Witam
Kilka dni temu przerabiałem ten temat praktycznie w swoim silniku AUY.
( Alhambra 2000 r. nowa buda, silnik TDI 1896 ). Na wolych obrotach coś głośno terkotało przy paskach. Początkowo myślałem, że to jest napinacz paska alternatora. Później jednak doszedłem do wniosku, że to musi być sprzęgiełko alternatora, inaczej rolka.
Wbrew opiniom jest bardzo łatwo wymienić taką rolkę. Trzeba tylko koniecznie zaopatrzyć się w specjalny klucz do odkręcania rolki-sprzęgiełka alternatora. Specjalny okrągły klucz o 33 zębach wchodzi w rolkę a w ten klucz wchodzi klucz bitowy i blokuje ośkę alternatora ( u mnie splite ). Trzeba koniecznie zorientować się jaki konkretnie klucz pasuje do ośki alternatora- torx czy splite, bowiem w przeciwnym wypadku pozrywają się zęby w oście.
Przedstawiam kolejno czynności przy wymianie sprzęgiełka- rolki alternatora :
1) zdjąć filtr powietrza - odpiąć przewód dolotowy powietrza i odpiąć
kostkę przepływomierza powietrza
2) naciągnąć do siebie napinacz paska, za specjalny uchwyt na wierzchu
( pasuje klucz nr, 17 ale ostrożnie) i zrzucić pasek z rolki alternatora
3) odkręcić 3 śruby napinacza paska alternatora i go wyjąć
4) odłączyć akumulator aby nie spowodować zwarcia
5) Wykręcić 2 śruby alternatora ( na wierzchu i z dołu) , odpiąć kostkę od
alternatora i odkręcić przewód
6) wyciągnąć alternator - w razie oporu należy delikatnie podważać
alternator od kadłuba silnika tak aby nic nie uszkodzić
7) kładziemy alternator na stałym podłożu, zdejmujem osłonkę z rolki i
wkładamy w rolkę klucz o 33 zębach, w niego bita ( splite ????). Na te
klucze specjalne nakładamy normalne klucze do odkręcania
8) odkręcanie rolki najlepiej wykonać we dwie osoby, bowiem należy
mocno trzymać alternator.
Należy wyłacznie zablokować bita a pokręcać tylko kluczem
specjalnym o 33 zębach. Chodzi tu o to, że aby pokręcić bitem
należałoby użyć niewspółmiernie dużej siły i mogą się zerwać zęby w
oście alternatora ( tak wynika z praw fizyki ). Gwint jest
prawostronny, tak więc odkręcamy jak normalną śrubę.
Z a z n a c z a m, że rolka alternatora jest bardzo
mocno zakręcona. Po odkręceniu rolki nakręcamy nową i blokując
bitem ośkę mocno dokręcamy rolkę na alternator.
9) Należy wszystko poskładać w odwrotnej kolejności. Nalezy uważać,
aby właściwie założyć pasek alternatora. Aby założyć pasek należy
naciągnąć napinać za specjalny uchwyt na grzbiecie ( ostrożnie !!!!)
Myślę, że każdy może poradzić sobie z taką wymianą. W rzeczywistości wcale nie jest trudna. U mnie po wymianie rolki-sprzęgiełka alternatora ucichło terkotanie i w tej chwili wszystko jest w porządku.
Pozdrawiam