Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)

vhubi 04 Mar 2009 20:35 10194 26
  • #1 04 Mar 2009 20:35
    vhubi
    Poziom 11  

    Witam serdecznie,
    jestem początkującym elektrotechnikiem, nie będę ukrywał mam 16 lat i posiadam silnik 1 HC 102 produkcji WSW Andrychów, zamontowany w ciągniku SAM. W nim jest rozrusznik R5 taki jak w żuku, tyle że lewe obroty. I keidyś jeżdżac sobie odleciał mi ten plastik z elektormagnesu, wykręciłęm rozrusznik zakręciłem to, ale rozrusznik nie ruszył, myśle, że trzeba wymienić szczotki, przeczyścić wszystko w środku, bo podejrzewam, że chodził on już ok 15-20 lat. Co byście, radzili, ajkieś schematy, od czego zacząć.

    Bawić się w to samemu, czy oddać do zakładu, jaki może być koszt ew. regeneracji takiego rozruszkima.

    Z góry dziękuje za odpowiedź.
    Pozdrawiam: Hubert Sienkiewicz

    0 26
  • Sklep HeluKabel
  • #2 04 Mar 2009 21:02
    viper555
    spec od auto-elektro

    Kupujesz 4 szczotki R-5 komplet tulejek no jeżeli elektromagnes masz uszkodzony to wymieniasz ,proste poradzisz sobie spokojnie . Za części nie dasz więcej jak 50zł.P

    0
  • #3 04 Mar 2009 21:25
    vhubi
    Poziom 11  

    Aha, a w jakiej kolejności rozbierać, czym wyczyścić wszystko w środku?

    0
  • #4 04 Mar 2009 22:55
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Sam wyłącznik elektromagnetyczny to cena około 50 zł Po zdemontowaniu rozrusznika na czynniki pierwsze całość możesz przemyć benzyną extrakcyjną posiłkując się pędzlem.Rozbieraj od tyłu zdejmij obejmę zakrywającą szczotki i zdemontuj je,zdejmij tylną obudowę rozrusznika odkręcając 2 śruby potem odkręć przewód stojana od wyłącznika elektromagnetycznego i zdejmi go i tak po kolei.Ten rozrusznik był długo exploatowany bez przeglądu i może zachodzić potrzeba wymikowania kolektora wirnika rozrusznika.

    0
  • #5 05 Mar 2009 08:05
    jurekj1
    Poziom 15  

    W R 5 podczas montażu należy zwrócić uwagę na odpowiednie ustawienie wirnika, a dokładnie komutatora względem szczotkotrzymaczy, podkładając z obu końców wirnika podadki dystansowe. Luz ustaw na ok 1mm.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #6 05 Mar 2009 08:15
    robokop
    Moderator Samochody

    Panowie, nie sądzicie że chłopak pomimo dobrych chęci to może mieć problem choćby z obróbką komutatora? O znalezieniu przerwy w obwodzie nie wspomnę - pytanie o schematy.
    Chyba jednak taniej i lepiej będzie odnieść rozrusznik do zakładu - parę groszy więcej, ale masz pewność że nic nie zepsujesz i jakąś gwarancję dostaniesz.

    0
  • #7 05 Mar 2009 08:45
    viper555
    spec od auto-elektro

    Robokop masz rację ale w tym przypadku wystarczy wymienić tylko szczotki które niestety zużywają się tylko do połowy i już są krótkie a stan rozrusznika jest bardzo dobry.P

    0
  • #8 05 Mar 2009 17:51
    vhubi
    Poziom 11  

    Jeżeli to tylko kwestia szczotek, elektormagnesu, to myśle, że sobie poradzę. Bo sztoki sa na końcu ruzrusznika, pod tą opaską na samym końcu? Elektromagnes tez myśle, że dam rade gorzej całość rozkręcać:) Ale myśle, że sobie poradzimy:D

    1
  • #9 27 Mar 2009 16:26
    vhubi
    Poziom 11  

    ---
    Rozrusznik mam już od tygodnia rozłożony, w środku wszystko wygląda OK. Szczotki są już do wymiany, tulejki i automat włączający też. Na dzień dzisiejszy mam już szczotki i tulejki, automat gdzieś jeszcze sobie pocztą jedzie, na moja oko powinien być na poniedziałek. Niestety nie mam zdjęć, z wnętrzności rozrusznika, do tej pory leżałem z powodu choroby. Zdjęcia nabytków podrzucę pod wieczór na forum.

