Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik AC "odwrócony" - falownik czy autotransform

23 Lut 2009 23:05 3879 9
  • Poziom 10  
    Witam,
    Czy do silnika asynchronicznego (3 fazy) którego wykonanie jest następujące: Stojan się porusza (wiruje) zaś rotor jest w bezruchu do regulacji prędkości obrotowej można stosować tylko autotrafo czy również falownik. Napięcie zasilania podawane jest na wirujący stojan poprzez komutator i szczotki. Słyszalem, że przy zastosowaniu falownika silnik tego rodzaju przy znamionowcy obrotach strasznie się grzeje.
  • IGE-XAO
  • Poziom 23  
    Dla silnika nie ma znaczenia co się kręci,ale ma znaczenie co zasilasz.W silniku asynchronicznym masz klatkę na wirniku-a jej nie zasilisz,w pierścieniowym podłączasz opory rozruchowe-też nie zasilasz,choć można,no,a komutator to silnik uniwersalny komutatorowy- http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_indukcyjny
    To jaki silnik masz na myśli? A może to coś nowego?
  • IGE-XAO
  • Specjalista elektryk
    artur s napisał:
    Dla silnika nie ma znaczenia co się kręci,ale ma znaczenie co zasilasz.W silniku asynchronicznym masz klatkę na wirniku-a jej nie zasilisz,w pierścieniowym podłączasz opory rozruchowe-też nie zasilasz,choć można,no,a komutator to silnik uniwersalny komutatorowy- http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_indukcyjny
    To jaki silnik masz na myśli? A może to coś nowego?

    I tu się mylisz!. Można zasilać wirnik silnika pierścieniowego z falownika. Stojan może w takim przypadku być zwarty lub zasilony napięciem o małej częstotliwości ( jak małej - decyduje charakterystyka napędzanego urządzenia). Sam prowadziłem próby takiego zastosowania falownika na początku lat 90. Jedynym problemem jest kontrola przylegania szczotek do pierścieni. ( falownik który stosowałem nie był odporny na rozwarty obwód).
    Więcej informacji teoretycznych - w podręczniku pana Plamitzera - Napęd elektryczny.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Witam.
    ... właśnie, komutator i szczotki - tu może być to źródło problemu. Tak to silnik wygląda jak standartowy asynchron. Zasilane uzwojenia są w obracającym się stojanie.
  • Specjalista elektryk
    adamiecki napisał:
    Witam.
    ... właśnie, komutator i szczotki - tu może być to źródło problemu. Tak to silnik wygląda jak standartowy asynchron. Zasilane uzwojenia są w obracającym się stojanie.

    Mój post dotyczy silników pierścieniowych. Z komutatorowymi nie eksperymentowałem.:D
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Spec od Falowników
    Stojan zawsze stoi, a rotor wykonuje rotację.
    Niedawno u mnie spalił się silnik Schragego (3 zespoły uzwojeń, z tego 2 wirujące, zasilany pierścieniami wirnik). Komutator nie wytrzymał przewijania, więc w porozumieniu z wykonawcą przewinięcia oraz producentem falownika zleciliśmy przewinięcie silnika na asynchroniczny ze zwartym stojanem. Falownik 22kW zasila pierścieniami wirnik i nie ma żadnych zjawisk, które odbiegałyby od zachowania zwykłego silnika klatkowego.
  • Poziom 23  
    HeSz napisał:
    artur s napisał:
    Dla silnika nie ma znaczenia co się kręci,ale ma znaczenie co zasilasz.W silniku asynchronicznym masz klatkę na wirniku-a jej nie zasilisz,w pierścieniowym podłączasz opory rozruchowe-też nie zasilasz,choć można,no,a komutator to silnik uniwersalny komutatorowy- http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_indukcyjny
    To jaki silnik masz na myśli? A może to coś nowego?

    I tu się mylisz!. Można zasilać wirnik silnika pierścieniowego z falownika. Stojan może w takim przypadku być zwarty lub zasilony napięciem o małej częstotliwości ( jak małej - decyduje charakterystyka napędzanego urządzenia). Sam prowadziłem próby takiego zastosowania falownika na początku lat 90. Jedynym problemem jest kontrola przylegania szczotek do pierścieni. ( falownik który stosowałem nie był odporny na rozwarty obwód).
    Więcej informacji teoretycznych - w podręczniku pana Plamitzera - Napęd elektryczny.
    Pozdrawiam.

    czytaj ze zrozumieniem...;)
  • Specjalista elektryk
    artur s napisał:
    HeSz napisał:
    artur s napisał:
    Dla silnika nie ma znaczenia co się kręci,ale ma znaczenie co zasilasz.W silniku asynchronicznym masz klatkę na wirniku-a jej nie zasilisz,w pierścieniowym podłączasz opory rozruchowe-też nie zasilasz,choć można,no,a komutator to silnik uniwersalny komutatorowy- http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_indukcyjny
    To jaki silnik masz na myśli? A może to coś nowego?

    I tu się mylisz!. Można zasilać wirnik silnika pierścieniowego z falownika. Stojan może w takim przypadku być zwarty lub zasilony napięciem o małej częstotliwości ( jak małej - decyduje charakterystyka napędzanego urządzenia). Sam prowadziłem próby takiego zastosowania falownika na początku lat 90. Jedynym problemem jest kontrola przylegania szczotek do pierścieni. ( falownik który stosowałem nie był odporny na rozwarty obwód).
    Więcej informacji teoretycznych - w podręczniku pana Plamitzera - Napęd elektryczny.
    Pozdrawiam.

    czytaj ze zrozumieniem...;)

    No właśnie. Przyjąłeś, że" W silniku asynchronicznym masz klatkę na wirniku-a jej nie zasilisz,w pierścieniowym podłączasz opory rozruchowe-też nie zasilasz,choć można,no,a komutator to silnik uniwersalny komutatorowy", a moim zdaniem ( chodzi mi o opory podłączane do wirnika silnika pierścieniowego - patrz np kaskada podsynchroniczna)to nie zawsze jest prawda!Pozdrawiam:D
  • Poziom 23  
    Wiesz,silniki w zastosowaniach specjalnych można długo wymieniać.Mi chodziło o fakt,że silniki z grupy asynchronicznych mają jak już to pierścienie ,a nie komutator.To jest element innego typu silników.Nie chodziło mi o spór,tylko zwrócenie autorowi uwagi,że może źle rozpoznał silnik,który miał zamiar podłączyć.Pozdrawiam
    p.s. WIELKIE sorry dla kolegów adamieckiego ,h.sz. i pozostałych...z rozpędu zignorowałem temat,który to ma rozwiązanie w postaci silnika asynchronicznego komutatorowego "schrage-richter".Tylko zastanawia kwestia zastosowania falownika.Ten silniczek radzi sobie bez takiego ustrojstwa idealnie,choć nic nie szkodzi w sprawdzeniu jak będzie z falownikiem.