Jestem w trakcie budowania mojego systemu chłodzenia do PC - eta i w związku z tym mam pytanka dwa.
System chłodzenia chcę zabezpieczyć na kilka sposobów.
Jeden z nich wiąże się z moim pierwszym pytaniem:
co się stanie gdy uruchomię zasilacz, ale podłączony do płyty głównej?
Chodzi o uruchomienie na sucho [gniazdo ATX PIN-20, piny 13 i 14].
Drugie pytanie wiąże się z panelem sterowania pracą całego komputera, który również powstaje: Jakie napięcie płynie w przełącznik (on/off) w zasilaczu?
Nie znam się aż tak na tym, a nie mam możliwości dokonania pomiaru. Z tego co pamiętam, przełącznik nie jest podłączony bezpośrednio ze źródłem zasilania (gniazdem zasilania).
Jeśli komuś by pomogło: Tracer 4Life model 400 360W (o ile dobrze pamiętam).
Zazwyczaj nie stanie się nic, choć starsze płyty główne mogą się normalnie uruchomić. Jeśli w biosie masz włączony start po powrocie zasilania, to płyta się uruchomi.
Napięcia nie płyną, płyną prądy.
Na pinach powinno być w granicach 5V, ale jeśli pytasz o przełącznik z tyłu zasilacza, to uważaj. Jest na nim pełne napięcie sieci zasilającej.
Przypominam, że chodzi mi o uruchomienie zasilaczana sucho ale podłączonego do płyty głownej,czyli zwarcie pin 13 i 14 np po zdarciu izolacji.
Chyba, że ktoś zna inny sposób i tani i prosty, żeby pozyskać zasilanie z zasilacza nie uruchamiając komputera?
Jak skończę wszystko zamieszczę cały schemat mojego chłodzenia i panela.
Panowie sprawa z zasilaczem wygląda tak (niestety jakości zdjęć lepszej nie da rady :/ :
Obrazek 1 Obrazek 2 Tu zaznaczyłem dwa przewody, jeden idzie do płytki jakieś na której są jakieś układy, ta płytkajest przymocowana do głównego gniazda od zasilania. I przycisk.
Obrazek 3 Tutaj w co wchodzi owy drugi kabelek.
Obrazek 4 Na tym zdjęciu zaznaczyłem do jakiego gniazda idzie ten kabel od przełącznika.
Owy zasilacz to Tracer 4Life model 400 360W. Pełne napięcie, znaczy 230V?
" Jeśli w biosie masz włączony start po powrocie zasilania, to płyta się uruchomi." - jak ta opcja jest opisana w biosie? Płyta główna Epox 8k9a, lub jak to sprawdzić?
Sprawdzić też można bardziej łopatologicznie , włącz komputer , wyjmij wtyczkę i włóż wtyczkę znowu , jeżeli się włączy komputer to ... chyba sam wiesz
;] o qde...faktycznie... tylko mały problem ze stronami Epox...zna ktoś ruski? przeszukałem inne pliki nie działają... ;[ a wujek google ściemnia w tym temacie :/
ŁAA!! Udało się!...wujo pomógł! teraz trochę studiowania...
Dodano po 7 [minuty]:
bobekdt00 wrote:
Sprawdzić też można bardziej łopatologicznie , włącz komputer , wyjmij wtyczkę i włóż wtyczkę znowu , jeżeli się włączy komputer to ... chyba sam wiesz
to znaczy, że mam tą funkcję załączoną tak? A to oznaczałoby, że jeżeli jest włączona to podłączona płyta z zasilaczem i spietymi pinami 13 i 14 uruchomi pc-ta?
Funkcja która wybudza komputer i uruchamia go ponownie po awarii zasilania (np wywalą korki, lub w elektrowni coś padnie) to w przypadku mojej płyty kolejno:
BIOS>Power management Option>State After Power Failure (dostępne opcje;
-ON; zawsze wznawia pracę PC-ta po kraksie zasilania,
-OFF; nigdy nie wznawia pracy PC-ta po kraksie zasilania.
