Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Scenic II - licznik, wyświetlacz, przetwornica

adielektro 19 Lut 2009 12:30 190907 196
  • #1 19 Lut 2009 12:30
    adielektro
    Poziom 20  

    Witam.
    Licznik ze Scenica 2005r zgasł poprzedniemu właścicielowi i dał komuś do naprawy.
    Niestety ktoś zamiast bezpiecznika wstawił drut i po uszkodzeniu IRF3710 padły także rezystory 1ohm -12 sztuk, zamiast scalaka o symbolu 2843B - w wersji SMD wstawiony normalny UC2843 - powiedzmy, że nawet się to trzyma ale licznik nadal nie startuje. Brak zasilania na UC2843 - jeden rezystor idący z nóżki 6 scalaka do bramki tranzystora wypalony - założony zwykły - 47 ohm - czy prawidłowa wartość?
    Proszę o wyjaśnienie jak startuje ta przetwornica?
    Czy da się ją uruchomić na stole?
    Czy ma ktoś foto z widokiem na elementy - może czegoś tam brakuje?
    Zamieszczam wycinek foto licznika - przetwornica widoczna po wylutowaniu jednego z wyświetlaczy.
    Renault Scenic II - licznik, wyświetlacz, przetwornica

    0 29
  • #2 02 Mar 2009 15:07
    Greg_N
    Poziom 2  

    U mnie do nóżki 6 scalaka jest połączony oryginalnie rezystor 30ohm.

    Renault Scenic II - licznik, wyświetlacz, przetwornica

    4
  • #3 02 Mar 2009 21:54
    adielektro
    Poziom 20  

    Bardzo proszę jeszcze o foto, aby było widać polaryzację diod prostowniczych - takie ujęcie jak moje.

    5
  • #4 02 Mar 2009 23:10
    Greg_N
    Poziom 2  

    W moim przypadku ruszył po przelutowaniu rezystorów dookoła UC2843. Udało się bez konieczności wylutowania wyświetacza - niestety nie mam zdjęć diód.

    0
  • #5 04 Mar 2009 09:25
    grzech12
    Poziom 16  

    Parę dni temu naprawiałem taki wyświetlacz objawy były typowe- kasowanie zegarka i przebiegu przygasanie w końcu zgasł całkiem. Po rozebraniu okazało się że padł IRF3710 no i oczywiście bezpiecznik smd 6,5A. Dopiero po wylutowaniu większego wyświetlacza jest dostęp do przetwornicy. Oprócz tranzystora innych uszkodzeń nie stwierdziłem.Po wymianie tranzystora przetwornica ruszyła na stole. Po złożeniu i zamontowaniu w aucie wszystko ok ale nie na długo bo już na drugi dzień wszystko zaczęło się od początku czyli kasowanie przygasanie aż w końcu znowu zgasł. Podejrzewam że znowu padł irf. Co może być przyczyną niestabilnej pracy przetwornicy i uszkadzania tranzystora? Może ktoś ma jakieś schematy. DO adielektro dokładne zdjęcia całej przetwornicy wrzucę pod koniec tygodnia ale z tego co pamiętam to diody są dobrze ułożone.

    0
  • #6 04 Mar 2009 11:59
    adielektro
    Poziom 20  

    grzech12 napisał:
    Po wymianie tranzystora przetwornica ruszyła na stole.


    Jak dokładnie podłaczyłes ten licznik na stole???
    Szara kostka, pin pierwszy +12, pin drugi - (masa)
    Czerwona kostka , pin pierwszy +12V
    czy ruszył ci wyświetlacz i pokazał godzinę ??

    2
  • #7 04 Mar 2009 15:02
    grzech12
    Poziom 16  

    Podłączałem dokładnie tak jak piszesz. Po podaniu zasilania nic się nie dzieje dopiero po połączeniu 1 pinu w czerwonym złączu do +12v startuje przetwornica i po chwili zaczyna migać zegarek na mniejszym wyświetlaczu. Po zdjęciu zasilania z czerwonego złącza przetwornica się wyłącza całkowicie.W czasie pracy pobór prądu w granicach 0,6A wydawałoby się ok a jednak nie pochodziła długo.Wygląda na to że załączeniem przetwornicy steruje procesor. Ale dlaczego pada mi irf skoro jest na zabezpieczeniu 6,5A a irf ma 57A w specyfikacji?

