Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254

manekinen 22 Lut 2009 18:26 14337 19
  • Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254
    Lampka stołowa w kloszu lampy “mylonit”, w podstawie zmieszczony został sterownik wraz z zasilaczem impulsowym. Lampka posiada trzy tryby pracy: płynna zmiana kolorów, wyświetlanie stałego koloru z poprzedniego trybu, kolor biały, do tego zawsze zapamiętuje ostatni tryb i kolor. Sterowanie odbywa się poprzez krótkotrwałe odcięcie zasilania. Dioda użyta do budowy to 3W dioda RGB na niewielkim radiatorze. Z zewnątrz niczym nie różni się od oryginału.

    Program:

    Program pisany w kompilatorze bascom, a mikrokontroler to nic innego jak ATTiny13V. 1024 bajty pamięci flash, 64 bajty sramu, i 64 bajty eeprom - są w zupełności wystarczające do zbudowania takiego sterownika - nie rozumiem czemu większość pcha tam Atmegi8. Sterowanie odbywa się poprzez wykrywanie zaniku własnego napięcia zasilającego. Niezbyt estetycznie było by wyprowadzać jakieś przewody na zewnątrz, lub robić do tego pilot. To jest tylko lampka. Więc aby zmienić tryb, należy na chwile ją wyłączyć - proste prawda? Do tego zapamiętuje ostatnio wyświetlany kolor i tryb - tak więc zawsze po włączeniu zobaczymy to, co widzieliśmy przed wyłączeniem. Zapamiętywanie odbywa się automatycznie za każdym razem po wykryciu zaniku zasilania. Jako że ATTiny13 posiada tylko jeden licznik, PWM w tym przypadku jest programowe, przy zegarze 4,8MHz i liczniku Timer0 zliczającym do 256, otrzymujemy 18.750 przerwań na sekundę do obsługi programowego PWM. 18.750 przerwań podzielonych przez 256 bitową rozdzielczość PWM, daje ~73.24Hz odświerzania (tyle też pokazuje miernik). Jest to optymalna wartość - nie widzimy efektu mrugania. Program posiada proste zabezpieczenie przed pustą pamięcią eeprom, więc przy pierwszym uruchomieniu układu zmienne powinny się ustabilizować. Jeśli tak sie nie stanie, można wrzucić załączony plik “eeprom-raw.hex” z prawidłowymi ustawieniami. Fusebity: Zegar 4.8MHz nie dzielony przez 8. Start-up time 64ms. Brown-out detector 1.8V.

    Sprzęt:

    Cały układ zasilany jest przetwornicą impulsową bazującą na układzie TinySwitch, a dokładnie TNY254P o wydajnosci do 5W. Układ ten zawiera w swej strukturze tranzystor mosfet, oscylator, i kilka zabezpieczeń. Kiedy napięcie po stronie wtórnej osiągnie wartość diody zenera + diody transoptora - transoptor zwiera wejście Enable do masy i tranzystor zostaje odłączony do czasu kiedy napięcie zmaleje - ot regulacja napięcia wyjściowego. Elementy D2, r1, i C5 to układ gasikowy, tłumi przepięcia chroniąc tranzystor. Dioda D2 to dowolna dioda Shottky’ego, o obciążalności przynajmniej 1A. Tranzystory Q1, Q2, i Q3 nie są do końca wysterowywane, rezystory na bazach dobrane są tak żeby część ciepła wytracała się na tranzystorach, a reszta na opornikach szeregwo z diodami. Prąd każdej diody ustawiony na około 350mA. Transformatorek wraz z TNY245 wydłubany z uszkodzonej ładowarki, ale z powodzeniem można użyć transformatorka ST-BY z zasilacza ATX i ilość zwoi nie jest aż tak krytyczna skoro i tak przecież jest obciążany regulowanym wypełnieniem. Cewka L1 i kondensator C3 stanowią filtr LC. Wykrywanie zaniku napięcia zrealizowane jest na R6 i D5, i sprawuje się świetnie - po spadku napiecia do wartości 0.7V, PINB2 odczytuje ten stan jako niski. Samo zasilanie mikrokontrolera zrealizowane zostało poprzez D4 i C7, po zaniku napięcia może on pracować jeszcze przez około dwie sekundy, i tyle ma użytkownik czasu na przywrócenie zasilania.





    Sama płytka została zaprojektowana tak aby zmieściła się w denku lampy, średnica płytki to 7,5cm, a średnica otworu to 4,5cm - tak więc wyższe elementy są na środkowej części płytki. Źródło światła to dioda RGB o mocy 3*1W, przynajmniej tak podaje producent. Dioda przykręcona do radiatora wykonanego z miedzianej blachy o średnicy 7,5cm.

    Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254

    Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254

    Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254

    Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254

    Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254 Lampa RGB ''mylonit'' 3W z przetwornicą na TNY254



    To samo znajdziecie na mojej stronie http://diy.elektroda.eu/?p=108

    A w załączniku pliki: płytki eagle 4.16r2 i program bascom 1.11.9.0 wraz z kodem źródłowym *.bas.

    Jak znajdę chwile to dorobie czwarty tryb pracy dla lampki - efekt świecy. Mam jeszcze 200 bajtów flasha więc powinno dać radę :)

    Myśle że filmiku nie trzeba wrzucać bo każdy już się naoglądał tego typu rzeczy, a jak nie to polecam youtube - mood lamp.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #2 22 Lut 2009 21:39
    Pawcio89
    Poziom 19  

    Projekt naprawdę bardzo ciekawy. Dobrze zaprojektowany i wykonany bardzo starannie. Naprawdę bardzo i się podoba. Bardzo podoba mi się wykonanie zasilanie. Na prawdę bardzo pomysłowe. Głównie z tego powodu tak bardzo zaciekawił mnie Twój temat. Mam tylko jeszcze jedną prośbę, a dokładnie czy mógł byś napisać coś o kosztach Twojej lampki?

  • #3 22 Lut 2009 22:13
    grubcio666
    Poziom 9  

    Bardzo mi się podoba. Płytka wytrawiona bez zarzutów. A skąd wziąłeś ten klosz?

  • #4 22 Lut 2009 22:22
    OldSkull
    Poziom 27  

    Zdaje się, że w IKEA sprzedawali w ubiegłym roku lampy z takim kloszem w bardzo atrakcyjnej cenie.
    Podobny projekt (nawet z identycznym kloszem) już był umeiszczany, tylko nie jestem pewien czy to nie było DIY zagranica. Gratuluje wykonania.

  • #5 24 Lut 2009 08:42
    kiler129
    Poziom 27  

    Ladnie wykonane ale czy nie powinienes zaslonic pod spodem tej elektroniki?
    Z 350VDC nie ma zartow.
    Ile zaplaciles za leda? :)

    OldSkull - tak to bylo DIY zagranica ;)

  • #6 24 Lut 2009 11:57
    manekinen
    Poziom 29  

    Pawcio89 napisał:
    Bardzo podoba mi się wykonanie zasilanie. Na prawdę bardzo pomysłowe. Głównie z tego powodu tak bardzo zaciekawił mnie Twój temat. Mam tylko jeszcze jedną prośbę, a dokładnie czy mógł byś napisać coś o kosztach Twojej lampki?

    Dzięki, chciałem wszystko wcisnąc w lampkę żeby nie walały się jeszcze jakieś zasilacze pod stołem. Prawde mówiąc to w zupełnej ciszy słychać jak przetwornica śpiewa, obciążona PWM'em. Nie jest to to irytujące, chyba że się siądzie blisko lampki to słychać.

    A z kosztami to jakoś tak:
    -dioda 18zł
    -tiny13 2zl
    -lampa 20zł
    reszte miałem, więc około 40zł wyjdzie.

    Spód jest oczywiście zasłonięty, nie ma tego na zdjęciach. A co do takiej samej lampki z DIY zagranica - właśnie to zobaczyłem i bardzo mi się spodobała - dla tego wykonałem swoją, a lampy szukałem przez dwa tygodnie bo od jakiegoś czasu już tego nie sprzedają :).
    grubcio666 napisał:
    Bardzo mi się podoba. Płytka wytrawiona bez zarzutów. A skąd wziąłeś ten klosz?

    Czy płytka wytrawiona bez zarzutów to bym nie powiedział, to najgorsza płytka jaka mi wyszła :) - po prostu nie przypilnowałem i się podtrawiła.

    W ogóle polecam do spróbunku te układy TinySwitch, Można wykonać niezłą przetworniczke niskim kosztem, na aukcjach są wersje do 19W.

    Pozdrawiam.