Tak z ciekawosci po co chcesz uruchamiac komputer w taki dziwny sposob - zwierajac 13 i 14 pin ?? Na wlaczniku ktory znajduje sie w obudowie zasilacza jest 230V
Nie nie... Panowie wszystko jest gitarka z kondesatorami ;]
Chodzi o co inne Chce zrobić panel kontrolny do chłodzenia i całego pc-ta. Zamiast za każdym razem przed włączeniem zaglądać do kompa czy czasem woda się nie wylała bo np mama odkurzała, albo brat piłką kompnął i coś się schrzaniło. Chciałem zrobić układ zasilania na panel bezpośrednio z zasilacza omijając ewentualne uruhomienie komputera, żeby nic nie popaliło a pokazało na kontrolkach czy wszystko gitara (po to np te kabelki na odpowietrzniku. Więc ładnie się postarałem i zmontowałem dodatkowy obwód wewnątrz zasilacza na Pin-ie 13 i 14-stym
, , , ], no i wsadziłem gniazdo do płyty...wsadziłem w moje gniazdo wtyczke...i co? Kupa :[ Komp się włączył...dobrze, że w sumie nie spalił przez moje eksperymenty. Pojawiło się mi jednak kilka problemów których nie przewidziałem, więc prosić będę o pomoc:
1. Jak mogę uzyskać napięcie z zasilacza bez włączania kompa (jest to w ogóle możliwe?) ?
2. miałem dziś okazję pośpiewać przy zasilaczu (elektryka prąd nie tyka ) i pytanie; czy kabel na którym pisze: H03VVH2-F 2x0,5mm 300/300V I 41mb uciągnie mi prąd płynący przez przełącznik w zasilaczu? Nie przegrzeje się? (w zasilaczu na przełączniku są dwa kable, jeden grubszy (rozczytałem z niego tylko 600V ale to nie wiele grubsza żyła i drugi cieńszy, pewnie też połóweczka-do niego bym się podpiął, żeby przenieś przełącznik na panel).
P.S zanim ktoś powie, że moje pomysły są poje...ten niech się wstrzyma do efektu końcowego
Nikt nie ma pomysłu...hmm sam sobie odpowiem Do gniazda głównego na płycie zrobię dodatkowe na którym każdy obwód miałby dodatkowy obieg do przełącznika na panelu, wyłączałbym wszystkie pozostałe by pozostały PIN13 i 14, żebym mógł włączyć zasilacz i w ten sposób uzyskać zasilanie bez uruchamiania komputera ;]
Sposób maksymalnie kretyński, to akurat wiem bo dodatkowo musze 18 przewodów ciągnąć :/...no i 18 przełączników <lol2>, chociaż do tego zrobiłbym wspólną klamrę. Ktoś zna lepszy pomysł?
Materiały:
Schemat:
[--] gniazdo na płycie głównej
/\
[--] dodatkowe gniazdo -> [..] przełączniki
/\
[--] gniazdo zasilacza
A nie łatwiej by Ci było jak byś włożył do kompa mały zasilacz elektroniczny z parametrami jakie by Ci były potrzebne? Na Alle'zakupy można takie zasilacze kupić za parenaście złotych. Problem zasilania miał byś z głowy.
Jeśli chodzi o coś link do aukcji skasowałem, regulamin punkt 10.11 [mat_ed] to faktycznie cena nie jest tragiczna, ale mi nie chodzi o metodę ze zbędnymi kablami, starałbym się raczej podbpiąć wszystko pod zasilanie z zasilacza,żeby nie być uzależnionym od zbędnej ilości wtyczek (do tego dochodzi również pomka którą chcę podłączyć pod PIN-4 (12V 9kilka Watt). Proste to nie będzie, domyślam się ale jest to możliwe i tak chcę to zrobić, chyba, że coś wyjdzie mi nie tak jak powinno. Pozdrawiam.
Ok, do wieczora zrobię "szkic" panelu. Owszem, praco, czaso imateriało - chłonne pomysły mam. Samo chłodzenie nie jest tak dużym problemem. A mi chodzi nie tak o samo chłodzenie wadne jak również o to, żeby wszystko działało i żeby wszystko miało ręce i nogi. Przemyślałem, tylko że nie wszystko okazało się tak proste i możliwe do zrobienia jak chciałem.
Na to wygląda.
Poza tym i tak będziesz musiał jakiś nawiew zastosować, bo komputer nie grzeje się miejscowo tylko całościowo i możesz ugotować komputer nieźle go schładzając. Wykombinowałeś już chłodnicę?
Zamiast omijać zasilacz (który po włączeniu i tak poda napięcie na nieuruchomioną płytę, co może ją ubić przy wilgoci) zastosuj dodatkowy zasilacz, choćby ładowarkę telefonu komórkowego.
Inny lekki minus, to otwarty układ zamontowany w środku. Woda (czy cokolwiek innego) paruje. Pamiętaj o tym.
A może wykorzystaj napięcie 5VSB (możesz obciążyć je max 2A).
