Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

rower z silnikiem elektrycznym

mimor555 16 Lut 2009 14:18 8299 26
  • #1 16 Lut 2009 14:18
    mimor555
    Poziom 24  

    witam. mam zamiar zbudować rower z silnikiem. Silnik wstawiłbym w BMX-a na 16 albo 18 nie znam dokładnie rozmiaru. I teraz pytanie czy lepiej jako silnik uzyć prądnice od malucha czy rozrusznik? czy coś innego. Zastanawiam się także czy można mieć napęd elektyczny i nożny razem? tzn. czy jeśli silnik by kręcił to czy pedały też? jak to zrobić? Oczywiście akumulator 12 v jeszcze nie wiem ile Ah ale chyba na poczatek od motoru, bo mniejszy i tańszy ale za to krótko trzyma. prosze o odpowiedzi i pomoc:)

    0 26
  • #2 16 Lut 2009 14:44
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Do tego silnika na pewno przydało by się sprzęgło. Tak jak będziesz jechał na pedałach będziesz mieć bardzo duże opory. Rozrusznik ma chyba za dużą moc. A ta prądnica to też m się wydaje trochę niewypał. Zorientuj się nad innym typem silnika. Są gotowe rozwiązania do kupienia. Silniki w piaście trzeba tylko na tym zapleść koło. Ktoś kiedyś dał link na forum ale tera ciężko mi to z najść, spróbuj poszukać z tym że cena nie jest mała. Akumulator od motoru chyba długo nie pojeździ, ale fabryczne rozwiązania też długo nie jeżdżą.

    Znalazłem link do strony o którą mi chodziło
    http://www.ekonapedy.com/

    Kolejny ciekawy link
    http://ev.arbiter.pl/

    0
  • #3 16 Lut 2009 15:46
    mimor555
    Poziom 24  

    no a jeśli nie będę chciał aby przez pedały też jeżdzić to co zrobić? tylko napęd czy sprzeło? Rozwiązania ze storn wyżej są za drogie, a co proponujecie na inny silnik?

    0
  • #4 16 Lut 2009 18:37
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Ciężko z silnikiem. Na elektrodzie był już taki temat poszukaj bo skoda dublować tematów. Rozrusznik byłby dobry gdyby nie przewidzieli go do chwilowej pracy i bendiks by ci robił za sprzęgło. Poczytaj trochę elektroda tam wielu mądrzejszych ode mnie rozpisywało się już na ten temat

    0
  • #5 16 Lut 2009 21:01
    mimor555
    Poziom 24  

    no czytałem to im 2000 zł za sam silnik z osprzetem wychodził:( a bendiksu by się nie dało dorobic do prądnicy? czytałem że pradnica(fiat 126p) jest dobrym rozwiązaniem?

    0
  • #6 17 Lut 2009 06:42
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Podobno prądnica też ma małą sprawność, ale da się zastosować. Sprzęgło by trzeba zrobić z czegoś innego. W starym modelu rometa komara były pedały poczytaj jak tam to było rozwiązane. Pewnie na złomie da się kupić jakieś części z takiego motorowerka

    0
  • #7 17 Lut 2009 17:33
    mimor555
    Poziom 24  

    od komara odpada... za duże i mało estetyczne, a zrobienie samemu takiego mechanizmu to duży koszt. no chyba jak bym znalazł przypadkim takiego komarka to by było ożna włożyć rądnice w miejsce wału. cylinder wyrzucić rzeby chłodzenie było ;D a pedały i skrzynie zostawić... były by 2 biegi... luz... itp... mógłbym też jakiś silnik taki co na dwie strony ma wyjścia... można by zapłon zostawić... np. do świateł. albo może by się dało ładowanie z tego zrobić?

    0
  • #8 17 Lut 2009 23:59
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Ale ładowanie miało by sens tylko podczas jazdy z odsprzeglonym silnikiem. Każda prądnica ma swoją sprawność, a komar jak pamiętam miał prądnice na 6V. Więc w czasie jazdy na silniku elektrycznym było by to tylko niepotrzebne marnowanie energii elektrycznej, ale np podczas jazdy z górki trochę się da odzyskać. Tylko nie wiem czy prądnica motorowerowa dawała prąd stały czy przemienny. Jeżeli stały to trochę kicha z podniesieniem napięcia do 12V. Jeżeli przemienny to prosty prostownik powielający napięcie i wszystko by było ok. Z tym że silniki motorowerowe miały dość sporą moc w porównaniu do takiego napędu rowerowego więc specjalnych prędkości pewnie to nie osiągnie.

