Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
LegrandLegrand
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem z oświetleniem bagażnika po użyciu ledów

GoLLaB 20 Feb 2009 18:06 6902 28
  • #1
    GoLLaB
    Level 12  
    Na wstępie podam, że posiadam Fiata Bravo 1,9 Td100 Sx.

    Dzisiaj wstawiłem sobie 2 listwy złożone z diód led, które dużo lepiej oświetlają mi bagażnik niż lampka, która była w oryginale. Spotkał mnie duży zawód, gdy zauważyłem, że po zamknięciu bagażnika diody nadal się świecą. (później stwierdziłem, że znacznie słabiej - gdy zrobiło się ciemniej). Po zbadaniu sytuacji proszę o pomoc, gdyż czegoś nie rozumiem. Użyłem miernika i oto moje obserwacje:

    Obojętne czy przełącznik od bagażnika (to przy klapie) jest w pozycji włączony czy wyłączony to bez żarówki w lampce oraz bez listw led, na kablach jest 12V.

    Jeśli podłączę żarówkę (normalna 10W) do lampki:
    Jeśli przełącznik jest w pozycji włączony to mamy 12V
    Jeśli przełącznik jest w pozycji wyłączony to mamy 0,01V.

    Jeśli podłączę listwy led zamiast lampki z żarówką:
    Jeśli przełącznik jest w pozycji włączony to mamy 12V
    Jeśli przełącznik jest w pozycji wyłączony to mamy 7,7V, ledy świecą (jak w lampce mam rurkową żarówkę led to też świeci) - nie aż tak intensywnie ale świecą i rozładowują akumulator. Co zrobić w takiej sytuacji? Co jest takiego w żarówce, że pomiar napięcia w jej obecności to 0V , a przy ledach to aż 7,7 ?
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • LegrandLegrand
  • #2
    Maciej214
    Level 11  
    Ten przełącznik jest jakiś felerny, bo po wyłączeniu on ciągle daje 7V a żarówka wyczerpuje to 7V ale nie ma dość "intensywnego" napięca żeby świecić. Jedna dioda pociągnie ci na 3V, więc jak dasz im 7V to im to wystarcza i świecą. Spróbuj wymienić ten przełącznik na jakiś co kompletnie odcina prąd stały z akumlatora.
  • #3
    GoLLaB
    Level 12  
    Czy mówisz tak, gdyż sam posiadasz taki samochód i testowałeś to ? Niestety jest to komponent samochodu i trochę ciężko by było zastąpić to innym (chyba, że ten wyłącznik jest w środku tego zamka i tam da się go jakoś zastąpić). Ewentualnie czy jest i jak się nazywa coś w stylu microswitcha, ele działające w drugą stronę (wciśnie się, to się nie przewodzi oraz zwolni i przewodzi) i będące nieco większych rozmiarów?

    Pytanie także o Twoje słowa:
    Maciej214 wrote:

    a żarówka wyczerpuje to 7V


    Czy to znaczy, że te świecące ledy wyczerpują mi tyle samo z akumulatora co ta nieświecąca żarówka?
  • #4
    Jarek68
    Level 20  
    Tak masz rację że żarówka i ledy to to samo. W tym że ledy potrzebują bardzo małego prądu żeby świeciły a żarówka więcej. Wystarczy że w wyłączniku będzie trochę wilgoci albo kropelka wody. Dla żarówki nie wystarcza żeby świeciła a dla ledów wystarczy przepływ prądu przez wilgoć aby świeciły. A że wilgoć w samochodzie jest normalnym zjawiskiem to nic nie poradzisz :-) Chyba że tych ledów na czepiasz tyle że nie będą się świecić albo dasz opornik pomiędzy wejściem i wyjściem ledów tak żeby prąd który płynie przez wilgoć płyną przez opornik. Dodatkowe obciążenie obwodu albo maleńką żaróweczkę od kontrolki :-)
  • LegrandLegrand
  • #5
    Hans1990
    Level 10  
    Na Twoim miejscu podłączył bym ledy równolegle z żarówką i jeśli będzie działać (po zamknięciu klapy zgaśnie ) to bym to zostawił ewentualnie zakleił bym żarówkę żeby nie było jej widać. Jeśli zadziała to sprawdź pobór prądu przy zamkniętej klapie , bo rano możesz nie odpalić :)
  • #6
    GoLLaB
    Level 12  
    Właśnie dlatego chce wywalić żarówkę, żeby nie ciągnęła mi tyle prądu. Listwy świecą znacznie lepiej a dodatkowo żrą mniej prądu na czym mi zależało. Zastanawiam się nad czymś rodzaju microswitcha, żeby to wstawić, może to pomoże.

