Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LIEBHERR 900 Litronic - czujnik obrotów silnika

06 Mar 2009 14:47 17502 29
  • Poziom 21  
    Czy ktoś może mi powiedzieć jak działa czujnik obrotów ( chodzi mi konkretnie o koparkę liebherr 900 ) czujnik wkręcony jest na bloku silnika i podobno ktoś go za mocno dokręcił i czujnik dotkną wieńca w silniku. Wygląda jak by go ktoś szlifierką przejechał. Jak taki czujnik generuje sygnał??? jak sprawdzić miernikiem czy czujnik jest ok? ( dochodzi do niego kabel dwużyłowy). Pytam bo koparka straciła moc, czy silnik pracuje na wysokich obrotach czy niskich, koparka rusza się jak mucha w smole. Dopiero podanie sztucznie napięcia na jeden z dwóch elektromagnesów przy rozdzielaczu pompy sprawia że koparka dostaje kopa. Elektromagnesy są 24V a dochodzi do nich 5V - co teoretycznie uzależnione jest od obrotów. Całość przechodzi przez moduł GLD-EP2. Może mi ktoś pomóc?
    Pzdr.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 21  
    Witam
    Ponieważ nikt nic nie odpowiedział to mam inne pytanie. Jest to czujnik indukcyjny. Czy aby go z grubsza sprawdzić ( do dokładnego sprawdzenia pewnie potrzebny był by oscyloskop) wystarczy go podpiąć po omomierz i pomachać jakimś ferromagnetykiem przed nim, czy powinienem podać mu jakieś napięcie np 12V. Pytam bo z gniazda w które jest on wpięty mam napięcie 0V i nie wiem czy tak ma być czy uwalona jest płyta w którą jest on wpięty.
  • Poziom 35  
    Jeżeli to jest indukcyjny to omomierzem mierzysz na nim rezystancje, powinno być pewnie miedzy kilkadziesiąt a kilkaset omów - najlepiej by było sprawdzić na sprawnym ile powinien mieć..

    Można też podłączyć czyły i szybki miernik (np wskazówkowy) i zamachać przed nim silnym magnesem, coś się powinno indukować.
    A ile ma końcówek ten czujnik ?

    Tym niemniej nie będzie to 100% test...
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 21  
    Witam
    Wyjścia z niego są dwa
    Na pewno nie ma polaryzacji - miernik na ciągłości zarówno w lewo jak i w prawo pokazuje zwarcie
    Na ohm mam 184 Ohm
    Samo postawienie przed czujnikiem np magnesu niczego nie zmienia
    Machanie przed czujnikiem magnesem lub kawałkiem metalu zmienia jego wartość do 0 ohm a nawet da się zaobserwować wartości ujemne, ale ciężko cokolwiek stwierdzić bo są to wyniki trwające ułamki sekund więc wygląda to bardziej jak by miernik głupiał.

