Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

AUDI 1.9TDI brak mocy poniżej 3000 obrotów

karbon 20 Lut 2009 13:20 47844 18
  • #1 20 Lut 2009 13:20
    karbon
    Poziom 21  

    Kupiłem ostatnio audi a4 od znajomego (samochód stał nie używany z pół roku, bo każdy sobie kupił nowy...), historię samochodu znam i jest pewna.
    Auto od kilku ładnych lat ma chip tuning na 163KM.
    Kiedyś miało niezłego kopa, dziś jak nim jeżdżę to jest mułem, skrzydła rozwija dopiero powyżej 3000 obrotów.
    VAG pokazał, że dostaje mniej powietrza niż potrzebuje.
    Wykres wyglądał mniej więcej tak: dolny przedstawiał dostarczane powietrze i to była charakterystyka praktycznie liniowa-rosnąca, natomiast wykres górny przedstawiał zapotrzebowanie na powietrze i był bardzo szybko rosnący ok 3 sekund był poziomy i opadał.
    Coś takiego:

    AUDI 1.9TDI brak mocy poniżej 3000 obrotów

    Test był przy przyciśnięciu do 4000 obrotów i puszczeniu gazu.
    Silnik dostaje ponad połowę mniej powietrza niż powinien.
    Wymieniłem przepływomierz na nowy - samochód stał się jeszcze większym mułem, podstawiony został kolejny przepływomierz (nowy) i było to samo.
    Z powodu braku pozytywnego efektu a nawet pogorszeniu osiągów został wsadzony z powrotem stary przepływomierz.
    Filtr powietrza został wymieniony po założeniu nowego przepływomierza.

    Czy macie może jakieś sugestie co morze być przyczyną takiej sytuacji?
    Czy to może być wina katalizatora lub sondy lambda?

  • #2 20 Lut 2009 14:04
    Sztomel
    Poziom 34  

    ani nie podałeś jaki tam siedzi silnik (jego oznaczenie) i czy zostało wymienione turbo a jeśli tak to na jakie (oznaczenie),
    nic nie podajesz czy odczytywałeś błędy zapisane w sterowniku i robiłeś logi dynamiczne a od tego bym zaczął ale podaj je nie w formie wykresu a odczytu wskazywanych wartości.

    Dodano po 2 [minuty]:

    karbon napisał:
    Czy to może być wina katalizatora lub sondy lambda?

    a wiesz chociaż czy jest jeszcze w tym aucie katalizator - przy modach zazwyczaj rutynowo się go wycina i robi wolny przelot,
    sondy lambda w tym silniku nie znajdziesz bo takowej do TDI się nie montuje.

  • #3 20 Lut 2009 14:12
    jarecki04
    Poziom 25  

    Sprawdz dokładnie przepływomierz i jego połączenia oraz układ recyrkulacji spalin

  • #4 20 Lut 2009 14:28
    karbon
    Poziom 21  

    Jest to silnik AVG, błędy w komputerze były odnośnie naprawionego już czujnika ABS i była wzmianka o zablokowaniu silnika poprzez zwarcie masy czy coś podobnego.

    Jakie jest turbo nie wiem,logi mogę dać w formie liczb za kilka dni dopiero.

    Podobno katalizator jest, niestety fizycznie nie sprawdzałem.
    Słychać metaliczny dźwięk z wydechu przy lekkim gazowaniu, ale chyba to jest przez to że rura wydechowa nie trzyma się na jednym pasku czy czymś takim...

    jarecki04 przepływomierz był podmieniany na 2 nowe ze sklepu i było gorzej niż na starym. Możesz rozwinąć mi recyrkulacji spalin, gdzie on się znajduje i jak go sprawdzic?

  • #5 20 Lut 2009 14:42
    Sztomel
    Poziom 34  

    to jest obudowa zaworu EGR i klapy gaszącej, znajdziesz go zaraz na wlocie kolektora ssącego,
    sprawdzenie proponuję przez zdjęcie rury powietrza doładowanego z obudowy EGR i sprawdzenie w jakiej pozycji jest klapa gasząca - może się przycinać i ograniczać przepływ powietrza a przy wyższym ciśnieniu powietrza z turbiny może dopiero wskakiwać na prawidłową pozycję.

    AUDI 1.9TDI brak mocy poniżej 3000 obrotów

  • #6 20 Lut 2009 14:59
    karbon
    Poziom 21  

    Dzięki wielkie za tak precyzyjne dane :)
    Dziś sprawdzę to.

    Zauważyłem jeszcze że słychać jakieś cykanie własnie z okolicy zaworu EGR gdy silnik chodzi na jałowych obrotach.
    To cykanie jest cykliczne, ok 5-10Hz.