    Pytanie co do opornika, ten opornik z tego co rozumiem będzie wtedy jednocześnie ograniczał prąd, który płynie do diody w momencie normalnego załączenia. Pewnie przez to będą słabiej świecić, ale można spróbować.
  • #7
    Jarek68
    Level 20  
    Nie, opornik jako sztuczne obciążenie tak jak żarówka. A ile chcesz zaoszczędzić? Ledom wystarczy 5mA żeby dobrze świeciły. To jest 0,1 amperogodziny z akumulatora na dobę :-) A zastanawiałeś się ile ciągnie zegar jak masz, alarm, różnego rodzaju sterowniki??? Bo u mnie w lublinie cyka zegar miga alarm i ja się nie przejmuje :-) Bo po zapaleniu silnika alternator doładuje to w minutę :-) A jak masz kiepski akumulator albo silnik to i oszczędność na żarówkach nie pomoże.
  • #8
    GoLLaB
    Level 12  
    Masz rację, z tym, że nie wiedziałem, ile dokładnie wyczerpują mi energii te diody. Ja czasem nie używam auta przez tydzień, dwa. Jeśli jednak z żarówką, która nieco obciążała akumulator dało się jeździć bezproblemowo i akumulator się doładowywał, to to samo powinno być z ledami, także nie ma problemu (rezystor można dorzucić, żeby nie zużywała się sama dioda), ewentualnie zastosować ten przełącznik krańcowy (choć ten także może zawilgotnieć podobnie jak ten w klapie).
  • #9
    Hans1990
    Level 10  
    Ewentualnie możesz zastosować jakiś przerzutnik albo bramę z wejściem Shmitta który by odłączał układ jeśli napięcie na wejściu spadnie poniżej 10V a załączy się przy napięciu 12 V :)
  • #10
    trance84
    Level 28  
    A nie jest tak kolego że wyłącznik masz na masie i po zamknięciu klapy jest przerwa w obwodzie?
    Żarówka bez masy czyli minusa nie świeci a dioda led owszem tylko słabym światłem.
    Nie wierzysz?
    Weź sobie ta listwę dotknij plusowym kabelkiem z tej listy do plusa w aku a minusowy kabelek weź do ręki i powinna ci się żarzyć .

    Moderated By robokop:

    To juz chyba siły nieczyste maja w tym swój udział, bo prawami fizyki wytłumaczyć się tego nie da. Regulamin pkt 8.1

  • #11
    Jarek68
    Level 20  
    A kolega nie wiedział że człowiek jest dobrym przewodnikiem :-) Składa się z ponad 80% wody :-) Jak by był kiepskim przewodnikiem to by ludzi nie zabijało.
  • #12
    GoLLaB
    Level 12  
    Niestety nie mam przy sobie czujnika fazy, musiałbym popatrzeć na schematach czy wyłącznik rozwiera masę, ale pewnie tak, ale w takim razie, dlaczego w podsufitce ledy gasną całkowicie?

    Co do testu, sprawdzałem biegunowość żarówki led, wtedy też przy okazji nie raz wypadał mi kabelek z ręki. Bez minusa nie ruszały. Zatem tutaj, nawet przy rozwarciu masy, jakiś styk, choć mały, musi być.
  • #13
    GoLLaB
    Level 12  
    Jeszcze jedno pytanie, jeśli wstawię rezystor na samym końcu - tzn. mam 2 listwy złączone w szereg, to jeśli teraz na końcu tej 2-giej listwy wrzucę rezystor (rozmiar zbyt duży nie powinien ogrywać roli?) pomiędzy + a gnd , to powinno niwelować to napięcie, dobrze myślę? Chodzi mi o to, żeby była ta strata i ledy nie świeciły, jednocześnie, żeby nie ograniczało mi jasności podczas normalnego świecenia. Tylko już teraz sam się nieco zakręciłem. Jeśli wstawię na końcu - za ledami, to chyba ledy i tak będą świecić, a dopiero potem będzie ta strata? Dobrze myślę? Tak samo, jeśli wstawię przed ledami (mówiąc ledy cały czas myślę o całych listwach) to podczas normalnego użytkowania będą mi słabiej świecić.

