zajmuje się popularny układzik ne555 który zasilany jest przez stabilizator napięcia. Wydaje mi się,że sam sterownik wytrzyma większe natężenie prądu pytanie co z silnikiem? Czy można go przeciążyć i czy wolno wpiąć 3 akumulator pomiędzy silnik a sterownik?
  • Poziom 20  
    Po opisie widzę, że zastosowałeś zwykły przerywacz na mosfecie ?? i sterowanie z NE555 moim zdaniem to nie ma szans przeżyć, brak zabezpieczeń przetężeniowych itp. Polecam zastosować jakiś układ half-bridge i driver z zaimplementowanymi zabezpieczeniami.
    Co do silnika to z własnego doświadczenia wiem, że nie ma sensu planować układu bez zapasu mocy a już na pewno bez sensu jest planowanie układu przy z góry zaplanowanym przeciążeniu, długo się tym nie pobawisz, a chciałbym widzieć jak podjeżdżasz pod większą górkę :D
  • Poziom 11  
    Mam jeszcze jeden silnik 350 watt. Jedyny problem to jakieś sensowne mechaniczne połączenie dwóch silników. A co do układu myślę, że jest całkiem dobry mi. takie właśnie układy są stosowane do płynnej regulacji prędkości w skuterach elektrycznych. Dzisiaj bardzo ciężko o jakiś dobry silnik prądu stałego.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Co do układu sterownika to nie wiem czy płynne regulowanie wypełnienia impulsów prostokątnych nazywa się po prostu przerywaczem na MOSFETach.

    Dodano po 5 [godziny] 46 [minuty]:

    Ma ktoś jeszcze może jakieś propozycje? Mam 2 silnik 24vi 350 watt, 2 akumulatory 24ah 12v i 6 akumulatorów 7,2ah 12v. Sterownik pwm. Co mogę zrobić? Zostać przy max prędkości 23 km/h i nie przeciążać silnika?
  • Poziom 20  
    Czy prędkość maksymalną policzyłeś zmocy silnika czy prędkości obrotowej silnika i obwodu koła? Jeżeli z prędkości obrotowej to prościej zmienić przekładnie napędową. Poza tym duże pompowane koła powodują duże opory toczenia i zmniejszają osiągi. Kolarze osiągający duże prędkości jeżdża na wąskich szytkach.
  • Poziom 11  
    Witam kolejnego kolegę. Prędkość obrotowa podana jest na tabliczce znamionowej a raczej na naklejce. Wynosi ona 2750 obr/min. Moje przełożenie to 1:6 a obwód koła to 85 cm. Jak łatwo policzyć 2750/6 ~ 458obr/min 458*0,85 ~ 389m/min 389*60 = 23340m/h ~ 23,3 km/h. Wiadomo, że pod obciążeniem obroty silnika jeszcze trochę spadną więc nie będzie to zapewne tak jak policzyłem tylko kilka km/h wolniej.
  • Poziom 20  
    Czyli możesz zmienić przełożenie na 1:5 lub 1:4, tylko pytanie czy 1:4 pociągnie silnik, raczej 1:5 i koła o wąskim przekroju. Trzeba zmienić zębatki, najprościej na silniku.
  • Poziom 11  
    Zmiana zębatki na silniku odpada gdyż ta która tam jest ma tylko 11 zębów, wiec mniejszej nie da się założyć. Może zmiana zębatki na kole, lecz pytanie czy silnik bezie miał na tyle mocy żeby sobie z tym poradzić? Rozwiązanie zapożyczone jest ze skutera elektrycznego. Mam na kole zębatkę mniejszą czyi 66 zębów są jeszcze 88 zębów. Mniejszych od 66 nie spotkałem więc chyba raczej to odpada.
  • Poziom 20  
    Żeby zmniejszyć przełożenie dla wzrostu prędkości to na silniku należy zwiększyć zębatkę o 2 - 3 zęby.
  • Poziom 11  
    Tak racja mój błąd. Pytanie tylko sąd wziąć taką zębatkę o 2 czy 3 zęby większą i żeby pasowała do łańcucha od skutera elektrycznego. Może lepiej jednak przeciążyć ten silnik i podać mu większe napięcie to wejdzie na wyższe obroty.
  • Poziom 20  
    Trzeba szukać, te zębatki robią różnej wielkości, a przeciążenie silnika wyższym napięciem pachnie krótkotrwałą radością.
  • Poziom 11  
    Racja Może pachnieć krótkotrwałą radością no ale przecież nie trzeba go przeciążać na długo. Można też posiadając regulator pwm podwyższyć napięcie na silniku nie o 12 ale o 3 - 6v to zrekompensuje te 2 czy 3 zęby a nie przeciąży tak bardzo silnika.