    0
  • #9 19 Lut 2009 22:23
    mimor555
    Poziom 24  

    no a kwestia taka np. sama prądnica łańcuchem połączona(wsawiona w miejsce 10 cm wyrzej od pedał... (aby ramy nie psuc) i tyle... co o tym sądzisz?

    0
  • #10 20 Lut 2009 09:20
    dugi.1985
    Poziom 20  

    weż sobie jakiegoś starego składaka i poeksperymentuj (jak nie masz to czasem za przysłowiową flaszkę idzie kupić). Jak opracujesz rozwiązania tobie odpowiadające to przełóż to do ego rowerka który chcesz napędzać silnikiem.

    0
  • #11 20 Lut 2009 14:32
    mimor555
    Poziom 24  

    no będę próbował na ramie od roweru który ma tylni koło(felge) ii nie ma kierownicy do eksperymetów ok:) a jak to wygląda to od strony elektronicznej? czy ten regulator z malucha byłby dobry? no i prądnica oczywiście? czy trzeba jakiś inny regulator wybudować?

    0
  • #12 20 Lut 2009 22:50
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Regulator w tej prądnicy w maluchu służy do regulacji napięcia które podaje na akumulator nie ma to nic wspólnego z jej prędkością obrotową jeżeli wykorzystujesz ją jako silnik. Tutaj najlepszym rozwiązaniem było by zrobienie zasilania na Generatorze PWM. Czyli kątem wypełnienia fali prostokątnej regulował byś prędkość wirowania tego silnika. Poszukaj na elektrodzie może już ktoś zrobił i dał schemat takiego sterownika silnika na taki prąd. Szczerze to nawet nie mam pojęcia jaki tam prąd będzie płynął.

    0
  • #13 25 Lut 2009 17:30
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Kolego zainteresowałem się również rowerem na silnik elektryczny. Z kumplem w garażu mamy różne rupiecie i mamy kilka wentylatorów z samochodów osobowych. Coś wybierzemy dla napędzania starej kolarki, a coś możemy ci zaproponować. Czytałem że wentylator chłodnicy z VW T4 jest ciekawym silnikiem. Taki na razie zdobywamy, ale mamy z VW turan, ale ten ma sterownik sterowany magistralą CAN. Chyba nim nie będzie łatwo sterować. Rozglądałem się za schematami prostych sterowników PWM i koszty zamknęły by się nowych elementów w 50 zł, ale ja mam trochę tranzystorków mocy i radiatorów więc będzie taniej. Napisz co ty już skleciłeś. My w sobotę będziemy oglądali co tam mamy i co się da wykorzystać, a co będzie trzeba zdobyć.

    0
  • #14 26 Lut 2009 15:41
    mimor555
    Poziom 24  

    hej, ja w elektronice to początkujący jestem, ale myśle coś zrobić... wujek chce mi pomóc tzn. mówi jesli ja zrobie elektryke i to bedzie działało to on reszte. ja widział bym to tak że... prądnica od malucha... albo jakiś rozrusznik, tylko rozruszniki nie są przystosowane do ciągłej pracy, al za to mają duże przełożenie a co za tym idzie moc... a z drugiej strony są wolne... hmm... od T4 muwisz? na moją kieszeń za drogo... bo ja muszę wszystko kupić... i tutaj w gre idą koszty... no ale jak cś będziesz miał to pisz... popatrze :)

    0
  • #15 27 Lut 2009 04:10
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Kumpel z którym będę to robić robi w ASO VW (autoryzowany serwis). Takie wentylatory z samochodu po bombie jak mają połamane łopatki są wyrzucane wiec coś da się załatwić. Zobaczymy jak to się rozwinie. Jak coś to spróbuje coś załatwić dla ciebie. Na razie chcemy zrobić po prostu silnik na ramie bez elektronik. Ja to rozwiążemy mechanicznie to będziemy robić regulacje obrotów. Tylko na razie mamy jeden akumulator na zbyciu i jest trochę duży 72Ah to tylko do testów. Sami chcemy też nie dokładać zbyt dużo do tego pojazdu ale trochę rupieci jest w garażu więc coś się wymyśli.

