Dziś chciałem się pochwalić bardzo prostą konstrukcją
Jest to sterownik bojlera. Zadaniem było zbudować urządzenie, które przypilnuje aby po wygaśnięciu pieca/kotła, ciepła woda z bojlera nie wychłodziła się w obiegu grzejników.
Działa to następująco:
Otwiera obieg bojlera w 2 przypadkach
1) praca normalna
- otwarcie przy temp kotła >=36 stopni
- zamknięcie przy temp bojlera >= 65 stopni
- Ponadto obieg bojlera otwiera się tylko w przypadku gdy temp kotła >= temp bojlera.
2) praca awaryjna
- otwarcie obiegu bojlera przy temp kotła >=90 stopni
(to tylko po to, by gotująca się woda nie marnowała się niepotrzebnie)
Wykaz części:
AT89c2051
czujniki temperatury TMP100 i TMP101 (Texas Instruments)
kwarc 5MHz
2 przekaźniki 5V
2 tranzystory bc547
kilka oporników
Wyświetlacz LCD 2x16 (HD44780)
mostek prostowniczy
stabilizator 7805
płytka uniwersalna
przewód 4 żyłowy do czujników
obudowa
drobnica elektroniczna
trafo 10V z odzysku
---------------
koszt <50zł
Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
About Author
mipixmipix
Level 35
Offline
Joined: 19 Mar 2003
Posts: 2640
Help: 278
Posts rating: 609
Points: 5542
Has specialization in: elektronika informatyka
mipix wrote 2640 posts with rating 609, helped 278 times.
Live in city Kluczbork.
Been with us since 2003 year.
Nie znam się na sprzęcie CO, ale dlaczego nie zastosowano zaworu zwrotnego i ciśnieniowego (chyba tak to się nazywa - jest w każdym fabrycznym bojlerze). Jaki to jest piec że temperatura może wynosić 124 stopnie C (na zdjęciu). Sam sterownik jest ładnie wykonany, środek może pozostawiać wiele do życzenia wykonany jest na płytce uniwersalnej (chociaż nie koniecznie).
Projekt prosty i funkcjonalny, ale ja się będę czepiał. Ale tylko dla uświadomienia.
1) Jak coś grzeje wodę, to jest to kocioł, a nie piec. Piec jest w hucie albo kaflowy w kuchni.
2) W sytuacji awaryjnej nie chodzi o marnowanie ciepła, tylko o niedopuszczenie do zagotowania wody w kotle lub odwleczenie tego w czasie, bo właśnie to jest sytuacja awaryjna.
Zatem pytanie: jak się zachowa twój sterownik w momencie, gdy woda w kotle i bojlerze się zagotuje?
Bardzo piękny projekt, również wpadłem na coś takiego, jednak nie znałem elektrycznych zaworów kulowych i chciałem obracać silnikiem krokowym zwykły, ręczny zawór Te "dzikie" temperatury to zapewne po prostu test pracy sterownika (czujnik podgrzany np. lutownicą).
Napisz, proszę, jak sprzęgnąłeś cieplnie czujniki z kotłem oraz wymiennikiem. Czy wystarczy docisnąć czujnik do rury wyprowadzającej ogrzaną wodę, czy musiałeś dostać się pod izolację termiczną?
- Program napisany w notatniku, czyli czysty assembler.
- W środku naprawdę nie ma czego oglądać płytka i parę kabelków.
- Zdjęcia istotnie tylko testowe a temperatura 124 stopnie pochodzi z żarówki halogenowej na biurku.
- Całość nie była jeszcze zamontowana. Obecnie jest podłączona prowizorka testująca procedury otwierania i zamykania.
- Istotnie nie chodziło o piec a o kocioł węglowy, ale każdy wie o co chodzi. To tak samo jakby pójść do rowerowego i chcieć kupić to duże przednie koło z ząbkami - 90% klientów powie sprzedawcy, że chce koło zębate, ten je przyniesie i obaj rozstaną się w niewiedzy, że przedmiotem handlu było koło łańcuchowe - Awaryjna sytuacja istotnie ma za zadanie wychłodzić wodę w kotle a nie dogrzewać bojler.
