Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sharan 2002 rolka alternatora

ganzen 17 Lut 2009 08:14 6926 8
  • #1 17 Lut 2009 08:14
    ganzen
    Poziom 9  

    Objawy - przy skręcaniu kierownicy na postoju dziwne dźwięki i wibracje.
    Diagnoza serwisu - rolka alternatora.

    Z moich oględzin wynika, że to raczej rolka napinacza paska wieloklinowego jest luźna. Czy miał ktoś podobny problem ?

    Jak zdemontować alternator i napinacz przy silniku AUY ?

    1 8
  • #2 17 Lut 2009 10:32
    pioart
    Poziom 37  

    Witam
    Większe obciążenie na pasku. Samo napinacz na sprężynie podskakuje , wymień pasek PK na jakiś czas powinno być lepiej . Paski się starzeją i twardnieją to tylko guma / pewnie jeszcze nie by wymieniany

    0
  • #3 17 Lut 2009 10:37
    ganzen
    Poziom 9  

    pioart napisał:
    Witam
    ... Samo napinacz na sprężynie podskakuje ...


    No podskakuje.

    Ale czy rolka samonapinacza może mieć luzy czy należałoby ją też wymienić?

    1
  • #4 17 Lut 2009 12:09
    pioart
    Poziom 37  

    Jeśi roka ma luz to wiadomo że tak, ale pasek ma wpływ na zużywanie się łożysk i rolek

    0
  • #5 20 Lut 2009 01:50
    bodykon
    Poziom 10  

    Witam
    Kilka dni temu przerabiałem ten temat praktycznie w swoim silniku AUY.
    ( Alhambra 2000 r. nowa buda, silnik TDI 1896 ). Na wolych obrotach coś głośno terkotało przy paskach. Początkowo myślałem, że to jest napinacz paska alternatora. Później jednak doszedłem do wniosku, że to musi być sprzęgiełko alternatora, inaczej rolka.
    Wbrew opiniom jest bardzo łatwo wymienić taką rolkę. Trzeba tylko koniecznie zaopatrzyć się w specjalny klucz do odkręcania rolki-sprzęgiełka alternatora. Specjalny okrągły klucz o 33 zębach wchodzi w rolkę a w ten klucz wchodzi klucz bitowy i blokuje ośkę alternatora ( u mnie splite ). Trzeba koniecznie zorientować się jaki konkretnie klucz pasuje do ośki alternatora- torx czy splite, bowiem w przeciwnym wypadku pozrywają się zęby w oście.
    Przedstawiam kolejno czynności przy wymianie sprzęgiełka- rolki alternatora :
    1) zdjąć filtr powietrza - odpiąć przewód dolotowy powietrza i odpiąć
    kostkę przepływomierza powietrza
    2) naciągnąć do siebie napinacz paska, za specjalny uchwyt na wierzchu
    ( pasuje klucz nr, 17 ale ostrożnie) i zrzucić pasek z rolki alternatora
    3) odkręcić 3 śruby napinacza paska alternatora i go wyjąć
    4) odłączyć akumulator aby nie spowodować zwarcia
    5) Wykręcić 2 śruby alternatora ( na wierzchu i z dołu) , odpiąć kostkę od
    alternatora i odkręcić przewód
    6) wyciągnąć alternator - w razie oporu należy delikatnie podważać
    alternator od kadłuba silnika tak aby nic nie uszkodzić
    7) kładziemy alternator na stałym podłożu, zdejmujem osłonkę z rolki i
    wkładamy w rolkę klucz o 33 zębach, w niego bita ( splite ????). Na te
    klucze specjalne nakładamy normalne klucze do odkręcania
    8) odkręcanie rolki najlepiej wykonać we dwie osoby, bowiem należy
    mocno trzymać alternator.
    Należy wyłacznie zablokować bita a pokręcać tylko kluczem
    specjalnym o 33 zębach. Chodzi tu o to, że aby pokręcić bitem
    należałoby użyć niewspółmiernie dużej siły i mogą się zerwać zęby w
    oście alternatora ( tak wynika z praw fizyki ). Gwint jest
    prawostronny, tak więc odkręcamy jak normalną śrubę.
    Z a z n a c z a m, że rolka alternatora jest bardzo
    mocno zakręcona. Po odkręceniu rolki nakręcamy nową i blokując
    bitem ośkę mocno dokręcamy rolkę na alternator.
    9) Należy wszystko poskładać w odwrotnej kolejności. Nalezy uważać,
    aby właściwie założyć pasek alternatora. Aby założyć pasek należy
    naciągnąć napinać za specjalny uchwyt na grzbiecie ( ostrożnie !!!!)
    Myślę, że każdy może poradzić sobie z taką wymianą. W rzeczywistości wcale nie jest trudna. U mnie po wymianie rolki-sprzęgiełka alternatora ucichło terkotanie i w tej chwili wszystko jest w porządku.
    Pozdrawiam

    0
  • #6 20 Lut 2009 07:34
    ganzen
    Poziom 9  

    Wielkie dzięki - to się nazywa prawdziwy turtorial !

    A mógłbyś wrzucić zdjęcia tych kluczy specjalnych ?

    0
  • #7 20 Lut 2009 12:22
    bodykon
    Poziom 10  

    Tych kluczy jest trochę na Allegro. Wpisujesz w szukajce "klucz alternatora" lub podobnie i ci wyskoczą. Takie klucze można także kupić w sklepie motoryzacyjnym. Ceny znacznie się różnią. Trzeba tylko sprawdzić, jaka końcówka bitowa pasuje do ośki alternatora- Torx ma 6 ząbków a Splite 12 ząbków. U mnie pasował bit Splite M10. W Sharanie silnik jest identyczny ale nie ręczę, że końcówka bitowa będzie taka sama
    Pozdrawiam

    0
  • #9 29 Kwi 2009 12:02
    ganzen
    Poziom 9  

    Wymieniona rolka alternatora za 170 pln oryginał z wymianą

    0