    0
  • #16 27 Lut 2009 10:49
    mimor555
    Poziom 24  

    no a u mnie to nawet ostatni złom splajtował(10 km odemnie) wiesz ja mieszkam na wsi i jednego sie zapytam czy ma i drugiego i może ktoś ma. a muwisz od dmuchawki? ja mam od VW golf I nadał by się do czegos? mi sie wydaje ze on ma za małe obroty... i tak dziwnie zabudowany jest... a jeśli chodzi o sterownik(regulator) to jak to trzeba zrobić? mASZ jakiś pomysł? coś takiego jak w hulajnogach elek. ? szukałem na elce to cos tam było ale mało zrozumiałe dla mnie(początkujący). po dłuższym wczytaniu rozrusznik odpada ponieważ popiera za dużo prądu od 60 A wzwysz zalezno od mocy :)

    0
  • #17 27 Lut 2009 14:53
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Z starego golfika to chyba za słaby. Najlepiej z jakiegoś auta z klimą jeżeli ma jeden wentylator (w oplu corsie b widziałem 2 małe). Sterowanie sami będziemy robić na układzie 555 i kilku tranzystorach mocy. Ile tych tranzystorów jeszcze nie wiadomo. Musimy zobaczyć jaki prąd będzie pod obciążeniem mojego kumpla (ma trochę ponad 100Kg ;-)). Co sklecimy umieszczę na forum w tym temacie. Liczę na to że ty też coś zamieścisz.

    0
  • #18 27 Lut 2009 18:40
    mimor555
    Poziom 24  

    sam już to w wątpie, bo z elektroniki to mi słabo idzie prostego mrugacza led nie umiem:( a co dopiero jakiś regulator itp. chyba niepotrzebnie się łudze że coś mi wyjdzie;/ już chyba z 20 razy lutowałem ten układ rower z silnikiem elektrycznym i nic mi njie wychodziło za boga;(

    0
  • #20 27 Lut 2009 20:33
    mimor555
    Poziom 24  

    elo zdzicho44 dzięki za pomoc ale ja się uicze elektroniki... a w/w ukłądu nie umiem zbudować a co tu mówić o regulatorach PWM czy też przewijania silników...

    0
  • #21 27 Lut 2009 21:21
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Poszukaj na Allegro takiego orginalnego silnika elektrycznego.Mój kolega już zakupił takie 2szt Takim rowerem z silnikiem elektrycznym jeżdzi już 2 lata.Silnik powinien być na napięcie 24V wskutek czego jego prąd poboru będzie około 10A Akumulatory o pojemności 45AH umieszczone są na bagażniku rowera .Regulacji prędkości obrotowej silnika brak.Zastosowany wyłącznik załącz-wyłącz.

    0
  • #22 28 Lut 2009 09:24
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Czemu silnik od wentylatora jest za słaby? Z T4 ma ponad 400W. Tylko nie wiem czy moment obrotowy będzie odpowiedni.

    0
  • #23 28 Lut 2009 09:48
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Jeśli ma 400W to będzie ok.Trzeba będzie jednak zastosować reduktor ,bo obroty będą pewnie ok 3000/min,a potrzebne są ok 300/min

    0
  • #24 28 Lut 2009 11:18
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Pod obciążeniem trochę spadną i przekładnia na pewno będzie. Aż tak szybko się to chyba nie kręci. Powiem kumplowi żeby w ELZIE w robocie zerknął jak szybko wentylator wiruje.

    0
  • #25 28 Lut 2009 20:01
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Ten Twój wiatrak Od T4 nie ujedzie.Prędkość obrotową ma około 2000 obr .bez przekładni nie ujedzie i będzie za słaby.Potrzebujesz do jego uruchomienia fure prądu około 33A Chyba będziesz musiał za rowerem ciągnąć do jego zasilania agregat prądotwórczy.Bagażnik pod ciężarem akumulatora padnie.Przy nowym ,naładowanym akumulatorze 45aH zabawa tym rowerem będzie trwała nieco więcej niż 1 godz.

    0
  • #26 01 Mar 2009 09:09
    dugi.1985
    Poziom 20  

    Jeżeli innych projekty jeżdżą po 20Km na podobnych akumulatorach to ok. Godzina prędkością ok 25km to jest fajny dystans. A poza tym silnik przecież nie chodzi cały czas. Jeżdżę turystycznie na rowerze i jakoś dałem sobie rady sam bez silnika z obładowanym rowerem śmigając zeszłego roku po Słowacji
    rower z silnikiem elektrycznym

    Więc nie mów mi że rower nie wytrzyma. Ja ważę 80kg, a są osoby które ważą 100Kg i też rowery wytrzymują. Bagażniki robią nawet na 45kg obciążenia.

    0
  • #27 06 Mar 2009 21:12
    mosfet
    Poziom 25  

    zapewne temat śledzi wielu konstruktorów pojazdów elektrycznych, więc zadam swoje pytanie tutaj:

    jakie marki, tudzież dostawców akumulatorów żelowych możecie polecić? Trochę się naczytałem o chińskich wynalazkach wypełnionych śmieciami, żeby była masa...

    Będę wdzięczny za namiary na uczciwe i niedrogie aku.

    0