- Gdy woda osiągnie 90 stopni (prawie zacznie się gotować ...prawie robi wielką różnicę) otworzy się obieg bojlera, który będzie miał ok 65 stopni. (ta funkcja to tylko dodatek, mogło jej nie być ze względu na to, iż kocioł posiada swój oryginalny sterownik, który piszczy gdy woda się gotuje) Podstawową funkcją tego pudełka, jest niedopuszczenie do wychłodzenia ciepłej wody.
- Zawór pochodzi z allegro, w środku przekładnia i silniczek na 3,4V + 2 wyłączniki krańcowe
- Normalna cena podobnego zaworu, to 200zł -250 zł do znalezienia na allegro - hasło : zawór kulowy.
- Czujnik kotła znajdować się będzie na rurze wylotowej w izolacji - tuż przed pompą. Czujnik bojlera będzie wetknięty pomiędzy izolację a ścianę zewnętrzną. Te czujniki są na tyle czułe, że gdy "wisiały" na samych kabelkach - bez stelażu - wystarczyło im 3 - 4 sekundy wydychanego powietrza by zmierzyć temp 36 stopni.
P.s. jest jeszcze jedna funkcja ale na obecnym etapie dość marnie działa, mianowicie jest wyliczany czas (w minutach) do nagrzania wody w bojlerze wg wzoru:
$$czas = \frac{65 - Tbojlera}{deltaT}$$
Widać to w miejscu poziomych kresek przy otwartym zaworze, ale trzeba poczekać minutę i musi być spełniony warunek, aby deltaT >0. Czas ten będzie w miarę prawdziwy przy osiąganiu temp. zamknięcia bojlera, chociaż i to nie do końca. Nie wyszło mi tu za bardzo dzielenie 16 bitowe, na 8 się nie zmieściło - za mała dokładność (ma ktoś jakiś prosty przykład na 16?) Tu trzeba by było uwzględnić nieliniową charakterystykę nagrzewania i pewnie jeszcze parę innych rzeczy, których pewnie zapomniałem. Ale to tylko taka moja fanaberia - szkoda mi było marnować wolne miejsce na wyświetlaczu (wspominałem już, że jest to zrobione nieudolnie?)
Wersja końcowa - druk na kalce technicznej, zalaminowany
Witam
Czy nie myślałeś o tym, aby zawór był otwarty zawsze przy wyższej temp na kotle. Co w przypadku, gdy temperatura w zbiorniku CWU nie przekroczy 65 stopni??
...
Działa to następująco:
Otwiera obieg bojlera w 2 przypadkach
1) praca normalna
- otwarcie przy temp kotła >=36 stopni
- zamknięcie przy temp bojlera >= 65 stopni
- Ponadto obieg bojlera otwiera się tylko w przypadku gdy temp kotła >= temp bojlera. 2) praca awaryjna
- otwarcie obiegu bojlera przy temp kotła >=90 stopni
Przy spadku temp kotła poniżej temp bojlera zawór zamyka - inaczej układ byłby bez sensu.
Witam
Sterownik całkiem ciekawy Proponował bym zmienić te 65st na 75st , gdyż do 70st mogą rozmnażać się bakterie w bojlerze , co wiadomo czym może skutkować ps: producenci bojlerów często uwzględniają to w instrukcji , i zalecają raz na tydzień zagrzać bojler do min 70st
ch-ka nagrzewania jest mocno nieliniowa, a wręcz ekspotencjalna . Zatablicuj sobie dane z dokładnością do 1C i będziesz miał dość dokładnie wyliczany czas do nagrzania.
mam pewien pomysł odnośnie wykrywania potrzeby zamknięcia zaworu. Można by zamontować 2 czujniki temperatury na wejściu i wyjściu wężownicy. Porównując te dwie temperatury można dokładnie określić czy ciepło jest dostarczane do boilera czy pobierane. Oczywiście pojawia się problem kiedy otwierać zawór, bo gdy już się go zamknie to te czujniki nic nam nie powiedzą
Mam jeszcze pytanie, jaki przekrój ma wspomniany zawór?
- Dzięki cennym uwagom kolegów musiałem zedrzeć przedni panel dorabiając przycisk sterowania do przełączania 65 / 75 stopni. (to te bakterie czy coś). Tym sposobem w środku "zalęgną się pająki". Nasz klient nasz pan. Program będzie zmodyfikowany o tą funkcję, ale jeszcze nie wiem kiedy. Przy okazji przekonałem się, że laminowanie jest dosyć nietrwałe - wszystko "bardzo ładnie" rozwarstwiło się przy próbie odklejenia. Trzeba będzie coś lepszego wymyślić - Tylko co ?
- Zawór ma przekrój 3/4 cala
Wsad do procesora teraz stracił sens, brakło wolnych linii na procesorze, do przerobienia jest komunikacja z LCD na 4 bity. Były 2 opcje: z klawiaturą lub bez, ze sterowaniem czasowym (programator tygodniowy).
No wiesz legionelli daleko do "pająka " co do zaworów , to nie wiem czy da się tak tanio kupić .
Za 150PLN to już prędzej zawór z siłownikiem, zawór mieszający
Jako że miałem podobny problem z bojlerem (wychładzał się podczas wygasania kotła) przedstawię jak sobie z tym poradziłem,mianowicie:
-zastosowałem regulator RE16 ustawiony na "chłodzenie"
-czujnik temperatury PT 100 na wyjściu ciepłej wody z kotła
-zawór a właściwie siłownik elektromagnetyczny VA-7040-23DCS z częścią wykonawcza na rurę 3/4" na powrocie z bojlera
Całość działa od listopada bezawaryjnie Temperatura na sterowniku jest ustawiona ok 5°C niższa jak na kotle,istnieje możliwość ręcznego otwarcia "elektrozaworu" dodatkowym przełącznikiem.
Został on dodany w razie konieczności "dogrzania" bojlera latem gdyby solar (jeszcze nie zainstalowany) nie dał rady ogrzać wody w pochmurne dni...
Jedynym mankamentem układu jest skomplikowana zmiana temp. nastawionej na regulatorze-w cieplejsze dni nie trzyma się przecież 80 na kotle Jak coś-proszę pytać
Pozdrawiam
ok, tak więc jest (znowu piszę po północy, muszę wcześniej chodzić spać)
- Dodałem sekwencyjny wybór temperatury bojlera (50,55,60,65,70,75) treść na przycisku może być zwodnicza Żadne bakterie teraz nam nie straszne.
Gdy temp pieca/kotła spadnie do 36, sterownik resetuje się (do 65 stopni)
- Doszła jeszcze funkcja oszczędzania energii tzn wyłączenia przekaźników odwracających kierunek obrotów silnika - oszczędzi kilka mikro watów - taki żart. Pomyślę jeszcze nad wygaszaniem podświetlenia jeśli będzie trzeba.
- Jest też ręczne/testowe otwarcie zaworu.
No i coś dla ciekawskich co jest w środku - jak już wspomniałem niewiele
Proszę nie piszcie, że kondensator jest krzywo, bo to w najmniejszym stopniu nie wpływa na jego pracę, kolory kabelków te żnie mają większego znaczenia.
Niemniej jednak każda konstruktywna uwaga mile widziana.
edit.
P -piec ; B -bojler ; d -deltaT ; c -czas
Kolejna wersja została wzbogacona o pomiar charakterystyki nagrzewania bojlera.
Wejście w tryb testowy: przyciśnięty klawisz podczas startu sterownika.
W odstępach 3 minutowych zapisywana jest wartość temp pieca/kotła i bojlera (w sumie 36 pomiarów- na więcej zabrakło pamięci RAM). Odczyt kolejnych pomiarów sekwencyjnie klawiszem. Ten konkretny bojler nagrzewa się w czasie 1:00 - 1:30 więc powinno wystarczyć.
Po zdjęciu kilku krzywych nagrzewania, będzie można zapisać tabelę stałych wartości lub opracować jakieś przybliżone metody szacowania czasu do nagrzania.
Witam. Ja to realizuje tak ze wylaczam pompke wprawiajaca wode w ruch gdy temp na kotle spadnie do ok 37 C. Robie to recznie choc mozna to zrealizowac na jakims przekazniku i czujniku temperatury.
