Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić w motorowerze kontrole od ładowania akumulatora

02 Mar 2009 22:48 2353 5
  • Poziom 9  
    Witam
    Wiecie może jak można zrobić kontrolkę od ładowania akumulatora w motorowerze
    Z góry dziękuje ;D
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    Jaki akumulator chcesz ładować, i co ma być zasilane z tego akumulatora?
    Napisz, to coś spróbujemy wymyślić.
    Najprościej dać prostownik diodowy i stabilizator napięcia o odpowiednim napięciu, odpowiednio dużej wydajności prądowej, i dużej wytrzymałości na spore nadwyżki napięcia jakie mogą się pojawić przy dużych obrotach silnika i braku obciążenia prądnicy.
    Pozdrawiam.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 9  
    witam
    akumulator 12v a do zasilania kierunków
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    12V? W motorowerze instalacja jest chyba na 6V. Jeśli tak, to żeby ładować akumulator 12V trzeba by dać podwajacz napięcia. Łatwe i tanie do wykonania, za tym stabilizator napięcia, i akumulator. Ponadto raczej cała ta dodatkowa instalacja (stabilizator, akumulator, przerywacz, żarówki kierunkowskazów) musiała by być odseparowana od ramy pojazdu - masa żarówek i pozostałych elementów tego dodatkowego obwodu nie może mieć połączenia z masą motoroweru (ramą), tylko trzeba by ciągnąć dodatkowym przewodem.
    Na początek pomierz jakie masz napięcia w tym motorowerze. Woltomierz ustawić na zakres ACV (napięcie przemienne) i np 20V i zmierzyć ile jest przy włączonych światłach na małych i dużych obrotach silnika. Następnie powtórzyć pomiar przy wyłączonych światłach, ale przy tych pomiarach należy miernik ustawić na wyższy zakres, bo przy tym pomiarze napięcia mogą być dosyć duże, nawet kilkadziesiąt woltów. I te pomiary są dla nas najistotniejsze, ponieważ według nich będziemy dobierać elementy do stabilizatora tak aby wytrzymały te wartości.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Właśnie nie wiem czy opłaca się taka przeróbka bo rzeczywiste mam instalacje na 6V i nie wiem
    i nie wiem jak by się nie opłacało to bym dał akumulator 6V
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    Jeśli nie chcesz nic zmieniać w instalacji, to i tak musisz dać oddzielną masę dla żarówek kierunkowskazów, ponieważ będziesz miał na instalacji kierunkowskazów prąd stały, a na oryginalnej instalacji jest prąd przemienny, a instalacje te nie będą od siebie odseparowane. Chyba że by całą instalację dać na prądzie stałym za prostownikiem diodowym, ale to wymagało by odseparowania prądnicy od masy (może to być trudne do wykonania, albo nawet nie możliwe), a ponadto doszły by dodatkowe spadki napięcia na diodach, a w motorowerach i tak światła są nie najlepsze.
    Jeśli chodzi o zrobienie tego na 6V, to przepisy ruchu drogowego wymagają żarówek do kierunkowskazów 21W (nie wiem jak jest w motocyklach, czy tam nie jest 15W), i może być problem z takimi żarówkami na 6V. Ponadto nie możesz kombinować z jakimiś nie typowymi żarówkami, bo lampy kierunkowskazów musisz użyć jakieś oryginalne od jakiegoś motoru (muszą mieć atesty), w przeciwnym razie możesz mieć kłopoty.
    Można użyć lamp LED (teraz dosyć często spotykane w nowych motorach), mały pobór prądu i porządnie świecą, ale są drogie.
    Jeśli chodzi o to czy 6V czy 12V, to będzie podobny koszt układu ładowania akumulatora, i podobne kombinacje z instalacją tych kierunkowskazów.
    Na początek zorientuj się na jakie napięcia są oryginalne lampy od motorów, jakiej mocy mają żarówki, i w jakich cenach można je kupić, a dopiero potem będziemy martwili się resztą, bo największe zróżnicowanie kosztów całego przedsięwzięcia może stanowić właśnie dobór lamp.
    Można by się też zorientować jak są zrealizowane kierunkowskazy w obecnie produkowanych skuterach. Może się okazać że zakup całego oryginalnego osprzętu od takiego skutera będzie tańszy i lepszy od próby robienia własnych konstrukcji.
    Pozdrawiam.