    A co z podaniem V ???
  • Poziom 35  
    Ech.
    Czujnik indukcyny sprawny.
    Tak się zachowuje każda cewa podłączona do omomierza przed którą machasz magnesem. Fizyka, szkoła podstawowa ( w każdym razie za moich czasów)
  • Poziom 21  
    Ech
    Tyle to ja wiem
    Pytanie tylko czy te wartości są na pewno takie jakie powinny być.
    Wyszedł jeszcze inny problem - czujnik wkręcony w swoje miejsce po zapalenie silnika nic nie pokazuje..... mechanicy będą to spr.
  • Poziom 11  
    Witam.
    Akurat zajmuję się serwisem tych maszyn. Czujnik jest na obudowie łączącej silnik z pompą i jest indukcyjny reaguje na "przelatywanie" zębów koła, możesz go zmierzyć podłączając się miernikiem równolegle do niego ustawionym na pomiar napięcia przemiennego i średnie napięcie powinieneś mieć od 0 do około 12V w zależności od obrotów. Jest on podłączony do regulatora pompy głównej, który powinien znajdować się w tylnej części kabiny po drugiej stronie obudowy płyt głównych. Otóż sterownik ten steruje napięciami za zawory proporcjonalne pompy głównej w zależności od obrotów silnika czyli tego co zczyta z czujnika. Na górze obudowy elektroniki powinieneś mieć przełącznik opisany pozycja 1 i pozycja 2 w pozycji "2" omijany jest regulator i napięcia na zawory pompy powinny być po 10V, maszyna pracuje z połową mocy, w pozycji "1" pracuje sterownik.Na płycie dolnej powinieneś mieć wtyczkę bodajże nr 5.1 na niej 6 przewodów, na tej wtyczce jest wyjście na czujniki na obydwa zawory. Jeśli sterownik dobrze pracuje to napięcie na zawory powinno rosnąć od 0 do około 17 V w miarę podnoszenia obrotów.Tyle co pamiętam bez schematu. Jeśli dalej będziesz miał problem zaglądnę w schemat i podam Ci konkretnie numery pinów.
  • Poziom 21  
    Witam. Dzięki za odpowiedź, tym tematem już się uporałem. Uszkodzony był czujnik o którym mówisz. Załatwiłem drugi na podmianę i jest ok. Spalony też był moduł GLD który naprawiałem i nie miałem pewności czy jest sprawny ale jest ok. Nie wyświetla mi jeszcze motogodzin na panelu i obrotów silnika. Gdybyś mógł coś w tej kwestii podpowiedzieć był bym wdzięczny. Pzdr.
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Witam.Jeśli chodzi o wskaźnik obrotów silnika to sterowany jest z alternatora z wyjścia oznaczonego "W", przechodzi to we wtyczkę X6/6 na płycie A1 a do pulpitu dochodzi wtyczką X6 pin 14. Powinieneś mieć tu napięcie od 0 do 12V w zależności od obrotów silnika, ale sprawdź czy wsuwka nie wypadła z alternatora. W pulpicie obrabia ten sygnał przetwornik A/D. Jeśli chodzi o licznik motogodzin sterowany jest z D+ alternatora, na płycie to wtyczka X6/22 a w pulpicie X6 pin 35, sygnał ten steruje tranzystorem, później na inwerter, inwerter podaje plusa na kontrolkę ładowania i uruchamia licznik. Obie te usterki wskazują że możesz mieć coś nie tak z alternatorem jeśli licznik motogodzin nie liczy, ale piszesz "nie wyświetla" to się trzeba dobrać do pulpitu a tam niestety płyta może być zalana lub nałożony może być lakier ochronny. Zacząłbym od alternatora czy przypadkiem nie zamienił ktoś "D+" z "W" tylko wtedy na niskich obrotach powinna się świecić kontrolka braku ładowania na pulpicie.
  • Poziom 21  
    nie bardzo wiem które to "W", i "D+" bo raczej oznaczeń tam nie zauważyłem
    I pewnie mam problem ponieważ:
    Na X6/6 - X6 pin 14 mam 28V podczas pracy silnika i 24V na wyłączonym silniku. Na wtyczce X6/22 - X6 pin 35 mam 28V na załączonym silniku i 0V na wyłączonym.

    Wiesz może jeszcze od alternatora D+ i W na której kostce wchodzą w płytę? Mam zdjęcia płyty porobione z obu stron mogę wkleić i postaram się je przejrzeć. Póki co rysunek alternatora.
    Pozdrawiam.

    LIEBHERR 900 Litronic - czujnik obrotów silnika
  • Poziom 11  
    Czerwono-żółty (wsuwka) to W, czarno-niebieski nakrętka na klucz 8 lub 7 to D+, gdzieś zgubiłeś w tym rysunku kabel od baterii B+,czerwony gruby Φ6mm albo 4mm nakrętka na klucz 10 lub 13 (chyba że u Ciebie te czarne i brązowe to plus akumulatorów), masa to wiadomo,jeśli nie ma gumowych amortyzatorów w mocowaniu alternatora pójdzie przez obudowę silnika , pytajniki to regulator napięcia. Złącze X6 na płycie typu MATE-N-LOK (tu nie napisałeś którą masz wersje tej koparki) ale z płyty powinno wychodzić złącze DSUB-44 i to już jest kabel X6 z pinami 35 i 14 do pulpitu. Wolna wsuwka to może być masa kondensatora. Spróbuj tam przepiąć wsuwkę z czerwono-żółtym kablem lub sprawdź tam napięcie czy aby to nie jest W. Ale jeśli to nie pomoże wygląda, że możesz mieć przebitą diodę w alternatorze ponieważ W powinno być wyprowadzone z jednej z faz uzwojenia przed mostkiem i tam nie powinno być napięcia 24V gdy silnik nie pracuje. Napisz czy kontrolka na pulpicie od ładowania świeci gdy silnik nie pracuje i czy gaśnie po starcie? Na kontrolce z jednej strony jest plus, pojawienie się plusa na D+ i podanie go z drugiej strony kontrolki powoduje zgaszenie kontrolki i uruchomienie licznika motogodzin. Tak samo możesz sprawdzić nie miernikiem tylko kontrolką z żarówką przy alternatorze czasami warto ;)
  • Poziom 21  
    Masz rację moja wina - zgubiłem na rysunku czerwony kabel - + z aku. W niedzielę lub poniedziałek posprawdzam jak mówisz i odpowiem. Pozdrawiam.

