Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Computer ControlsComputer Controls
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przerobienie schematu do el. składanych lusterek.

22 Feb 2009 21:44 6716 16
  • Level 10  
    Hi. Znalazłem w sieci schemat automatycznie składanych lusterek ale niestety nie ma on pozycji zero. Chodzi mi o to, że jak lusterka się złożą to układ odłączy zasilanie i na odwrót. Jak lusterka się odtworzą to układ ucina prąd. Czy będzie ktoś w stanie przerobić ten schemat?
    Przerobienie schematu do el. składanych lusterek.
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Level 26  
    Ale po co chcesz odcinać prąd, puszczasz manipulator po złozeniu i prąd nie płynie, jak dasz w przeciwną stronę to zaczynasz rozkładanie, po rozłozeniu puszczasz i prąd nie płynie.
    Chyba , że ty chcesz, aby to ci działało na zasadzie; dajesz impuls składania i lusterka samoczynnie jadą, aż zadziała krancówka, albo przciążeniowy i odetnie prąd, tak samo chesz w druga stronę?
    Pozdrowienia.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Level 10  
    Ma to być podłączone do centralnego zamka. Impuls na zamykanie auta - składanie lusterek. Impuls na otwieranie zamka - otwieranie lusterek. Najlepiej by było jak masz włączony zapłon to się otwierają lusterka (z jakiego miejsca pociągnąć impuls?). A jak zamykasz auto to lusterka się zamykają. Faktycznie przeciążeniowy wyłącznik by się nadał albo jakiś kondzior i tranzystor z odpowiednia pojemnością co by zamykał połączenie. Auto Peugeot 206 i lusterka jakie posiadam nie mają wyłączników krańcowych więc podany układ się nie nadaje.
  • Level 26  
    Gangster wrote:
    Ma to być podłączone do centralnego zamka. Impuls na zamykanie auta - składanie lusterek. Impuls na otwieranie zamka - otwieranie lusterek. Najlepiej by było jak masz włączony zapłon to się otwierają lusterka (z jakiego miejsca pociągnąć impuls?). A jak zamykasz auto to lusterka się zamykają. Faktycznie przeciążeniowy wyłącznik by się nadał albo jakiś kondzior i tranzystor z odpowiednia pojemnością co by zamykał połączenie. Auto Peugeot 206 i lusterka jakie posiadam nie mają wyłączników krańcowych więc podany układ się nie nadaje.

    Z zapłonu stacyjki to na pewno nie, bo nie wyobrażasz sobie, aby ci jedziły lusterla co chwilą, jak chcesz gdzies newet podjechać czy przestawic auto, bo te mechanizmy napędzające nie są za bardzo trwałe.
    Może rozwiązać to mechanicznie za pomocą prostego sprzegiełka na silniczku, czy przekładni, niech ciagnie jakiś czas w odydwie strony, ustawić tylko jak długo i po sprawie. Sterowanie może na pilota, z wykorzystaniem taniego układu sterowania zamkiem centralnym. typu włącz - wyłacz, co nie było by tak ?
    Pozdr.
  • Level 42  
    A jak u ciebie wygląda oryginalne składanie lusterek co musisz nacisnąć lub przełączyć bo nie pamiętam jak to jest w 206-e
  • User removed account  
  • Level 10  
    Ok. To zacznę od początku. Mam Mux-a i nigdy nie miałem składanych lusterek a co za tym idzie manetka nie jest kompatybilna. W 206 występują dwa typy lusterek składanych. Starsze mają mechanizm z wyłącznikiem krańcowym. Drugi typ lusterka (te nowsze od 2003) nie mają ogranicznika krańcowego. Jak bym miał stary typ lusterka to by było proste. Bez problemu można przerobić przełącznik do lusterek. A w nowszym już muszą być dodatkowe elementy na płytce drukowanej których nie znam. Najlepiej zdobyć taki przełącznik ale tu jest problem (rzadko spotykane). Postanowiłem więc uruchomić wszystko na tym układzie.
  • User removed account  
  • Level 10  
    Nowsze modele lusterek nie mają wyłączników ale te starsze oczywiście, że mają. Co do zakupu lusterek to dałem za komplet 200 zł (allegro) a jak bym miał do tego dokupywać przełącznik za 500zł to dziękuje.
  • Level 26  
    Gangster wrote:
    Nowsze modele lusterek nie mają wyłączników ale te starsze oczywiście, że mają. Co do zakupu lusterek to dałem za komplet 200 zł (allegro) a jak bym miał do tego dokupywać przełącznik za 500zł to dziękuje.