    Co wtedy zrobić? Czy dać 1 (połówkę danego rozmiaru-tak żeby gasły) przed 1-szą listwą i 2 (znów połówkę jakiegoś rozmiaru) przed 2-żeby świeciły równo lekko przygaszone? (choć wydaje mi się, że spadek napięcia na 1 rezystorze, na ledach + potem na 2 jeszcze bardziej osłabi...
  • #14
    Hans1990
    Level 10  
    Listwy musisz mieć podłączone równolegle (wspólny + i wspólna masa). Zmierz rezystancje żarówki i diod. Ja przypuszczam że kabel z włącznika, przetarł się od otwierania klapy i izolacja jest cienka w tym miejscu, to mogło powodować zwarcie z masą. Żarówka nie świeciła bo jej rezystancja była na tyle duża że prąd który płyną był za mały żeby ją oświecić. Natomiast rezystancja wypadkowa diod jest na tyle mała że prąd który przepłynie może przebijać izolacje no i diody świecą :) Zmierz pobór prądu przy zamkniętej klapie, i oblicz na ile dni wystarczy akumulator aby zasilić diody, prosty wzór X= 24 *10[Ah]/I[A] , gdzie I to mierzony prąd , X to ilość dni na które wystarczy akumulator.
  • #15
    GoLLaB
    Level 12  
    Chyba jednak wystartuje jutro ze sprawdzeniem, co faktycznie jest z tym włącznikiem, są to tylko 3 śruby zatem odkręcę i sprawdzę, co dzieje się na tym włączniku.
  • #16
    K0RNAT
    Level 11  
    Witam. Podepnę się do tematu. Ostatnio zrobiłem sobie lampkę w podsufitce wstawiłem tam 4 LEDy 5mm białe i do każdej dałem rezystor 820ohm. Podpiąłem to równolegle. W lampce ma opcje, że po zamknięciu drzwi lampa po 30sekundach gaśnie powoli po czym LEDy mi się zażą na żarówce nie ma tego problemu. Wstawiłem na kabelku rezystor 120ohm i nie pomogło. Macie jakiś pomysł ?
  • #17
    Hans1990
    Level 10  
    Sprawdź jakie napięcie panuje po zakończeniu ściemniania. To może będę Ci w stanie pomóc .
  • #18
    K0RNAT
    Level 11  
    W tym problem, że brak mierniczka :/ włożyłem żarówkę i LEDy gasną. Czy takie rozwiązanie nie rozładuje akumulatora ? jak nie to może to będzie najlepsze rozwiązanie
  • #19
    Hans1990
    Level 10  
    Akumulatora nie powinno rozładować. Ja chciałem zaproponować układ z tyrystorem , który by odcinał diody po odpowiednim spadku napięcia .
  • #20
    GoLLaB
    Level 12  
    To dziwne, ja mam u siebie ściemniacz w podsufitce + 2 żarówki led, w każdej 6 led. Nie mam problemu z żarzącymi się ledami, działa to jak najbardziej w porządku.

    A chciałem właśnie pytać, czy wsadzenie kondensatora, który na chwilę utrzymywałby napięcie, a potem się rozładował nie naprawiłoby sytuacji. Tylko teraz przydałoby się trochę wiedzy o kondensatorach, której mi brakuje ... Czy kondensator będzie pomiędzy + a + , czyli wpięty pomiędzy + , czy między + a - ? Coś mi świta, że kondensator jest między + a - , ale jednak rozwarcie masy spowoduje niemożność rozładowania, natomiast odcięcie + spowodowałoby, że by się nie ładował, dobrze myślę (aż wstyd się przyznać, że nie pamięta się podstawowych rzeczy ... )?
  • #21
    K0RNAT
    Level 11  
    w sobotę będę miał miernik to zmierzę. GoLLaB Ty masz samochód z gamy VAGa?
  • #22
    GoLLaB
    Level 12  
    Jak pisałem na początku - Fiat Bravo.
  • #23
    Jarek68
    Level 20  
    GoLLaB Jeśli listwy są na 12V to podłącz je równolegle czyli plusy razem i minusy razem po miedzy + i – listew daj opornik. A nie jak piszesz na końcu czy na początku. A poco ci kondensator. Bez sensu :-(