    Maciek.
  • Poziom 21  
    Witam. Zamieszczam poprawiony rysunek alternatora z napięciami przy włączonym silniku i wyłączonym. Alternator oddali do sprawdzenia po mojej prośbie i gość stwierdził że jest OK. Nie wiem jeszcze czy Tobie coś się nie pomyliło bo w pierwszej odpowiedzi piszesz o "D+" iż ma 0...12V na X6/14 przy panelu, a w drugim poście piszesz o 24V - ???? . W panelu zauważyłem iż działą w sumie tylko podświetlenie ( żarówki ) i przyciski. Natomiast kontrolka ładowania nie zauważyłem aby się zapalała. Więc nadal nie wiem czy to wina alternatora czy panela czy może obu na raz. Masz jeszcze jakieś sugestie i propozycje? dziś przejże panel na pinach 14 i 35 z X6. Odpisz jeśli możesz czy z alternatora te napięcia są OK bo np. żadne napięcie nie wzrasta w zależności od obrotów. A te kable z alternatora wchodzą na płycie w gniazdo X1 (jako 1 i 2 pin w górnym rzędzie od lewej ) i wychodzą bezpośrednio na gnieździe X6 ( pin 6 i pin 22 ) - więc płyta nic tu winna nie jest na pewno.
    Pzdr.

    p.s. : czerwono żółty = X1/ drugi od lewej pin w górnym rzędzie = X6/35
    czarno niebieski = X1 / pierwszy od lewej w górnym rzędzie = X6/6

    LIEBHERR 900 Litronic - czujnik obrotów silnika
  • Poziom 11  
    Witam
    martini_pl napisał:
    Witam.Jeśli chodzi o wskaźnik obrotów silnika to sterowany jest z alternatora z wyjścia oznaczonego "W", przechodzi to we wtyczkę X6/6 na płycie A1 a do pulpitu dochodzi wtyczką X6 pin 14.

    Pisałem o W a nie D+. Na pewno masz źle podłączony kabel czerwono-żółty, masz podłączony do plusa gdzie powinien być kondensator, napięcia na to wskazują, musisz go przepiąć tam gdzie masz wolną wsuwkę i tam gdzie jest 12V to jest na 100 % "W", tam jest ważna częstotliwość napięcia zależna od obrotów alternatora i faktycznie tu napięcie nie musi rosnąć tak jak to określiłem. Alternator pod względem spełniania swojej podstawowej funkcji czyli zasilania i ładowania jest ok co wskazuje istnienie 28 V po uruchomieniu silnika ale czy czy to jest napięcie z dwóch uzwojeń czy z trzech tego miernikiem nie sprawdzisz. Zakładam, że jeśli to ktoś sprawdził to jest ok, przepnij tylko ten jeden kabel czerwono żółty. W pulpicie są takie francowate (często się palą) dwa halogeny firmy OSRAM 12V/3W do podświetlania pulpitu. Połączone są szeregowo jeśli jeden się spali cały pulpit nie jest podświetlany i ciężko coś zobaczyć. Sprawdź czy któryś nie jest spalony.
  • Poziom 21  
    Witam, sorry za przerwę, ale brak czasu.
    Żarówki się palą, chodziło mi o to że czy podczas załączania, czy gdy koparka pracuje, ja nie widzę aby zapalały się i gasły kontrolki ładowania, oleju czy inne, a i wskaźniki obrotów, temp itp też nic nie pokazują ( wcześniej tego nie wiedziałem bo mi gość co go przywiózł tego nie mówił. W trakcie byłem na miejscu i stwierdziłem co powyżej) Może to jest wina panelu a może nie. Może czegoś z płyty głównej lub modułu GLD panel nie dostaje do załączenia go - to chyba coś co załącza wszystko co na wyświetlaczu. Przyciski tylko działają i 2 żarówki podświetlenia. Napisz jeśli możesz co jeszcze można sprawdzić .

    Załączam foto płyty panelu ( przez to zalanie niebieskie ciężko dochodzić co gdzie idzie) w którym mniej więcej miejscu jest ten tranzystor i inwertor motogodzin i przetwornik A/D od obrotów.

    Dziękuję za odp.

