Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zapłon bezstykowy WSK pytanie o czas wyzwolenia iskry.

06 Mar 2009 18:24 4343 11
  • Poziom 10  
    Buduję "moduł zapłonowy" do WSKi 125, ma to być zapłon bateryjny, lecz zamiast klasycznego przerywacza użyłem tranzystora.
    Impuls wyzwalający iskrę pochodzi ma z czujnika indukcyjnego na magnecie.
    Problem polega na tym, że zamiast regulacji przerwy na przerywaczu użyłem układu scalonego 74121 i nie wiem, jaki czas wyzwolenia iskry mam ustawić?
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 34  
    Witam. Nie możesz ustawić stałego "czasu wyzwolenia iskry" bo punkt zapłonu będzie Ci się przesówał wraz ze zmianą obrotów.
  • Poziom 10  
    Odcięcie zasilani następuje w momencie 23 stopnie przed GMP (tak jak zaleca książka "Naprawa motocykli WSK") w całym zakresie obrotów ponieważ czujnik nie domierza czasu od jakiegoś punktu do wyzwolenia, tylko podtrzymuje stan chwilowego odłączenia napięcia na cewce, problem polega na tym, że nie wiem jak długo ma ten stan trwać?
    Z tego, co wiem potrzebny jest jakiś czas, aby cewka zdążyła się przeładować i o niego właśnie mi chodzi.
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Aha o to Ci chodzi. No to policz sobie tak, żeby przy maksymalnych obrotach kąt zwarcia wynosił np. 180*. Załóżmy, że maksymale obroty to 6000obr/min tj. 100obr/s = 100Hz czyli okres T = 0,01s, a 180* to pół okresu czyli T/2=0,005s = 5ms.
    PS. to chyba nie jest najlepsze rozwiązanie bo będziesz miał stały czas odcięcia prądu cewki, a zmienny czas ładowanie, a powinno być odwrotnie. Tak też będzie działało, ale dochodzi do niepotrzebnych strat energi na tranzystorze i cewce. Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Dzięki za pomoc :D
  • Poziom 2  
    A mógłbyś podać schemat/ sposób jak to montujesz, bo również jestem zainteresowany tego typu zapłonem do WSK-i lub innych PRL-owskich cudów techniki:)
  • Poziom 10  
    Schemat dopiero powstaje :D

    Co do teorii to wywaliłem cewkę ładowania akumulatora, a w zamian cewki zapłonowej w magnecie wstawiłem świetlną z dołączonym mostkiem prostowniczym oraz regulatorem napięcia. Napięcie na moduł i cewkę jest podawane z zacisku sygnału dźwiękowego. Co do modułu to głównym elementem jest IRF840 który pełni rolę przerywacza, sygnał dochodzący do niego jest odwracany na tranzystorze BC547 a sygnał do niego daje scalak 74121. Natomiast sygnał do scalaka pochodzi z czujnika indukcyjnego zamontowanego na statorze i magnesu przyklejonego do koła magneta, który jest "obcinany" przez diodę zenera. Cały moduł jest zasilany poprzez układ podwyższający napięcie, aby mogło być ustabilizowane do wartości potrzebnej scalakowi i tranzystorom. Cały moduł jest ekranowany.
    To co opisałem jest na razie pomysłem, który w przeciągu tygodnia postaram się zrealizować i przetestować.
  • Poziom 2  
    Ok to ja czekam na schemat i informacje czy działa:) Chciałbym takie coś zmontować, a wiem, że to dość dobry patent zapłony, ponieważ Romet Chart zamontowany ma układ zapłonowy właśnie działający na podobnej zasadzie i nie ma z tym w ogóle problemów. Iskra jest ogromna. W Chartach często mówili o problemach z tym i że paliły się te moduły zapłonowe stale, ale ja rozebrałem spalony i na jego podstawie zrobiłem nowy, zmontowany na "pająka" i działa to już ponad rok. Wiec bardzo jestem zainteresowany tematem i ogólnie tym projektem, tylko brak mi na razie doświadczenia bo jestem w 1 klasie Technikum.....

    Pozdrawiam i czekam na info o działaniu tego układu:)
  • Poziom 10  
    matijava napisał:
    Romet Chart zamontowany ma układ zapłonowy właśnie działający na podobnej zasadzie


    Moim zdaniem jest on w ogóle nie podobny. Chart ma podobny zapłon, co Simson elektronik. Jest to zapłon, który nie wykorzystuje akumulatora i ma moim zdaniem podstawową wadę konstrukcyjną, która czyni go podatnym na uszkodzenia. :D
  • Poziom 10  
    Wadą jest to, że moduł, aby wyzwolić iskrę musi zewrzeć kondensator, ale przy okazji zasilanie.
  • Poziom 15  
    Czas wyzwalania, a więc i trwania iskry powinien być, dla lepszego spalania, możliwie jak najdłuższy. Oczywiście w pewnych granicach. Zbyt długi może spowodować, na wysokich obrotach, mniejszą energię wyładowania. Zakładając maksymalne obroty 6000/min można przyjąć 1,5 ms. Jeżeli uważasz, że twój ukł. zapłonowy dysponuje potężną energią (np. 100-200mJ), to możesz ten czas zwiększyć do 2ms. Dalsze zwiększanie czasu nie jest wskazane, gdyż pogorszy spalanie przy dużych prędkościach obrotowych.