    Czy jest to naturalne w silnikach TDI ?

  • #7 20 Lut 2009 16:53
    Sztomel
    Poziom 34  

    w silnikach TDI właśnie to zawór cyka i tak ma być gdyż zawór na podstawie map zapisanych w sterowniku najwydatniej pracuje właśnie na wolnych obrotach i w innych ustalonych mapami jego stanach pracy robiąc tzw. "strzały" dawek gazów spalinowych do dolotu - pod tym względem jest wszystko u Ciebie tak jak powinno być.

  • #8 20 Lut 2009 17:37
    trans-serwis
    Poziom 39  

    Koloego Sztomel mam pytanie. Czy ty naprawiasz samochody czy tylko teoretyzujesz?
    Zawór EGR na wolnych obrotach jest otwarty w ok. 60% przez jakieś dwie minuty, później zamyka go sterownik a podwyższenie obrotów znów go otwiera.
    W czasie kiedy jest otwarty to nie cyka.

  • #9 20 Lut 2009 18:28
    karbon
    Poziom 21  

    Więc na biegu jałowym nie powinno mi nic cykać ?

  • #10 20 Lut 2009 18:45
    Sztomel
    Poziom 34  

    wykonaj sobie sprawdzanie EGR programem VAG-COM
    i będziesz wiedział czy działa prawidłowo:

    dokonujemy analizę grupy 003 w próbie statycznej w trybie Basic Settings.
    ECU zwiększy obroty [w różnych zakresach - w zależności od typu silnika]. Zwracamy uwagę na poz. 2, 3 i 4.

    a. poz. 2 określa tryb pracy zaworu EGR:
    - OFF – zawór zamknięty, silnik pracuje na powietrzu;
    - ON – zawór otwarty, silnik pracuje na mieszance powietrza i spalin.

    b. poz. 3 określa ilość powietrza którą używa silnik. w przypadku trybu OFF, winna być ona wysoka [400 i więcej], z kolei w trybie ON, winna być wyraźnie mniejsza – zbliżona do poz. 2 i 3 z próby statycznej zwykłej [ok. 180]. wartości różnić się będą w zależności od typu silnika.

    c. poz. 4 określa wysterowanie zaworu EGR:
    - 100% oznacza jego pełne zamknięcie;
    - 0% oznacza jego pełne otwarcie.

    podczas próby 003BS zawór EGR będzie cyklicznie zamykany i otwierany. zwracamy uwagę na różnicę ilości powietrza w pozycji 3, w stosunku do pełnego otwarcia i pełnego zamknięcia.
    różnice wartości powinny być znaczne; jeżeli nie są, to oznacza to, iż zawór nie działa poprawnie:
    - jest niedomknięty – tryb OFF, wartości nie osiągają 400, co oznacza, że silnik zamiast czystego powietrza otrzymuje spaliny, co ma wpływ na dynamikę;
    - jest nie do końca otwarty – tryb ON, wartości są wyższe niż wartość z poz. 3 w grupie 003 zwykłej, co oznacza, że silnik powinien otrzymywać spaliny, ale dostaje ich za mało, bądź w ogóle. nie ma to wpływu na dynamikę, jedynie trujemy środowisko i silnik pracuje głośniej i bardziej twardo.

  • #11 22 Lut 2009 16:59
    AdamWro
    Poziom 18  

    A może sprawdź ciśnienie doładowania. Pewnie Twój MAF jest dobry i wskazuje wartości rzeczywiste, tylko tyle że to sprężarka bierze mniej niż powinna i daje mniej. Auto rozwija moc dopiero powyżej 3tys obrotów ponieważ dynamika gazów wylotowych jest dopiero wystarczająca by napędzić łopatki sprężarki i dać wymagane ciśnienie. W skrócie: do sprawdzenia ciśnienie doładowania. Na pewno jego wartość rzeczywista różni się od wymaganego. Przejrzeć wężyki podciśnienia czy są szczelne, gruszkę od turbo, zaworek N75 no i jak i czy w ogóle cięgno od kierownicy porusza się. Co do EGR to najlepiej zaślepić. Mam tak u siebie w ASV i kolektor dolotowy jest czysty jak nowy :)

  • #12 22 Lut 2009 20:30
    karbon
    Poziom 21  

    A czy jest ktoś z Warszawy lub okolic kto mógłby podjąć się naprawy ?