    1
  • #8 18 Mar 2009 19:56
    darekb7
    Poziom 9  

    I to jest zasadnicza kwestia. Dlaczego po wymianie tranzystora kluczującego znowu dochodzi do jego uszkodzenia? Dopóki działa to niczego nie można stwierdzić, przepala się - wymieniasz i .... za parę dni, tygodni problem się powtarza. Wydaje mi się, że przyczyna leży w którymś zimnym lucie na elemencie który się nagrzewa bo w moim przypadku wyświetlacz przygasa w czasie krótszym od minuty po włączeniu zapłonu.

    0
  • #9 18 Mar 2009 20:51
    powidz
    Poziom 20  

    W przetwornicach najbardziej wadliwymi elementami są kondensatory elektrolity.

    0
  • #10 23 Kwi 2009 11:04
    kisi
    Poziom 11  

    Właśnie i mnie dopadła ta przypadłość, a dokładniej to miga wyświetlacz (nie padł całkowicie że jest cały czas ciemny) i chce uchronić się zanim całkowicie padnie. Przelutowałem dławik, bezpiecznik oraz sławetny rezystor od nogi 6 scalaka i kiszka. Nadal nic. Właśnie wylutowałem wyświetlacz i poprawię luty pod wyświetlaczem. Zobaczę czy to coś da...

    Samo popodgrzewanie elementów nic nie dało (nawet pod wyśietlaczem). Jak naciskałem w okolicy scalaka-sterownika, rezystora 30 Ohm to pojawiało się i znikało. W końcu podgrzałem miejsce HOT-AIRem. Jak narazie sprawa jest załatwiona i wszystko gra. Czas pokaże jak długo.

    DObrze było przez 2 dni. Temat powrócił choć mniej się resetuje licznik :(

    1
  • #11 28 Cze 2009 15:25
    kisi
    Poziom 11  

    Przelutowałem wszystkie elementy SMD na płytce i problem się rozwiązał.

    1
  • #12 04 Paź 2009 23:38
    Romanky
    Poziom 15  

    Get to me display on cuddle ,darkness like hell , indeed what puts do, already it so they in those Renaultu. After exchange mentioned parts , though change unit will jump in plus feeds intermittent tension LCD about 2 - 2.5V in , but heed only about 10 sec plus change unit fouling plus will thrust forth. Why this just now ??

    1
  • #14 05 Paź 2009 21:18
    Romanky
    Poziom 15  

    Was wrong 2SK3710S plus UC2843B plus fuse 6.3A , it I'm interchanged . Wiring except car 1.pin +12V , 2.pin GND plus refuses make light display nor o'clock !

    PS : UC2843B - UC3843BL
    Renault Scenic II - licznik, wyświetlacz, przetwornica

    0
  • #16 21 Gru 2009 20:24
    gwene
    Poziom 11  

    Witam

    Przeczytałem chyba wszystkie tematy dotyczące deski digital w scenicu 04. U mnie deska jest martwa ,wcześniej może parę razy przez kilka lat wyzerowały mi się przebiegi i spalania . Sam się wtedy zastanawiałem czy to ja czy żona wyzerowała...
    Po rozebraniu i wylutowaniu wyświetlacza sprawdziłem wszystkie typowe dolegliwości .Irf dobry , bezpiecznik dobry , ewentualne zimne luty poprawione , rezystory wydają się być dobre I teraz tak
    po podłączeniu pin 1 (+12),2(-12) z szarej i pin 1 z czerwonej (+12)
    Mam taki oto objaw jak na zdjęciu .
    Zero napięć na 2843b (oczywiście bezpiecznik dobry , nie był nigdy wymieniany)
    Proszę jeśli to możliwe o pomoc .
    Renault Scenic II - licznik, wyświetlacz, przetwornica