    Pozdrawiam: Hubert.

    0
  • #10 27 Mar 2009 16:47
    janusz2008
    Poziom 33  

    Bez urazy, ale myślę że za wcześnie jeszcze dla Ciebie na takie prace. Ja w twoim wieku na praktyce w szkole pod okiem instruktora całe dnie miałem pilnik w ręku i młotki z kawała żelaza masiałem wytworzyć.

    0
  • #11 27 Mar 2009 20:00
    vhubi
    Poziom 11  

    Oczywiście, że się nie urażam, ale nie jedno już robiłem, nie jedno też spaprałem (wolę silniki, oczywiście Andorie, i wszystkie starocie), człowiek uczy się na błędach. Nie uruchomię go to trudno, pójdzie do warsztatu, jakoś to przeboleje, ale jestem optymistą o to zdjęcia:

    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)

    0
  • #12 30 Mar 2009 19:36
    vhubi
    Poziom 11  

    Zdjęcia "wnętrzności"+ nowe (jeszcze gorącego:)) elektromagnesu:

    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)




    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)

    0
  • Pomocny post
    #13 30 Mar 2009 20:19
    wopor
    Poziom 32  

    witam, kolego widzę ze masz zaciecie do elektromechaniki wiec spróbuj teraz to wszystko poskładać do kupy, wirnik a właściwie komutator musisz te przerwy pomiedzy lamelkami( te paski miedzi do których sa przylutowane przewody wirnika) musisz wypiłowac tak by były nizej od powierzchni lamelek około 1mm, a najlepiej to zrobić odpowiednio ostrząc sobie stary brzeszczot piłki do metalu by grubośc jego była równa przerwą pomiędzy lamelkami, jest to jak nazwał to jeden z kolegów wymikowanie komutatora, a chodzi oto by szczotki na wystajacej izolacji komutatora nie podskakiwały i miały b.dobry styk elektryczny z komutatorem, powciskaj tulejki równo i niezapomnij odpowiednio powkładac podkładek dystansowych na wirnik aby ten luz był nie wiekszy jak +- 1mm, przed montażem możesz tulejki wrzucic do oleju by sie go napily :) , a na koniec taka uwaga , jak coś rozbierasz pierwszy raz to opisuj sobie poszczególne czynnosci demontażu, wtedy łatwiej bedzie składać , lub pstryknij fotke, częsci współpracujące widełki , bendix( sprzęgło jednokierunkowe) przesmaruj ja używam smaru z dwusiarczkiem molibdenu jest odporny na wodę i temp , mimo ze też zaczynałem hoho jak to dawno było od piłowania młotka , zycze Ci powodzenia, dasz radę

    1
  • #14 31 Mar 2009 20:52
    vhubi
    Poziom 11  

    Dzięki za rade, ja tylko czytałem, że należy wyszlifować drobnoziarnistym papierem ściernym kumutator (już to zrobiłem), ale tak też zrobię. Tulejki już się moczą w oleju, w piątek rozpocznę składanie. Pomyślałem sobie, że go pomaluje na czarno, żeby estetycznie przy silniku wyglądał, to dobry pomysł, czy lepiej tylko głowice na czarno, a resztę w kolorze silnika.

    0
  • #15 31 Mar 2009 21:24
    viper555
    spec od auto-elektro

    Wyciągaj te tulejki z oleju skąd takie bzdury.P

    0
  • #16 31 Mar 2009 22:23
    tmanko
    Poziom 11  

    a dlaczego ma je wyciągać -nic im się nie stanie
    -
    jakie pomiary proponujecie po złożeniu rozrusznika do kupy?

    0
  • #17 01 Kwi 2009 19:14
    vhubi
    Poziom 11  

    Ja je potraktowałem jak standardowe tulejki, takie jak panewki w silniku (co prawda te są samosmarne), nic im się nie stanie, przecież.

    0
  • #18 01 Kwi 2009 20:39
    wopor
    Poziom 32  

    witam, jakie bzdury a jezeli sa orginalne to sa prasowane i olej im tylko pomoże kolego viper, pozdrawiam

    Dodano po 1 [minuty]:

    ale mamy punkciorów i postów :) tylko ze w zero jedynkach :(

    0
  • #19 01 Kwi 2009 20:51
    robokop
    Moderator Samochody

    viper555 napisał:
    Wyciągaj te tulejki z oleju skąd takie bzdury.P


    Wopor ma rację, tym niemniej obecnie raczej bez zastosowania w praktyce.
    E.A. Zogbaum w "Poradniku mechanika samochodowego" zaleca.