I bez uruchamiania zasilacza. O ile jest taka opcja wykorzystania 5V w twoim zabezpieczeniu"
Tylko tutaj mam kilka zastrzeżeń i uwag. Pierwotnie mój pomysł był taki, żeby oprócz święcących się diód, a raczej właściwie zamiast nich, całe te przewody np w odpowietrzniku, (rys. 1 dioda 3) po spadku wody z powodu wycieku lub czegokolwiek innego, miało odciąć obieg prądu do włącznika komputera, żeby uniemożliwić jego uruchomienie. Przełącznik numer 1 i 2 będą podłączone bezpośrednio z płytą główna i będą jako włącznik i reset. Żeby uzyskać zasilanie bez uruchomienia komputera wykorzystam dwa przełączniki typu DIP Switch 10 (piano) a kolejne przełączniczki połącze w jedną wajhę żeby się nie pierdziulić z pojedyńczym i podłączę do przedłużenia gniazda ATX PIN 20. Kabelki z owego przedłużenia (PIN13 i 14) będą podłączone do przełącznika numer 4 i to umożliwi mi uzyskanie zasilania z zasilacza. Na schemacie przewodów diód źle pokazałem podłączenie diody do pompki - bo będzie ona podłączona dozasilania pompki. Czujnik przepływu wody na wężyku nie będzie kupny - również sam go robie (przepływ wody załączy lub rozłączy przełącznik krańcowy [jeśli okaże się za sztywny, to domowo zmontowane kabelki]). Aha, no i proszę zauważyć, że pomka jest zasilana gniazdem ATX PIN 4 a nie PIN 4. To chyba na tyle na razie...jak mi się przypomni coś to dopiszę, na razie wracam do czujnika przepływu
weryfany wrote:
A może wykorzystaj napięcie 5VSB (możesz obciążyć je max 2A).
I bez uruchamiania zasilacza. O ile jest taka opcja wykorzystania 5V w twoim zabezpieczeniu"
Nie mam w tej chwili czasu na analizowanie całości, ale ...
1. Pompkę zasilisz z P4, a z czego zasilisz procesor?
2. Przedłużenie ATX niech będzie, ale nie zapominaj, że tam płyną sporawe prądy, sprawdź lepiej obciążalność styków w tych DIPach (zobaczysz, ze jest zbyt mała), poza tym one nie są budowane z myślą o ciągłym przełaczaniu. Zamiast stosować 20 przełączników lepiej zastosować jeden główny na linii 230V przed zasilaczem, ale nie ingerować w zasilacz.
3. Nie wiem na ile lubisz światełka, ale jeśli nie jesteś pewien, że je lubisz, to przemyśl stosowanie tylu diod
Za schemat, mało spotykaną współpracę i kreatywność dostajesz ode mnie 50pkt.
Nie pali się ponieważ dopiero teraz po sesji będę mógł troszkę z kopyta, że tak powiem ruszyć ;]
Quote:
"1. Pompkę zasilisz z P4, a z czego zasilisz procesor?"
Nie, właśnie na to uczuliłem W zasilaczu główne napięcia wprowadzają mi dwa gniazda (ATX PIN 20 i ATX PIN 4), zwłykłe gniazdo na PIN 4 (moolex czy coś takiego) w przypadku mojego zasilacza ma tylko 36W. A pompka którą chce użyć jedzie na 80. Procesor swoją energię otrzyma normalnie z gniazda ATX PIN 20 w którego napięcia nie będę ingerował. Pompka otzryma zasilanie z gniazda ATX PIN 4, które jest gniazdem doprowadzającym dodatkowe zasilanie do niektórych płyt, którego moja nie potrzebuje. Do gniazda ATX P20 ingerencja ograniczałaby się na tyle, żeby odciąć dopływ wszystkich PINów oprócz 13 i 14 do płyty bo ich zwarcie ucruchamia mi PC. A ma tego nie robić, dopóki nie sprawdzę czy poziom wody itp będzie ok.
Quote:
"2. Przedłużenie ATX niech będzie, (...) tam płyną sporawe prądy, sprawdź (...) obciążalność styków w tych DIPach (zobaczysz, ze jest zbyt mała) (...). Zamiast stosować 20 przełączników lepiej zastosować jeden główny na linii 230V przed zasilaczem, ale nie ingerować w zasilacz."
No właśnie dlatego pytam i opisuje co chcę, lub co robię bo nie znam się na tym. W takim razie kupa mi z tego zasilania z zasilacza :/. Wiem, że dużo prościej byłoby pociągnąć dodatkowe zasilanie i może nawet byłoby to bezpieczniejsze, ale nie chcę tego robić... Kabel od pompki...od zasilania...od zasilacza...jak dla mnie zero pomysłowości i estetyki za takie coś. Postanowiłem, że będę miał to w jednej całości z jednego zasilacza i na razie w tą stronę chciałbym podążać...
"Zamiast stosować 20 przełączników lepiej zastosować jeden główny na linii 230V przed zasilaczem" - co konkretnie masz na myśli? Jeśli chodzi Ci o taki przełącznik POWER zasilacza, to mam już takowy i właśnie jego też przeniosę na panel...
Quote:
"3. Nie wiem na ile lubisz światełka, ale jeśli nie jesteś pewien, że je lubisz, to przemyśl stosowanie tylu diod"
Hehe...każdy lubi światełka ;] ...a tak poważnie, to chodzi mi bardziej o to, że jakoś chcę kontrolować stan wody i pracy całego chłodzenia a ze względu na to, że z zamierzonego celu do jakiego miały służyć npprzewody na odpowietrzniku musiałem zrezygnować - pozozstały diody. No a to, że ładnie to będzie wyglądało na panelu to swoją drogą .
OOO!! Propo oświetlenia...przypomniało mi się, oświetlenie będzie załączać się tylko przy otwarciu jednostki (przełącznik krańcowy - tego też zapomniałem dodać do "projektu").
Quote:
"Za schemat, mało spotykaną współpracę i kreatywność dostajesz ode mnie 50pkt."
1. Wentylator chłodzący zasilacz i przy okazji przewietrzający wnętrze obudowy. Nie radzę stosować w zasilaczu chłodzenia wodnego. Lepiej dmuchać na ... 2. Płytka impulsowej ładowarki telefonicznej zamontowana wewnątrz zasilacza przed wyłącznikiem głównym (z reguły wymiary chińskich wynalazków, to jakieś 15x25x10mm). Ładowarka zawsze "pod prądem", zasilacz tylko kiedy tego chcesz.
3. Wyłącznik główny przeniesiony na panel przedni lub lepiej zastosować drugi wyłącznik przeniesiony na panel przedni połączony w szereg z wyłącznikiem głównym.
Powyższe w zasadzie wystarczy do realizacji podstawowego założenia, czyli braku prądu w budzie przed sprawdzeniem całości, a dodatkowo rozwiązuje problemy budowy przelotek (które przy większych prądach łatwo się palą i dodatkowo wprowadzają niepotrzebne rezystancje w linie zasilające), wyłącznika wielostykowego i plątaniny zbędnych kabli pogarszających cyrkulację powietrza.
Jakich przepływomierzy chcesz użyć i po co, skoro to będzie tylko wskazanie: płynie, nie płynie.
To jakiś firmowy (lub nie, ale fabryczny) układ chłodzenia czy sam budujesz? Jeśli sam, to nie lutuj cyną bo to się źle kończy Jeśli dałbyś radę, to mógłbyś go pokazać.
Gdzie chcesz zamontować chłodnicę, bo chyba nie w środku obudowy?
Jak chcesz stwierdzić wylanie się chłodziwa? Sprawdzanie stanu czy może czujniki wilgoci?
Skoro chcesz montować wymyślne rzeczy, to poszukaj na elektrodzie schematów urządzeń wykorzystujących wyświetlacze telefonów komórkowych do pokazywania różnych informacji. To dopiero byłby bajer, diody przy nim się mogą schować.
"Panie Kapitanie komputer gotów do startu" Wyświetlacz przygasa, a Ty włączasz maszynerię.
Jeszcze ciekawszy bajer to zautomatyzowanie. Program sprawdza parametry i przy braku błędów uruchamia komputer, przy napotkaniu problemu wypisuje co go boli.
Jak coś mi jeszcze przyjdzie do głowy, to dam znać.
1. Wentylator chłodzący zasilacz i przy okazji przewietrzający wnętrze obudowy. Nie radzę stosować w zasilaczu chłodzenia wodnego.
Wentylator chłodzący i zasilacz i wnętrze obudowy, to znaczy? Mam go wyjąć z zasilacza? Nie chcę stosować chłodzenia wodnego w zasilaczu, chłodzenie które chcę zrobić będzie tylko na procka:) (na razie)
Quote:
2. Płytka impulsowej ładowarki telefonicznej zamontowana wewnątrz zasilacza przed wyłącznikiem głównym.
To znaczy to co w ładowarce, mam podłączyć bez obawy pod przełącznik w zasilaczu? nie będzie to miało wpływu na pracę zasilacza?
Quote:
3. drugi wyłącznik przeniesiony na panel przedni połączony w szereg z wyłącznikiem głównym.
Tak też w sumie o to mi chodziło, nie przenosić, a podpiąć kolejny...
Quote:
Powyższe w zasadzie wystarczy do realizacji podstawowego założenia, czyli braku prądu w budzie przed sprawdzeniem całości
Yhym, tylko, że napięcie na ładowarce wynosi zaledwie ok 4V, nie zasili mi to kilku diód...a nawet jeśli to nic się z nią nie stanie? Jak te diody będą pracowały, skoro jedna ma 1,5V?
Tego też chcę uniknąć, a nawet jeśli będę musiał zastosować dodatkową ilość przewodów (nie ważne ile), to będą one ładnie zaszyte w obudowie, a nie walać się pocałej jednostce - jestem raczej z tych którzy cenią sobie ład i skład
Quote:
Jakich przepływomierzy chcesz użyć i po co, skoro to będzie tylko wskazanie: płynie, nie płynie.
Mechaniczny, malutki mechanizm czuły na płynącą/niepłynącą wodę w wężyku, ręcznie zrobiony, kończę jego budowę, jak narazie zajęło mi najwięcej czasu zastanowienie się nad jak go wykonać, żeby był szczelny i mały...ale udało się, niedługo zapodam fotkę i schemat działania. Chciałem właśnie pierwotnie podłączyć wszystko tak, by tylko odpowiedni stan wody mógł uruchomić komputer, tzn: kiedy mój czujnik przepływu byłby zamknięty, nie dopuszczałby zasilania do wnętrza zasilacza tak, by nie możliwe było uruchomienie komputera (lub w razie czego zgasłby po prostu. Nawet samo wskazanie będzie dla mnie cenną informacją, zanim zagotuje, lub zbyt mocno zagrzeje mi wodę w bloku wodnym. Czujnik będzie tak zrobiony, że sama cyrkulacja wody powstała podczas pracy pompki, nie zmyli go w tym by wykryć ruch wody powodowany siłą przepływu z pompki.
Quote:
Gdzie chcesz zamontować chłodnicę, bo chyba nie w środku obudowy?
Tak, chłodznica będzie w jednostce ;] Ale nie mam zamiaru żadnych chłodnic samochodowych do tego wykorzystywać, jeśli testy temperatur na radiatorach komputerowych (przerobionych dodatkowo) nie odniosą pożądanego skutku, w tedy najprawdopodobniej chłodnica będzie składała się z miedzianego obiegu dość długiego, odpowiednio uformowanego.
Quote:
Jak chcesz stwierdzić wylanie się chłodziwa? Sprawdzanie stanu czy może czujniki wilgoci?
Bardzo łatwo, w odpowietrzniku, który będzie znajdował się na samej górze obiegu, są dwa przewody, jeden z nich wyłączy diodę (a miał komputer również, jak czujnik przepływu) jesli poziom wody spadnie nawet o centymetr, a drugi, jeśli gdzieś coś się zatka, wskaże, że odpowietrznik jest przpełniony. Jestem również w trakcie montowania awaryjnego ujścia z odpowietrznika wody, które będzie musiało odciąć możliwość odpowietrzania a uruchomić zamknięty normalnie "kanał przelewowy" (posiadacze centralnego ogrzewania powinni wiedzieć skąd taki pomysł . Żadnych kupnych urządzeń, pojedyńcze elementy jak diody - owszem i pompkę choć nad tym też pracuję ;]. Wszystko będzie mojego autorstwa, później się pomyśli.
Quote:
Skoro chcesz montować wymyślne rzeczy, to poszukaj na elektrodzie schematów urządzeń wykorzystujących wyświetlacze telefonów komórkowych do pokazywania różnych informacji. To dopiero byłby bajer, diody przy nim się mogą schować.
Fajna sprawa ale ja nawet nie wiedziałbym jak się do tego wszystkiego zabrać itd...skąd i co potrzebne...jestem takimlaikiem w sprawach prądu itp, że nie jeden nie wytrzymałby z nerwów od moich pytań <lol> .
Ciężko jest gawędzić o tym z osobami na te tematy bo owe osoby się na tym znają i jak ktoś się pyta co to są volty to mogą być dwie przyczyny takiego pytania: albo ktoś spamuje albo ktoś faktycznie nie wie. Chodzi o to, że takie rozmowy tak czy inaczej kończą się wnioskiem - idź do księgarni i poczytaj sobie o tym. Miło, że chociaż jedna osoba na tym forum tak miło i cierpliwie radzi ;]
Quote:
bajer to zautomatyzowanie. Program sprawdza parametry i przy braku błędów uruchamia komputer, przy napotkaniu problemu wypisuje co go boli.
Takiego bajeru nie dość, że technicznie, to jeszcze nie technicznie bym nie wykonał, to znaczy, jakieś układy trzeba byłoby programować chyba tak? A o tym już w ogóle nie mam zielonego pojęcia, więc pomysł owszem - bajera, realizacjaw moim przypadku, niemożliwa.
Do wykonania układu sprawdzającego poszczególne elementy (a masz ich raptem dwa, bo jednym jest poziom chłodziwa, a drugim jego ruch) nie potrzebujesz żadnych programów.
Może faktycznie z wyświetlaczem telefonicznym to zbytni przepych
Sprawdzanie stanu cieczy tak jak chcesz to zrobić nie uda się. Po pierwsze w grą wejdzie rozszerzalność cieplna, po drugie będzie zmiana poziomu na skutek ciśnienia, a po trzecie parowanie.
Jako chłodnicę zastosuj nagrzewnicę samochodową, sprawdza się niemal idealnie. Nie montuj jej jednak w środku. Ciepło musisz oddać na zewnątrz obudowy.
Przepływomierz. Widziałeś kiedyś kręcące się wiatraczki przy dystrybutorach paliwa? Są takie dostępne w sklepach akwarystycznych. Wystarczy poszukać o działaniu fotokomórki i masz niemal gotowy bezstykowy czujnik przepływu.
Warto tez pomyśleć nad zastawką magnetyczną i kontaktronem. Podobne zastawki również widziałem w sklepach akwarystycznych. To takie małe zaworki bezwładnościowe.
Przewody można układać, masz rację. Ale po co ich pchać aż tyle?
Napięcia na ładowarkach dochodzą do 10V, a prądy do 0.5A. Diody możesz łączyć na kilka sposobów, nie tylko połączenie szeregowe wchodzi w grę. W twoim przypadku to nawet nie ma za bardzo sensu. I nie pytaj jakie rezystory zastosować A ładowarce niby co ma się stać? Może być włączona ciągle.
Wrócę jeszcze do jednego szczegółu. Jak chcesz sprawdzić czy chłodziwo jest pompowane gdy pompa nie pracuje? Ona się załączy dopiero po włączeniu zasilacza, czyli gdy w komputerze będzie już napięcie.
a masz ich raptem dwa, bo jednym jest poziom chłodziwa, a drugim jego ruch
Poprawka - 3:poziom chłodziwa jest dwupoziomowe (min i max)
Quote:
nie potrzebujesz żadnych programów.
To jakby to działało? Musi być chyba jakiś układ, który by załączał, lub nie...?
Quote:
Może faktycznie z wyświetlaczem telefonicznym to zbytni przepych
Przepych - nie! Pomysł jest naprawdę wyje...ten...ciekawy! Pomyśli się w swoim czasie, na razie skromno z funduszami itd, więc się wstrzymam
Quote:
Sprawdzanie stanu cieczy tak jak chcesz to zrobić nie uda się. Po pierwsze w grą wejdzie rozszerzalność cieplna, po drugie będzie zmiana poziomu na skutek ciśnienia, a po trzecie parowanie.
Hehe...spokojnie...to przewidziałem, wszystko raptem w pudełeczku do kału o wymiarach jakieś 2,5cm średnicy i 6 centów wysokości będzie tak zrobione, żeby działało tak jak powinno (już testowałem, muszę dorobić jakąś klapkę na ciśnienie i coś na wilgoć ale szczegóły podam jak zrobię )
Quote:
Jako chłodnicę zastosuj nagrzewnicę samochodową, sprawdza się niemal idealnie.
Jestem z tych upierdliwych...chcę chociaż sprawdzić jak będzie sprawdzał się mój pomysł
Quote:
Nie montuj jej jednak w środku. Ciepło musisz oddać na zewnątrz obudowy.
Powiem tak: qwa... :/
Quote:
Przepływomierz. Widziałeś kiedyś kręcące się wiatraczki przy dystrybutorach paliwa? Są takie dostępne w sklepach akwarystycznych. Wystarczy poszukać o działaniu fotokomórki i masz niemal gotowy bezstykowy czujnik przepływu.
Niech to !!! Szukałem info w necie ale chyba za mało szukałem bo jakieś badziewia za 120 zł znalazłem <lol2>. Faktycznie, że mogłem to mieć zrobione w kilka chwil...bez śmiechu, ale za długo nad tym myślałem żeby tego nie skończyć :]
Quote:
Warto tez pomyśleć nad zastawką magnetyczną i kontaktronem. Podobne zastawki również widziałem w sklepach akwarystycznych. To takie małe zaworki bezwładnościowe.
Nie wiem o co chodzi...być może nie widziałem czegoś takiego...jeśli to działa na zasadzie poziomu wody, to nie stety nie zbawia mnie to...
Quote:
Przewody można układać, masz rację. Ale po co ich pchać aż tyle?
Chcę tego uniknąć, dlatego klikam ze wszystkim
Quote:
Napięcia na ładowarkach dochodzą do 10V, a prądy do 0.5A.
Wszystkie telefony jakie widziałem mają raczej napięcia na 4,5. Problem z taką ładowarką byłby? To są te z tego rodzaju, co ciągle prąd przepuszczają?
Quote:
I nie pytaj jakie rezystory zastosować.