    Pozdrawiam
    gwene

    1
  • #17 21 Gru 2009 22:11
    gwene
    Poziom 11  

    I jeszcze jedno zdjęcie, podpięte +12/12 i +12 o napięcia tak jak na zdjęciu .:(
    Renault Scenic II - licznik, wyświetlacz, przetwornica

    1
  • #18 23 Gru 2009 11:38
    kalep
    Poziom 12  

    Problemem w nie działaniu wyświetlacza jest przetwornica napięcia (tablica działa tylko nic nie wyświetla) , jest ona zasilana z oddzielnego źródła z wiązki kabli.
    Nie mam wymontowanej tablicy aby sprawdzić napięcia, zresztą jak większość przypuszczam.

    Dla mnie brak napięć jest wynikiem braku zasilania lub złego wysterowania przez tranzystor IRF.
    Zasilanie przychodzi z bezpiecznika i przez dławik jak dobrze pamiętam.
    Bezpiecznik jest dobry ??? To jakie masz napięcie zaraz za nim? A jakie za dławikiem?
    A jak sprawdziłeś tranzystor IRF ???
    Jego koszt to 6 PLN, skoro wylutowałeś już wyświetlacz to warto go wymienić.
    Dlaczego mierzysz napięcia przy dławiku ??? Chodzi tutaj o rezystory 1 Ohm przy układzie scalonym obok dławika.
    Być może też, że w twoim przypadku powód uszkodzenia jest inny.

    1
  • #19 23 Gru 2009 20:33
    gwene
    Poziom 11  

    Witam

    Irf oczywiście profilaktycznie wymieniłem . przed 12v za bezpiecznikiem ,dławikiem też 12v . Chodzi o to ,żeby przez nadmierne lutowanie nie uszkodzić wyświetlacza . Czy jest sposób na sprawdzenie działania przetwornicy na stole ?
    Gdzieś wyczytałem,że po podłączeniu 1,2 z szarej i 1 z czerwonej ruszy zegarek na małym wyświetlaczu ,nawet wtedy kiedy nie będzie zamontowany duży wyświetlacz. Czy może ktoś to potwierdzić lub zaprzeczyć ?


    Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt !!

    1
  • #20 01 Sty 2010 14:13
    kisi
    Poziom 11  

    Ja tak robiłem i działa. Podpinasz do zasilacza i wyświetla sie tylko zegar. W czasie jak się świeci możesz delikatnie opukiwać płytkę próbując ustalić w jakim regionie jest uszkodzenie. Przydatny może okazać się również zamrażacz w sprayu.
    Ja miałem tak że już mi ręce opadały (dwa razy wyjmowałem wyświetlacz) szukałem i lutowałem - okazało się że obrałem złą metodę - ja to robiłem blokami w ktorych mogło być uszkodzenie (tak domniemałem). W końcu w akcie desperacji przelutowałem wszystkie elementy i w końcu ruszyło! Okazało się że nie musiałem demontować nawet wyświetlacza właściwego. Dlatego polecam element po elemencie przelutować, krok po kroku - naprawdę warto!

    1
  • #21 15 Sty 2010 21:04
    qqaazz
    Poziom 1  

    Witam
    miałem problem z wyświetlaczem, okazało się, że problemem był dławik i biała kostka. W tej chwili wyświetlacz nie gaśnie, zegar się nie resetuje, ale po właczeniu świateł pozycyjnych wyświetlacz traci ostrość,świeci ale bardzo jasno. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy są właczone światła pozycyjne. Co może być problemem?

    2
  • #22 14 Lut 2010 09:46
    staszek10
    Poziom 11  

    czy ktoś moze wie jaka jest wydolność prądowa tej przetwornicy w tym liczniku u mnie sa tak dwa napięcia 13,3v jedno 7.3v jedno 9v. i jedno 50v takie zasilania wychodzą interesuje mnie jaka jest max obciążalność każdego z wyjść.

    1
  • #23 14 Lut 2010 10:04
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Najlepiej to kupić zewnętrzną przetwornice napięcia wyświetlacza i po problemie.