  • #13 02 Mar 2009 10:48
    karbon
    Poziom 21  

    Podczas rozkręcania rur zauważyłem, że z jednej leci olej.
    Jest to gruba rura która idzie od filtra powietrza do turbiny, od niej odchodzi mniejsza rura i idzie do jakiejś plastikowej puszki zamontowanej na silniku.
    Puszka ma 3 połączenia, jedno od dołu na którym się trzyma, drugie które idzie do rury po filtrze powietrza (strzałka pokazuje kierunek od silnika do rury), trzecie które idzie kolejną rurą gdzieś do silnika lub obok niego.
    Wydaje mi się, że ta puszka jest do jakiegoś wyruwnywania ciśnienia oleju i olej powinien wpadać spowrotem do silnika a powietrze powinno się chyba mieszać z tym co przechodzi przez filtr powietrza, dobrze kombinuję?

    Jeżeli tak, to dlaczego olej przelatuje przez tą puszkę i wchodzi do turbiny?

  • #14 02 Mar 2009 11:44
    ptaszek1975
    Poziom 30  

    Kolego twój silnik avg to oryginalnie 130KM,a to że olej z odmy dostaję się do turbiny to prawdopodobnie jest wina pierścieni tłokowych. .Dzięki temu (czipowi) będziesz musiał chyba kupić dół silnika,sprawdź ciśnienie na cylindrach.

  • #15 02 Mar 2009 12:12
    karbon
    Poziom 21  

    W dowodzie jest 81KW (110KM).
    Do czego służy ta plastikowa puszka ?

  • Pomocny post
    #16 02 Mar 2009 23:04
    Sztomel
    Poziom 34  

    ta plastikowa puszka to zawór ograniczający ciśnienie w skrzyni korbowej, w środku znajduje się membrana i sprężyna i jak ciśnienie wzrośnie na tyle aby pokonać opór stawiany przez sprężynę to membrana się podniesie i gazy (niejednokrotnie z drobinkami oleju) dostają się do przewodu powietrza idącego do turbiny.
    Ten zawór nie służy do oddzielania drobin oleju zawartych w wydmuchiwanych gazach ze skrzyni korbowej, za to odpowiedzialny jest tzw. separator oleju lub inaczej odolejacz zamontowany pod pokrywą zaworów.

  • #17 14 Mar 2009 15:53
    karbon
    Poziom 21  

    Zdjąłem turbinę, przeczyściłem ją, miała zapieczone kierownice.
    Zawór erg też był cały w syfie.
    Po odpaleniu trochę na czarno silnik kopcił, ale minęło to.
    Słychać gwizd turbiny już od ok 1500 rpm, ale auto teraz wogóle nie ma mocy, ledwo co do 100km/h leci na 4 biegu.

    Błędy z vaga:

    Cytat:
    17978 Moduł sterujący zablokowany
    brak osprzętu / nie związany ze sprzętem - BŁĄD SPORADYCZNY
    1237 Zawór odcinający paliwo -N109
    przerwa lub zwarcie do masy - BŁĄD SPORADYCZNY
    553 Przepływomierz masowy powietrza-G70
    nieprawidłowy sygnał - BŁĄD SPORADYCZNY
    575 Ciśnienie w przewodzie dolotowym
    różnica dorególowania


    Odnośnie 1237 - czasem po zapaleniu po 1-2 s silnik gaśnie, ten błąd może być od tego?
    Co mogę sprawdzić / wymienić aby moc wróciła?

    Aktualizacja

    Po naprawie turbiny i erg nie zostały skasowane błędy.
    Po skasowaniu i przejechaniu kilku km wystąpiły błędy:

    Code:
    553   Przepływomierz masowy powietrza-G70
    
       nieprawidłowy sygnał
    17978   Moduł sterujący zablokowany
       brak osprzętu / nie związany ze sprzętem


    Dodam, że błąd 553 nie chce się usunąć.
    Mam rozumieć, że przepływka do wymiany?

  • #18 23 Mar 2009 13:34
    Vix
    Poziom 21  

    Obecnie mam podobny problem
    Audi A3 1.9 TDI 130km 2002 przeb 155 tys
    samochód nie miał mocy wogóle w przyspieszeniu. Powymianie filtrów i przepływomieża na orginalny z Bosh-a przyznam że jest poprawa do stanu omawianego w temacie czyli do tych 2500 tys można powiedzieć ze przyspiesza ale nie na pełny gwizdek a póżniej dostaje kopa tak że mi naczynia krwionośne pękaja w oczach, jestem umówiony na środe do mechanika na diagnostyke. Mam nadzieje , że turbina jest sprawna a problem leży w ERG lub N75, albo w niedrożności przewodów.

  • #19 03 Kwi 2009 10:19
    RyppKa
    Poziom 9  

    Problem lezy w zaworze N75, czyli zaworze regulujacym cisnienie do turbiny. Po wymianie skasowac blad i auto ma mocy tyle co przed awaria.
    Pozdrawiam

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo