Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak działa laserowy miernik szybkości

adamjur1 18 Lut 2009 11:01 14270 13
  • #1 18 Lut 2009 11:01
    adamjur1
    Poziom 39  

    Witam
    Zaciekawił mnie temat takiego "radaru" laserowego ( wiem ze to nie radar ale łatwiej tak zaklasyfikować temat).
    Ostanio w TVN Turbo w Uwaga pirat coraz częsciej pojawiają się misiaki z laserowym miernikiem.
    I teraz kilka pytań:
    1. Czy to rejestruje obraz mierzonego samochodu ? czy tylko jego szybkość?
    2. Jezeli nie rejestruje obrazu ( czy choćby fotki) to jak misiaki w sądzie udowodnią, że pomiar dotyczył konkretnego pojazdu a nie jadącego obok, z tyłu lub z przodu zatrzymanego później do ukarania ( słowa misiaka przeciw słowom odmawiajacego przyjęcia grzywny ?)
    3. Używanm na codzień laserowych przyrządów pomiarowych Hilti , Leica ( czyli górna półka) i nawet z użyciem lornetki celującej nie udało mi się zrobić pomiarów ponad 100 m w dzień a 150 m w nocy. Utrzymanie w ręce przyrządu przez czas wymagany dla dokonania pomiaru i wcelowanie w powierzchnię stojącą 0,5x0,5m jest prawie niemożliwe.
    Wiem, że te misiakowe maja rozkładaną kolbę, ale trafienie w poruszający się pojazd i przytrzymanie przez czas wymagany dla pomiaru to nielada sztuka.....
    Ciekawe czy ktośc ma wiedzę naten temat.
    Pozdr.J.

    0 13
  • #2 18 Lut 2009 17:01
    911676
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 18 Lut 2009 17:32
    adamjur1
    Poziom 39  

    Dzięki koledze Hektorowi.
    Wyjście danych przez RS - jakich danych? - kolejnych odczytów ?
    A co z przypisaniem wyniku do konkretnego pojazdu?
    Pozdr.J.
    Ps
    chciałem koledze kliknąć "pomógł w rozwiazaniu" ale nie ma tego przycisku w moim poście....

    0
  • #4 03 Maj 2009 13:09
    bossi1
    Poziom 2  

    Witam
    Dołączam się do tematu ponieważ potrzebuje jak najwięcej informacji na temat laserowych mierników prędkości oraz innych systemach pomiaru prędkości tj. gps, radar, wideorejestrator. Chodzi mi głównie o dokładny i obszerny opis zasady działania. ale każda informacja będzie dla mnie przydatna ponieważ studiuje na politechnice lubelskiej i pisze prace przejściową na taki temat. gdyby ktoś mógł mi pomóc z góry serdecznie dziękuje. pozdro

    0
  • #5 05 Maj 2009 09:22
    bossi1
    Poziom 2  

    nikt nie pomoże biednemu studentowi. bo nie wierze że nikt nic nie wie na ten temat

    0
  • #6 13 Maj 2009 11:11
    RDS
    Poziom 10  

    HEKTOR003 napisał:

    -krótki czas pomiaru 0,3 sekundy (antyradary są za wolne żeby ostrzec )


    Kiedyś w TVN Turbo w magazynie Gadżet pokazywali testy antyradarów które wykrywały takie laserowe radary. Pokazywali również jeden model, który był w stanie zakłócić pracę takiego radaru. Wydaje mi się więc, że producent w swoim opisie trochę rozminął się z prawdą...

    0
  • #7 15 Maj 2009 00:17
    bossi1
    Poziom 2  

    a no pewnie że da się wykryć laser. wszystko co wysyła różnego rodzaju fale i impulsy da się wykryć i zakłucić sygnał;) niestety i wyżej rozwiniętych technologicznie urządzeń używa Policja, tym lepszego a zarazem droższego sprzętu potrzeba aby ten sygnał wykryć i zakłucić pomiar.
    powtarzam pytanie: ma ktoś jakieś materiały odnoście budowy, zasady działania i inne informacje na temat laserowych mierników predkości. Oraz innych urządzeń tego typu.

    -2
  • #8 02 Sie 2009 20:32
    911676
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 15 Sie 2009 16:49
    Jędrek59
    Poziom 17  

    Kolego bossi 1; pomiar prędkości za pomocą lasera i radaru polega na wykorzystaniu efektu Dopplera: fala odbita od obiektu zbliżającego się do źródła ma częstotliwość większą od wysłanej, przyrost częstotliwości jest proporcjonalny do prędkości obiektu. Wystarczy zmierzyć różnicę częstotliwości i właściwie mamy prędkość. Tak jest w miernikach radarowych i laserowych. GPS określa położenie w dwóch różnych momentach, oblicza odległość między położeniami i odmierza czas jaki upłynął. Mamy odległość, mamy czas, więc mamy prędkość.

    0
  • #10 04 Lut 2017 19:48
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Odgrzeję kotleta :)
    Akurat dzisiaj "wpadłem w oko" radarowi (tyle że w Irlandii) i tak sobie siedzę, i czytam.
    Na razie doczytałem się, że faktycznie radary elektromagnetyczne opierają się na efekcie Dopplera, ale laserowe mierzą inaczej. Po prostu w pierwszym pomiarze określa odległość pojazdu od rejestratora, następnie robi to samo w kilku kolejnych pomiarach. Bazując na czasie wykonanych "strzałów" można określić prędkość pojazdu.
    GPS nie ma tu nic do tego. Pomiary muszą być określone z dokładnością do setnych części sekundy. Prędkość działania GPS zdecydowanie odbiega od tego tempa. Zresztą dokładność lokalizacji pojazdu też :D
    Wracając do tematu, to szukam w jakiej odległości od drogi może takie urządzenie stać (co przekłada się oczywiście na "kąt patrzenia" całego urządzenia - co bez wątpienia wpływa na wynik pomiaru. Na razie znalazłem wartość 22 stopnie - ale bez wyszczególnienia jakiego typu radarów to dotyczy.
    Tak w sumie nawet jak mi coś przyślą to i tak nie jest tragedia - bo w Irlandii jest ryczałt - niezależnie od prędkości "ponad". Czyli 3 punkty i 80 Euro. Chyba że ktoś przekroczy "bardzo bardzo" - to wtedy sąd i już jest gorzej...

    0
  • #11 04 Lut 2017 21:01
    robokop
    Moderator Samochody

    Gerri napisał:
    Na razie znalazłem wartość 22 stopnie

    Dla radarów dopplerowskich - mierzących za pośrednictwem odbitej wiązki mikrofalowej. Czyli wszystkie automaty przydrożne.

    0
  • #13 04 Lut 2017 23:46
    robokop
    Moderator Samochody

    Tak. Prędkość to prędkość - Δf jest wartością dodatnią, niezależnie od kierunku ruchu.

    0
  • #14 05 Lut 2017 09:55
    diodabg
    Poziom 29  

    Gerri napisał:
    bo w Irlandii jest ryczałt - niezależnie od prędkości "ponad". Czyli 3 punkty i 80 Euro

    Te 80 euro to maly problem ale te 3 punkty to zwyżka nastepnej polisy ubezpieczeniowej o ok 200 euro... :-(

    0