Wiem, wiem...amperaż i opory...to już zrobi mi jeden kolega...ponieważ nawet prądo-mierzem, znaczy miernikiem nie dysponuję.
Quote:
Ona się załączy dopiero po włączeniu zasilacza, czyli gdy w komputerze będzie już napięcie.
Qrcze...faktycznie...więc kontrolka pokazać będzie musiała...Dlatego zależało mi na zasilaniu ;]
Nie jest Tobie do niczego potrzebny max. No chyba, że zapcha się rurka przed pompką i pompa wypchnie całość z rurek podnosząc poziom aż do przelania (co jest możliwe).
Poza tym wystarczy jedna kropla żeby zrobić zwarcie. Twój układ potrafi wykryć wyciek kilku mililitrów wody?
Proponuję bardzo dokładne wykonanie połączeń i zarzucenie sprawdzania poziomu, przynajmniej w celu wykrycia wycieków.
Pokaże Ci jak działa sprawdzanie bez programu (za jakiś czas)
Zastawki to nic innego jak zawory bezwładnościowe, czyli otwierają się tylko gdy działa na nie ciśnienie (ruch) czynnika. Kontaktron, to taki bajer, który zwiera lub rozwiera styki na skutek działania pola magnetycznego. Na tej zasadzie są budowane czujniki do liczników rowerowych. Magnes montowany jest na szprychę, a kontaktron wsadzony jest w obudowę i przymocowany do widełek.
Działanie proste, zastawka zamknięta - kontaktron zwarty - woda nie płynie. Zastawka otwarta - kontaktron otwarty - woda płynie. tadam
Ładowarki np. do MP4 są w standardzie USB, czyli 5V, 500mA, inne ładowarki mają więcej, sprawdź.
Po przemyśleniu, jednak proponuję dobudować sobie własny zasilacz 12V, ~1A, bo ładowarka będzie raczej za słaba na diody i elektronikę.
Komputer możesz w zasadzie bez uszczerbku dla niego wyłączyć w każdej chwili, dopiero kiedy zaczyna się ładować system nagłe wyłączenie może spowodować uszkodzenie systemu.
Wcale nie musisz mieć włączonej pompy przed zakończeniem testów, możesz przykładowo dać 2 sekundy czasu po włączeniu i dopiero sprawdzić. Jeśli pojawi się przepływ, to komputer się uruchomi, jeśli nie, to się wyłączy.
ps. Poprzednio zapomniałem o tym wentylatorze. Chodzi o to, że wentylator wydmuchujący powietrze z zasilacza przy okazji przewietrza obudowę. Innymi słowy nie ruszaj go
Nie jest Tobie do niczego potrzebny max. No chyba, że zapcha się rurka przed pompką i pompa wypchnie całość z rurek podnosząc poziom aż do przelania (co jest możliwe).
Z tym "max-em" chodzi mi bardziej o zabezpieczenie odpowietrznika, żeby wody mi nie wylał na sprzęt, ale o zabezpieczenie przed zapchaniem również.
Quote:
Twój układ potrafi wykryć wyciek kilku mililitrów wody?
Postaram się, żeby był w stanie to wykryć, chociaż nawet jeśli będzie to większa ilość, postaram się, żeby nie bezpośrednio sprzęt był pierwszym zagrożeniem, tylko np podłoga <lol2>
Quote:
Proponuję bardzo dokładne wykonanie połączeń i zarzucenie sprawdzania poziomu, przynajmniej w celu wykrycia wycieków.
To znaczy?
Quote:
Kontaktron, to taki bajer, który zwiera lub rozwiera styki na skutek działania pola magnetycznego.
Mam jeden zepsuty licznik do rowera w domu, zepsuło w nim się gniazdo do baterii, da się go wykorzystać? Działa chyba na tej samej zasadzie.
Quote:
Ładowarki np. do MP4 są w standardzie USB, czyli 5V, 500mA, inne ładowarki mają więcej, sprawdź.
Najmocniejszą jaką udało mi się znaleść to ładowarka od telefonu która ma 5,7V i 800mA
Quote:
Po przemyśleniu, jednak proponuję dobudować sobie własny zasilacz 12V, ~1A, bo ładowarka będzie raczej za słaba na diody i elektronikę.
To raczej zakończy się na kupnie gotowego, bo nie wiem czy byłby w stanie samemu coś zmontować, nie mając żadnego miernika, i umiejętności ani pojęcia. Dlatego chciałem zrobić proste układy obniżające napięcia z gniazd zasilacza PIN 4, bo myślałem, że jednak prostsze będzie uruchomienie tego zasilacza podłączonego do płyty głównej
Quote:
Wcale nie musisz mieć włączonej pompy przed zakończeniem testów, możesz przykładowo dać 2 sekundy czasu po włączeniu i dopiero sprawdzić. Jeśli pojawi się przepływ, to komputer się uruchomi, jeśli nie, to się wyłączy.
