Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczny zapłon .... problem

Artur79 15 Kwi 2004 21:33 2119 7
  • #1 15 Kwi 2004 21:33
    Artur79
    Poziom 15  

    witam ...
    zrobilem układ wedlug tego schematu ...

    Elektroniczny zapłon .... problem

    teoretycznie po podlaczeniu pod cewke ( zamiast cewki ) zarowki 12V podlaczeniu zasialnia i zostawieniu przewodu przerywacza powinna sie swiecic ... a po dotknieciu przerywaczem do masy ..zgasnac ...

    tymczasem ( tylko ze uzywam zasialcza 12V 500mA ) nic sie nie dzieje ..za to rezystor R3 porzadnie sie nagrzewa a na jego wyjsciu jest 0.13V .... odlaczylem T2 ale bez zmian ..... jak odlacze T1 to napiecie jest 12V .... jak T1 jest podlaczony a odlacze R1 to tez napiecie jest ok .....

    co jest nie tak .... moze ten zasilacz jest za slaby i dlatego napiecie spada do 0 ... a moze cos jest nie tak ....

    aha
    wszytkie elementy sa na 100% sprawne ..... jedyne co to zamiast TIP162 zalozylem BU921 ..ale to zamiennik .... i podlaczylem go wedlug standardowej obudowy TO3 ....

    0 7
  • #2 16 Kwi 2004 00:30
    szymtro
    Poziom 30  

    Zasilacz 500mA musi wystarczyć. Ten T1 działa tak: Jeżeli na punkcie "przerywacz" jest 12V(rozwarte) to przez rezystor R3 płynie cały czas prąd(ok 255mA, 12V = ~ 3W) dlatego on się nagżewa i to znacznie. W tym stanie T2 nieprzewodzi. Jeżeli zewrzesz "przerywacz" do masy to T1 przestaje przewodzić i rezystor R3 zaczyna sterować T2 - zwiera "cewka" do masy. I tak to ma działać. Przerywacz jest cały czas zamknięty i rozwiera się tylko na krótki czas. A tak apropos to poszukaj artykułów z EDW na temat zapłonów(jest też gdzieś na elektrodzie) i tam było to wszystko opisane - był też schemat podobnego układu ale z automatycznym odcinaniem prądu jak silnik dłużej niepracuje(żeby nie rozładowywało akumulatora)

    0
  • #3 16 Kwi 2004 03:36
    Maintenance
    Poziom 12  

    Witam,

    układ na 100 % działa w praktyce - jezdze na nim od ponad 1,5 roku.

    Co do Twoich pytan - proponuje zestawic typowy uklad jak w aucie - cewka, zamiast przerywacza zwykly styk lub tak jak ja zrobilem - wentylator, naklejone kawałki magnesu i kontraktron, swieca, no i oczywiscie porzadny zasilacz (korzystalem z 12V/10A). Ja przed zalozeniem tego do samochodu i przed zalaniem silikonem "wygrzewalem" uklad przez 24 godziny nieustannej pracy.
    Aha, pamietaj o dobrym radiatorze do TIP'a oraz starannie zamontowanej podkladki z miki - chyba ze calosc odseparujesz galwanicznie od masy auta.

    powodzenia

    0
  • #4 16 Kwi 2004 07:35
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 16 Kwi 2004 09:43
    Artur79
    Poziom 15  

    TIP 162 to rowniez Darington + Dioda .... wiec to samo co BU 921 ... wedlug katalogu to jego zamiennik tylko ez w innej obudowie

    Maintenance
    ktore rezystory "chlodzisz" do radioatora .. w opisie ze R1 i R2 ... a co z R3 ..tez chlodzisz ??

    0
  • #7 16 Kwi 2004 11:02
    Artur79
    Poziom 15  

    kondensator yten z orginalnego ykladu zaplonu odlaczyc ??

    0
  • #8 16 Kwi 2004 22:25
    Maintenance
    Poziom 12  

    Co do chlodzenia - wrzucilem rezystory o wyzszej mocy
    (R1, R2, R4->5W) - w ten sposob uniknalem jak dotad postoju.
    R3 zostawilem 5W i przykleilem do radiatora.

    Wracajac do tranzystora to zamiast TIP'a wlozylem BUX21 - prad max. o ile dobrze pamietam 40A - przy sredniej predkosci 120km/h i 150 km trasy uklad osiaga temp. ~40 stopni. Iskra stabilna w calym zakresie obrotow.

    Kondensator w aparacie mozesz odlaczyc, ale z nim tez dziala - sprawdzone w kilku autach. No i jeszcze ewentualny minus - raz na pol roku czysc styki przerywacza - prad jest na tyle niewielki ze same sie juz nie oczyszczaja.

    0