    1
  • #24 14 Lut 2010 10:30
    emeryt2
    Poziom 42  

    Uważasz , że będzie tak , jak z tymi sankami na lodzie?

    0
  • #25 14 Lut 2010 10:35
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    A dlaczego ludzie wiecznie lutują te płytki przegrzane skoro można wyeliminować na zawsze problem braku tego napięcia.

    Bo pozostałe napięcia nie gubią się i można odciążyć przetwornice.

    Swoją drogą mogli by dać kawał aluminium na tranzystor i większe pola odprowadzające ciepło z oporników.

    0
  • #27 12 Mar 2010 19:01
    Sonal
    Poziom 11  

    I mnie dopadła sprawa licznika.
    Moje objawy są następujące:
    - od czasu do czasu po włączeniu silnika zresetowane wartości
    - przez cały wyświetlacz (a właściwie przez oba: duży i mały) wyraźnie widać jasne i ciemne kreski. Coś jakby licząc od góry 7 lini świeci normalnie, a 8 jest o 2/3 ciemniejsza i znów 7 świeci normalnie, a ósma: ciemniej. I tak od góry do dołu?
    - jak postukam w wyświetlacz - zaczyna świecić normalnie.

    Na razie: wyciągnąłem go w nadziei zimnych lutów w okolicach dławika. Poprawiłem NIC, popsikałem styki w gniazdach: nic. Poprawiłem luty od gniazd NIC.
    To było tylko to tyle - bo na szybko.
    Co mam zrobić teraz? Czy brać się za wymianę tego tranzystora? Dodam, że aby się do niego dostać trzeba odlutować wyświetlacz - więc ryzykuję jego uszkodzeniem.
    Czekam na propozycję - dodam, że sam jestem w elektronice bardzo cienki i nie dojdę do tego bez Waszej pomocy.

    0
  • #28 12 Mar 2010 23:34
    bodzio012
    Poziom 32  

    Ja poprawialem ten licznik i działał ale jak wrócił do mnie po 2 tygodniach to sie poddałem po 2 dniach walki bo szkoda czasu, wysłałem znajomemu co robi te liczniki i po 3 dniach odesłał z gwarancją, także nie wiem czy warto kolego Sonal bo jak uszkodzisz to nie będzie kosztowało 200-300 a nowy licznik czyli raczej bliżej 400 i w górę, a dalej nie będzie wiadomo ile taka używka ci pociągnie

    1
  • #29 14 Mar 2010 15:21
    Sonal
    Poziom 11  

    bodzio012 - masz rację. Jak spieprzę coś - to będzie mnie to więcej kosztować niż oddanie do serwisu. Na allegro są ogłoszenia o naprawę tych liczników po 366 i 400 pln. Hmmm trochę dużo jak to tylko zimny lut? Czemu tak sądzę? Bo wyświetlacz ciemnieje co jakiś czas, a lekkie postukanie w niego go "naprawia". Więc jakoś tak uczciwie pisząc szkoda mi dawać 400pln za być może pierdółkę. Cóż lutownicę w ręce trzymać potrafię (w końcu naście lat temu skończyło sie technikum elektroniczne), ale od tego czasu zmieniłem profil zainteresowań. Więc sam nie dojdę do tego bo to dla mnie za wysoka klasa - ale wymienić konkretne elementy dam radę. Tak jak pisałem teraz ten licznik obejrzałem na szybko: miałem tylko pół godziny na jego wymontowanie, obejrzenie i montowanie. W następny weekend wezmę się za niego na spokojnie. Widać, że w jednym miejscu się mocno grzeje, bo płytka jest cała brązowa. Będę w tej okolicy szukał zimnych lutów - ale aby się do nich dostać - trzeba wylutować wyświetlacz.

    0
  • #30 14 Mar 2010 15:29
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    A co to jest 400zł w końcu scenic II nie kosztuje 2000zł jak byle golf II.
    I proszę nie szkalować naprawiaczy liczników że dużo biorą.
    Jak sam naprawisz to zaoszczędzisz jak każdy.

    0
  Szukaj w 5mln produktów