Pomyślę nad tym, ale tu bardziej chodzi o to, że kontrolki pokażą mi prawidłowy, lub nie prawidłowy poziom wody. Nie prawidłowy poziom wody, może dla mnie oznaczać wyciek, a w tym przypadku komputer uruchomiony być nie może...
"Zarzucenie sprawdzania poziomu" oznacza skupienie się na szczelności i poprawnym wykonaniu całego układu.
Jeśli ja coś robię, to najpierw myślę o jakości wykonania, a nie o zabezpieczeniach przez złym wykonaniem.
Nie rozumiem Twojego uporu i chęci zamknięcia chłodnicy wraz ze zbiornikiem wyrównawczym w środku komputera. To tak jakbyś chciał zamontować chłodnicę wewnątrz silnika samochodowego.
Zrozum, że chłodzenie wodne tak samo jak powietrzne nie obniży temperatury poniżej temperatury otoczenia i jeśli wewnątrz budy zrobi się 50 stopni (woda też osiągnie tą temperaturę), to i procesor zostanie schłodzony do minimum 50 stopni.
Jeśli ja coś robię, to najpierw myślę o jakości wykonania, a nie o zabezpieczeniach przez złym wykonaniem.
Ja się nie zabezpieczam przed złym wykonaniem, tylko przed ewentualnymi niespodziankami.
Quote:
Nie rozumiem Twojego uporu i chęci zamknięcia chłodnicy wraz ze zbiornikiem wyrównawczym w środku komputera.
Chodzi o estetyke, chciałem, żeby jednostka pozostała jednostką, a nie półką na jakąś nagrzewnicę . Chce to zrobić tak, żeby na pierwszy rzut oka nie widać było, że coś kombinowane jest, a nawet jeśli już ktoś tam zajrzy to wszystko będzie cacy ;]
Quote:
To tak jakbyś chciał zamontować chłodnicę wewnątrz silnika samochodowego.
Chłodnica samochodowa jest obok silnika, a raczej na jego przodzie, ale jest zamknięta w bagażniku - i o to mi właśnie chodzi
Quote:
Zrozum, że chłodzenie wodne tak samo jak powietrzne nie obniży temperatury poniżej temperatury otoczenia jeśli wewnątrz budy zrobi się 50 stopni.
Oczywiście, zgadzam się w 100 procentach, dlatego, jako laik pytam, po za tym jeszcze nie zabrałem się za chłodzenie i blok.
No i się doigrałem <lol2> zrobilem rozgałęzienie PIN 4, potrzebowałem kawałek przedłużenia więc podłączyłem i spaliłem odtwarzaccz DVD :]
Zwróciłem uwagę na napięcia ale nie zwróciłem uwagi na to jak gniazdo jest podpięte pod kable i podpiąłem odwrotnie - uziemienia się zgadzały bo są w środku, ale na 3V poszło 12, a na 12V poszły 3. :/
Nie 3V tylko 5V. W molexie jest +12V, dwie masy i +5V.
Wrócę jeszcze do tego nieszczęsnego chłodzenia, bo nadal nie zrozumiałeś.
Traktuj całą budę jako silnik (jeśli już tak porównujemy). Jeśli koniecznie chcesz mocować chłodnice wewnątrz, to musisz ją tak zamocować, aby ciepłe powietrze wylatywało z obudowy, najlepiej zastosować wentylator.
Jakieś grypisko mnie dopadło i ostatnio nie miałem nawet ochoty na dłubanie, udało mi się troszkę tego czujnika zrobić, a jak mi się poprawi to wezmę się w końcu chyba i za ten blok. Czujnik na razie prezentuje się tak; (w miejscu zaznaczonym na czerwono będą styki, albo jakiś mechanizm załączający lub rozłączający:
Quote:
Traktuj całą budę jako silnik (jeśli już tak porównujemy).
Buda jest znaczy się maską, a płyta, karta dyski itd to silnik
Quote:
Jeśli koniecznie chcesz mocować chłodnice wewnątrz, to musisz ją tak zamocować, aby ciepłe powietrze wylatywało z obudowy, najlepiej zastosować wentylator.
Prawda, bez dobrego obiegu wentylacji się nie obejdzie, zdaję sobie z tego sprawę, na razie muszę się wykurować i wziąść za robotę. Chłodnicę najprawdopodowniej i pewnie jednocześnie najlepiej będzie jeśli zamontuję pod napędami z przodu obudwy, tak żeby ciepło wywiewać od razu na zewnątrz...