    K0RNAT Cztery ledy połącz w szereg i do nich jeden opornik jakieś 400 ohm. Żeby się nie żarzyły daj ten opornik 120 ohm podłącz na początku i końcu. Jedeną nóżka do pierwszej diody a druga do ostatniej nóżki układu. Czuli po miedzy kabelki zasilające cały układ.
  • #24
    Hans1990
    Level 10  
    Ewentualnie można jakiś układ czasowy zastosować , który po określonym czasie odetnie zasilanie i po sprawie :)
  • #25
    Marian B
    Level 36  
    A ja zaproponuję rozwiązanie kompromisowe, poprostu zamontować dodatkowy wyłącznik oświetlenia bagażnika, umieszczony gdzieś z boku, "pod ręką", tak, aby łatwo można było trafić w ciemności. Można zastosować podświetlenie tego wyłącznika. Takie rozwiązanie zastosowałem w Octavii, nie dla tego, że rozwiązanie fabryczne wysiadło, tylko z przyczyn praktycznych. Oświetlenie bagażnika tak naprawdę jest potrzebne mało kiedy, i przeważnie w miesiącach jesienno/zimowych. Jest zupełnie nie potrzebne w ciągu dnia.
    Problem mam rozwiązany w ten sposób, że gdy wyłącznik wyłączony, niema oświetlenia wcale, a gdy włączony, oświetlenie jest włączone przy otwartej klapie bagażnika.
  • #26
    K0RNAT
    Level 11  
    K0RNAT Cztery ledy połącz w szereg i do nich jeden opornik jakieś 400 ohm. Żeby się nie żarzyły daj ten opornik 120 ohm podłącz na początku i końcu. Jedeną nóżka do pierwszej diody a druga do ostatniej nóżki układu. Czuli po miedzy kabelki zasilające cały układ.
    Zrobiłem tak i dalej się zaży tak samo jak wcześniej :/ Napięcie po zgaszeniu jest 6,8V
  • #27
    Jarek68
    Level 20  
    Możesz zrobić zdjęcie tego co zrobiłeś? Bo coś mi nie bardzo chce się wierzyć :-) Podłącz zamiast opornika 120 ohm małą żaróweczkę od kontrolki około 2 watów. To by odpowiadało twojemu opornikowi :-) Może z tym opornikiem jest coś nie tak albo to nie jest 120 ohm tylko sporo więcej :-) Jak podłączysz tą żaróweczkę w miejsce opornika 120 ohm i będzie dobrze to znaczy że zła wartość opornika :-)
  • #28
    maszkotek
    Level 16  
    Może skuteczniejszym rozwiązaniem będzie umieszczenie przekaźnika sterowanego przez diodę zenera 11V? Światło zapali się tylko przy otwartym bagażniku, a przekaźnik rozłączy obwód jeśli napięcie spadnie do tych 7V. Tylko wtedy światło w ogóle się nie zapali jeśli w instalacji będzie napięcie poniżej 11V.
  • #29
    skibson
    Level 10  
    Witam. Z racji tego ze to temat o listwach LED to podepne sie. u mnie dziala wszystko git przyklad: Problem z oświetleniem bagażnika po użyciu ledów

    Mam tylko jeden problem. Listwa jest troche za dluga. Pytalem typa co mi to sprzedawal to powiedzial ze mozna ciac co 3 diody. Ja chcialbym uciac 6. I tu pojawia sie problem. Czy jak skroce np. nozem do tapet te listwe o te 6 diod to czy trzeba bedzie cos lutowac itp. czy reszta diod bedzie dzialac poprawnie? Prosilbym o szybka odp :) Z gory dzieki. Moze tez byc na gg 3975867. Pozdro.