    LIEBHERR 900 Litronic - czujnik obrotów silnika
  • Poziom 11  
    Witam
    Nie jest to uszkodzenie płyty głównej ani regulatora pomp, ewidentnie uszkodzony pulpit. Z tego co piszesz wnioskuję że całe wyświetlanie leży a nie konkretnie jeden czy dwa wskaźniki. Szukałbym w układzie zasilania, na rysunku w prawym górnym rogu. Możesz sprawdzić wyrywkowo napięcie VCC na którymś "zatrzasku" 74HCT373 lub na mikroprocesorze. Jeśli nie masz go na maszynie tylko na stole możesz podłączyć 24 V na gniazdo X/115 pin 1 +24V; pin 2 MASA, X115 to gniazdo w lewym dolnym rogu tuż nad X96, jeśli nie jesteś pewny, który to 1 a który 2 sprawdź sobie miernikiem => +24 V występuje na następujących pinach: X6/18; X6/15; X4/15 a MASA to piny np. X6/16;X4/12,powyższe piny powinny być zwarte odpowiednio dla masy i +24V, sprawdź czy Ci się to zgadza i skontaktuj się ze mną na priva. Jeśli u Ciebie wtyk do gniazda X96 to wtyczka ze zrobionym mostkiem to do uruchamiania musisz mieć ją wpiętą.
  • Poziom 10  
    Witam i mam pytanie do kolegi martini_pl , czy zajmuje sie tez serwiowaniem koparki liebher litronic 900 ZW-dwu drogowa??
  • Poziom 11  
    Witam
    Już nie, ale mogę pomóc na tyle na ile będę mógł.
  • Poziom 10  
    witam ,mam podobny problem z pulpitem na początku nie działaly przyciski od hamulca postojowego i hamulca obrotu (dodam ze został juz wymieniony na uzywany ale moze tamtego da sie naprawić) teraz nie dziala zaden ,swiecą te lampki obok ale nie reagują same przyciski. a jeszcze jedno na obu wyskakuje error 511
  • Poziom 11  
    Żebyśmy się dobrze zrozumieli na obu pulpitach nie działają tylko te dwa przyciski hamulec postojowy i hamulec obrotu? Oczywiście próbujesz to robić przy spuszczonej manetce z lewej strony i załączonym przycisku sterowania symbol joysticka . Jeśli tak to radziłbym sprawdzić przekaźniki K7 i K8, następnie kabel od pulpitu do płyty. Czy ten kod 511 jest cały czas czy znika po chwili? Jeśli znika to jest ok, powinieneś mieć po chwili wyświetlony licznik motogodzin.
  • Poziom 10  
    Ten drugi panel jest oki po za tym ze wyskakuje ten error przed wyskoczeniem cyfr roboczogodzin tak jak napisałeś, na tam tym orginalnym panelu tego nie bylo( w sumie mnie to nie przeszkadza) a czy k-7 to nie jest przekaznik sensora?Tak ze wina lezy chyba bezposrednio w samym pulpicie.A jeszcze jedno mam pytanie czy mozna gdzies kupic interfejs i program do diagnozy.
  • Poziom 11  
    K7 to przekaźnik cewki zaworu hamulca postojowego. Takie rzeczy jak interfejsy ma raczej tylko przedstawiciel Liebherr. Wpisz w google "kopaczka" znajdź forum i tam zapytaj, jest tam ktoś kto Ci poradzi gdzie możesz ten pulpit naprawić.
  • Poziom 10  
    Dzieki za porady i za zabranie twojego czasu
    ps pozdrawiam
  • Poziom 18  
    Zobacz czy któraś taśma sie nie przerwała w panelu, pod klejem lubią korodować.
  • Poziom 10  
    Własnie wysłali go gdzies do roboty , ale jak sadze to wróci nie naprawiony, to wtedy lukne.
  • Poziom 10  
    Jezeli mozna ,to mam pytanie do kolegi martini_pl ,ale wolał bym nie na forum , czy mozna na pocztę?
  • Poziom 12  
    witam
    interesuje mnie schemat elektryczny LIEBHERR 900 Litronic 1998
    ktoś porobił mostki i odłączył Y4 Y5
  • Poziom 12  
    witam
    potrzebuje informacji na temat błędu 409
  • Poziom 12  
    witam ponownie

    409 w trakcie kopania naliczał w górę okazało się że to motogodziny nie miałem z tym wyświetlaczem wcześniej do czynienia był uszkodzony i nikt nie wiedział jak działa i co ma pokazać a nr 511 na przemian z motogodzinami jest cały czas to chyba błąd lub informacja ogólnie udało się wszystko naprawić koparka ożyła operator zadowolony