    Tu akurat o tulejce podporowej wałka sprzęgłowego:
    Naprawa rozrusznika R5 (WSW Andoria)

    0
  • #20 01 Kwi 2009 20:56
    viper555
    spec od auto-elektro

    Panowie nie będę polemizował, ale cóż wasze prawo myśleć inaczej i kolega przytoczył sprawę brązu nie spieku a to zasadnicza różnica.P

    0
  • #21 01 Kwi 2009 22:01
    tmanko
    Poziom 11  

    a pomiary, pomiary, dlaczego nic o pomiarach nie ma?

    0
  • #22 04 Kwi 2009 19:08
    vhubi
    Poziom 11  

    Dzisiaj poskładałem wszystko, podłączyłem "-" na obudowę, + na elektromagnes dotknięcie styku włączającego i wyrzuciło zębnik, próbowało przekręcić ale nie mogło. Nie wiem co jest, w poniedziałek oddaje do warsztatu, cóż jednak nie dałem rady.

    0
  • #23 04 Kwi 2009 23:17
    wpsowa692
    Poziom 24  

    witam na czym to sprawdzałeś?czy wirnik można obrócić ręcznie?wybebeszyłeś całego i złożyłeś a teraz co biała flaga.

    0
  • #24 05 Kwi 2009 13:02
    WITEK1952
    Poziom 28  

    jurekj1 napisał:
    W R 5 podczas montażu należy zwrócić uwagę na odpowiednie ustawienie wirnika, a dokładnie komutatora względem szczotkotrzymaczy, podkładając z obu końców wirnika podadki dystansowe. Luz ustaw na ok 1mm.

    Witam serdecznie. Niczego nie sknocisz. Tam są wystajace bolce do poprawnego montażu. Przerwa w uzwojeniu wirnika też się nie trafi. To nie 126p. Tam to się zdarzało ale nie w Żuku. Kiedys robiłem tego mnóstwo i co najwyżej wymagało to przetoczenia. Najprędzej możesz spodziewać się zawieszonych szczotek lub skorodowanych sprężyn. Stojan może mieć przebicie na 230 V ale dopóki nie spali się też będzie chodził.Automat jak wszystko masz też da się naprawić. Wystarczy wyczyścić styki i przylutować uzwojenie. To te druty wychodzące z cewki. Pozdrawiam i bierz się za to bo to nic trudnego.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Witam. Jak to nie mogłem uruchomić. Jeżeli nie uda Ci się przekęcić popychając za bendix wkrętakiem to masz za ciasne tulejki( rozwiercić) albo źle zmontowałeś. Nie przesadziłeś z malowaniem ? Może teraz nie masz masy. Stojan musi mieć masę z głowicy rozrusznika. Cały rozrusznik i tylna pokrywa też. Sprawdź czy szczotkotrzymacze od szczotek masowych mają dobrą masę na nitach. W razie czego doklepać. Nie poddawaj się bo od czegoś trzeba zacząć a trudno o łatwiejszą robotę. Pozdrawiam i życzę sukcesu.

    0
  • #25 05 Kwi 2009 14:17
    vhubi
    Poziom 11  

    Masa jest bo sprawdzałem, zostawiłem specjalnie przy styku głowicy nie pomalowane. Zgadza się z bolcami, na moje oko sprężyny nie dociskają wystarczającą szczotek. Niestety sprężyn nie dostałem nowych. Wirnik da się obrócić palcami. Jeszcze w poniedziałek będę próbował coś pokombinować.

    0
  • #26 06 Kwi 2009 19:21
    vhubi
    Poziom 11  

    Mechanik naprawił to w ciągu jednego dnia;) Coś źle poskładałem, ale tato go nie wypytał, co. Kręcił jak szalony:) Jutro zamontuje do silnika i sprawdzę;)

    0
  • #27 17 Kwi 2009 21:52
    vhubi
    Poziom 11  

    Przy okazji okazało się, że wysiadł wysłużony akumulator MAXIMUSA (służył jakieś 7 lat + 2 lata w Renault Megane (1.9 D), i tutaj 1.0 D). Dzisiaj zakupiłem nowy: Centre Standard 72 aH, kręci jak szalony:) Dziękuje wszystkim za pomoc!

    0