  • #7 24 Lut 2009 12:57
    dwpl
    Poziom 23  

    Mam pewne zastrzeżenia co do odległości. Przy mostku Graetza pole elektryczne osiaga nawet 0,5kV/mm. Przyjmuje się, ze czyste powietrze przebija przy 3kV/mm, jednakże nie trudno o zanieczyszczenia, zmiany wilgotności. Naturalnie płytka została pokryta lakierem ilozacyjnym, tylko kolega zapomniał o tym wspomnieć?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_breakdown

  • #8 24 Lut 2009 13:56
    cans
    Poziom 11  

    super wykonanie, a co do zasilania to gdzieś słyszałem że można wyciągnąć je z żarówek energooszczędnych, ale niewiem ,czy by działały z ledami, pozdrawaiam

  • #9 24 Lut 2009 14:28
    manekinen
    Poziom 29  

    dwpl napisał:
    [b]1kV/mm
    Wiem że odstęp mógł być większy ale musiał bym też zmienić odstępy na całej płytce a to już komplikowało sprawę. Może kolega wyjawić skąd ten 1kV? Po mojemu to jest 350V z odstępem 1mm. Logicznie rzecz biorąc, prędzej przebił by kondensator który jest przystosowany tylko do 400V. Nie, nie została pokryta lakierem, tylko kalafonią celem zabopieżenia śniedzeniu. A kalafonia to też izolator.
    cans napisał:
    a co do zasilania to gdzieś słyszałem że można wyciągnąć je z żarówek energooszczędnych

    W żadnym wypadku, prędzej rozdłubać dobrej jakości ładowarkę do telefonu i przy dobrych wiatrach 4-5W da się wyciągnąć.

  • #10 24 Lut 2009 16:44
    dwpl
    Poziom 23  

    Ze zdjęć wnioskuje przerwe na poziomie 0,6mm i 300V co daje 0,5kV/mm.
    Za omyłke przepraszam, post powyżej poprawiłem.

    500V/mm już nie brzmi tak groźnie. :wink:

  • #11 01 Mar 2009 22:44
    ajnsztajn1992
    Poziom 12  

    Witam lampka bardzo łądnie wykonana :D ale, czy ta dioda nie jest za mocna nie wystarczyło by 1w ?
    Pozdrawiam

  • #12 02 Mar 2009 11:55
    pini0
    Poziom 14  

    manekinen napisał:

    W żadnym wypadku, prędzej rozdłubać dobrej jakości ładowarkę do telefonu i przy dobrych wiatrach 4-5W da się wyciągnąć.

    Witam jak zwiększyć moc zwykłej ładowarki do telefonu np nokia daje 9V zmniejszyć napięcie wystarcz zmienić diodę zenera na 5V a jak zwiększyć prąd takiej ładowarki najlepiej do 1,1A to by idealnie pasowało do takiej lampki jak w temacie. Pytam się bo mam dostęp do ładowarek od noki za 2,5zł

  • #13 02 Mar 2009 18:05
    manekinen
    Poziom 29  

    ajnsztajn1992 dioda nie jest za mocna, daje tyle światła co oryginalnie zamontowana żarówka. Jak by komu za jasno to można przecież moc zmniejszyć, lub nawet zrobić programową regulacje mocy. Prawde mówiąc to robiłem w tej lampce regulacje mocy - przy wchodzeniu w trzeci tryb rozjaśniała się od zera i trzeba było pstryknąć żeby wybrać jasność. Ale uznałem to za nie potrzebne i nie dokończyłem :)

    pini0 po pierwsze wstawiając zenerke 5V nie uzyskamy na wyjściu 5V, przeczytaj opis. Po drugie NIGDY z ładowarki za 2,50zł nie uzyskasz takiej mocy, a dłubanie przy niej skończy się wybuchem tranzystora - sprawdzone w praktyce na ładowarkach za 3zł :)

    Pomęczyłem dzisiaj troche kod, i doszedłem do wniosku że w 200 bajtach nie da się dorobić efektu świecy, który zachowywał by się dosyć naturalnie. Przynajmniej nie w bascomie. Ale jeśli ktoś by chciał spróbować swoich sił to proszę bardzo, w programie jest dużo komentarzy a samo działanie banalne.

  • #14 02 Mar 2009 18:30
    pini0
    Poziom 14  

    Efekt świecy mmmmm brzmi ciekawie na jakiej zasadzie działa taki efekt to postaram się coś zrobić

    manekinen napisał:

    pini0 po pierwsze wstawiając zenerke 5V nie uzyskamy na wyjściu 5V, przeczytaj opis. Po drugie NIGDY z ładowarki za 2,50zł nie uzyskasz takiej mocy, a dłubanie przy niej skończy się wybuchem tranzystora - sprawdzone w praktyce na ładowarkach za 3zł :)


    nie zgodzę się mam trzy ładowarki i w jednej wymieniłem diodę zenera na 12V i mam na wyjściu około 12V przy małym obciążeniu przy większym nie sprawdzałem bo nie potrzebuje dużych mocy do ładowania akumulatorków 300mAh.
    A zmiana tranzystora na mocniejszy coś pomorze