    I co w tej sutuacji; nie pójdą te lusterka na zwykłym manipulatorze, 3 -poz. przełączniku, gdzie na bocznych jego połozeniach jest zmiana biegunowosci wyjscia.?
    Pozdr.
  • Level 10  
    Na manipulatorze są 4 pozycje. Górna pozycja służy do lusterek otwartych. Prawa do sterowania prawym lusterkiem. Lewa do lewego lusterka. Dolna do składania lusterka. Nie ma pozycji neutralnej!!! W moim przełączniku brakuje kilka układów służących pewnie do wyłączania dopływu prądu przy przeciążeniu lub po kilku sekundach. Więc bez osobnego układu albo oryginalnego przełącznika (z opcją składania) te lusterka nie pójdą.
  • Level 39  
    Jesli lusterka nie maja wylacznikow krancowych to zapewne w srodku motoreduktora skladania maja taka fikusna plytke z wylacznikiem przeciazeniowym - podepnij je kolego do pradu przez amperomierz i sprawdz czy silniki sie wylaczaja po dojsciu do krancowych pozycji.

    Jesli tak jest to do ich wysterowania nie trzeba wielkiej elektroniki wystarcza dwa przekazniki + jakas prosta czasowka tak dobrana zeby mogly sie w pelni rozlozyc i zlozyc.

    Pozdrawiam

    PS: byc moze mozna zastosowac nieco przerobiony (na czas np. 10s) tani chinski modul centralnego zamka - bedzie od razu obudowa i konektory z wiazka.
  • Level 10  
    Hi. Podłączyłem pod amperomierz i okazuję się, że ma wyłącznik przeciążeniowy. czy idzie uprościć ten schemat albo jakiś prostszy?
  • Level 39  
    Hmm.. mysle kolego, ze do twoich celow najlepiej bedzie sie nadawal jakis uniwersalny sterownik centralnego zamka/domykania szyb z regulacja czasu (np. ST-112, za 40zl). Schemat polaczen jest prosty, cena umiarkowana, mozna nawet (jak sie zdaje) zablokowac skladanie lusterek przez podanie plusa po kluczyku, co bywa przydatna opcja kiedy chcesz zamknac zamek podczas jazdy.

    Pozdrawiam
  • Level 10  
    Dzięki za odpowiedź. A co do tych lusterek to mogę je tak podłączyć do ręcznego składania bez strachu, że je uszkodzę?
  • Level 39  
    Uszkodzic na pewno je nie uszkodzisz. Niezaleznie od tego co na nie podasz po dojsciu do krancowej pozycji zadziala ich wewnetrzny uklad sterujacy i przestana pobierac prad.

    Jednak gdybys je podlaczyl do oryginalnego przelacznika skladania lusterek i chcial jednoczesnie zastosowac modul o jakim napisalem wyzej to przy niewlasciwym polaczeniu moglbys spowodowac zwarcie w obwodach wylacznika czy modulu, ew. wadliwe dzialanie lusterek. Oryginalny przelacznik puszcza na lusterka stale napiecie o zmienianej polaryzacji, ktora to polaryzacja nie zmieni sie poki go recznie nie przelaczysz. Te nie zanikajace napiecia "gryzly by sie" z napieciami podawanymi ze sterownika, W zaleznosci od konfiguracji polaczen to w najlepszym przypadku lusterko zlozyloby sie i zaraz rozlozylo badz na odwrot, w nieco gorszym - spalilby sie bezpiecznik, w calkiem zlym - sterownik albo BSI.

    Dlatego, gdybys chcial dodatkowo miec opcje recznego skladania lusterek to powinienes dolozyc osobny wylacznik zasterowujacy te same linie w sterowniku co sygnaly zamka centralnego, o ktorych pisales, ze chcialbys je uzyc do sterowania skladaniem lusterek. Aby nacisniecie tego wylacznika nie zasterowywalo jednoczesnie zamkow, powinienes wszystkie te obwody odseparowac diodami.
  • Level 10  
    koledzy a co w przypadku gdy w lusterku nie ma krancówki?moje auto orginalnie nie mialo elektrycznie skladanych luster, wiec silnik stale pobiera prad.szukam jakiegos wylacznika przeciazeniowego który zalatwi sprawe.nie jestem biegly w tych tematach wiec moze ktos podpowie gdzie cos takiego zdobyc.najlepiej w wersji juz gotowej