Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

koncowka mocy na bd139 i 140 - brak sygnalu

Bushu591 28 Lut 2009 18:21 4359 18
  • #1 28 Lut 2009 18:21
    Bushu591
    Poziom 16  

    Wita. Zrobilem koncowke mocy wg podanego schematu
    koncowka mocy na bd139 i 140 - brak sygnalu

    zasilam ja napieciem symetrycznym po 17v. Efekt tego jest nastepujący: gdy jest wlączna to w glosniku slychac "brumienie" i nie ma sygnalu. Natomias ok. sekunde po wylaczeniu zasilania w glosniku pojawia sie cichy sygnal po czym milknie. Co moze byc temu urządzeniu? tranzystory które uzylem to BD139 oraz bd140.

    0 18
  • #2 28 Lut 2009 18:31
    any56
    Poziom 39  

    Co to za połączenie (przed RL) do zera?

    0
  • #3 28 Lut 2009 18:38
    Bushu591
    Poziom 16  

    nie wiem, usunąlem je i pojawil sie sygnal. tylko ze jest bardzo mocno znieksztalcony, czesto przerywany, co to oznacza?

    Dodano po 4 [minuty]:

    moze napisze cos wiecej. otoz gdy zmontowalem sam stopei sterujacy, to na jego wyjscie podpiąlem wzmacniacz od glosników komputerowych (wzmacniacz ten jest sprawny) i w glosnikach mialem jakis taki pourywany dzwiek, przypominajacy trzaski. Czy to moze byc przyczyna tego co opisalem w poscie wyzej?

    0
  • #4 28 Lut 2009 21:41
    dwpl
    Poziom 23  

    Ten schemat jest spartolony.

    Po pierwsze należy poprawnie zrealizować globalne sprzężenie zwrotne. Gdyby miał tendencje do generowania w w.cz. to układ RLC na wyjściu.

    Schematów w sieci nie brakuje, można podpatrzeć jak zrobili to inni.


    -----------

    No cóż wyszedłem na durnia. :D Ach ten pośpiech.

    0
  • #6 01 Mar 2009 12:06
    Bushu591
    Poziom 16  

    to mogles napisac ze to tylko idea, a nie. sprawdzilem pare zeczy, otoz, znieksztalcenia o których pisale na bank powstają w ukladzie ze wzmacniaczem operacyjnym. (podalem sygnal odrazu na obydwie diody, dzwiek w glosniku byl czysty, lecz zbyt slaby) zastanawia mnie sprawa sprzezenia zwr. w wzmacnizczu operacyjnym - czy nie powienien byc tam rezystor polaczony równolegle z tym kondensatorem?

    0
  • #7 01 Mar 2009 12:55
    jony
    Specjalista elektronik

    Bushu591 napisał:
    to mogles napisac ze to tylko idea, a nie.

    No tak, napisałem "uproszczony schemat".
    Ale teraz to już i tak za późno, pozostaje mi tylko przeprosić cię :cry:


    dwpl napisał:

    No cóż wyszedłem na durnia. :D Ach ten pośpiech.

    Ale kolega go już zbudował, a układ w tej postaci rzeczywiście jest "spartolony" i zbyt wiele nie da się z tym teraz zrobić.

    0
  • #8 01 Mar 2009 21:01
    Bushu591
    Poziom 16  

    owszem, da sie, do petli sprzezenia zwr. wstawilem rezystor. :D gra ladnie. stopnien koncowy zrobilem z bd139 i bd 911 oraz bd140 i bd912 w ukladach darlingtona. jest ok. mimo wszystko- dzieki za kazdą pomoc, sporo nerwow mnie tem piec kosztowal, ale juz jest wszystko w porządku.

    0
  • #9 02 Mar 2009 10:55
    grzesiek081074
    Poziom 12  

    Witam.Czy kolega Bushu591 mógłby wstawić poprawiony schemat tego wzmacniacza z postu pierwszego.Z góry dziękuje.

    0
  • #10 02 Mar 2009 12:24
    jony
    Specjalista elektronik

    Sądząc po opisie to schemat wygląda tak:
    koncowka mocy na bd139 i 140 - brak sygnalu

    Chodź w miarę "poprawny" schemat powinien wyglądać tak:
    koncowka mocy na bd139 i 140 - brak sygnalu
    Gdzie diody powinny być zamontowane na radiatorze razem z tranzystorami w celu uniknięcie thermal runaway.

    0
  • #11 02 Mar 2009 12:42
    grzesiek081074
    Poziom 12  

    A co oznacza V3 które idzie do masy.

    0
  • #12 02 Mar 2009 13:57
    Bushu591
    Poziom 16  

    to v3 to zapewne zrodlo sygnalu. nom ja to zrobilem tak jak pokazales na tym pierwszym schemacie. mógl bys opisac jaks funkcje pelnia te dodatkowe elementy? potencjometr, C4, R11, R12 oraz D4?

    Dodano po 4 [minuty]:

    grzesiek081074 napisał:
    Witam.Czy kolega Bushu591 mógłby wstawić poprawiony schemat tego wzmacniacza z postu pierwszego.Z góry dziękuje.
    Jony wlasnie przedstawil ten schemat.

    0
  • #13 02 Mar 2009 23:35
    jony
    Specjalista elektronik

    Diody D1, D4, D5 i POT odpowiadaj za ustalenie prądu spoczynkowego stopnia wyjściowego. Diody te powinny być zamocowane razem z tranzystorami na wspólnym radiatorze w celu kompensacji temperaturowej prądu spoczynkowego.
    Diod jest więcej niż na pierwszym schemacie, a to dlatego że napięcie otwarcia układu Darlingtona to 1.2V a nie 0.6V jak w przypadku jednego tranzystora.
    Rezystory R11, R12 wprowadzają lokalne sprzężenie zwrotne, dzięki czemu pomagają w stabilizacji prądu spoczynkowego jak i w "szybszym wyłączaniu" tranzystorów wyjściowych.
    C4 zapewnia sterowanie baz obu tranzystorów tym samym sygnałem.

    0
  • #14 03 Mar 2009 14:46
    Bushu591
    Poziom 16  

    dodale ten kondensator i dodatkową diode, potencjometr sobie odpuscilem, wzmacniacz gra duzo lepiej niz wczesniej. patenie: ile wat moze on miec? (koncówka jest na bd911 i bd912) ewentualnie jsk wyliczyc moc?

    0
  • #15 04 Mar 2009 00:48
    jony
    Specjalista elektronik

    Moc można spróbować oszacować i tak dla RL=8Ω i Uzas=17V.
    IL_max=β*[(Uzas-2Ube)/(3.3KΩ+β*(0.47Ω+8Ω))]=1.3A
    Co da nam amplitudę 10V i moc
    P=U²/2RL≈6W

    0
  • #16 04 Mar 2009 21:18
    Bushu591
    Poziom 16  

    hmmm. No wieżę Ci, ale to mi brzmi głośniej niż na 6 watów. Mam podłączony pod ten piec głośnik, który pochodzi z piecyka peavey backstage 10watów. A teraz głośnik ten zaczyna nie wyrabiać, gdy piec mam podkręcony na ok. połowę głośności. Dodam, że między gitarę a piec mam wpięty kompresor dynamiki. Przedwzmacniacz zrobiłem wg schematy Janka, (którego chyba wszyscy z elektrody znają :D :D )

    0
  • #17 05 Mar 2009 00:23
    jony
    Specjalista elektronik

    No to przeprowadź pomiary oscyloskopem. Faktyczna moc może być trochę większa bo ja przyjąłem minimalną wartość wzmocnienia prądowego. Przy dużej wartości Hfe amplituda będzie o ok 4V mniejsza od Uzas czyli moc w okolicach 10W

    0
  • #18 05 Mar 2009 18:06
    Bushu591
    Poziom 16  

    ok. Ale dlaczego we wzorze na moc wartosc oporu glosnika mnozy sie razy dwa? wydaje mi sie ze opor podstawia sie tak jaki jest, bez mnozenia.
    Posczas mierzenia oscyloskopem jaka wartosc napiecia ustawic na generatorze? Chce aby byla ona mniaj wiecej równa wartosci sygbalu pochodzacego z gitary, ale nie mam pojecia jak duzy (lub jak maly) jest sygnal gitarowy. Nie mam mozliwosci podpinac Gitary pod oscyloskop ponoewaz pomiar chce przeprowadzic w szkole (nie posiadam swojego oscyloskopu) i nie chce znisic na pracownie calego sprzetu.

    0
  • #19 05 Mar 2009 23:33
    jony
    Specjalista elektronik

    Bushu591 napisał:
    ok. Ale dlaczego we wzorze na moc wartosc oporu glosnika mnozy sie razy dwa? wydaje mi sie ze opor podstawia sie tak jaki jest, bez mnozenia.

    Wzór jest w porządku
    Moc wydzielaną w rezystorze R dla prądu stałego z definicji obliczamy w następujący sposób:
    P=U*I=U*U/R=U²/R
    przy czym U jest napięciem na rezystorze
    Dla prądu przemiennego
    P=Usk*Isk=Usk²/R
    przy czym:
    Usk=Up/√2 ; Isk=Ip/√2
    Usk; Isk - to wartości skuteczna napięcia zmiennego (RMS)
    Up,Ip - amplituda napięcia i prądu (wartości szczytowa)

    I teraz zauważ ze gdy podstawiamy do wzoru na moc wartości szczytową to mamy:
    $$P=\frac{U^2}{R}=\frac{\frac{Up}{\sqrt2}*\frac{Up}{\sqrt2}}{R}=\frac{\frac{Up^2}{2}}{R}=\frac{Up^2}{2R}$$

    mam nadzieje ze widać skąd wzięło się te 2R.

    Np. mamy napięcie przemienne o amplitudzie (wartość szczytowa) równej Up=30V i rezystor R= 8om.
    Moc wydzielona na tym rezystorze wyniesie
    P=Up²/2R=30²/2*8=900/16=56.25W
    A teraz tym drugim wzorem
    P=Usk²/R
    Usk = czyli wartość skuteczna dla amplitudy 30V wynosi Usk=21.21V czyli moc wydzielona na rezystorze wyniesie P=Usk²/R=450/8=56.25W
    Jak widzisz otrzymaliśmy ten sam wynik choć w pierwszym wzorze wstawiliśmy wartość szczytową ale dzięki tym 2R wynik jest taki sam.

    Bushu591 napisał:

    Posczas mierzenia oscyloskopem jaka wartosc napiecia ustawic na generatorze?

    Ustaw 1Vp do 2Vp i zmierz oscyloskopem amplitudę przebiegu na granicy nasycenia (Na granicy odcięcie wierzchołków sinusa )

    0