Doszedłem właśnie do tego samego wniosku jak ty że jak piec (kominek) będzie wygasał a temp w zasobniku będzie większa to zacznie zabierać - odbierać temperaturę i przekazywać na grzejniki (mam zasobnik z płaszczem - w tym przypadku minus ale plus taki że szybko sie nagrzeje)
Ja chcę zastosować 2 zawory automatyczne 3 drogowe
i do tego jeszcze sterowanie pompą od cyrkulacji i opcja załączanie bojlera elektrycznie - grzałka
Czujniki będą przy kotle - zasobniku - grzejnikach i w krańcowym miejscu ciepłej wody ( najdalej od zasobnika)
Kominek ma własny sterownik do odpalenia go i sterowanie pompami
Czy mogę liczyć na pomoc w napisaniu programu do tego
Załączanie zaworów zależne od temperatur w poszczególnych miejscach i sterowanie zaworami - tylko CO lub tylko Zasobnik (bojler) CO + Bojler
no a w miedzi czasie sterowanie pompą od cyrkulacji - ciepła woda
LCD + kilka przycisków
czujniki do wyboru - jakieś ledy kontrolne - i przyciski
wszystko wykonam zgodnie ze schematem z głowy - płytka + elementy Atmega8 - bo mam kilka szt - mam Przekaźniki - triaki - ledy - rezystory - brak LCD i czujników temperatury - ale w to sie zaopatrzę jutro -
O właśnie o coś podobnego mi chodziło...
Obieg bojlera najczęściej wymuszam pompą, ale jeśli piec wygaśnie, to efekt jest wszystkim znany... Chciałbym zamontować jakiś sterownik, który na podstawie pomiaru temp. na bojlerze i kotle wyłączy pompę, gdy różnica między temperaturami będzie mniejsza niż 5 °C. Czy jest ktoś, kto mógłby zaproponować jakiś analogowy (najtańszy/najprostszy) bez wyświetlacza układ, który wystarczy zlutować?
Posiadam sterownik SR24-SOLMAX, ale wszystkie czujniki mam zajęte, a zakup kolejnego regulatora i podpięcie go w trybie slave wiąże się ze sporym wydatkiem...
Z góry dziękuję za pomoc!
własnie przeglądam temety w których brałem udział.
Przez 1 rok troszeczke sie nauczyłam bascoma a konkretnie jesli chodzi o sterowniki CO itp....
To że sterownik będzie zwykły analogowy to nie znaczy że bedzie tańszy od cyfrowego z LCD
Wykonanie samego sterownika Płytka, kilka części, ze 3-4 przekażniki + LCD i przyciski z obudową to może raptem z 50zł nawetbiorąc pod uwagę apmega 32 żeby tak wypasić sterownik że od strony programowej będzie lśnił.
Osobiście mam 2 sterowniki własnej roboty które działają w instalacji CO.
Jeden od cyrkulacji CWO a drugi dodatkowe zabezpieczenie Kominka (poza oryginalnym sterownikiem)
Cały czas walczę nad sterownikiem inteligentnego domu - tak może dla zabawy bardziej bo wdrożę go dopiero jak będzie w 101% program wolny od wad i błędów (przyznaję że i tak wyjdą dopiero w praniu)
Ogólnie jestem w stanie pomóc przy sterownikach pomp zaworów wszystko co potrzebuje ustawień temperatury - Używam DS 18B20 i LCD 2x16 duże znaki lub 4x20 duże znaki robi wrażenie z pomarańczowym powświetlaniem w rewersie
Jako że miałem podobny problem z bojlerem (wychładzał się podczas wygasania kotła) przedstawię jak sobie z tym poradziłem,mianowicie:(...)
-zawór a właściwie siłownik elektromagnetyczny VA-7040-23DCS z częścią wykonawcza na rurę 3/4" na powrocie z bojlera
Śmiem twierdzić, że woda nadal się wychładza, choć o wiele mniej.
Ciepło wężownicy na wyjściu jest przekazywane wodzie w obiegu,
a ta zasadą grawitacyjną kieruje je w górą.
Gdybyś wstawił zawór na wyjściu obiegu c.o. z bojlera, miałbyś to "z bani".
Jak na tą chwilę wygląda sprawa sterownika, wprowadziłeś go może do sprzedaży ? Zastanawiałem się czy zastosowanie regulatorów termoelektrycznych na powrocie i zasilaniu wężownicy jest dobrym pomysłem (zawór termostatyczny 1/2"). Rozwiązanie wydaje się być tańsze, taki zawór z regulatorem wychodzi ok 65 zł.