  • #15 02 Mar 2009 22:15
    manekinen
    Poziom 29  

    No cóż, moje boje z tymi ładowareczkami nie wypadały pomyślnie.
    Jeszcze co do właśnie napięcia. Ustawiłem je na ponad 5V, spore mocy idzie w ciepło skoro dioda i tak pracuje przy ok. 3-3.5V (dla zielonego i niebieskiego) ale dałem tyle żeby kondensator podtrzymujący napięcie procka miał czym się naładować. Skoro zasilany jest przez diodę to dostaje tylko 4.3V. Można by poeksperymentować z większą pojemnością i przetwornice ustawić na te 3.5V. Wtedy procek był by zasilany z 2.8V (-dioda) i kondensator musiał by być sporo większy aby utrzymać napięcie powyżej 1.8V. Wtedy straty były by minimalne i można by użyć przetwornicy 3W (1A,3V) zamiast 5W. Więc jest to do zrobienia.

    Dzięki za program, musiałem zmniejszyć przerwe między zmianami bo te moje 50ms daje przejście przez wszystkie kolory w ciągu kilku minut. Pisząc "naturalnie" miałem na myśli jakiś urozmaicony efekt a nie tylko ściemnianie i rozjaśnianie.

    Przetestowałem wcześniej pomysł z EDW http://www.elportal.pl/ftp_05/200710symulatorswieczki.zip - wartości są zapisane w tabeli i z niej odczytywane, jednak jest tego sporo żeby to zmieścić w tiny13, a to i tak nie jest zadowalający efekt bo trzeba by było kilka takich tabel.

    Drugim pomysłem było losowanie wartości, jednak sama bascomowa funkcja RND zajmowała jakieś 30% miejsca a napisanie samemu pewnie nie wiele mniej. Teraz z kolei zabraknie sramu na zmienne do obsługi tej świeczki, bo trzeba by dać ze dwa efekty nakładające się na siebie (powolna zmiana i szybkie migotanie, obydwa losowe, włączające się też losowo). No, ale się rozpisałem.

  • #16 03 Kwi 2009 15:03
    944019
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 03 Kwi 2009 21:07
    pini0
    Poziom 14  

    A masz tą samą diodę co autor projektu jeśli tak to masz za duży prąd dla
    R = 0,37A ... Patrz pierwszy post tam jest napisane 0,35A ... to jest max ... większy prąd może zmniejszyć żywotność diody w twoim przypadku koloru czerwonego.

  • #18 03 Kwi 2009 22:47
    944019
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 03 Kwi 2009 23:13
    manekinen
    Poziom 29  

    Dwie setne ampera, nic jej nie będzie. A te wartości i tak są mocno ponaciągane przez producenta, są to wartości dla T=25*C, przy idealnych warunkach. W lampce zmieniłem tą miedzianą blachę na radiator z jakiegoś chipsetu - o ile w testach temperatura nie przekraczała 35*C, to po zamontowaniu w lamkę wynosiła około 50*C. Brak obiegu powietrza. Powinno się to uwzględnić przy ustawianiu prądu, ale za kilkadziesiąt godzin żywotności diody nie warto się bawić.

  • #20 02 Lip 2011 16:14
    manekinen
    Poziom 29  

    Aktualizacja

    Załączam nowy program - 2.1

    Poprawiłem trochę czasy wykrywania zaniku napięcia - lampka reaguje lepiej, ale i tak trzeba się przyzwyczaić do jej obsługi. Bowiem czym dioda się słabiej świeci, tym lampka pobiera mniej prądu, i tym dłuższe przerwy trzeba robić włącznikiem.

    Lampka mignie dwa razy przy wejściu w drugi tryb. Nie zawsze się uda przełączyć, a jeśli kolory zmieniają się wolno, to nie zauważymy czy stoi w miejscu czy dalej zmienia.

    Dodałem regulację prędkości zmiany kolorów - służy do tego PORTB.3. Po zwarciu tego pinu do masy, lampka zaczyna migać kolorem białym - zaczyna bardzo szybko i z czasem częstotliwość błysków maleje. Błyski od 1 do 50ms. Po dojściu do 50ms zaczyna od 1. Jeśli częstotliwość nas satysfakcjonuje, należy zwolnić PORTB.3 - do zmiany kolorów zostanie użyte aktualne opóźnienie. W skrócie: czym wolniej błyska, tym dłużej trwać będzie zmiana kolorów. Ustawienie zapisuje się do eeprom i jest odczytywane przy starcie.

    W załączniku również źródło. Program napisany zgodnie ze sztuką łączenia bascoma i attiny13 - czyli zero podprogramów i powtarzanie w kółko tego samego ;)

  Szukaj w 5mln produktów